Originele keerringen lek na twee jaar, door ATF?

PART 66

MF veteraan
14 aug 2007
2.833
238
Amsterdam
Twee jaar geleden heb ik bij het herstellen van de voorvork o.a. voorvorkkeerringen vervangen. Omdat de maat zeer exotisch was, zijn hier uiteindelijk de (vier) originele keerringen ingegaan (€72 B| ), i.c.m. de voorgeschreven olie: "ATF" , ofwel automatische transmissie olie. Ik heb zelfs nog een paar universele kapjes om de poot heen gedaan om m'n investering te beschermen :+ .

Wat schetst mijn verbazing: Na slechts twee jaar begon een keerring alweer te zweten. Nu, enkele maanden later gutst het uit beide poten!

Twee jaar vind ik een té lange tijd om nog naar mijzelf te wijzen. Dit i.c.m. het feit dat beide poten binnen enkele maanden van elkaar de geest hebben gegeven, doet mij vermoeden dat de vloeistof hier een aandeel in heeft gehad.

Weet iemand of "ATF" tussen 1988 en 1024 2014 dermate is veranderd, dat dit niet langer in voorvorken gebruikt kan worden?

Mocht het relevant zijn: Het gaat om een 1988 Honda VFR400r
 
Laatst bewerkt:
Drie jaar geleden heb ik bij het herstellen van de voorvork o.a. voorvorkkeerringen vervangen. Omdat de maat zeer exotisch was, zijn hier uiteindelijk de (vier) originele keerringen ingegaan (€72 B| ), i.c.m. de voorgeschreven olie: "ATF" , ofwel automatische transmissie olie. Ik heb zelfs nog een paar universele kapjes om de poot heen gedaan om m'n investering te beschermen :+ .

Wat schetst mijn verbazing: Na slechts drie jaar begon een keerring alweer te zweten. Nu, enkele maanden later gutst het uit beide poten!

Drie jaar vind ik een té lange tijd om nog naar mijzelf te wijzen. Dit i.c.m. het feit dat beide poten binnen enkele maanden van elkaar de geest hebben gegeven, doet mij vermoeden dat de vloeistof hier een aandeel in heeft gehad.

Weet iemand of "ATF" tussen 1988 en 1024 dermate is veranderd, dat dit niet langer in voorvorken gebruikt kan worden?

Mocht het relevant zijn: Het gaat om een 1988 Honda VFR400r

Reden ze toen niet gewoon een kar met een os ervoor?
 
Weet iemand of "ATF" tussen 1988 en 1024 dermate is veranderd, dat dit niet langer in voorvorken gebruikt kan worden?

Nouja, kijk maar naar de motoroliën, weet je het antwoord ook wel denk ik. Of dat ongeschikt is om in voorvorken te gebruiken, geen idee, ik gebruik altijd vorkolie.

Wat ik wel weet is dat in al die boeken uit die tijd ATF staat voorgeschreven, maar tegenwoordig hebben we gewoon vorkolie. Naar wens mineraal of synthetisch. Best kans dat het gebruikte materiaal van de keerringen ook is veranderd.

Toentertijd zal ATF olie ongetwijfeld dezelfde eigenschappen hebben gehad die een voorvork uit die tijd nodig had. Maar tegenwoordig is die zooi nogal doorontwikkeld, met een automaat in het achterhoofd, geen voorvork. Sommige eigenschappen van moderne ATF olie zullen dan waarschijnlijk niet meer samengaan met de smeerbehoefte van een voorvork. Dat zal ook wel een van de redenen zijn dat er op een gegeven moment voor voorvorken specifieke olie is ontwikkeld.

Er zijn nog wel meer zaken veranderd sinds dat WPHB geschreven werd. :)
 
Laatst bewerkt:
Hoeveel km heb je in de tussentijd gereden?

Hoe zien je glijbussen er uit?

Heeft de motor lang stilgestaan?

ATF is een olie en er zijn wrs net zoveel soorten als motorfietsolie. In plaats daarvan is voorvorkolie met dezelfde viscositeit als de origineel gebruikte ATF m.i. een betere vervanging dan een willekeurige ATF uit het rek.
 
In de tussentijd heb ik c.a. 16000 kilometer gereden. De Motor heeft niet lang stil gestaan - alleen met sneeuw/ijzel. Zelfs dan kon ik hem een dag na een sneeuwbui gewoon pakken (ik tuf rond in de hoofdstad).

Ik koos destijds voor ATF, omdat het [1] in het boekje stond en ik gewoon braaf ben. en [2] er ook een anti-duik systeem in de vork zit, en ik niet wist of dit samen speelde met 5/10/15W. Het is bekend dat kleine verschillen in olie soms buitenproportionele effecten kunnen hebben op een systeem (zie maar alle olietopics hier).

Ik weet voor de rest niet hoe de glijbussen er uit zien. De fiets staat in de verkoop. Of ik de vork nog open maak hangt af van de volgende eigenaar.

Afijn. Als iemand er meer vanaf weet dan hoop ik dat hij zijn wijsheid wilt delen. Hopelijk komt de info voor iemand anders wél op tijd :t
 
Is dit niet een gevalletje domme (en jammerlijke) pech? Vuiltje er tussen?
Zwagertje heeft net 2 jaar in zijn GSX nieuwe keerringen en olie, nog geen 5k gereden.. zweet ook al.

Heel papiertje om je binnenpoten, inveren en kijken of er vuil mee komt? (let op... het kan hierna ook erger worden :+
 
In de tussentijd heb ik c.a. 16000 kilometer gereden. De Motor heeft niet lang stil gestaan - alleen met sneeuw/ijzel. Zelfs dan kon ik hem een dag na een sneeuwbui gewoon pakken (ik tuf rond in de hoofdstad).

Ik koos destijds voor ATF, omdat het [1] in het boekje stond en ik gewoon braaf ben. en [2] er ook een anti-duik systeem in de vork zit, en ik niet wist of dit samen speelde met 5/10/15W. Het is bekend dat kleine verschillen in olie soms buitenproportionele effecten kunnen hebben op een systeem (zie maar alle olietopics hier).

Ik weet voor de rest niet hoe de glijbussen er uit zien. De fiets staat in de verkoop. Of ik de vork nog open maak hangt af van de volgende eigenaar.

Afijn. Als iemand er meer vanaf weet dan hoop ik dat hij zijn wijsheid wilt delen. Hopelijk komt de info voor iemand anders wél op tijd :t

Pekel.
 
Vuil in beide poten lijkt me onwaarschijnlijk. Schoonmaken heb ik nog nooit van gehoord, maar in de crosswereld lijkt het de normaalste zaak van de wereld te zijn? Het valt te proberen!

Het lijkt me ook stug dat pekel binnen enkele jaren in beide poten zo huis weet te houden. Honda zou hun handen vol hebben aan garantiegevallen.
 
Als ik het goed heb en het bouwjaar correct is, heb je een nc24 met 41 mm vorkpoten, dan passen waarschijnlijk de keerringen van de 750 uit 88, die heeft ook 41 mm vorkpoten, van hetzelfde type met anti duik.

Saito Gabel-Dichtring-Set Diverse Grössen kaufen | Louis Motorrad & Feizeit

Heb je een nc 21, dan kan je de 37 mm keerringen van de 750 uit 86 pakken.

cmsnl verkoopt ze voor 30 pleuro, duur maar goedkoper dan 72 pleuro. Setje voor mijn rc24 kost bij de motorzaak iets van 5 euro per stuk.
 
Laatst bewerkt:
Als ik het goed heb en het bouwjaar correct is, heb je een nc24 met 41 mm vorkpoten, dan passen waarschijnlijk de keerringen van de 750 uit 88, die heeft ook 41 mm vorkpoten, van hetzelfde type met anti duik.

Saito Gabel-Dichtring-Set Diverse Grössen kaufen | Louis Motorrad & Feizeit

Heb je een nc 21, dan kan je de 37 mm keerringen van de 750 uit 86 pakken.

cmsnl verkoopt ze voor 30 pleuro, duur maar goedkoper dan 72 pleuro. Setje voor mijn rc24 kost bij de motorzaak iets van 5 euro per stuk.


Ik had ze bij CMSNL vandaan. Ze kosten inderdaad dertig pleuro zonder btw ;) .

Om het verhaal af te sluiten: Honda draagt Honda SS-7 aan als opvolger van "ATF". Aan de verpakking te zien, komt dit overeen met 5w.

Het is aan een ieder om te beslissen of ze 28 euro wilt neertellen voor nét geen liter "originele" voorvorkolie, of dat men hun heil zoekt in een willekeurige 5W olie.
 
Als ik het goed heb en het bouwjaar correct is, heb je een nc24 met 41 mm vorkpoten, dan passen waarschijnlijk de keerringen van de 750 uit 88, die heeft ook 41 mm vorkpoten, van hetzelfde type met anti duik.

Saito Gabel-Dichtring-Set Diverse Grössen kaufen | Louis Motorrad & Feizeit

Heb je een nc 21, dan kan je de 37 mm keerringen van de 750 uit 86 pakken.

cmsnl verkoopt ze voor 30 pleuro, duur maar goedkoper dan 72 pleuro. Setje voor mijn rc24 kost bij de motorzaak iets van 5 euro per stuk.
Een nc24 heeft volgens deze bron 37mm vorkpoten
http://www.wemoto.be/bikes/honda/vfr_400_rj3_nc24_japan/88/#forks_and_suspension
 
1.
ATF is GEEN OLIE maar een F(luid) dus vloeistof, met als eigenschap dat de viscositieit niet of nauwelijks veranderd bij veranderen van temperatuur, dus eigenschappen blijven constant...

2.
Als er een (auto) onderdeel is waar je absoluut de juiste viscositeit en eigenschappen moet hebben, dan is het een automaat, dus nee de ATF veranderd niet van samenstelling, want dat zou de doodsteek zijn voor de automaten, dus wat betreft je vraag over de ATF ...nee die is niet veranderd
 
Behalve dan dat je in ATF ook weer veel verschillende soorten hebt, dus er verandert zo nu en dan wel iets, of je hebt iig verschillende soorten.
Ik kende tot voor kort geen andere dan Dexron II voor m'n Landrover

Welke ATF zou je dan eventueel moeten hebben voor je voorpoten?

Ik zie bv dat voor oudere BMW's (>25jr) al speciale SAE 5-vorkolie wordt voorgeschreven
ATF is wel een stuk goedkoper maar ik doe het toch maar liever niet

Edit: BMW schrijft vork- of schokdemperolie dan wel hydraulische vloeistof voor, geen ATF

Schermafbeelding_2017-06-11_om_15.41.37.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:
1.
ATF is GEEN OLIE maar een F(luid) dus vloeistof

het maakt niet uit welke naam ze er aan geven, het smeert en is gemaakt op basis van olie (en niet zomaar een klein beetje, sommigen bestaan zelfs voor het grootste deel uit olie), dus IS het een olie.
lees volgende veiligheidsbladen maar eens :

"destillaten (aardolie), met waterstof behandelde zware paraffinehoudende 50 -100%", pag1 :
https://api.kroon-oil.com/pdf/nl/safetysheet/SDS-026045-classic-atf-f-NL.pdf

"sterk gerafineerde parafinische minerale en waterstof behandelde olie, pagina 2 :
http://beroil.be/sites/default/files/global/pages/service/safetysheets_sunoco/sunamatic_ATF_4.pdf

"basis olie 35-50%" , pagina 2:
https://www.wolfoil.com/assets/MSDS/msds_3008_neutraal_nl_20160401.pdf

" smeerolien (aardolie) minder dan 25%" , pag 1
http://www.pypro.be/media/images/upload/MSDS-ATF DX II DE.pdf

"Verwisselbare laag visceuze basisolie" en "Deze hoog geraffineerde olie", pag 3 :
https://www.oqvalue.nl/wp-content/uploads/Shell-Spirax-S6-ATF-A295.msds_.pdf

"Smeeroliën (Aardolie)", pag 2 :
http://www.servicebest.com/downloadable/1830239_NL.pdf

"smeeroliën (aardolie), C20-50-, uit met waterstof behandelde neutrale olie verkregen" , pag 2 :
http://www.ariete.nl/images/documenten/MSDS_ATF_DEXRON_III_NL_1.pdf

"distilate, (aardolie), uit met waterstof behandelde neutrale olie verkregen" , pag2 :
http://www.oliehandel.nl/files/7/manuals/1474979096LM3668VB.pdf

zijn dit er genoeg om voor eens en altijd deze mythe op zijn minst van dit forum te verwijderen ?

waarom het dan toch een "FLUID" genoemd wordt en geen olie ?

mijn gok : omdat er teveel idioten op deze wereld rondlopen die moest het ooit in hun kop komen om zelf hun niveau's te coltroleren en bij te vullen te snel zullen denken "olie is olie" en motorolie in hun bak of omgekeerd zouden kappen.
 
Laatst bewerkt:
Ik moet iets rectificeren jongens: Ik lees de geschiedenis nog eens door en zie dat ik de keerringen in Januari 2014 heb moeten schoonmaken en terugplaatsen i.v.m. tijdgebrek en verkeerde (41mm) keerringen. Er is toen 15W van Motorex ingegaan.

In maart 2015 zijn de keerringen daadwerkelijk vervangen omdat ze weer dingen lekken. Toen is er ATF ingegaan type (Kroon oil, type Dextron 2).

Nu, twee jaar later is het weer raak. Veel te vroeg om over slijtage te denken, maar nog steeds te lang om van een "sleutelfout" te spreken.

Afijn, ik zal de volgende eigenaar maar adviseren om zeer kritisch te kijken naar de glijbussen en binnenpoten. En welke vloeistof er in gaat...
 
Heb je kleine "putjes" in de de poten zitten die inveren, zo in de buurt van de keerringen ?
Grote kans dat daardoor vocht in en onder de keerringen komen waardoor het daar gaat oxideren en uiteindelijk lekken.
 
ik kan me niet voorstellen dan dexron3 je keerringen heeft opgevreten...
alle opeenvolgende atf varianten zijn backwards compatible en toendertijd had je dexron1 zo n beetje....
atf is geen aggressief goedje maar erg mild voor seals en keerrringen...
ik denk dat te kunnen roepen na 28 jaar automaten reviseren....
 
Als er alleen "ATF" wordt voorgeschreven, kom je het dichtste bij wat ze destijds bedoelden met ATF type A, ook wel aangeduid als ATF A/A

Wat ook nog een factor kan zijn is hoe lang de keerringen op de plank gelegen hebben voor jij ze "nieuw" aanschafte...
Productiedatum zijn ze bij auto/motor onderdelen niet heel scheutig mee maar juist voor zo'n specifiek type zou het me niet verbazen als je destijds productie jaren 90 erin gezet hebt.
 
Ik gebruikte al ATF voordat Honda het ging voorschrijven, en afgezien van een paar uitstapjes naar "echte"vorkolie in de tijd dat dat algemeen verkrijgbaar werd, ben ik het blijven gebruiken, het is zoals boven al werd geschreven veel constanter qua prestaties, en de keerringen blijven soepeler en gaan over het algemeen langer mee. Het zijn nu eenmaal verbruiksartikelen en gaan niet eeuwig mee, eens in 3 jaar olie en keerringen vervangen vind ik niet slecht.
 
Terug
Bovenaan Onderaan