Voorvork lekt olie uit stelschroefmechanisme

tobitronics

Die hard MF'er
12 jan 2015
328
11
Hallo allemaal,

Sinds 2 dagen viel het me op dat de stelschroefjes van de voorvork (upside-down) glommen -> er lag wat olie op. Deze olie was helder geel van kleur en rook 'vers', waaruit ik concludeer dat het olie uit de voorvork is (en niet viezigheid o.i.d.). Ik heb de olie afgeveegd met een doek maar een dag later was de boel weer glimmend. De olie lijkt te lekken uit het middelste messing schroefje of uit het ringetje eromheen ('binnen' de zeskantige moer als het ware). Aan de afstelling van de vork is niks veranderd.

Ik heb een foto toegevoegd van de situatie en de exploded view van de voorvork uit het wphb.

Het gedeelte van de vork dat vast zit aan het voorwiel (na de keerring) is droog, de stofringen zijn ook in goede staat.

Nu vraag ik me uiteraard af hoe ik dit lek ga oplossen. Met googlen kwam ik erachter dat de oorzaak waarschijnlijk een verrotte o-ring is onder de stelschroef, kan dit kloppen? Zou dit dan de onderste o-ring van onderdeel 2 op de tekening zijn? Of moet ik het probleem wellicht ergens anders zoeken?

Motor betreft Yamaha SZR660.

Alvast bedankt!

Foto stelschroef:
ct1MwDK.jpg


Wphb tekening:
fkjQVZz.png
 
Je hebt je eigen vraag al beantwoord :p

Dus kwestie van kap eraf, o-ringetje vervangen en kap erop? Zit ik dan straks niet onder de voorvorkolie? :+

(Sorry, vering noob hier. Kan je nog wel iets vertellen over de werking van een motorblok maar van vering heb ik weinig kaas gegeten)

Praktische vraag: wat is een handig adres voor o-ringen?
 
Makkelijkst is als je het voorwiel los van de grond hebt.kroonplaatbout los en kap losschroeven.Kap losschroeven van de demperstang,plaatje met een slobgat om de veer tegen te houden.
Stelschroef zit ws een borgringetje onder,die eraf en dan kan de stelschroef eruit.
Veer en vorkolie blijft gewoon zitten.

O-ring kun je overal halen:motorzaak,autozaak of landbouwmechanisatieberdijf.
 
Makkelijkst is als je het voorwiel los van de grond hebt.kroonplaatbout los en kap losschroeven.Kap losschroeven van de demperstang,plaatje met een slobgat om de veer tegen te houden.
Stelschroef zit ws een borgringetje onder,die eraf en dan kan de stelschroef eruit.
Veer en vorkolie blijft gewoon zitten.

O-ring kun je overal halen:motorzaak,autozaak of landbouwmechanisatieberdijf.

Heb even wat youtube filmpjes gekeken en daar komt op jouw manier inderdaad het gehele stelmechanisme van de vork af. Echter het lek zoals ik het zie is vanuit het kleine schroefje of het ringetje eromheen, terwijl op jouw manier ik enkel de grote o-ring tussen het gehele mechanisme en de behuizing van de vork zou kunnen vervangen. Zijn die stelmechanismes uberhaupt uit elkaar te halen om interne o-ringetjes te vervangen (onderdeel 2 op de wphb tekening)?
 
Laatst bewerkt:
Heb even wat youtube filmpjes gekeken en daar komt op jouw manier inderdaad het gehele stelmechanisme van de vork af. Echter het lek zoals ik het zie is vanuit het kleine schroefje of het ringetje eromheen, terwijl op jouw manier ik enkel de grote o-ring tussen het gehele mechanisme en de behuizing van de vork zou kunnen vervangen. Zijn die stelmechanismes uberhaupt uit elkaar te halen om interne o-ringetjes te vervangen (onderdeel 2 op de wphb tekening)?
Als je de kap eraf hebt,moet er een soort van borgringetje zitten om de stelschroef op z'n plek te houden.Als je die eraf hebt duw je de stelschroef eruit en daarop zit de o-ring.
 
Inmiddels dit mooie weekend als aangelegenheid gebruikt om de vorkpoten te demonteren en een oliewisseltje te doen en tegelijkertijd de o-ringetjes te vervangen. Bij beide vorken de dop volgens wphb gedemonteerd waarbij de veer ingedrukt moest worden om bij het borgmoertje te komen.

Volgens het wphb moet daarna de veer er uit gehaald worden zodat de olie goed afgemeten kan worden, deze lijkt echter halverwege vast te zitten bij beide poten en ik krijg de veer er dus niet uit. Lijkt vast te zitten op het brede deel van onderdeel 11 op de tekening in de OP, maar weet ik niet zeker. Is er een speciale techniek om die veren eruit te krijgen?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan