CBR 600 RR '04 niet boven ~5000 touren (stottert)

Bkamphuis

Rookie
18 dec 2014
4
0
Dalfsen
Beste motor fans,

Ik ben eigenaar van een Honda CBR 600 RR uit 2004(14k op teller). Een zeer fijne motor, maar..

Probleem 1,opgelost:
Soms na een stuk rijden(Na gewoon normaal starten) en ik zet hem uit, dan wil hij opeens niet meer starten (net alsof de accu leeg is). Wanneer ik hem elektrisch wil starten dan hoor ik de brandstofpomp (denk ik? Heeft de motor toch ook met injectie neem ik aan), maar verder doet hij niks. Aandrukken is geen enkel probleem en dan loopt hij vlot weer. Ik dacht dat het gewoon een slechte accu(aangezien de motor 14k heeft gelopen, wat vrij weinig is) was en heb daarbij de accu vervangen. Dit heeft naar mijn weten geholpen.

Probleem 2, nog niet op kunnen lossen:

Een ander probleem wat de motor nog steeds heeft, is dat hij na ~100km rijden opeens niet meer boven de 5000-6000 touren wilt komen en gigantisch begint te haperen/stoten. Onder de 5000 touren rijdt hij prima, maar hij komt gewoon niet boven de 5k. Als ik de motor uit zet en daarna weer start, dan gaat het weer een aantal kilometer goed totdat hij weer dezelfde fratsen uithaalt. Ik dacht eerst dat het te maken zou hebben met probleem 1(Dat de accu na warm rijden kuren kreeg tijdens het rijden), maar het vervangen van de accu heeft niet geholpen. De tank zuigt iig ook niet vacuum: dit heb ik gecheckt.

Enig idee wat dit kan zijn en hoe ik dit op kan lossen? Ik zou graag weer wat lekkere afstanden willen rijden :)

Met vriendelijke groet,

Bas Kamphuis
full
 
Laatst bewerkt:
Hi midlife,

Het probleem van stoten had hij overigens zowel bij de nieuwe als oude accu. Net even getest met de nieuwe accu: Bij stationair lopen zit hij op 13,25 en op 5-6k tpm komt hij niet hoger dan 13,94. Volgens de link van jou zou dit dus de dynamo of regelaar betekenen?

Maar als hij de accu leeg zou trekken dan zou de accu na 3-4 touren (bij wijze van) leeg zijn. Dit was overigens niet het geval bij de oude accu (heb de accu begin deze week vervangen). Met de oude accu heb ik regelmatig gereden en altijd het stootprobleem na ~100 km rijden.

Met vriendelijke groet,

Bas Kamphuis
 
Als ik t zo lees zou je iig aan de ontsteking moeten denken maar dan niet de bobines want dan zouden ze allemaal stuk zijn maar misschien gewoon je ECU die kuren heeft als ie warm word?
Slechte massa zou ook nog een optie zijn of een sensor die kuren heeft dus TPS of nokkenassensor!?
 
Ik ben morgen van plan om de ECU even te bekijken. Deze kan ik volgens mij niet zomaar even wisselen om te testen toch? Volgens mij zit hier namelijk ook contact etc programmering in? Wellicht even de transistoren opwarmen indien mogelijk met föhn om te kijken of hij dan slecht gaat lopen. (Denk even net als bij TV's vroeger :))

Groet Bas
 
Laatst bewerkt:
Hi midlife,

Het probleem van stoten had hij overigens zowel bij de nieuwe als oude accu. Net even getest met de nieuwe accu: Bij stationair lopen zit hij op 13,25 en op 5-6k tpm komt hij niet hoger dan 13,94. Volgens de link van jou zou dit dus de dynamo of regelaar betekenen?

Maar als hij de accu leeg zou trekken dan zou de accu na 3-4 touren (bij wijze van) leeg zijn. Dit was overigens niet het geval bij de oude accu (heb de accu begin deze week vervangen). Met de oude accu heb ik regelmatig gereden en altijd het stootprobleem na ~100 km rijden.

Met vriendelijke groet,

Bas Kamphuis

Het blijft altijd moeilijk iets zeker te weten van een afstand,
Ik plaatste mijn opmerking omdat mijn neef dezelfde motorfiets heeft, en die had ook problemen veroorzaakt door de accu.
Deze was nieuw (enkele weken oud) de multimeter gaf voldoende spanning aan, draaide met starten als een tierelier in de rondte, accu werd dus uitgesloten.
De fiets naar de motorzaak gebracht en daar bleek toch de (nieuwe) accu stuk te zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan