geknepen triumph adventurer 900 uit 1999

zwarte lola

Die hard MF'er
13 mei 2014
354
71
Heerlen
heb sinds enkele maanden deze triumph zoals hierboven beschreven. gekocht bij een motorhandel die elk jaar drie weken amerika doorreist en hoofdzakelijk harley,s koopt.deze man heeft deze triumph adventurer 900 uit 1999 ook opgekocht. en naar nederland gehaald en op kenteken gezet en aan mij verkocht in januari zonder garantie ,door de kou heb ik niet goed getest en nu kom ik er achter dat de triumph begrensd is op 4.500 toeren en gaat niet sneller dan 110 km,, mijn vraag aan jullie is kan ikzelf deze begrenzer uit schakelen of alleen een triumph dealer .
 
denk het niet want hij loopt in no time naar de 170 kilometer zonder probleem ,alleen stationair loopt niet echt helemaal goed ,hoor ook tijdens het stationair draaien uit de demper van de eerste cilinder tijdens het stationair draaien een extra ploef ploef ploef de dealer zegt dat het normaal is ,dat doen alle triumphs met een 3 cilinder blok,het blok is gelijk aan een legend ,ik denk zelf nu aan een niet goed sluitende inlaatklep van de 1e cilinder,hoe kom je aan kromme kleppen,kras in de cilinder en kapotte zuigerveren alleen in de 1e cilinder?????en van de 1e cilinder stonden juist alle kleppen met de juiste klepspeling en de andere niet
 
Wat is de Km stand?
Deze motoren hebben problemen met de kleppen.
rond 60.000km (37.00mijl) zijn de kleppen qua stelmogelijkheid dikwijls op zijn einde.
stelplaatjes zitten dan op dunste maat.
Als je maar 4 bar hebt loopt de cillinder niet meer werkend mee.
Zit dan waarschjnlijk lekke klep in
Als de kleppen gesteld zijn moet dat ook zijn opgevallen qua dikte van de plaatjes.

Als de motor wel op juiste klepspeling te stellen is, is waarschijnlijk klep lek.
Zo niet is cillender/zuiger beschadigd
Dikste plaatjes zijn 2,85 -dunste 2,10 dus zit maar 0,7 mm stelmogelijkheid in.
 
denk het niet want hij loopt in no time naar de 170 kilometer zonder probleem ,alleen stationair loopt niet echt helemaal goed ,hoor ook tijdens het stationair draaien uit de demper van de eerste cilinder tijdens het stationair draaien een extra ploef ploef ploef de dealer zegt dat het normaal is ,dat doen alle triumphs met een 3 cilinder blok,het blok is gelijk aan een legend ,ik denk zelf nu aan een niet goed sluitende inlaatklep van de 1e cilinder, hoe kom je aan kromme kleppen,kras in de cilinder en kapotte zuigerveren alleen in de 1e cilinder?????en van de 1e cilinder stonden juist alle kleppen met de juiste klepspeling en de andere niet.

Sorry, maar helemaal vergeten om nieuwe batterijtjes voor mijn glazen bol te halen vanmiddag.

Maar. Als 1 cilinder maar 4 bar compressie geeft, is er iets goed mis. En zoveel mogelijkheden zijn er niet om lucht te laten lekken in een afgesloten cilinder. Hooguit langs de kleppen, of klepstelen. En anders toch echt langs de zuigerveren.

Doe er je voordeel mee zou ik zo zeggen, en laat er eens goed naar kijken. Eventueel met een endoscoop.
 
Met een zogenaamde leak down test waarbij ze perslucht op de desbetreffende cilinder zetten weet je binnen no time wat er defect is.
Blaast er lucht uit de carter ontluchting of olie vul opening dan lekken de zuigerveren.
Blaast er lucht uit het inlaatkanaal dan lekt 1 of meerdere van de inlaatkleppen.
Blaast er lucht uit het uitlaatkanaal dan lekt 1 of meer van de uitlaatkleppen.

