carburateur lijkt over te lopen

Ciko

MF'er
9 okt 2010
108
64
Utrecht
Hallo,

Sinds een maandje in het bezit van een Kawasaki Z650 uit 1981. Tot nu toe is het een eigenwijs beestje...

Nog weinig tijd gehad om hem uit te laten, maar wel al een paar ritjes gemaakt. De vorige keer merkte ik dat hij enkel bij 100 kmh in zijn 5 niet zo netjes liep. Trek je het gas open dan merkte je niets, maar gewoon 100 blijven rijden zorgde voor onregelmatig inhouden, en klonk er een soort gebrom. Bij 90 of 110 merkte ik dat niet.

Afijn, vandaag weer een ritje gemaakt. Het vreemde gebrom is spontaan verdwenen, +1 voor de Kawasaki dus.. Hij loopt nu prima. Maar wat gebeurt er nu: telkens als ik stil sta gooit ie uit een van de slangetjes die uit 1 van de 4 carbs komt een hele stroom benzine. Het lijkt om de meest linker carb te gaan, degene waar de Choke aan gekoppeld is. Geef ik gas dan stopt de benzineverspilling :). Heeft dit misschien te maken met de afstelling? En kan je dit gemakkelijk zelf correct plaatsen?

Het plan is nu om hem uit elkaar te halen, en voorzichtig de carbs op defecten te controleren en in ieder geval schoon te maken. Ik heb er niet mega veel verstand van, dus als iemand nog tips heeft waar ik zeker op moet letten, dan houd ik me aanbevolen.

Groeten
 
Bij deze wat foto's. Ik heb alle belangrijke onderdelen eruit gehad en ultrasoon gereinigd. Ik kwam een aantal opvallende dingen tegen, kijk gerust mee:

De carbs in zijn geheel. Zie vooral de bovenste / rechter carb. De vlotters staan 8mm lager dan bij de twee middelste en 5mm dan de linker
full


Bij het openmaken kwam ik onder het vlotternaaldhuis een hoop vuil tegen, waaronder een splinter (?!) van 15mm.
full

full


De sproeiers waren redelijk netjes, er zat wel wat vuil bij die van de rechter carb, maar niet verstopt. De naalden zagen er nog goed uit, al was die van de linker carb een beetje bot aan de punt. Deze ga ik vervangen, evenals de pakkingen van de vlotterkamers en eventueel de o-ringen.
 
ik heb geen idee wat het is.. het is wel buigbaar. Waar zou het vandaan kunnen komen?


uit de algemene rommelbak uit de schuur van een vorige eigenaar....

Die vorige eigenaar was aan het rommelen met die carbs en toen viel zijn rommelbak ook nog om, en die splinter belandde toevallig in de carburateur...... _O- _O-

Vlotterhoogte gelijk stellen bij alle carburateurs, zorgen dat alles schoon is en weer opbouwen. Dan eerst checken of alle vlotternaalden dicht zijn en zo ja, op je motor monteren.
 
haha, dat zou je haast denken inderdaad. Sowieso apart hoe een vlotter zo verdomd laag kan staan... Dat kan niet uit het niets gebeuren!

Verder, hoe controleer je of de vlotternaalden dicht zijn? :p
 
Eerst het hele zwikkie uit elkaar en grondig schoonmaken.

Vervolgens beginnen met de set van 4 weer opbouwen waarbij je de dwarsverbindingen en benzine aansluiting er tussen zet. Vervolgens alleen nog maar even de naaldsproeiers, vlotters en vlotterbakjes monteren.
Dan: de carburateurs in hun normale inbouwpositie zetten (handigste is ergens mee vastklemmen)
en dan uit een fles of trechter vanaf 40cm boven de carburateurs benzine via een slangetje aansluiten.

Eerste check is of er geen eentje overloopt.

aanvullend kun je kijken of in alle bakjes evenveel benzine zit

Als dit allemaal goed is verder met opbouwen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan