Het Honda CB(F)500 (Twin) Topic - Deel 7

Waarschijnlijk passen ook andere type Honda achter remmen.
Kijk naar de diameter/artikel nummers van andere Honda's. Voor de voorrem kan je ook de voorrem van de Honda ST1100 gebruiken bijvoorbeeld.

Voor remmen gebruik ik zelf alleen originele Honda remmen. Geen Chinees aftermarket onderdelen.
 
Bedankt. Ik zal achter even wachten tot de blokken aan vervanging toe zijn, en dan alles in een keer vervangen. Achter durf ik de aftermarket wel aan. Goeie tip voor de voorrem ook, heb de tijd dus ga gewoon op zoek en kijk of ik wat tegenkom. Een ouwe schijf die nog dik genoeg is moet wel te vinden zijn. Omdat ik geen idee heb of er op mijn motor nog de originele schijven zitten, hoe lang gaat zo'n schijf mee? Als ik zeg een ton, is dat realistisch?
 
Als je afstand houdt en opa stijl rijdt, moet dat wel lukken. Zelf ben ik begonnen met een lesmotor (CB250) met 50000km met een versleten remschijf (en nog van alles). Ik heb toen een nieuwe remschijf erop laten zetten. Die was nog bijna nieuw met 100.000km toen ik het had verkocht. Zelf schakel ik terug voor een bocht en ik hou afstand op mijn voorligger.

Alsnog moet je af en toe je klauw onderhouden. Rubbers verouderen met tijd.
 
Goeiedag allen!

Afgelopen maandag ik heb een CB500 uit '96 gekocht. Bij de proefrit leek alles te werken, alleen nu viel me gisterenavond op dat de verlichting van het dashboard (snelheidsmeter en toerenteller) niet werkt. Verder werkt alle elektronica wel goed, en de motor start ook meteen.

Iemand enig idee?
 
Als de lichtjes voor het aangeven van neutraal, jiffy, lichten en knipperlichten het ook niet doen, dan zal het de zekering zijn. Dit is makkelijk te verhelpen door de zekering te wisselen, achter een van de zijpanelen.

En anders zijn het de lampjes van de dashboard kapot. De lampjes die het verlichten, er is eentje voor de snelheidsmeter en eentje voor de toeren teller. Je moet de dashboard uit elkaar halen om erbij te kunnen. Het is niet te moeilijk... je hebt wel gereedschapssetje voor nodig.
 
Laatst bewerkt:
Als de lichtjes voor het aangeven van neutraal, jiffy, lichten en knipperlichten het ook niet doen, dan zal het de zekering zijn. Dit is makkelijk te verhelpen door de zekering te wisselen, achter een van de zijpanelen.

En anders zijn het de lampjes van de dashboard kapot. De lampjes die het verlichten, er is eentje voor de snelheidsmeter en eentje voor de toeren teller. Je moet de dashboard uit elkaar halen om erbij te kunnen. Het is niet te moeilijk... je hebt wel gereedschapssetje voor nodig.

Bedankt voor je reactie!
De lampjes van neutraal en knipperlichten etc doen het wel, dus het zullen inderdaad de lampjes van de snelheidsmeter en de toerenteller zijn. Gereedschap heb ik (in overvloed, thanks pap :} ). Wat voor lampjes moeten er in? Dan kan ik die wellicht al bestellen voordat ik er aan begin.
 
In de Haynes manuaal hoofdstuk 9, staat het niet precies. Het is de 1.7W of 3.5W, 501 capless bulb...
Ik denk je kan het beste uit elkaar halen en kijken wat erin zit. Daarmee kan je naar een auto onderdelen zaak en je kan het zo krijgen voor niet veel geld.
 
Als je je koplamp er af schroeft kun je er makkelijk met een schroevendraaier bij. Zijn volgens mij drie schroefjes aan de onderkant van het dashboard. Als je die kap eraf hebt, kun je de fittingen er langs die kant zo uit trekken en de lampjes wisselen.
Heb dit ook gehad, en ben toen veel te ver gegaan met demonteren. :')

Kan dat je de kabel voor de snelheidsmeter die naar je voorwiel gaat ook los moet schroeven. Ik dacht dat je het kapje er zo langs naar beneden kan schuiven.

Snelheidsmeter heeft een lampje van 3 watt en de toerenteller 2 van 1,7. De rest in het dashboard is ook 3.
 
Laatst bewerkt:
full


Sinds 2 maanden een 2e motor erbij, nadat de Transalp uit 1988 helaas toch wat te hoog bleek voor mijn vrouw.
Gekocht een Honda cb500 uit 2002, een fraaie zwarte, zie de foto.
Ik haalde hem op wetende dat de tankdop niet openging. Toch even spannend als je nog 100km naar huis moet... De motor had ca 1 jaar lang buiten gestaan: groen uitgeslagen en overal een waas op. Ook veel bruine roest bij bouten/moeren en delen van het frame. Achterschokdempers verrot, banden oud en gescheurd etc etc.

