KTM Duke 690 IV Topic Zwei

Status
Niet open voor verdere reacties.
Wordt onder garantie gerepareerd inderdaad, ik bel om half 10 de monteur waar hij zaken mee doet (eigenaar erkend ktm dealer) en maak een afspraak voor wanneer hij gemaakt wordt :)
 
Ik denk eraan het lampje in mijn 2016 Duke 690 te vervangen door een led exemplaar. Heeft iemand hier ervaring mee?
Kan ik "gewoon" een H4 led lampje kopen en plaatsen, ik lees namelijk iets van Cambus?

Ik moet sowieso langs mijn dealer om mijn led pinkers te laten inschrijven, de led koplamp moet misschien apart geactiveerd worden?
 
Maar wat ben je van plan op de snelweg dan? Op een bepaalde snelheid is de lol er wel vanaf, dat ben ik met je eens, maar naar mijn mening komt dat meer door de rijwind. Vanaf 140 is het meer een gevalletje van 'Holding on for dear life', terwijl de 690 dan echt nog wel wat over heeft. Uiteindelijk vraag ik me af of de 790 hiermee veel winst boekt. Ik zie op de foto's echt niet meer windbescherming t.o.v. de 690...
Maar goed, feit blijft dat die 790 wel echt een ruig ding is, en ik jaloers zou zijn als jij er eens hebt ;)
Klopt, de Duke heeft dan zeker nog flink wat over. Die van mij - maar dat is wel een getunede R-versie met volledige Akra, racenokkenas en racefilterkast - loopt tegen de 200. Op de snelweg een dikke 190 echte km gedaan en toen moest het gas dicht vanwege het verkeer. Ook toen had ik nog wel wat over, maar de winddruk is dan niet mals.

Er zijn wel ruitjes te krijgen trouwens, van Puich bv. Dat zal een slok op een borrel schelen qua windbescherming. Sterker nog, ik heb zo'n ding in de schuur liggen, maar nog niet geplaatst omdat ik de Duke toch niet voor snelweggebruik heb gekocht. Hij was eigenlijk bedoeld voor het betere gooi- en smijtwerk en circuitdagen (als speelfietsje voor erbij, naast mijn Adventure 1090 voor het gewone toerwerk en vakanties). Maar op het circuit komt ie toch iets tekort tegenover de supersports en superbikes, qua acceleratie en topsnelheid, vandaar dat de Duke weer in de verkoop gaat, om plaats te maken voor een Triumph Daytona 675R (zie mijn eerdere post).

Hier een fotootje van een Duke 690R (niet die van mij dus) met zo'n Puich scherm. Vind het zelf niet eens verkeerd staan, maar dat blijft altijd persoonlijk natuuurlijk
full
 
Een hele mooie motor.
Na het zien van je foto's toch Weer gaan twijfelen of ik mijn 1190 adventure R weer te koop moet zetten
En weer terug naar de duke moet gaan. Misschien is kleiner toch weer fijner 😉
Hij is klein maar fijn, en vooral ook lekker licht, zeker in deze uitvoering met full Akra-systeem, wat carbondelen en een Lithium-ion accu. Hij staat nog te koop hoor! :)
 
Maar wat ben je van plan op de snelweg dan? Op een bepaalde snelheid is de lol er wel vanaf, dat ben ik met je eens, maar naar mijn mening komt dat meer door de rijwind. Vanaf 140 is het meer een gevalletje van 'Holding on for dear life', terwijl de 690 dan echt nog wel wat over heeft. Uiteindelijk vraag ik me af of de 790 hiermee veel winst boekt. Ik zie op de foto's echt niet meer windbescherming t.o.v. de 690...
Maar goed, feit blijft dat die 790 wel echt een ruig ding is, en ik jaloers zou zijn als jij er eens hebt ;)
Wat ik met de motor van plan zou zijn is globaal waar ik momenteel mijn SV650 voor gebruik. Op volgorde van kilometers: woon-werkverkeer, andere ritjes binnen NL, vakantie. De woon-werk toepassing gaan meestal gewoon over de snelweg. Niet leuke, maar wel het snelst. Op mooie dagen wil ik best wel eens een stukje binnendoor omrijden, maar iedereen weet dat voor woon-werkverkeer in 9 van de 10 gevallen de reistijd doorslaggevend zal zijn. Ik maar zeker meer dan de helft van mijn kilometers op de snelweg. Ik zou graag anders willen, maar het is nou eenmaal niet anders.

De enige ervaring die ik heb op een KTM is een keer een demorondje (30-45 minuten) op een Duke 690, en dan alleen met mijn zoontje achterop. We zijn ook überhaupt niet op de snelweg geweest, en ik heb er ook niet solo op gereden. De motor stond helemaal niet naar mijn smaak of maat afgesteld (rem- en schakelpedaal to hoog, koppeling te laat etc), maar da's een kwestie van beter afstellen. De indruk was heel goed en je voelde het blok lekker werken. Verder rijd het natuurlijk ook wat anders dan een V-twin met vergelijkbaar vermogen waaraan ik gewend ben. Het vermogen komt er pas veel later in bij de 1-cilinder. Geen probleem , maar een beetje rijstijl aanpassen dus. Ik verwacht dat de Duke 790 doordat deze meer vermogen zal gaan hebben èn doordat een 270 graden paralleltwin onderin ook wat meer zal leveren wat beter bij mij zal passen.

