Zero Motorfietsen

Banden verhaaltje.

Tja, met de Yamaha weet ik precies wat voor band en welk type op welke plek in combinatie met welk ander merk en type het best voldoet. Met deze Zero moet ik weer helemaal opnieuw beginnen.

De achterband is dus op. De indicators in het midden zijn al vlak, laatst met die regen nam ik voor de zekerheid maar de andere motor mee. Zelf rijd ik nu 9500 km met deze band en hij was verre van nieuw toen in de motor kocht.

Vandaag dus naar de bandenboer, wat voor band kan ie me aanraden. Deze motor kende hij nog niet, moest zoeken en vragen naar het merk en type. Voordeel kon ie meteen wel noemen, je hoeft niet wachten met demontage tot de uitlaat is afgekoeld.

Er zit nu voor en achter Bridgestone Battlax onder, een band die schijnbaar al zo ongeveer sinds mensenheugenis gemaakt wordt.
Ik wilde wel wat anders proberen omdat ik bij regen weinig vertrouwen had in de achterkant. Maar misschien ligt dat ook wel aan mij, of aan de slijtage.

Een ander type band blijkt nog niet zo gemakkelijk, de leverancier werd gebeld en zelfs die kon geen alternatief geven. Blijkbaar is dit nog een setje diagonaalbanden, en men raadt een combinatie diagonaal - radiaal af.
Dan zou ik een set moeten wisselen maar de voorband is dan wel gecupt, hij is nog niet af.

Als ik dit geweten had had ik het gewoon hier in het bandentopic moeten voorleggen maar ik wilde op dat moment doorzetten en niet nog langer doorrijden met een versleten band, het is immers mijn dagelijks vervoer.
Het komt erop neer dat er toch weer een nieuwe Battlax onder komt, veilige keus moet je maar denken.

Wel een heel andere prijs dan bij de scooter trouwens... Daarvoor moet ik een aantal malen niet tanken. ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik vind ze ook fantastisch... Volgende week ga in langs bij de dealer voor een testrit, heb nog nooit elektrisch gereden.

Het enige wat me tegenhoudt - buiten de astronomosche bedragen - is wat er van dat astronomische bedrag overblijft na 5 jaar en 100.000 km.

Hoeveel % van je batterij blijft er dan over en zit je dan niet met een onverkoopbare motorfiets?
Als ik me niet vergis garanderen ze 80% van de capaciteit.
 
Toch wat vreemds...

Zojuist naar de bandenboer geweest, via de snelweg. Normaal rijd ik woon-werk verkeer via de provinciale weg dan zit mijn verbruik enkele reis tussen 12% en 19%, afhankelijk van de rijstijl, wind etc.

Nu moest ik precies even ver maar over de snelweg. Ik heb hem flink losgetrokken, reed behoorlijk sneller dan normaal en wat schetst mijn verbazing, nadat de batterij was bijgekomen had ik ook een verbruik van 12%. :?

Heel apart, dat was afgelopen maandag dus ook al....



Maar de Zero heeft dus een nieuwe achterband. De monteur (de)monteerde het wiel zonder de snaarspanners te lossen...
Ik wilde hem niet op de vingers kijken (weet hoe irritant dat is), het kan dus wel.
 
Als ik me niet vergis garanderen ze 80% van de capaciteit.

Ja dat garanderen ze inderdaad... Voor de FX bv. na 298.000 kilometer minstens 80%. Alleen zijn er natuurlijk geen precendenten... Er is nog geen Zero met 298.000 kilometer op de teller.


Morgen is het zo ver, dan ga ik met twee Zero's testrijden. Heel benieuwd wat ik er van ga vinden.
 
....Ja dat garanderen ze inderdaad... Voor de FX bv. na 298.000 kilometer minstens 80%. Alleen zijn er natuurlijk geen precendenten... Er is nog geen Zero met 298.000 kilometer op de teller....
Kom op, 3 ton, dat is terrein voor een enkele BMW of Pan European. En dan nog is die batterij gegarandeerd voor 80% capaciteit. Geen problemen zoeken die er niet zijn.

Bovendien, die 80% is onder de meest ongunstige omstandigheden.... Immers, Zero wil niet teveel batterijen moeten vervangen dus ze dekken zich goed in. In de praktijk zal de capaciteit vast minder hard teruglopen.

Dat heb je ook zelf in de hand. Als jij de batterij goed behandelt is dat alleen maar goed voor de levensduur en je hoeft er niets voor te láten.
Alles is gebaseerd op twee dingen waar een Li-Ion batterij niet van houdt, hoge spanning en hoge temperatuur, en alles gemeten over de tijd.

Zorg dat de batterij niet te warm wordt, wacht met laden dus het liefst tot de batterij is afgekoeld. Parkeer bij voorkeur in de schaduw, geen felle zon op de batterijbehuizing; parkeer thuis niet in een heet tuinschuurtje maar liever in een koele garage.

Laat de batterij niet altijd vol staan. Heb je de motor een dag of langer niet nodig, laad hem dan ook niet vol. Laad hem pas vlak voor je vertrekt, dat gaat heel goed met een tijdschakelaar in het stopcontact.
Je hoeft hem ook niet altijd helemaal vol te laden, sommigen raden aan zoveel mogelijk tussen grofweg 30% en 80% SoC te blijven.
De rest mág je wel gebruiken maar dat heb je niet altijd nodig. Er wordt wel geadviseerd af en toe helemaal vol te laden om de batterijen onderling te levelen maar dat doe je natuurlijk vlak voor een rit.

Morgen is het zo ver, dan ga ik met twee Zero's testrijden. Heel benieuwd wat ik er van ga vinden.

Mooi, laat weten hoe het ging.

Even wat tips mijnerzijds...
Regenererend remmen doe je al met het gashendel op nul. Als je het voorrem hendel iets inknijpt (genoeg voor het remlicht) komt er nog een beetje regeneratieverogen bij. Dat zie je rechts op het dashboard. Streepjes die verschijnen bóven de lijn zijn verbruik, streepjes ónder de lijn zijn teruglevering. Er staat ook "Regen" bij.

Er zijn dus drie rijdmodi:
• Sport, 100% vermogen, geen regeneratie. Dit voelt ouderwets want je gebruikt de mogelijkheden niet.
• Eco(nomy), 66% vermogen, wel regeneratie. Dit is soms handig, bijvoorbeeld bij gladheid.
• Custom, hierin kun je alles zelf instellen met de Zero App. Bij mij is dit verreweg de meest gebruikte modus.

Veel plezier.
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad....

Vandaag minderde ik rustig vaart omdat het stoplicht verderop rood was. Een witte Caddy stoof me links voorbij, ging bovenop de rem en op de rechterstrook vóór me staan.
Waarom zou hij denken dat ie sneller is dan een Zero ? Ik doe het niet vaak maar op zo'n moment is het leuk om eventjes vol gas te geven.
Ik ging dan maar links naast hem staan, gaf een draai aan het hendel en de motor vloog bijna weg. Zo soepel en snel, en dan is dit nog maar de 40 Kw versie...
Goed, ik reed in een paar tellen weer 85; kwam die Caddy na een tijd weer langszij, met zo'n 110 op een provinciale weg. Volgende stoplicht ging ie weer bovenop de rem om links te gaan staan, alleen...




De eerste indruk van de voorrem is vast dat ie niet overhoudt; als je rijdt alsof je op een benzinemotor zit heb je daar misschien last van.
Wen je evenwel aan de mogelijkheden van elektrisch rijden dan kijk je verder vooruit, begin je eerder met gas lossen en regenereren. Dan hóef je nauwelijks te remmen. Je moet gewoon even een knop omzetten en dan rijdt het veel beter, vind ik althans.

Ik hoop eigenlijk dat dit regenereren bij toekomstige elektrische motoren krachtiger en traploos regelbaar wordt (eigenlijk zoals de Vectrix al heeft). Dat je zoveel regeneratievermogen hebt dat een schijfrem puur nog noodrem is.
 
Laatst bewerkt:
Morgen is het zo ver, dan ga ik met twee Zero's testrijden. Heel benieuwd wat ik er van ga vinden.
Zou LinKing al terug zijn van de testritten, of zoemt ie nog ergens rond? Voor het geval je terug bent, bij of via welke dealer heb je die proefritten gemaakt?
 
Ja hoor, ik heb een halve dag rondgezoemd. Werkelijk een hele nieuwe sensatie!

Begonnen op een SR uit 2015 voor een korte rit in eco om elektrisch wat gewoon te worden. Was even wennen aan trillingsvrij en zonder koppeling rijden.

Daarna uitgebreid gereden op een DSR 2017. Wat een plezier! Eigenlijk qua rijervaring de fijnste motor die ik al gehad heb. Ben er bijna zeker van dat ik er een aanschaf als mijn huidige werkpaard afgeschreven is (nog drie jaar).
Ik raad iedereen af om een testrit te gaan doen als je op dat moment niet van fiets kan veranderen, want je wilt er echt een.
De sportmodus trekt het asfalt los.

Ik had na 25km nog 87 % batterij over, dus de range is echt goed aan het worden.

Ik ben echt verkocht, maar zal nog even geduld moeten hebben...
 
Fotootjes...

ZeroMotorcycles_01.jpg


ZeroMotorcycles_04.jpg


ZeroMotorcycles_09.jpg
 
Laatst bewerkt:
De foto's in je laatste bijdrage kan ik niet zien, er staat dat ze moved of deleted zijn.

Bij welke dealer had je de proefritten gemaakt?
 
Beste e-rijders,

Ik overweeg een mogelijke zakelijke aanschaf van een Zero S 13.0 als woon-werk motor. Nu lees ik verschillende verhalen over de actieradius op 1 acculading. Het schijnt nogal afhankelijk te zijn of je in ECO of sport modus rijdt.

Nu geeft Zero op haar website de volgende waardes:

http://www.zeromotorcycles.com/nl/zero-s-specs

Mijn vraag is: zijn deze actieradia in eco modus, sport modus of in een mengeling daarvan?
Hebben jullie ervaring met de actieradius van een Zero S op voornamelijk N-wegen en snelwegen?
Heel fijn als jullie iets hierover kunnen delen :)

Groet!
 
Laatst bewerkt:
Zoals eerder gemeld zijn er drie modi; "Sport" geeft vol vermogen, "Eco(nomy)" begrenst het vermogen op 66% en in "Custom" kun je alles zelf instellen, je kunt hem zelfs voor beginners op 10% zetten, handig voor rijschoolhouders.

Wat hier belangrijk is is de manier van begrenzen. De regelaar begrenst de stroom die naar de motor gaat. Dat houdt dus in dat ie in Eco een minder hoge top heeft maar ook minder snel optrekt dan in Sport.

Maar het is precies hetzelfde effect als dat jij zelf het gashendel minder ver opentrekt. Het is dus een heel mooie manier van begrenzen die snel is aan te passen alleen kun je dat met je gashendel dus ook.

De rijdmodus heeft dus alleen invloed op de actieradius als je zelf continu vol gas geeft; bijna niemand rijdt zo.

Verder wordt het verbruik, en dus de actieradius heel sterk bepaald door je rijgedrag, snelheid, stroomlijn en wind. Je merkt de invloed van al deze zaken veel sterker dan bij een benzinemotor.
 
Beste e-rijders,

Ik overweeg een mogelijke zakelijke aanschaf van een Zero S 13.0 als woon-werk motor. Nu lees ik verschillende verhalen over de actieradius op 1 acculading. Het schijnt nogal afhankelijk te zijn of je in ECO of sport modus rijdt.

Nu geeft Zero op haar website de volgende waardes:

http://www.zeromotorcycles.com/nl/zero-s-specs

Mijn vraag is: zijn deze actieradia in eco modus, sport modus of in een mengeling daarvan?
Hebben jullie ervaring met de actieradius van een Zero S op voornamelijk N-wegen en snelwegen?
Heel fijn als jullie iets hierover kunnen delen :)

Groet!
Zoals Hybride zegt: maakt niks uit. De eco modus helpt je alleen maar met het doseren, maar als je dat eenmaal onder de knie hebt, kan je ook zonder. En dan kan je in sport modus dus net zo zuinig rijden als in eco-modus. Omgekeerd geldt dat niet: in eco-modus kan je niet zo onzuinig rijden als in de sport-modus :P
Zelf rijd ik altijd in custom, en wel zo ingesteld: max snelheid, max trekkracht, max regeneratie.

Maar welke actieradius zoek je?
 
Thanks Gilles en Hybride!

Ons bedrijf heeft verschillende locaties binnen NL. Mijn 'vaste' locatie is 30km van mijn huis verwijderd, 60km per dag, prima te doen per e-bike.
Ik maak me meer druk over klantbezoeken en overige locaties. De meeste zitten binnen 120km enkele reis, wel 95% via snelweg.
Zero S 13.0 heeft een actieradius van 130 km met een snelheid van 113 km/h. Stel ik moet 120 km rijden, dan zou dat dus net kunnen. Tijdens werktijd opladen en 's middags weer terug.

Hebben jullie ervaring met voornamelijk snelweg kilometers en of Zero's geclaimde actieradius hierin ook klopt?

Cheers!
 
Ik kan je mijn ervaringen delen maar ik kom niet vaak op de snelweg. De motor heeft genoeg vermogen om lekker mee te doen maar het is ook een naked bike....

Als je het beredeneert zou je zeggen dat de motor op de snelweg bij hogere snelheden een hoger verbruik heeft en dus een kleinere actieradius. Op de snelwegritten die ik onlangs reed echter bleek daar niets van... Dus over actieradius op de snelweg kan ik alleen zeggen dat het mij meeviel.

Wat sowieso scheelt is een stroomlijn; Zero levert ze nog niet maar wat je eigenlijk nodig hebt is een nette kuip.

Verder zou een snellader jouw motor veel bruikbaarder maken, dan kun je op jouw bestemming aangekomen in een half uurtje genoeg laden voor de terugweg.
Over snelladen moet je even in Het grote elektrische motorfietsen topic deel I of II zoeken, zelf heb ik daar (nog) geen ervaring mee.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zelf nog nooit zo'n afstand afgelegd op de Zero, ik houd het bij zo'n 30 en 30 terug. Dat is 90% snelweg en dat kan ik gemakkelijk 2 dagen doen zonder lading. Dus dat is dan 120 :) Dat is wel randstad snelweg, dus soms een stukje file, maar ook stukken 140.
Ik denk dat je het gewoon een keer moet proberen: leen een SR en doe die 120km snelweg, dan voel je je gelijk helemaal zeker :)
 
Ik denk dat je het gewoon een keer moet proberen: leen een SR en doe die 120km snelweg, dan voel je je gelijk helemaal zeker :)
Maar... waar leen je een SR? De Motoport hier in de buurt (volgens mij de enige dealer in de omgeving) verhuurt de Zero niet. Ik ken niemand met een Zero en een wildvreemde gaan mij zijn Zero niet een dagje afstaan lijkt me.
 
Laatst bewerkt:
Maar... waar leen je een SR? De Motoport hier in de buurt (volgens mij de enige dealer in de omgeving) verhuurt de Zero niet. Ik ken niemand met een Zero en een wildvreemde gaan mij zijn Zero niet een dagje afstaan lijkt me.
Proefrit toch? 120 km, proefrit van een uur, lijkt me niet al te dol? 't Is een motor van ruim 18K, die ga niet kopen op basis van geruchten op internet!
 
Ik heb 5 maanden 104km per dag gereden op de Zero, waarvan 85 snelweg. Aangezien het randstad was varieerde de snelheid enorm (Van stapvoets door de file tot 130km/h), dus de totale reistijd kwam op 1,5 uur uit, waarbij het verbruik zelden boven de 65% uitkwam. Je gemiddelde snelheid is belangrijk bij een elektrische fiets, dus rij je buiten de spits om dan moet je die aanpassen om die 120km te halen. Als je dus 100km/h gemiddeld gaat rijden red je die 120km makkelijk, en met een chargetank kwak je hem als tie 20% is weer in 2,5 uur vol aan de paal.
Kun je alleen aan een gewone stekker laden (Schuko, wat iedereen in huis heeft zo'n beetje) dan is een chargetank ook een goed idee omdat hij meehelpt bij het opladen en je met 2-2.5kW aan de gewone stekker laad. Reken op 8 uur van 20-100% zonder en 5 uur met chargetank aan de gewone stekker.
Of je gaat all-in en stopt er een DigiNow 3.3kW/6.6kW charger in, prop je hem aan de paal in 1:30 vol en aan de stekker in 3,5 uur...
 
Proefrit toch? 120 km, proefrit van een uur, lijkt me niet al te dol? 't Is een motor van ruim 18K, die ga niet kopen op basis van geruchten op internet!
Zit ook wel weer wat in, hoewel een proefrit ergens overdag toch anders is dan in de spits naar je werk heen-en-weer zoals Skidz ook al schetst.
 
Terug
Bovenaan Onderaan