OLIE OLIE OLIE... alle vragen over olie stel je hier

Status
Niet open voor verdere reacties.

The Screaming Chief

MF veteraan
7 jun 2005
27.804
4
Spijkenisse
Zo, dan maar een centraal topic.

Alles wat je wil vragen over olie doe je voortaan niet meer in nieuwe topics, maar in het centrale olietopic. Dat houdt iedereen in de gaten en zo krijg je sneller antwoord op je vragen of je kunt ze hier terugvinden.

(in post 1 zal ik alle olie gerelateerde topics proberen samen te vatten, zodat je de zoekfunctie niet hoeft te gebruiken)

Iedereen met suggesties, op- of aanmerkingen, gooi ze er maar uit, mag ook per PM.

Ga in de OP ook een samenvatting van alle vragen proberen te maken om het nog makkelijker te maken.

Hier een overzicht van de viscositeit van olie bij diverse temperaturen.
full


zo kun je zien welke olie er met welke overeen komen 3e kolom motorolie, 4e versnellingsbakolie.
 
Laatst bewerkt:
Het is geen gewone hydrocrack-olie. Shell heeft een unieke, gigantische gas-to-liquidfabriek in Qatar. Hier wordt aardgas (katalytisch) omgezet naar vloeibare olie (group III vanuit methaan gesynthetiseerd). Geen enkel ander bedrijf heeft zoiets op die schaalgrootte waar ook ter wereld waardoor Shell dit tegen erg lage kosten kan produceren. Daarnaast heeft een bedrijf als Motul of Motorex zelf geen olie- of gasvelden (Castrol is dochter van BP, Mobil 1 van ExxonMobil). Min ervaring met Shell Advance 4T is dat het aangrijpingspunt van de koppeling soepeler wordt, minder happig dan halfsyntheet (zonder te slippen).

Zie ook deze links: Shell introduces motorcycle oils made from natural gas

GTL innovation produces clean base oils from natural gas

Hoeft ook helemaal niet want Motul 7100/300V wordt namelijk niet eens gemaakt van olie ;)
 
Het is geen gewone hydrocrack-olie. Shell heeft een unieke, gigantische gas-to-liquidfabriek in Qatar. Hier wordt aardgas (katalytisch) omgezet naar vloeibare olie (group III vanuit methaan gesynthetiseerd). Geen enkel ander bedrijf heeft zoiets op die schaalgrootte waar ook ter wereld waardoor Shell dit tegen erg lage kosten kan produceren. Daarnaast heeft een bedrijf als Motul of Motorex zelf geen olie- of gasvelden (Castrol is dochter van BP, Mobil 1 van ExxonMobil). Min ervaring met Shell Advance 4T is dat het aangrijpingspunt van de koppeling soepeler wordt, minder happig dan halfsyntheet (zonder te slippen).

Zie ook deze links: Shell introduces motorcycle oils made from natural gas

GTL innovation produces clean base oils from natural gas

Ik ga even lezen :t
 
De betere Motul gebruikt esters en die worden in verschillende fabrieken gemaakt, goede keuze is belangrijk voor de eigenschappen maar ze kunnen zeker met ander synthetische olie concureren qua performance.

Ander nieuwtje , ik was bij de nieuwe Gamma vanavond in Bergen op Zoom en ze hebben nu een motor afdeling, er staat SG/ JASO MA olie en SL /JASO MA2 helemaal goed voor veel van onze fietsjes en ook de koppeling performance. Voorheen was ik afhankelijk van internet shoppen en wachten nu dus niet meer! Prijs zag ik niet volgt nog , foto hieronder.

1zpifsl.jpg


wrgugi.jpg
 
De betere Motul gebruikt esters en die worden in verschillende fabrieken gemaakt, goede keuze is belangrijk voor de eigenschappen maar ze kunnen zeker met ander synthetische olie concureren qua performance.

Ander nieuwtje , ik was bij de nieuwe Gamma vanavond in Bergen op Zoom en ze hebben nu een motor afdeling, er staat SG/ JASO MA olie en SL /JASO MA2 helemaal goed voor veel van onze fietsjes en ook de koppeling performance. Voorheen was ik afhankelijk van internet shoppen en wachten nu dus niet meer! Prijs zag ik niet volgt nog , foto hieronder.

[afbeelding]

[afbeelding]


Nog betaalbaar ook :) ?
 
Het is geen gewone hydrocrack-olie. Shell heeft een unieke, gigantische gas-to-liquidfabriek in Qatar. Hier wordt aardgas (katalytisch) omgezet naar vloeibare olie (group III vanuit methaan gesynthetiseerd). Geen enkel ander bedrijf heeft zoiets op die schaalgrootte waar ook ter wereld waardoor Shell dit tegen erg lage kosten kan produceren. Daarnaast heeft een bedrijf als Motul of Motorex zelf geen olie- of gasvelden (Castrol is dochter van BP, Mobil 1 van ExxonMobil). Min ervaring met Shell Advance 4T is dat het aangrijpingspunt van de koppeling soepeler wordt, minder happig dan halfsyntheet (zonder te slippen).

Zie ook deze links: Shell introduces motorcycle oils made from natural gas

GTL innovation produces clean base oils from natural gas


Wel eens van de term 'marketing' gehoord? 😂

Shell roept wel eens vaker wat. Net als hun stelling in de jaren 90 dat een synthetische olie in staat is om meer kracht 'op te vangen' dan minerale olie.
 
En waar wordt dat volgens jou dan wel van gemaakt?


Uit vloeistoffen :+ :t

Ik heb het dan ook over de echte synthetische motorolie niet de hydrocrack synthetische motorolie.

Achtergrondinformatie over de soorten verkrijgbare motorolie

Hydrocracked en moleculair veranderde basisolie, deze zijn niet gemaakt uit echte synthetische basisolie maar zijn zo zuiver en geraffineerd dat zij daarvoor kunnen doorgaan. Het is legaal om hydrocracked olie op petroleum basis als synthetisch te bestempelen hoewel zij niet automatisch dezelfde prestatie zullen hebben als echte synthetische olie zoals PAO (Poly Alfa Olefins) en Esters. Hydrocracking omvat het breken en fragmenteren van moleculaire structuren van de olie in zeer stabiele structuren met als resultaat een eindproduct dat een beter viscositeitsbehoud, een betere temperatuurbestendigheid en een betere weerstand tegen oxidatie heeft. Hydrocracked olie bevat nog steeds verontreinigingen maar deze zijn minimaal en dit proces kan worden gebruikt om een zeer breed scala aan ruwe oliesoorten te veranderen in goed presterende basisolie.

Synthetische basisolie heeft weinig gemeen met basisolie op petroleum basis. Synthetische basisolie is speciaal geproduceerd en laag voor laag opgebouwd met maar een doel, optimale smering, terwijl minerale basisolie geschikt is gemaakt om aan zijn taak te voldoen. Bij synthetische basisolie bepaald de fabrikant eerst voor welk doel het uiteindelijke product gebruikt gaat worden. Zodra dat is bepaald wordt er onderzoek gedaan naar welke smeereigenschappen het best geschikt zijn om aan het uiteindelijke doel te voldoen. Pas dan wordt er begonnen met het fabriceren van de basisolie.
In eerste instantie lijkt het fabriceren van synthetische basisolie eenvoudiger dan het fabriceren van basisolie uit ruwe olie. Materialen met een laag moleculair gewicht worden onder chemische reactie samengevoegd om materialen met een hoger moleculair gewicht te vormen met zeer specifieke smeereigenschappen. Het is niet nodig om verontreinigingen te verwijderen of de structuur te veranderen om dat er vanaf het begin af aan geen verontreinigingen zijn. Ervaring is echter zeer belangrijk bij het fabriceren van goede synthetische basisolie. Synthtische basisolie op de juiste manier gefabriceerd heeft de volgende voordelen over basisolie uit ruwe olie: betere smeereigenschappen bij zowel lage als hoge temperaturen, betere oxidatie en extreme temperatuurbestendigheid, betere wrijvingseigenschappen en een langere levensduur van de olie.
 
Laatst bewerkt:
Een productieproces aanbevelen maakt over het algemeen weinig indruk. Ik heb met mijn middelbare school scheikunde hooguit een vaag idee van de processen, en al helemaal niet over de kwaliteit en de kostprijs ervan.
 
De betere Motul gebruikt esters en die worden in verschillende fabrieken gemaakt, goede keuze is belangrijk voor de eigenschappen maar ze kunnen zeker met ander synthetische olie concureren qua performance.

Ander nieuwtje , ik was bij de nieuwe Gamma vanavond in Bergen op Zoom en ze hebben nu een motor afdeling, er staat SG/ JASO MA olie en SL /JASO MA2 helemaal goed voor veel van onze fietsjes en ook de koppeling performance. Voorheen was ik afhankelijk van internet shoppen en wachten nu dus niet meer! Prijs zag ik niet volgt nog , foto hieronder.

[afbeelding]

[afbeelding]


Oh speciaal voor de R1 uit 2004-2006........
:+
 
Ander nieuwtje , ik was bij de nieuwe Gamma vanavond in Bergen op Zoom en ze hebben nu een motor afdeling, er staat SG/ JASO MA olie en SL /JASO MA2 helemaal goed voor veel van onze fietsjes en ook de koppeling performance. Voorheen was ik afhankelijk van internet shoppen en wachten nu dus niet meer! Prijs zag ik niet volgt nog , foto hieronder.

[afbeelding]

[afbeelding]

BTW olie. gekker moet je het niet maken. :+ ;)
 
Geen directe olievraag, maar zit er verschil in oliefilters voor auto's en motoren?

Een autofilter kost 3 á 5 euro, een motorfilter 13 á 15. Waar komt dat verschil vandaan?

Zal eerder aan het type filter liggen. Voor bepaalde automodellen kosten de filters ook meer als €5.

Vanmiddag nog een oliefilter gehaald bij de yamaha dealer. €8 in yamaha verpakking. Kom volgens mij gewoon bij Mann filter vandaan. Online vind je die misschien voor twee euro minder.
 
Maar qua werking zullen ze gelijk zijn toch?
Gaat meer om passing.

Vanmiddag een mannfilter mw65 opgehaald voor een tientje, bij bekende motorzaken wel iets duurder.

Staat op dat hij voor suzuki motorfietsen is.
 
Dan neem je die toch??

Wat een gedoe voor een paar centen goedkoper :?

Gaat niet om die paar centen, maar om het gevoel dat je door die motordealer genaaid wordt .
Bangmakerij werkt blijkbaar.
Motordealer zegt: Wil jij voor een paar euro het risico lopen dat je kostbare motor in de soep draait?
Als je dan genaaid de deur uitloopt wordt je uitgelachen.
 
Alles wat specifiek voor een bepaalde (niche) gebruikersgroep wordt aangeboden is meestal wat hoger geprijsd. Ik denk niet dat de motordealer je daarmee naait, en ook niet dat je hierom wordt uitgelachen. De vaak wat hogere prijs wordt veroorzaakt door een aantal factoren, bv, alles onder één dak, geen uitzoekwerk, mooiere verpakking etc. Ook betaal je voor de naam, en uiteraard een stukje marge.
 
Soms zit er een overdruk ventiel in een oliefilter. De druk waarbij die klep opengaat kan verschillend zijn. Maar als het om een gewoon doorstroom filter gaat maakt het geen zak uit. Dan kan je net zo goed het veel goedkopere filter nemen.
De klep hoeft ook geen probleem te zijn. Hij hoort pas open te gaan als je olie zo dik als stroop is. Dan heb je al een tijdje niets aan onderhoud gedaan, dan is je filter het laatste probleem.
Ik ben het wel eens aan het uitzoeken geweest, Fram of andere universeel filters voor mijn motor. Heb je wat gevonden heeft de autoboer het niet liggen of is het volgend jaar uit het assortiment.
Het is het me niet meer waard, ik koop wel vervangingsfilters bij Louis of Polo. Goedkoper als origineel en gemakkelijk verkrijgbaar. Iets duurder als auto filters maar veel minder puzzelwerk.
 
Soms zit er een overdruk ventiel in een oliefilter. De druk waarbij die klep opengaat kan verschillend zijn. Maar als het om een gewoon doorstroom filter gaat maakt het geen zak uit. Dan kan je net zo goed het veel goedkopere filter nemen.
De klep hoeft ook geen probleem te zijn. Hij hoort pas open te gaan als je olie zo dik als stroop is. Dan heb je al een tijdje niets aan onderhoud gedaan, dan is je filter het laatste probleem.
Ik ben het wel eens aan het uitzoeken geweest, Fram of andere universeel filters voor mijn motor. Heb je wat gevonden heeft de autoboer het niet liggen of is het volgend jaar uit het assortiment.
Het is het me niet meer waard, ik koop wel vervangingsfilters bij Louis of Polo. Goedkoper als origineel en gemakkelijk verkrijgbaar. Iets duurder als auto filters maar veel minder puzzelwerk.

Deze bedoel je *D

tr1ix2nwyemvp.jpg



 
Het gaat me niet om de prijs voor de eerste keer. Ben gewoon benieuwd naar het verschil.

De drukklep ken ik inderdaad.

Verder is dit nu een filter wat specifiek voor deze motor gemaakt is, door mannfilter. Nee geen OEM, maar die kon besteld worden en kon ik volgende week ophalen. Deze hadden ze 's ochtends besteld en 's middags binnen bij mijn favo autozaak.

En idd, bangmakerij en mensen betalen toch wel. Ik zal niet omvallen van 3 euro, maar dit geldt natuurlijk voor ieder motorartikel wat je ook maar kan bestellen.
 
In mijn beleving zullen er altijd betere en ook slechtere filters zijn als de OEM.

Met OEM zit je altijd wel safe zullen we maar denken ;) En dit zijn goed aftermarket filters HIFLO PREMIUM OIL FILTER HF-138RC
 
In mijn beleving zullen er altijd betere en ook slechtere filters zijn als de OEM.

Met OEM zit je altijd wel safe zullen we maar denken ;) En dit zijn goed aftermarket filters HIFLO PREMIUM OIL FILTER HF-138RC
Ah, nu zijn we toch weer terug op een olietopic!
Waarom zijn HIFLO filters goed? Waarom zijn ze beter als een Fram, Mann of Champion filter? Omdat de motorboer ze verkoopt? Of bezitten deze filters specificaties die ze goed maken? Filteren ze beter bij een hogere flow?
Tot dan is het bijgeloof.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan