ART4 schrijfremslot gaat niet open..

T_Gixxer

MF veteraan
11 mrt 2011
1.641
0
IJmuiden
Ik heb een ART4 schijfremslot van Kryptonite. Na 2 jaar is het slot wat roestig geworden, en normaal moet ik de sleutel 180 graden draaien om het slot open te krijgen. Nu draait het slot maar 135 graden, en mis ik net dat kleine stukje. Eerst draaide het maar tot 90 graden, nu een slag verder nadat ik het slot heb volgespoten met WD40 en 2 dagen liet staan.

Het slot werkt met schijfjes van binnen welke draaien (dus niet van die pinnetjes met veertjes zoals in normale deursloten). Ik heb ervoor gezorgd dat de schijven allemaal gelijk staan en de sleutel er helemaal in gaat. De U-vorm van het slot hangt vrij in het slot zelf, aka. heeft speling zoals het hoort. Sleutel draait heel soepel zoals het altijd deed, maar krijg het niet verder dan 135 graden, zelf met kracht niet (wil de sleutel niet breken).

Iemand een idee hoe ik het slot open kan krijgen? Wellicht zit er roest op de cilinder, alleen kom ik daar niet bij behalve met vloeistoffen... Anders slijp ik het slot door en haal ik een nieuw slot, maar dat wil ik als laatste mogelijkheid houden.
 
Eerst draaide het maar tot 90 graden, nu een slag verder nadat ik het slot heb volgespoten met WD40 en 2 dagen liet staan.

...
Ik ken je slot niet, maar WD40 wel.
WD40 hoort in de badkamer thuis. Het ruikt lekker maar je hebt er geen kut aan. Als er los zittende roest of vuil in je slot zit, dan is dat nu samen met de WD40 een dikke aangekoekte plak geworden.

WD40 lost geen roest op en penetreert niet.

Ik zou proberen de WD40 met wasbenzine uit het slot te spoelen en het slot laten drogen. Misschien doet hij het daarna al. Zo niet, dan zou ik hem daarna vol spuiten met IMAL.

IMAL penetreert en lost roest op.

Even laten inwerken en nog eens proberen.

Het eerste en belangrijkste om nu direct te doen: de WD40 uit de garage/werkplaats/schuur halen en in de badkamer naast je scheerspullen zetten.
 
Dan wil ik hier toch een lans breken voor het spul! Er zijn dagen dat ik de (mijn) halve wereld repareer met WD40.

Laatst nog de ontstekingsblokkering op de jiffy gedeblokkeerd, daardoor aangemoedigd het contactslot weer goed gangbaar gemaakt, het slot van de achterom weer soepel draaiend (kon mijn huis alleen nog maar in en uit met een waterpomptang) EN de plastic sluiting van de pedaalemmer in de keuken weer sluitend.

Ik zou het slot nog een paar keer volspuiten met WD40 en dan met een waterpomptang het sleuteltje draaien.
 
Klinkt bekend, heb hetzelfde slot. Als mijn sleutel niet helemaal om wilt draaien betekent dat ik de sleutel nog nét een klein tikje dieper in t slot moet steken. Er is niks in t sleutelgaatje dat er voor zorgt dat je sleutel er niet volledig in gaat?
 
Dan wil ik hier toch een lans breken voor het spul! Er zijn dagen dat ik de (mijn) halve wereld repareer met WD40.

Laatst nog de ontstekingsblokkering op de jiffy gedeblokkeerd, daardoor aangemoedigd het contactslot weer goed gangbaar gemaakt, het slot van de achterom weer soepel draaiend (kon mijn huis alleen nog maar in en uit met een waterpomptang) EN de plastic sluiting van de pedaalemmer in de keuken weer sluitend.

Ik zou het slot nog een paar keer volspuiten met WD40 en dan met een waterpomptang het sleuteltje draaien.

Het is nogal populistisch om wd40 af te breken. Spul is voor dat soort dingen gewoon goed.
 
Zonder de discussie weer te starten WD40 is redelijk spul maar meer ook niet. een goede roestoplosser van IMAL of Innotec zal meer doen. verder moet de sleutel idd helemaal in het slot voor het goed werkt, het laatste stukje wil wel eens lastig gaan (door roest of vuil). sleutel erin en een paar zachte tikken op het slot of de sleutel doen af en toe wonderen.

Succes,

Benno
 
Sla anders eens met een hamer over het hele slot. Pasgeleden het slot van een fiets hiermee los gekregen.
Een zware hamer en met beleid slaan en ondertussen de sleutel draaien.

Bingo! Heb in de middag een hamer gepakt en op het slot getikt terwijl ik de sleutel met de klok mee draaiend belast. Het had 10 aardige tikken nodig, en elk tikje draaide het sleuteltje steeds een beetje verder tot het slot open ging! :t

Nu heb ik het slot in schoonmaakazijn gedumpt om het roest eraf te halen, en het zou weer moeten werken.
 
Ik ken je slot niet, maar WD40 wel.
WD40 hoort in de badkamer thuis. Het ruikt lekker maar je hebt er geen kut aan. Als er los zittende roest of vuil in je slot zit, dan is dat nu samen met de WD40 een dikke aangekoekte plak geworden.

WD40 lost geen roest op en penetreert niet.

Ik zou proberen de WD40 met wasbenzine uit het slot te spoelen en het slot laten drogen. Misschien doet hij het daarna al. Zo niet, dan zou ik hem daarna vol spuiten met IMAL.

IMAL penetreert en lost roest op.

Even laten inwerken en nog eens proberen.

Het eerste en belangrijkste om nu direct te doen: de WD40 uit de garage/werkplaats/schuur halen en in de badkamer naast je scheerspullen zetten.

Wat een onzin verhaal |(
WD40 is een product naam, ligt eraan welke wd40 gebruikt is, het alom bekende Multi olie :? je hebt ook WD40 super kruipolie :Y
Een slot nat smeren is eigenlijk uit den boze :Y
mijn voorkeur voor zo'n probleem is Wurth "rost off plus " slot gangbaar maken en dan uitspuiten met bv remmen reiniger, en dan droog smeren met grafiet poeder, is eigenlijk alleen geschikt voor sloten :t

greetz
 
Bingo! Heb in de middag een hamer gepakt en op het slot getikt terwijl ik de sleutel met de klok mee draaiend belast. Het had 10 aardige tikken nodig, en elk tikje draaide het sleuteltje steeds een beetje verder tot het slot open ging! :t

Nu heb ik het slot in schoonmaakazijn gedumpt om het roest eraf te halen, en het zou weer moeten werken.
De nikkel laag van het slotmechaniek is aangetast. Met een beetje vochtig weer sta je weer te etteren. Flikker het slot maar gewoon weg voordat je straks in Boerenstronkeradeel met dit probleem staat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan