Het grote spuiten en laten spuiten topic.... deel 3

Status
Niet open voor verdere reacties.

fighternorrie

MF veteraan
15 dec 2003
13.262
112
Nibbixwoud
Het 3e deeltje al weer voor en door spuiters, zowel hobbyisten als 'profs'


Binnenkort zal ik de startpost vullen met wat 'How to's' en begrippenlijstjes *O*

full
 
Ik ben bezig met de reparatie van de TDM van mijn vrouw ivm een schuiver. Het ding is denk ik max. 2000 Euro waard dus het mag niet te veel kosten.

Ben nu bezig met het spuiten van de zijkap maar het lukt niet echt om het heel mooi te krijgen. Wat ik heb gedaan is het volgende.

- Kuip gerepareerd met de MEK methode.
- Oude stikkers verwijderd.
- Ontvet met wasbenzine
- Ergste wat oneffenheden weggegeschuurd met waterproofschuurpapier korrel 260
- Kuip geplamuurd met plamuur voor o.a. plastic
- Geschuurd met korrel 260 om het ergste overschot aan plamuur weg te schuren en daarna het hele deel met 600 om het glad te krijgen.
- Gespoten met combi filler/grondlak voor plastic
- Weer licht geschuurd met 600
- 1x gespoten met Motip Zwart glanz
-> resultaat zwart glans met krasjes
- Weer licht geschuurd met korrel 1000
- 2x Gespoten met Motip Zwart glanz
-> resultaat zwart glans met minder krasjes
- Gepolijst met polijstschijf met schapenvacht op accu boormachine en zilver poets.
- Drie dubbel ontvet 1. dasty 2. remmenreiniger 3. Wasbenzine
- 3x Gespoten met Motip Zwart glanz
-> resultaat zwart glans met nog minder krasjes

Ik ben nog niet geheel tevreden. Vraag hoe nu verder?
Nog een keer schuren met korrel? of polijsten en zo ja hoe weet ik van te voren dat het voldoende is.
Of afspuiten met blanke lak want dan zie je die laatste krasjes bijna niet meer.

Hoeft geen professioneel resultaat te zijn.
 
Alhoewel er een paar verkeerde stappen in je verhaal staan zou ik, gezien het spuitwerk met spuitbussen zwart, en de wetenschap dat het niet perfect hoeft de boel ontvetten met ontvetter die ervoor gemaakt is en niet die troep die jij gebruikt, en er een paar lagen blanke lak overheen spuiten.

Paar dagen laten drogen, nat schuren met korrel 1500 en 2000 en dan polijsten met iets wat daar voor gemaakt is.
 
Een vraagje over het spuiten van een onderdeel.

Ik heb wat beschadigingen zitten op de afdekplaat/schetsplaat van de motor.
Hoe kan je dit het beste weer netjes krijgen?
282343545a8fafc84fd63b88000dd3f9.jpg
 
Laatst bewerkt:
Alhoewel er een paar verkeerde stappen in je verhaal staan zou ik, gezien het spuitwerk met spuitbussen zwart, en de wetenschap dat het niet perfect hoeft de boel ontvetten met ontvetter die ervoor gemaakt is en niet die troep die jij gebruikt, en er een paar lagen blanke lak overheen spuiten.

Paar dagen laten drogen, nat schuren met korrel 1500 en 2000 en dan polijsten met iets wat daar voor gemaakt is.

Mee eens en anders ga je de blanke er mee naar een detailer die krijgt je blanke finish helemaal super
 
In dat geval zit er weinig anders op dan het kapje te spuiten, of om een nieuwe te kopen.

Moet er alleen wel de goede kleur gematched worden, en de glans lijkt me ook niet 100% hoogglans dus dat wordt een beetje matpasta door de clearcoat en om dat allemaal te doen voor 1 kapje kan er voor zorgen dat het een duur kapje wordt.

Ik had het voor je kunnen doen als ik niet net 2 weken geleden mijn spuitcabine eruit gesloopt had en een nieuwe aan het plaatsen ben, dus ik ben voor zeker 6 weken "out of business".
 
Laatst bewerkt:
In dat geval zit er weinig anders op dan het kapje te spuiten, of om een nieuwe te kopen.

Moet er alleen wel de goede kleur gematched worden, en de glans lijkt me ook niet 100% hoogglans dus dat wordt een beetje matpasta door de clearcoat en om dat allemaal te doen voor 1 kapje kan er voor zorgen dat het een duur kapje wordt.

Ik had het voor je kunnen doen als ik niet net 2 weken geleden mijn spuitcabine eruit gesloopt had en een nieuwe aan het plaatsen ben, dus ik ben voor zeker 6 weken "out of business".

Ik ben bezig een Z650 te restaureren, is het mogelijk dat je het spuitwerk doet voor me als je klaar bent met je spuitcabine? Het gaat om deze fiets:
full

Eigenlijk hoort ie rood te zijn, zoals deze:
full

Dus tank, zijkapjes en achterspoilertje.

Groeten, Coert, :)
 
In dat geval zit er weinig anders op dan het kapje te spuiten, of om een nieuwe te kopen.

Moet er alleen wel de goede kleur gematched worden, en de glans lijkt me ook niet 100% hoogglans dus dat wordt een beetje matpasta door de clearcoat en om dat allemaal te doen voor 1 kapje kan er voor zorgen dat het een duur kapje wordt.

Ik had het voor je kunnen doen als ik niet net 2 weken geleden mijn spuitcabine eruit gesloopt had en een nieuwe aan het plaatsen ben, dus ik ben voor zeker 6 weken "out of business".

Dan weet ik genoeg,

Had de motor weggebracht voor een beurt en kreeg hem zo terug. Er zaten nog geen krassen op toen ik hem wegbracht. Volgende week gaan ze het kosteloos repareren. Ze willen dit in een dag repareren dus ben benieuwd hoe ze dat gaan doen.
 
Alhoewel er een paar verkeerde stappen in je verhaal staan zou ik, gezien het spuitwerk met spuitbussen zwart, en de wetenschap dat het niet perfect hoeft de boel ontvetten met ontvetter die ervoor gemaakt is en niet die troep die jij gebruikt, en er een paar lagen blanke lak overheen spuiten.

Paar dagen laten drogen, nat schuren met korrel 1500 en 2000 en dan polijsten met iets wat daar voor gemaakt is.

Bedankt voor je reactie ik begrijp alleen niet waarom.

Als ik het goed begrijp worden de krasjes minder zichtbaar door de blanke lak?

Waarom moet ik de blanke lak weer schuren dan maak je het oppervlak toch weer dof?

Hoe weet je dat je voldoende geschuurd hebt. Wat ik nu doe is schuren totdat het er mooi egaal geschuurd uitziet en dus overal ben geweest.
 
Vraag, ik zou graag de XT600 van mijn vader compleet willen laten spuiten. Het zijn vrij flexibele plastic kappen en een stalen tank. Het gaat om 4 zijkapjes en een achter spatbord. Het voor spatbord wordt een standaard zwart spatbord die nog gekocht kan worden.

Kleur wordt gewoon zoals onderstaande foto. Wat gaat die gekkigheid mij ongeveer kosten?

xt600_01.jpg
 
Ik ben bezig met de reparatie van de TDM van mijn vrouw ivm een schuiver. Het ding is denk ik max. 2000 Euro waard dus het mag niet te veel kosten.

Ben nu bezig met het spuiten van de zijkap maar het lukt niet echt om het heel mooi te krijgen. Wat ik heb gedaan is het volgende.

- Kuip gerepareerd met de MEK methode.
- Oude stikkers verwijderd.
- Ontvet met wasbenzine
- Ergste wat oneffenheden weggegeschuurd met waterproofschuurpapier korrel 260
- Kuip geplamuurd met plamuur voor o.a. plastic
- Geschuurd met korrel 260 om het ergste overschot aan plamuur weg te schuren en daarna het hele deel met 600 om het glad te krijgen.
- Gespoten met combi filler/grondlak voor plastic
- Weer licht geschuurd met 600
- 1x gespoten met Motip Zwart glanz
-> resultaat zwart glans met krasjes
- Weer licht geschuurd met korrel 1000
- 2x Gespoten met Motip Zwart glanz
-> resultaat zwart glans met minder krasjes
- Gepolijst met polijstschijf met schapenvacht op accu boormachine en zilver poets.
- Drie dubbel ontvet 1. dasty 2. remmenreiniger 3. Wasbenzine
- 3x Gespoten met Motip Zwart glanz
-> resultaat zwart glans met nog minder krasjes

Ik ben nog niet geheel tevreden. Vraag hoe nu verder?
Nog een keer schuren met korrel? of polijsten en zo ja hoe weet ik van te voren dat het voldoende is.
Of afspuiten met blanke lak want dan zie je die laatste krasjes bijna niet meer.

Hoeft geen professioneel resultaat te zijn.


Je moet ook als laaste en dat ben je vergeten uitschuren eerst
ontvetten
2000 waterproof: daarna schoonmaken ontvetten
3000 waterproof: ontvetten

1000 is echt te grof. Oh ja en nog wat wasbenzine is nou niet echt een schone ontvetter. Het laat altijd een residu achter end an moet je daarna goed spoelen
Gebruik wat amoniak
 
Laatst bewerkt:
Een vraagje betreft het spuiten.

Op mijn motor zitten beugels voor zij koffers, deze beginnen op de punten waar de koffers de beugel raken te verslijten tot het punt waar je het kale metaal ziet. Ik ben van plan deze los te halen en weer netjes zwart te spuiten. (Misschien dat ik hetzelfde ga doen met de midden bok.. die begint ook wat roestplekjes te tonen)

Is het gewoon een kwestie van licht opschuren en opnieuw spuiten met een spuitbus geschikt voor metaal en dan blanke lak eroverheen? Of zijn er nog dingen waar ik op moet letten.

Bij voorbaat dank.
[afbeelding]


Poedercoat
 
Gebruik wat amoniak

Hoelang gaan we in dit topic nou nog door met het adviseren van ontvetters die daar helemaal niet voor gemaakt zijn, alleen maar omdat iedereen dat in het keukenkastje heeft staan?

Ik heb ook nog een fles Johnny Walker in de kast staan, daar ga ik toch ook niet mijn spuitwerk mee ontvetten?

Terpentine, wasbenzine, ammoniak, alcohol, thinner, dasty, remmenreiniger, al die zooi is ergens voor gemaakt en dat is NIET het prepareren van je onderdelen voor spuitwerk.

Koop bij de beter uitgeruste automaterialenzaak een blikje Motip 600 Entfetter, een klein blikje kost 6-7 euro en is er speciaal voor gemaakt, wat dus betekend dat het wel wat meer doet dan alleen ontvetten. Dus ook siliconen verwijderen, antistatisch maken, snel vervliegen, vuil opnemen i.p.v. uitsmeren etc.

Dan zijn 90% van de volgende vragen ook meteen opgelost:

- waarom komt de lak los
- waarom vlekken in de lak
- waarom fisheyes in de lak
- waarom reageert de lak met de onderlaag
- waarom trekt mijn spuitwerk stof aan
- waarom krijg ik blaasjes in de lak

En zo nog wel wat problemen.

Preparatie van je oppervlak is ALLES bij spuitwerk, dan is het laatste middel wat je gebruikt voordat de lak erop gaat toch geen inferieure troep wat daar totaal niet voor is gemaakt? |(
 
Laatst bewerkt:
het is altijd raadzaam om bij gebruik van een spuitsjabloon een tussenlaag blank te spuiten, je krijgt altijd een beetje high low hoe flinterdun je sjabloon materiaal ook is. ik snij zelf mijn sjablonen uit Aslan folie, kostbaar spul maar het allerbeste wat er te krijgen is.

Waarom is dit nodig? Dat je bij een sjabloom een hoogteverschil krijgt lijkt me logisch, maar ik zie niet helemaal in wat een tussenlaag clearcoat daar tegen gaat doen.

Heb een aantal motoren met een spuitbus gedaan in een enkele kleur, dat ziet er super strak uit. De volgende krijgt een matzwarte streep over de lengte dus dat zal met een sjabloon moeten gaan gebeuren.
 
Hoelang gaan we in dit topic nou nog door met het adviseren van ontvetters die daar helemaal niet voor gemaakt zijn, alleen maar omdat iedereen dat in het keukenkastje heeft staan?

Ik heb ook nog een fles Johnny Walker in de kast staan, daar ga ik toch ook niet mijn spuitwerk mee ontvetten?

Terpentine, wasbenzine, ammoniak, alcohol, thinner, dasty, remmenreiniger, al die zooi is ergens voor gemaakt en dat is NIET het prepareren van je onderdelen voor spuitwerk.

Koop bij de beter uitgeruste automaterialenzaak een blikje Motip 600 Entfetter, een klein blikje kost 6-7 euro en is er speciaal voor gemaakt, wat dus betekend dat het wel wat meer doet dan alleen ontvetten. Dus ook siliconen verwijderen, antistatisch maken, snel vervliegen, vuil opnemen i.p.v. uitsmeren etc.

Dan zijn 90% van de volgende vragen ook meteen opgelost:

- waarom komt de lak los
- waarom vlekken in de lak
- waarom fisheyes in de lak
- waarom reageert de lak met de onderlaag
- waarom trekt mijn spuitwerk stof aan
- waarom krijg ik blaasjes in de lak

En zo nog wel wat problemen.

Preparatie van je oppervlak is ALLES bij spuitwerk, dan is het laatste middel wat je gebruikt voordat de lak erop gaat toch geen inferieure troep wat daar totaal niet voor is gemaakt? |(
Goed spul, alleen kwam er te laat achter. Wil nu niets anders meer.
 
Hoelang gaan we in dit topic nou nog door met het adviseren van ontvetters die daar helemaal niet voor gemaakt zijn, alleen maar omdat iedereen dat in het keukenkastje heeft staan?

Ik heb ook nog een fles Johnny Walker in de kast staan, daar ga ik toch ook niet mijn spuitwerk mee ontvetten?

Terpentine, wasbenzine, ammoniak, alcohol, thinner, dasty, remmenreiniger, al die zooi is ergens voor gemaakt en dat is NIET het prepareren van je onderdelen voor spuitwerk.

Koop bij de beter uitgeruste automaterialenzaak een blikje Motip 600 Entfetter, een klein blikje kost 6-7 euro en is er speciaal voor gemaakt, wat dus betekend dat het wel wat meer doet dan alleen ontvetten. Dus ook siliconen verwijderen, antistatisch maken, snel vervliegen, vuil opnemen i.p.v. uitsmeren etc.

Dan zijn 90% van de volgende vragen ook meteen opgelost:

- waarom komt de lak los
- waarom vlekken in de lak
- waarom fisheyes in de lak
- waarom reageert de lak met de onderlaag
- waarom trekt mijn spuitwerk stof aan
- waarom krijg ik blaasjes in de lak

En zo nog wel wat problemen.

Preparatie van je oppervlak is ALLES bij spuitwerk, dan is het laatste middel wat je gebruikt voordat de lak erop gaat toch geen inferieure troep wat daar totaal niet voor is gemaakt? |(


Bedankt Rene die van motip kende ik nog niet :}
 
Omdat ik een andere clearcoat spuit ga kopen heb ik te koop mijn DeVilbiss GTI verfspuit:

20170705_143939_zps33d2rddg.jpg



Het is niet de nieuwste maar wel een echt werkpaard, ik gebruik het ding al bijna 10 jaar voor clearcoat (blanke lak)

Sproeier 1.3 mm dus ideaal voor alle soorten basecoats en clearcoats. Voorzien van een Trans-Tech 110 aircap.

20170705_144000_zpsqw0wgdmo.jpg


De spuit is in vrij goede staat, altijd schoon gehouden maar na 10 jaar wordt hij wel een beetje ouder om te zien, dus een krasje en restje verf zal je best tegenkomen. Ik heb hem tot de dag van vandaag gebruikt als blanke lak spuit.

Tevens erbij een tweede GTI, echter in onderdelen en al jaren niet gebruikt, als je hem grondig schoonmaakt is er waarschijnlijk nog wel een tweede werkende spuit van te maken.

20170705_143844_zpsuohhpa2b.jpg


Ik verkoop hem omdat het spuitbeeld niet helemaal optimaal meer is wat dus betekend dat het 99% is en dat is voor mij niet goed genoeg. Vanwege de leeftijd van de gun zijn er waarschijnlijk nauwelijks reserve onderdelen meer voor te vinden en ik ben toe aan wat nieuws, weet alleen nog niet wat. Waarschijnlijk weer een DeVilbiss GTI ProLite want hij bevalt me verder uitstekend.

Het spuitbeeld is voor een professional of zeer kritische hobby-ist misschien niet goed genoeg meer, maar voor iedere andere hobby-ist of beginner meer dan perfect genoeg.

Ik wil er 50 euro voor hebben graag.

Als je wat wilt gaan experimenteren met zelf spuiten is dit een hele mooie starter want een goed onderhouden DeVilbiss van tig jaar oud is altijd nog stukken beter dan een nieuwe Ali-express/HongKong special die net zoveel kost want dan heb je echt troep in je handen.

Dit heb ik er o.a. recent nog mee gespoten dus dat is niet echt slecht ofzo:

IMG_8170_zpsnqngvuuv.jpg


Bij interesse doe maar een PB-tje.

Af te halen in Ridderkerk.
 
Laatst bewerkt:
Heren(of zijn er ook vrouwelijke spuiters? ;) ) vraagje: Ik moet wat kleine oneffenheden plamuren op een stalen tank. Wat is in jullie ogen het beste (merk)plamuur? Ik heb weleens wat spullen besteld op nonpaints.com/crop, goede site, heeft iemand ervaring met de plamuren? En zo ja, welke? Bedankt alvast! *O*
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan