Bougie aflezen?

Stefanoss

Aprilia Tuono (R)
23 apr 2014
972
5
Oss
Ik heb een vraagje over een bougie van mijn Vulcan vn1500.
Hij zou afgesteld zijn met open luchtfilters en half open uitlaat.
De monteur kon hem niet op zijn testbank zetten vanwege de ape hangers, die met mijn lengte van 2,05m zelfs nog hoog is :9
En hierdoor werd hij met de hand afgesteld, maar de beste monteur kon dus ook niet zelf proefrijden _O-

Mijn bougie is zwart en droog.
Dit is dan toch vaak een te rijk mengsel?
Ik debk dit omdat ook mijn motor bij volgas (stilstand) er wat zwarte pluimen uit de uitlaat komen.


Na wat kilometers gereden te hebben, en ik doe het gas volop open dan lijkt hij te verzuipen, geef ik 3 kwart gas dan trekt hij wel door.

Hierdoor rijdt mijn motor ook niet harder dan 130 (met moeite)
Ook als je dan het gas vol open doet dan knalt hij uit de uitlaat terwijl hij inhoudt.

Hoop dat iemand dit kan bevestigen of dit te maken heeft met te rijk lopen.
:Y
 
kon dat apehanger stuur niet even naar beneden/achterover worden versteld?
zwarte pluimen doen inderdaad vermoeden dat de afstelling te rijk is.
Weet je zeker dat de choke er niet op blijft hangen? (even om die mogelijkheid uit te sluiten)
Als je (tijdelijk) even helemaal zonder filters gaat rijden, wordt het dan (iets) beter?
 
kon dat apehanger stuur niet even naar beneden/achterover worden versteld?
zwarte pluimen doen inderdaad vermoeden dat de afstelling te rijk is.
Weet je zeker dat de choke er niet op blijft hangen? (even om die mogelijkheid uit te sluiten)
Als je (tijdelijk) even helemaal zonder filters gaat rijden, wordt het dan (iets) beter?

Naja had hij wel kunnen doen ja.

Choke blijft niet hangen zodra ik deze uittrek dan slaat hij af, en is handmatig met een hendel.

Zonder filters rijden heb ik nog niet geprobeerd!
Misschien dat ik dit morgen probeer als ik tijd heb om :t
 
Ik heb een vraagje over een bougie van mijn Vulcan vn1500.
Hij zou afgesteld zijn met open luchtfilters en half open uitlaat.
De monteur kon hem niet op zijn testbank zetten vanwege de ape hangers, die met mijn lengte van 2,05m zelfs nog hoog is :9
En hierdoor werd hij met de hand afgesteld, maar de beste monteur kon dus ook niet zelf proefrijden _O-

Mijn bougie is zwart en droog.
Dit is dan toch vaak een te rijk mengsel?
Ik debk dit omdat ook mijn motor bij volgas (stilstand) er wat zwarte pluimen uit de uitlaat komen.
[~[url="http://i1221.photobucket.com/albums/dd467/audistefan/Vulcan%20VN1500/DSC_0019_zpspclqcmpm.jpg"]afbeelding~][/URL]

Na wat kilometers gereden te hebben, en ik doe het gas volop open dan lijkt hij te verzuipen, geef ik 3 kwart gas dan trekt hij wel door.

Hierdoor rijdt mijn motor ook niet harder dan 130 (met moeite)
Ook als je dan het gas vol open doet dan knalt hij uit de uitlaat terwijl hij inhoudt.

Hoop dat iemand dit kan bevestigen of dit te maken heeft met te rijk lopen.
:Y

Dit doet mij denken aan te arm.(het driekwart gas dus)

een zwarte bougie weer aan te rijk :')

Kakt ie bij vol gas in?
 
Laatst bewerkt:
Bougie aflezen werkt niet!!

Afstellen met een O2 sensor en een A/F meter, al dan niet op een bank, de enige juiste manier, de rest is gissen. Grove afstelling zou zo kunnen, de fijn afstelling niet.

Te arm of te rijk kunnen dezelfde symptomen hebben.
 
Laatst bewerkt:
Als hij bij 3/4 gas wel goed loopt en bij volgas verzuipt, lijkt me dat de Hoofdsproeier te groot is.

Die vermoede heb ik ook!
Bougie aflezen werkt niet!!

Afstellen met een O2 sensor en een A/F meter, al dan niet op een bank, de enige juiste manier, de rest is gissen. Grove afstelling zou zo kunnen, de fijn afstelling niet.

Te arm of te rijk kunnen dezelfde symptomen hebben.

Dit wist ik niet, ik ging ervan uit dat arm of rijk hele andere symptomen hebben!

Ik heb nog gelukkig het orginele stuur liggen, deze ga ik er vanavond op maken en breng hem morgen maar weer terug.
Zodat hij de testbank op kan!
 
Laatst bewerkt:
niet akkoord. ze kunnen min of meer hetzelfde resultaat geven (slecht draaien, moeilijk oppakken, geen toeren willen maken), maar de symptomen zullen duidelijk verschillen.

Huh? Je noemt net de symptomen.... Die volgens jou niet de symptomen zijn...

Wel eens met een O2 sensor met A/F meter een motor af gesteld op de weg? Dan lijken de symptomen zeer zeker op elkaar!
 
Daarom zei ik ook beide filters aftapen. Het zou ook de arm kunnen lopen. Je weet het nooit.
Even een dagje experimenteren met de filters. Ook al los je het niet op, het is wel leuk en leerzaam.
 
Huh? Je noemt net de symptomen.... Die volgens jou niet de symptomen zijn...

nope, voor mij zijn dat de gevolgen.
symptomen zijn voor mij :
"zwaar" draaien bij te rijk, lijkt alsof je iedere verbranding apart kan horen. vrij direct oppakken maar toch moeite hebben om snel toeren te maken, alsof de motor extreem zwaar belast wordt (spreken we over héél rijk)
te arm : lijkt alsof de motor 1 monotoon geluid maakt, waarbij je geen apparte verbrandingen hoort (relatief allemaal, niet te letterlijk nemen). even inhouden bij gas geven. wel toeren willen maken maar toch duidelijk gebrek aan vermogen. (kortstondig) beter draaien bij gas iets sluiten.
 
nope, voor mij zijn dat de gevolgen.
symptomen zijn voor mij :
"zwaar" draaien bij te rijk, lijkt alsof je iedere verbranding apart kan horen. vrij direct oppakken maar toch moeite hebben om snel toeren te maken, alsof de motor extreem zwaar belast wordt (spreken we over héél rijk)
te arm : lijkt alsof de motor 1 monotoon geluid maakt, waarbij je geen apparte verbrandingen hoort (relatief allemaal, niet te letterlijk nemen). even inhouden bij gas geven. wel toeren willen maken maar toch duidelijk gebrek aan vermogen. (kortstondig) beter draaien bij gas iets sluiten.

Ah, zo..

Maareh, voor een geoefend oor kan het werken, als het allemaal nieuw voor je is, is het een ander verhaal.
En de grove afstelling lukt zo wel, als je in de buurt zit wordt het moeilijker.
 
Ah, zo..

Maareh, voor een geoefend oor kan het werken, als het allemaal nieuw voor je is, is het een ander verhaal.
En de grove afstelling lukt zo wel, als je in de buurt zit wordt het moeilijker.

Ik stel Harley's altijd op 'gevoel' en gehoor af, ook flink opgevoerde en ook die met alleen kickstart.

Dat geld voor zowel ontsteking als voor carburateurs en dat werkt perfect!

Zijn ook vrij simpele dingen natuurlijk, dus dat scheelt, en als ik ze op een bank zou zetten dat krijg je het misschien nog net iets beter, maar dat zou in deze gevallen echt te verwaarlozen zijn.

Du het kan wel, maar het ligt wel aan de ervaring van de monteur en aan de motor zelf...
 
Terug
Bovenaan Onderaan