Na thuiskomst: tankdop opengekregen met ijzerdraadje en veel geduld (...), 2 andere schokdempers en tankdop besteld bij Boonstra, gaskabel gangbaar gemaakt (ging niet meer terug), 2 nieuwe banden, nieuw olie+filter, remmen gangbaar gemaakt, supergepoetst, alles gesmeerd, enkele nieuwe ringen en moeren gemonteerd en hier en daar Hammerite zwart op de valbeugels en frame.
En voila, ziet en rijdt weer super. Ook voor mij een gooi en smijtfiets !!!.
Ik vergeet het belangrijkste, vrouw super tevreden en wellicht samen volgend jaar naar de Alpen als de kids niet meer meegaan. Ik dan op de Twin. (Vroegah: zij op Honda FT500 en ik op een Dominator naar de Alpen)

Nog te doen:
- Is er nog een sleutelboek ergens beschikbaar ?.;
- Zadel laten overtrekken. Er zitten nl scheuren in, bij regen wordt dit een spons denk ik. Mijn vrouw wil een bruin/donkerrood kleurig zadel. Laat ik komende winter doen bij Viking Seats.
- 1 schroef van het luchtfilter draait mee, waardoor het filter niet te vervangen is. (tips?).
- Misschien achterbrug-as verwijderen, invetten en weer terug. Er zat nl veel roest achter de 'chromen' afdekdoppen van deze as. (Het frame is volgens mij 'made in Italy', evenals de Transalps 700)
 
Laatst bewerkt:
Mijn zadel is geplakt door de vorige eigenaar met fiets binnenband plak spul volgens mij. In iedere geval het is waterdicht...
 
Heb er zelf nieuw kunstleer op gezet. Is goed te doen met een elektrische tacker.
 
Heb in januari mijn CB500 (1995) gekocht en heb sindsdien alleen maar de bandenspanning in de gaten gehouden en verder niets aan onderhoud gedaan. Kwam er straks achter dat ik er inmiddels bijna 4000 km mee gereden heb.

Weet iemand hoe het zit met de onderhoudsintervallen? Is het nu tijd om eens aan een (kleine?) onderhoudsbeurt te denken? Weet natuurlijk niet echt zeker wat de vorige eigenaar er nog aan gedaan had voor ik 'm kocht. Ben zelf niet superhandig, geen tijd en geen locatie, dus dat wordt naar een garage brengen :)
 
Laatst bewerkt:
Je hebt ook je ketting nog niet gesmeerd? Begin daar dan maar mee. Dat had je al een keer of 10 mogen doen.
Als je niets weet van het onderhoud, is het verstandig om de vloeistoffen te vervangen. Olie+filter, remvloeistof en eventueel koelvloeistof. In het boekje staan de intervallen. Belangrijkste is de olie wat mij betreft, die moet elke 12000km.
 
Naja, ik denk zolang er maar wat olie in zit kan je de schade beperken. Dit is de minste wat je kan doen. Je kan de olie dop eraf draaien, afvegen en erop zetten zonder het erin te draaien. Zo meet je de olie peil.

Verder zou ik de banden op de juiste spanning zetten. Ik weet niet uit mijn hoofd wat wordt aangeraden voor de CB500. Zelf doe ik 2.4bar voor en 2.6bar achter.

Voor de rest kan je de luchtfilter schoonmaken of vervangen. En je kan een druppeltje olie zetten op alle scharnieren en kabels (rem, koppeling).

Olie vervangen... het is niet moeilijk. Je hebt een sleutel 17 nodig om de aftap plug af te draaien dacht ik. Als je de pakking ring niet vergeet en niet dol draait bij het terug zetten, dan moet het goed komen.
De oliefilter zelf is soms lastig lost te draaien. Het is ook lastig om bij te kunnen de uitlaat zit aardig dicht bij.
 
Heb je ook gelijk in. Pas wel op met olie op de kabels. Ik heb een (aftermarket) koppelingskabel weg moeten gooien nadat ik hem gesmeerd had met olie. Blijkbaar zet het binnenwerk dan uit, waardoor de kabel extreem zwaar ging. Had Telfon moeten gebruiken.

En dat de ketting gesmeerd moet..dat blijf ik volhouden :)
 
Was misschien wel wat onvolledig inderdaad nu ik het teruglees. Smeren heb ik gelukkig wel netjes gedaan, dat ziet er allemaal goed uit :) Zat vooral te denken aan zaken als olie en andere vloeistoffen inderdaad. Olie peilen is geloof ik het beste te doen ná een rit dacht ik toch? Morgen ritje woon-werken, zal ik als ik terugkom eens kijken wat ie aangeeft!
 
Je moet wel de olie laten zaken.
Ik doe het meestal wanneer de blok koud is.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb dus die zwarte cb500 waarvan de tankdop niet openging.... Was ff spannend om de motor na de koop over te ryden van arnhem nr twente, maar bleef gelukkig lopen. Thuis tankdop met ijzerdraadje in slot opengekregen. Andere dop besteld bij boonstra en klaar, maar dan wel een andere sleutel. Dus vorige week de originele dop 1 dag in ultrasoon badje gedaan met dreft erin. Kwam veel troep uit. Perslucht erin, drup kruipolie en werkt weer. Alu bovenkant gespoten met Felgensilber en klaar voor montage !.
 
Beide banden zijn ook vervangen: dot code gaf aan 2011 en droogtescheuren in de wangen, maar ook lengte droogtescheuren in het loopvlak te zien. Op motorbanden nooit bezuinigen. Nu gemonteerd bt40 of 45 geloof ik. Stuurt prima en reageert nauwelijks op lengtescheuren in het asfalt.

Gelijk de voorvelg schoongemaakt met kruidvat velgenreiniger, waarbij de remstof in het ruwe alu losgeweekt wordt. Oude afwasborstel erover, naspoelen met water en klaar.

Gaat er nog iemand deze zomer een verre trip maken met de cb ? (Wij niet, nog ff paar jaar met sleurhut ivm kids).
 
hallo!!!
ik heb een vraag: ik wil een ander stuur namelijk een renthal fatbar maar weet niet zo goed hoe het zit met de maten van het stuur. de rede dat ik dit wil is omdat ik graag de hoek van het stuur net is lager heb waardoor mijn polsen in een wat fijnere situatie zitten.

alvast bedankt!
 
Terug
Bovenaan Onderaan