Mijn favoriete zitpositie heb ik op een motor met clipons.
Mijn SV (van origine een N) is voorzien van een klein fly-screen en clipons. Door die combi heb je op de snelweg niet veel last van wind of lange armen, en het stuurgedrag wordt ook wat directer tov het originele buisstuur, mede door meer druk op het voorwiel.

Ik verwacht dat mn. de rechtop zithouding op een Duke mij het minst aan zal spreken van de hele fiets. Dat deed die bij mijn SV ook. Daar heb ik er clipons op gezet, maar ik betwijfel of dat bij de Duke ook zal kunnen ivm de zijkappen.

EDIT: ik lijk niet de enige met dit clipon idee. Even Googlen geeft aan dat het op zich wel mogelijk moet zijn op een Duke.
full


full

't Ziet er zeker vet uit met zo'n racestuur, mits de kappen een beetje op hun plaats kunnen blijven. :Y
 
Laatst bewerkt:
Wat bedoel je met vermogen komt er veel later in?

Rechtop tegenover voorovergebogen, ja dat is echt een verschil.
 
Wat bedoel je met vermogen komt er veel later in?
De 1-cilinder heeft onderin wat minder in huis dan de V-twin, waardoor je 'm wat meer in toeren moet rijden om een beetje in de powerband te zitten. Tenminste, dat gevoél kreeg ik in elk geval tijdens het ritje op de Duke 690.
Of het zo is zouden de vermogens- en koppelcurves in een overlay uit moeten wijzen.
Rechtop tegenover voorovergebogen, ja dat is echt een verschil.
Wat de een lekker vindt, vindt een ander niets en vice versa.
Allemaal persoonlijke voorkeur, maar het verschil is inderdaad enorm.
 
Laatst bewerkt:
Als ik kijk naar ktm zijn manier van prijzen verwacht ik dat de 790 12k wordt en de r 14k, maar dit is puur speculatie. De R ziet er wel écht geil uit :9~

Ja, het zal ergens in die range zitten. Misschien het basismodel nog iets duurder omdat de Duke 690R en 790 anders naast elkaar zitten qua prijs.

Wat ik met de motor van plan zou zijn is globaal waar ik momenteel mijn SV650 voor gebruik. Op volgorde van kilometers: woon-werkverkeer, andere ritjes binnen NL, vakantie. De woon-werk toepassing gaan meestal gewoon over de snelweg. Niet leuke, maar wel het snelst. Op mooie dagen wil ik best wel eens een stukje binnendoor omrijden, maar iedereen weet dat voor woon-werkverkeer in 9 van de 10 gevallen de reistijd doorslaggevend zal zijn. Ik maar zeker meer dan de helft van mijn kilometers op de snelweg. Ik zou graag anders willen, maar het is nou eenmaal niet anders.

De enige ervaring die ik heb op een KTM is een keer een demorondje (30-45 minuten) op een Duke 690, en dan alleen met mijn zoontje achterop. We zijn ook überhaupt niet op de snelweg geweest, en ik heb er ook niet solo op gereden. De motor stond helemaal niet naar mijn smaak of maat afgesteld (rem- en schakelpedaal to hoog, koppeling te laat etc), maar da's een kwestie van beter afstellen. De indruk was heel goed en je voelde het blok lekker werken. Verder rijd het natuurlijk ook wat anders dan een V-twin met vergelijkbaar vermogen waaraan ik gewend ben. Het vermogen komt er pas veel later in bij de 1-cilinder. Geen probleem , maar een beetje rijstijl aanpassen dus. Ik verwacht dat de Duke 790 doordat deze meer vermogen zal gaan hebben èn doordat een 270 graden paralleltwin onderin ook wat meer zal leveren wat beter bij mij zal passen.

Mijn favoriete zitpositie heb ik op een motor met clipons.
Mijn SV (van origine een N) is voorzien van een klein fly-screen en clipons. Door die combi heb je op de snelweg niet veel last van wind of lange armen, en het stuurgedrag wordt ook wat directer tov het originele buisstuur, mede door meer druk op het voorwiel.

Ik verwacht dat mn. de rechtop zithouding op een Duke mij het minst aan zal spreken van de hele fiets. Dat deed die bij mijn SV ook. Daar heb ik er clipons op gezet, maar ik betwijfel of dat bij de Duke ook zal kunnen ivm de zijkappen.