En bij 4 bar compressie op 1 cilinder dan is er serieus wat aan de hand.
 
denk het niet want hij loopt in no time naar de 170 kilometer zonder probleem ,alleen stationair loopt niet echt helemaal goed ,hoor ook tijdens het stationair draaien uit de demper van de eerste cilinder tijdens het stationair draaien een extra ploef ploef ploef de dealer zegt dat het normaal is ,dat doen alle triumphs met een 3 cilinder blok,het blok is gelijk aan een legend ,ik denk zelf nu aan een niet goed sluitende inlaatklep van de 1e cilinder,hoe kom je aan kromme kleppen,kras in de cilinder en kapotte zuigerveren alleen in de 1e cilinder?????en van de 1e cilinder stonden juist alle kleppen met de juiste klepspeling en de andere niet

Een Triumph triple hoort stationair mooi rond te lopen en niet met ploef ploef geluiden.
 
er zit een mijlenteller op met 12.400 mijlen ,ik heb de verkoper daar over aangesproken en die vertelde dat er een andere klok is opgezet ,de originele was stuk gegaan,wat ik vreemd vind nogmaals is het volgende : ik heb eerst zelf de kleppen speling gemeten en van de 1e cilinder die volgens de dealer maar 4 bar heeft , ik een speling gevonden van 0.12 inlaat en 0.17 uitlaat ,in het wph boek staat een waarde voor inlaat 0.10 tot 0.15 en uitlaat 0.15 tot 0.20,ik heb sommige antwoorden gekopieerd en naar de dealer gemaild , ik heb telefonisch gezegd dat ik hem vrijdag de 16e kom ophalen zonder verdere reparaties,laat mij niet gijzelen met steeds weer andere reparaties, wordt weer vervolgd ..
 
hoe zit dat nu met die 4500 toeren ?
in je openingspost schrijf je letterlijk "begrensd op 4500 toeren" . hoe letterlijk moeten we dit nu nemen ? is het echt 4500 of "egens in die buurt" ?
 
Hallo heb zelf 5 van deze modellen thunderbird _thunderbird sport /legend en alle hetzelfde pricipe blok.
Al diverse verbust en koppen gereviseerd ,ken zodoende de meeste kwaaltjes
Maar als 1 cillinder maar 4 bar heeft tijdens startsnelheid is er iets goed mis.
Zelf gok ik op lekke klep (scheurtje in klep vanwege tijdelijk te weinig klepspeling)
Zal later wel gecorrigeerd zijn ,maar waarschijnlijk te laat.
Zo als hier eerder al aangegeven doe er je voordeel mee.
Maar als u blijft wachten op wat u liefst wil horen raakt de motor niet gerepareerd.
 
het was echt 4.500 toeren en ja wat dat gijzelen aangaat wat zot schrijft,had ik dan eerst de motor binnen en buiten laten keuren, dan kan ik dus niemand meer vertrouwen ook niet degene die hem keurt, geeft niet ,weer wat geleerd , heb ondertussen de reactie van de reparateur gekregen het is een lekkende uitlaatklep en zal kijken wanneer het gerepareerd kan worden bedankt voor alle suggesties en medeleven.
 
het was echt 4.500 toeren en ja wat dat gijzelen aangaat wat zot schrijft,had ik dan eerst de motor binnen en buiten laten keuren, dan kan ik dus niemand meer vertrouwen ook niet degene die hem keurt, geeft niet ,weer wat geleerd , heb ondertussen de reactie van de reparateur gekregen het is een lekkende uitlaatklep en zal kijken wanneer het gerepareerd kan worden bedankt voor alle suggesties en medeleven.


ff oud topic opschudden...


Wat me een klein beetje verbaasd is dat niemand terugkomt op datgene wat je in je OP beschrijft :
je koopt in januari een motor zonder proefrit, maar ook zonder verstand van zaken. Maak de volgende keer in ieder geval een proefrit, daarmee kan een leek als jij ook een hoop ellende voorkomen. En als het te koud is voor een proefrit, wacht dan op beter weer.
 
ff oud topic opschudden...


Wat me een klein beetje verbaasd is dat niemand terugkomt op datgene wat je in je OP beschrijft :
je koopt in januari een motor zonder proefrit, maar ook zonder verstand van zaken. Maak de volgende keer in ieder geval een proefrit, daarmee kan een leek als jij ook een hoop ellende voorkomen. En als het te koud is voor een proefrit, wacht dan op beter weer.

Jawel, dhr Zwarte L. heeft er een nieuw topic voor geopend: Zuiger beschadigd. Wat zeggen jullie ???
 
Laatst bewerkt:
Loopt nu goed?dat is onmogelijk met maar 4 bar,voor jou idee loopt hij misschien beter dan voorheen,maar met goede compressie moet hij nog veel beter kunnen lopen.
Als ik jou was zou ik een lektest laten doen,dan weet je wat de mogelijke oorzaak is.
Is beter dan een compressie test.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan