JAWA MENGSMERING & PLZEŇSKÝ PRAZDROJ, ČÁST DESET

ZünWa.. klinkt niet eens gek..
:) vind ik ook.
Maak kennis met Hans. Hans inspecteerde in Tilburg dagelijks het feestterrein. En als er gereden ging worden, ging hij mee. Misschien een idee voor Fret en co? ;)

full
 
Laatst bewerkt:
Goedemiddag allen,

zoo gisteren eindelijk de eerste echte proefrit gemaakt op de jawa
nog geen nieuwe foto gemaakt maar zo staat ie er ongeveer bij:
er zijn ondertussen chinese schokdempers opgekomen en heb rvs beugels gemaakt voor de uitlaten. het zitje is nog steeds in de maak en heb het standaard achterspatbord geschuurd en gepolijst, in de blanke lak en erop gezet.

vq44tf.jpg


goed de eerste proefrit was een regelrechte RAMP,
om even een opsomming te maken:
-poetst zijn tanden als een malle met schakelen.
-vaak in de neutraal tussen 3 en 4
-veeeeeeeel te hoog stationair toerental
-hokt en bokt bij vol gas in zijn 4 (en 3 ook volgens mij)
-geen vermogen na 3000/4000 toeren (maar koppeling slipt niet)
-lekt ergens versnellingsbakolie bij het primaire tandwiel.
-ging bijna op me plaat door bovenstaande
-lekkende uitlaat (again)
-voel me voeten niet meer na de rit (kanonnen wat een trilling)

voor het laatste filmpje van de testrit waar het bij een minuut of 6 bijna fout gaat :N :

foto's van de seal rechts:
Link not found

kortom ik ben gefrustreerd en hoop dat jullie mij wat informatie willen verschaffen. :P

ik heb gisteren het seal en eromheen schoongemaakt maar ik heb het niet het idee dat hij daar lekt. het lijkt erop dat er olie langs de versnellingspin? (geen idee hoe je dat ding noemt)
komt echter mijn hele kettingkast van binnen en mijn achterwiel zat onder na 20 km wat ik wel vreemd vindt van zo'n klein gaatje. ik weet niet of dat ook nog een seal is om die pin heen? of dat de pin mss is versleten? als ik de pin een beetje heen en weer haal komt er wel olie uit.

toen ik het blok uit elkaar had heb ik de vorken bekeken en die zagen er nog goed uit.

ik heb geen idee hoeveel rpm de jawa stationair moet maken. of wat schroef tussen carb en cilinder nou is (luchtschroef of mixschroef) ik heb hem geprobeerd af te stellen met internet info (zie dropbox) daar zeggen ze dat hoe meer je de schroef opendraait hoe meer toeren die maakt en dat zal uiteindelijk weer moeten zakken. nou ik zat op 5000/6000 toeren en het zakte nog niet. kortom mijn afstelling is ruk. heeft iemand een idee over de standaard waarden? in de handleiding praten ze alleen maar over de idle schroef die 2 slagen uitgedraaid moet zijn.

ik vondt de bougies er eigenlijk nieteens heel verkeerd uitzien. de rand was wat vettig maar niet nat ofzo. echter als je naar de foto van de uitlaatpoort kijkt is het daar zeiknat. (evenals in de uitlaat) ik heb een mikuni oliepomp er opzitten die iets rijker staat afgesteld dan standaard.
om de vers vervangende krukaslagers wat langer te laten werken. maar het lijkt meer nat te zijn van benzine?? :?
dit vindt ik dus ook zo apart omdat je zou zeggen dat hij juist meer lucht krijgt door de open luchtfilter. maar waar komt dan het bokken in ze 4 weer vandaan aangezien ik dit weer vindt duiden op een benzine tekort.

hoop dat ik het allemaal een beetje logisch verwoord heb. ik zie door de bomen het bos niet meer. het allerstomste is nog wel dat ik meer begrijp van mijn ouwe 4 takt honda qua techniek dan de 2 takt jawa welke in theorie en praktijk simpeler moet zijn.

afijn de positieve punten van de rit :]
-chinese schokdempers werken uit de kunst, mijn accu raakt mijn achterwiel niet meer.
-de voorrem doet het zeer goed na complete revisie en gesinterde blokjes.
-voorlopig lekt mijn brandblussertje vol met 2 takt olie niet meer.
-hij rijdt :9

en volgens mij had ik het als eens verteld maar:
-carb revisie setje erin.
-poorten gepolijst
-nieuwe bougies (brisk n15c)
-nieuwe bougiekabels
etc etc.
 