Is een KTM Duke dan misschien gewoon niet de juiste hoek om te kijken, maar bijvoorbeeld een Yamaha MT-07? Vergelijkbaar vermogen met de Duke 690, maar een paralleltwin en daardoor juist wat jij wilt: wat eerder het vermogen tot je beschikking. Daarnaast waarschijnlijk ook wel een paar duizend euro goedkoper dan een KTM Duke 690 of 790. :+
 
Laatst bewerkt:
Z650 is er ook een. Probeer mss ok eens een Street Triple...
Leg eerst maar eens de vermogenscurves naast mekaar ;)
http://www.motorcycle.com...-takes-on-the-competition
Leuk artikel. Ga ik binnenkort even lezen.
Plaatjes kijkend lijkt de KTM eigenlijk nergens onder te doen voor de SV. (nu is dat wel de nieuwe injectieSV, maar dan nog).
Wel een beetje grillige lijnen voor de Duke.
Dan komt mijn indruk van wat minder vermogensafgifte mogelijk doordat zo ongeveer alles niet in mijn optimum stond en ik 'maar een beetje wat probeerde' dus ;).
Als ik op mijn motor de boel zo afstel als op de demo-Duke het geval was vind ik 'm ook niet meer lekker.
't Is niet zo dat ik persé een nieuwe motor moét, hoor. De andere doen het prima, maar de Duke is wel erg gaaf en zou mijn 'zomer-SV' kunnen vervangen. Misschien een keer een langere proefrit maken en even de pookjes en grepen naar smaak afstellen. . .

Z650 komt er zeker niet. Als ik voor een Kawa zou gaan zou ik voor de z900 gaan. Zelfde prijs als een Duke690. :X
De Dukes zijn juist wat een beetje uit de massa springt (en mooi).
 
Laatst bewerkt:
Deze voormiddag een heerlijk stukje gaan rijden met de Duke.
De bochtige Belgische Ardennen opgezocht en tegen een stevig tempo ongeveer 270km genoten.

Wat een heerlijke moto is het toch <3
 
Mijn Fresco cat bypass is binnen, kan ik hem er gewoon opzetten of moet ik er dan door de dealer een andere mapping in laten zetten? Ik hoop dat, als het nodig is, zo'n mapping bestaat voor 32 kw
 
Laatst bewerkt:
kan je er gewoon opzetten.

een akra mapping wordt in de 690 pas geladen als je ook het luchtfilter en de 'race' nokkenas geplaatst hebt. Enkel de cat vervangen wordt de akra map niet voor geladen heb ik me laten vertellen door de dealer tzt.
 
yep!
op contact + gas langzaam open- en dichtdraaien + starten + 15 minuten stationair laten draaien.
dan schijnt de ECU de verandering te 'lezen' en zich aan te passen.

(voor een veel beter draaiend blok:
motor op vermogensbank en een afstelling op maat laten maken)
 
Thanks guys :)

Motor is nu weg voor reparatie, lekke koppakking. Hoop dat ik hem snel terug heb, dan hoor ik m eindelijk zonder die bak ertussen!!
 
Laatst bewerkt:
yep!
op contact + gas langzaam open- en dichtdraaien + starten + 15 minuten stationair laten draaien.
dan schijnt de ECU de verandering te 'lezen' en zich aan te passen.

(voor een veel beter draaiend blok:
motor op vermogensbank en een afstelling op maat laten maken)

Ivm de procedure voor het opnieuw inlezen van ecu. Verschijnt er dan een melding op het dashboard ofzo?

Is er ergens een filmpje of manual beschikbaar?
 
Voor de geïnteresseerden.... Fresco pijp met originele demper is geen gehoor. Blikkerig geluid. Heb de leovince demper er snel weer onder gedaan.


Ik ben van plan de fresco katvervanger te verkopen. Belangstelling hier?
 
Vandaag de GPR deeptone, handvaten, spiegels en DNA Edge S2 filter geplaatst.
Zo meteen de eerste rit doen. Toen ik net echter thuis kwam checkte ik de brievenbus en daarin zaten de nieuwe remhendels op me te wachten.

Die gaan er zo nog snel op !

Ik krijg er wel onder geen mogelijkheid de EJC bellypan op. Iemand interesse daarin?

ps: ik wou ee foto van de moto toevoegen maar dat kan blijkbaar niet zonder die ergens te hosten. Iemand daar een snelle/handige oplossing voor?
 
Voor de geïnteresseerden.... Fresco pijp met originele demper is geen gehoor. Blikkerig geluid. Heb de leovince demper er snel weer onder gedaan.


Ik ben van plan de fresco katvervanger te verkopen. Belangstelling hier?

Akra demper kopen, dan klinkt het best gaaf.

Afgelopen week de 10K beurt gehad. Geen bijzondere dingen gelukkig. Kosten: €436 inclusief klepcontrole / stellen wanneer nodig.
 
ps: ik wou ee foto van de moto toevoegen maar dat kan blijkbaar niet zonder die ergens te hosten. Iemand daar een snelle/handige oplossing voor?
Check de FAQ voor dit forum, maar in het kort:

voor 1 foto het handigst: tik je bericht en druk op de button 'Bekijk bericht,' scroll naar benden tot onder de smiley's en klik daar de 'Bestand kiezen' button. Selecteer de foto en plaats 'm. Er is wel een maximale bestandsgrootte. Als de foto te groot is krijg je een foutmelding.

voor meerdere foto's: gebruik de bestandenlijst. De foto's daar eerst toevoegen en dan via het 'open de documentenlijst' ikoontje bovenin het venster waar je ook het bericht tikt de bestanden selecteren en aan de post hangen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan