Lager voorwiel kapot?

Gizet

MF'er
21 apr 2017
95
1
Net ketting en tandwielen vervangen, bolt goed en normaal 👍
Maar opeens een scherpend geluid vanuit mijn voorwiel komende 😒
En wat continue trillingen aan mijn stuur...
Als ik bij 10km/h koppeling intrek hoor ik niks, als ik koppeling intrek bij hogere snelheid begint hij weer dat scherpend geluid te maken komende vanuit het voorwiel..
Straks eens voorwiel demonteren maar iemand enig idee hoe het kan dat het lager in je voorwiel kapotgaat (ik veronderstel dat dit het geval gaat zijn, niks te zien aan de buitenkant van het wiel)
Niks speciaals gedaan of gehoord onderweg, dus heel eigenaardig...
 
Ik maak even telepatisch contact met de motor. Ik haal virtueel het voorwiel los. Ik stop mijn vinger in het wiellager en voel of het soepel draait. Nee, op deze afstand voel ik geen versleten lager, je zult het echt ergens anders moeten zoeken.
 
Ah OK, goede info ;)
Ga er dan eens aan beginnen de boel te demonteren
Was eindje van huis toen ik het tegenkwam, heb moto dan bij kennis laten staan
dusja rap het nodige materiaal hier bijeenscharellen en hopen dat ik niks te kort heb :p
Hopelijk lukt het door de voorvork op 2 blokken te laten steunen, of heeft er iemand beter idee voor hem in de lucht te krijgen?
 
Ah OK, goede info ;)
Ga er dan eens aan beginnen de boel te demonteren
Was eindje van huis toen ik het tegenkwam, heb moto dan bij kennis laten staan
dusja rap het nodige materiaal hier bijeenscharellen en hopen dat ik niks te kort heb :p
Hopelijk lukt het door de voorvork op 2 blokken te laten steunen, of heeft er iemand beter idee voor hem in de lucht te krijgen?
Hijsen?
 
Voila, het is gelukt, lagers zijn er ondertussen al uit en er zat idd 1 kapot lager in...

Diegene die erinzaten zijn 6005-2RSH/C3

Nu heb ik nog nieuw liggen maar deze zijn 6005-2RSH

Mag ik deze in de plaats steken? wat is het verschil tussen die 2?
 
Voila, het is gelukt, lagers zijn er ondertussen al uit en er zat idd 1 kapot lager in...

Diegene die erinzaten zijn 6005-2RSH/C3

Nu heb ik nog nieuw liggen maar deze zijn 6005-2RSH

Mag ik deze in de plaats steken? wat is het verschil tussen die 2?
Een c3 lager heeft een iets grotere speling maar ik denk niet dat die speling noodzakelijk is.
Meestal worden er geen c3 lagers gebruikt in wielen.
 
ja, is eigenlijk vreemd dat daar C3 lagers in zaten. Meestal worden C3 lagers enkel gebruikt op plekken die tijdens het lopen warm worden (in de bak, etc)

De C3 aanduiding wil zeggen dat ze in koude toestand een kleine speling hebben. Zonder afdichtingen erop lijken deze lagers dan ook in nieuwe toestand al versleten/ los gelopen. De juiste speling voor maximale levensduur stelt zich in binnen een temperatuurgebied van pakweg 70-100 graden.

TL,DR; ja
 
ja, is eigenlijk vreemd dat daar C3 lagers in zaten. Meestal worden C3 lagers enkel gebruikt op plekken die tijdens het lopen warm worden (in de bak, etc)

De C3 aanduiding wil zeggen dat ze in koude toestand een groter dan normale speling hebben. Zonder afdichtingen erop lijken deze lagers dan ook in nieuwe toestand al versleten/ los gelopen. De juiste speling voor maximale levensduur stelt zich in binnen een temperatuurgebied van pakweg 70-100 graden.

TL,DR; ja

Ff je post aangepast/verbeterd. O:)

Voor de rest........, C3 lager is ongebruikelijk in een voor of achterwiel, kan echter verder weinig kwaad.
 
Voila, het is gelukt, lagers zijn er ondertussen al uit en er zat idd 1 kapot lager in...

Diegene die erinzaten zijn 6005-2RSH/C3

Nu heb ik nog nieuw liggen maar deze zijn 6005-2RSH

Mag ik deze in de plaats steken? wat is het verschil tussen die 2?

C3= hoog toerental lager + temperatuur afhankelijk bv voor in het blok.
Altijd gebruikt in mijn cross motoren.
Kan wel als wiellager, maar ik zou het afraden.

GREETZ
 
ik heb dus geen C3 gestoken en is goed nu 😬
Bij het infoboeken van Cagiva staat er wel telkens C3, Marja, is dus overbodig precies, danku voor de reacties!
 
Terug
Bovenaan Onderaan