Ehm,
ik ben nieuwschierig naar de china-schokdempers. :Y
Tussen de 3 en 4 zit een vrij (staat in't handboekje en op de sticker op de tank?) daar moet je wat doorhgeen trekken.
Sterke trillingen horen niet..
stat. rpm ca 1000-1200.
Die uitlaten heb ik nog nooit eerder gezien.. wil dat ding er wel op lopen?
En begrijp ik dat je niet weet hoe de/een carburateur werkt?

Ik zie een power/k/n lufi.. is de sproeierbezetting daarop aangepast?
en wat stel je je voor van een 'carb revisie setje?'
Hoeveel olie zit er in?

En in welke omgeving woon je?
Mijn bovenstaande woorden komen misschien wat stekelig over, maar is niet zo bedoeld..
 
Laatst bewerkt:
~
En in welke omgeving woon je?




haha volgens mij komt stickyhands uit Haastrecht
Ik heb dat zelfde stuk op mijn 634 vanmiddag ook gereden (Oudewater - Gouda) en stickyhands gaat bij Haastrecht de rotonde links de nieuwbouw van Haastrecht in :)

Wel grappige/sportieve Jawa zo.
Ik/we rijden regelmatig dat stuk, dus misschien kom ik hem/je nog wel eens tegen
 
@ sammie

dit zijn ze was er iets van 80 euro voor kwijt op ebay. had gehoord dat je ze aardig strak moest afstellen maar met zon lichte jawa was dat echt niet nodig.

2ry635i.jpg


van die vrij tussen 3 en 4 wist ik idd (alleen geen sticker op de tank?) alleen mijn kleine voetjes hebben nog wat problemen met de afstand tot de schakelpook. ik heb alleen de handleiding ter beschikking die hier te vinden is trouwens.
de trillingen zouden mogelijk kunnen zijn doordat we de binnenste krukaslagers vervangen hebben. al hebben we de wangen toch aardig recht gekregen volgens alle klokjes. (maar niet binnen de 0,03 afwijking)

de uitlaten zijn made in china? sportuitlaten van jawamarkt.cz voor een mz etz 201/351 en ze werken na wat las modificaties prima. :)

sproeierbezetting is nog steeds standaard, ik vindt de standaard sproeiers aardig groot en heb niet het idee dat ie teveel lucht krijgt, eerder te weinig (vanwege de natte troep). ik begrijp de werking van de carb aardig maar door alle problemen ga ik wel twijfelen :P vandaar ook dat ik vroeg wat voor soort schroef de tweede ook is. (lucht of mengsel) waarbij het normaal is dat als die tussen carb en cilinder zit het een mengsel is.
kortom ga er maar even vanuit dat ik een leek ben betreffende de jikov carb :)

moet even wat woorden terug nemen betreffende de revisie set, ik zag net dat het enige is wat ik vervangen heb zijn de vlotterbak, pakking hiervan, pakking bovenop, naald,naaldklemding. heb de nieuwe vlotternaald,zitting en sproeiers niet vervangen.
welke olie bedoel je?
1 liter in de olietank, en 1,1 in de versnellingsbak waarvan nu 100 ml in de kettingkast en de band xD
enig idee over het lek rechts ? of moet ik even een foto maken nu ik alles schoon heb geveegd.

ik krijg hem stationair wel op 1000/1200 echter trekt ie dan voor geen meter meer.

en geen probleem ik ben blij met alle hulp die ik kan krijgen me dit leuke 2 takt projectje :)

@BuellXB12

jep inderdaad. woon al 25 jaar in dit heerlijk rustige dorpje (met stadsrechten) :)

als je deze ziet ben ik het ook:

znsscw.png
 
Het originele lufihuis is vrij weerstandsrijk-zeg maar- natte zooi kan ook olie zijn of te rijk onderin?
Ik denk dat je het beste de ademhaling origineel kan maken. Deze filtertjes er op en originele sproeier is vragen om een klemmer en snap best dat hij dan prut loopt.
Daarnaast ben ik zelf niet weg van he flensje waarmee origineel de carburateur vast zit.. test eens of hij valse lucht trekt.
 
..Kun je de originele dempers er nog bij vinden?
Dat trillen en krukas uitkokken.. ja zou kunnen.. heb je/jullie dat zelf gedaan?
 
goed even gebrainstormd en het zou ook wel eens versnellingsbak olie kunnen zijn die natte zooi. wat ik toch echt niet hoop want dan mag het blok weer uit elkaar.
ja kan me ook wel wat voorstellen van het luchtfilter maar denk dat ik deze dan eerst wat af ga plakken om de toevoer wat te hinderen om een 'beetje' hetzelfde effect te creeren als het orginele lufihuis.
ik ben ook niet weg van dat klere flensje, ik moet nog testen of hij valse lucht trekt maar dat gaat even niet vanwege versnellingsbaklekkage. er zit iig wel al een nieuw rubber en pakking in het flensje :)

de orginele dempers heb ik verkocht aan tandwiel heet hij hier volgens mij.

ja hebben we zelf gedaan, we kwamen niet nauwkeuriger dan 0,1/0,05 uit mijn hoofd gezegd.
 
Naast dat ik een hoop dingen anders zou aanpakken dan dat jij nu doet, maar daar heb ik genoeg over gezegd denk ik, een tip.Het mikuni-inlaatrubber van een VM28 is veel degelijker en past op je jikov.
De carburateur komt wat verder naar achter te staan waardoor de motor onderin wat beter oppakt.Je kan ze kopen bij topham.de en kosten ca 25 euro.
 
Hahah ja dat verwacht ik niet anders. tis voor het eerst in 8 jaar dat ik weer aan een 2 takt sleutel. het is een leerproces zullen we maar zeggen. :9
bedankt voor de tip. die mikuni kan je tenminste gewoon vastschroeven. die gaat er zeker opkomen!
afijn weer wat gevonden, de gaskabel stond veel te strak (van de vorige eigenaar) waardoor de gasschuif niet helemaal onderin kwam.
rechter cilinder/uitlaat was zoals het zou moeten. nu alleen nog uit puzzelen waarom er links veel dunner en meer olie in zat.

hier nog een fototje van de wat schoongeveegde seal. het seal is nog prima maar wordt wel vervangen. echter de seal? van de drukpin is niet helemaal zuiver meer (of de drukpin is versleten weet de standaard diameter niet.) met dank aan dit forum kon ik de onderdelen vinden op sesa-moto :} dus nu maar hopen dat 1 van de vele jawa zaakjes ze heeft. als iemand er ééntje weet die ze heeft hoor ik het ook graag natuurlijk.
2l9p5l0.jpg


en bedankt voor de snelle reacties ;)
 
die keerring van de drukstift is moeilijk dicht te krijgen vond ik,
heb destijds zelf wat gemaakt van brandstof bestendig kunststof rubber,
holpijp op maat gemaakt, wat er origineel in ging lekte binnen de korstte keer weer.
 
~
Hahah ja dat verwacht ik niet anders. tis voor het eerst in 8 jaar dat ik weer aan een 2 takt sleutel. het is een leerproces zullen we maar zeggen. :9
bedankt voor de tip. die mikuni kan je tenminste gewoon vastschroeven. die gaat er zeker opkomen!
afijn weer wat gevonden, de gaskabel stond veel te strak (van de vorige eigenaar) waardoor de gasschuif niet helemaal onderin kwam.
rechter cilinder/uitlaat was zoals het zou moeten. nu alleen nog uit puzzelen waarom er links veel dunner en meer olie in zat.

hier nog een fototje

de olie in de linker uitlaat.
mogelijk aan de primaire zijde de labyrint kering versleten.
er past ook een tussenschijf met een olie kering tussen.

voor de drukstift van de koppeling zijn er teflon ringen waar tussen een o ring past als vervangende afdichtingen

kan ook een gevolg van de lekage van van je labyrint kering zijn dat er carterdruk ontstaat
 
Laatst bewerkt:
\
Hahah ja dat verwacht ik niet anders. tis voor het eerst in 8 jaar dat ik weer aan een 2 takt sleutel. het is een leerproces zullen we maar zeggen. :9
bedankt voor de tip. die mikuni kan je tenminste gewoon vastschroeven. die gaat er zeker opkomen!
afijn weer wat gevonden, de gaskabel stond veel te strak (van de vorige eigenaar) waardoor de gasschuif niet helemaal onderin kwam.
rechter cilinder/uitlaat was zoals het zou moeten. nu alleen nog uit puzzelen waarom er links veel dunner en meer olie in zat.

hier nog een fototje

de olie in de linker uitlaat.
mogelijk aan de primaire zijde de labyrint kering versleten.
er past ook een tussenschijf met een olie kering tussen.

voor de drukstift van de koppeling zijn er teflon ringen waar tussen een o ring past als vervangende afdichtingen

kan ook een gevolg van de lekage van van je labyrint kering zijn dat er carterdruk ontstaat

Dit is wel heel suf van jezelf vind je niet? Dat is toch het eerste waar je naar kijkt met eerdergenoemde klacht??
 
de olie in de linker uitlaat.
mogelijk aan de primaire zijde de labyrint kering versleten.
er past ook een tussenschijf met een olie kering tussen.

voor de drukstift van de koppeling zijn er teflon ringen waar tussen een o ring past als vervangende afdichtingen

kan ook een gevolg van de lekage van van je labyrint kering zijn dat er carterdruk ontstaat

heb je misschien een link naar een site waar ze die teflon ring hebben?
hmm het zou kunnen, keering zag er nog goed uit but you never know.

Dit is wel heel suf van jezelf vind je niet? Dat is toch het eerste waar je naar kijkt met eerdergenoemde klacht??

Jep inderdaad ik dus niet. weer wat geleerd. ik zou en moest een proefrit maken zonder nog verder te sleutelen, het kriebelde te erg :+
 
Dit is wel heel suf van jezelf vind je niet? Dat is toch het eerste waar je naar kijkt met eerdergenoemde klacht??

Dit soort fouten komt zelfs voor in garagebedrijven. In zo'n geval zou je opmerking wat mij betreft volkomen terecht zijn.

Hier komen enthousiaste hobbyïsten. Die mogen af en toe lekker wat aanprutsen en via een avontuurlijke omweg hun doel bereiken, nietwaar?
 
Dit soort fouten komt zelfs voor in garagebedrijven. In zo'n geval zou je opmerking wat mij betreft volkomen terecht zijn.

Hier komen enthousiaste hobbyïsten. Die mogen af en toe lekker wat aanprutsen en via een avontuurlijke omweg hun doel bereiken, nietwaar?
Mja, ik ben misschien wat streng...En maak misschien de fout er -onbewust- van uit te gaan dat men enige sleutelervaring heeft. Dat moet ik niet doen.. :$
 
Mja, ik ben misschien wat streng...En maak misschien de fout er -onbewust- van uit te gaan dat men enige sleutelervaring heeft. Dat moet ik niet doen.. :$

Kwam op mij inderdaad wat onvriendelijk over. Anderzijds prik ik er gewoon doorheen. Is niet aan mij gericht, reageer er toch op. Moet ik niet doen. :$

😉
 
hier nog een fototje van de wat schoongeveegde seal. het seal is nog prima maar wordt wel vervangen. echter de seal? van de drukpin is niet helemaal zuiver meer (of de drukpin is versleten weet de standaard diameter niet.) met dank aan dit forum kon ik de onderdelen vinden op sesa-moto :} dus nu maar hopen dat 1 van de vele jawa zaakjes ze heeft. als iemand er ééntje weet die ze heeft hoor ik het ook graag natuurlijk.
[afbeelding]

en bedankt voor de snelle reacties ;)

Carterdruk kan, als het goed is, niet ontstaan omdat achter- en bovenaan het blok, tussen de helften een ontluchtingsgaatje zit. Zie de volgende video van Terence:
Hij laat het zien op 5 minuut 33.

Terence laat ook zien hoe je de oliekeerring van het secundaire tandwiel kunt vervangen.

Wat ook wel eens wil lekken is de afdichting van de stift voor de koppeling. Die zie je hier: http://www.motoren.sk/shop/detail/4843/95
bestaat uit 3 onderdeeltjes: een kunststof- en nylon schijf met beide een kleine ronde uitsparing, waartussen een rubber ringetje geklemd wordt. Dat ringetje sluit om de stift, die de koppeling bedient.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan