Voorvork vering, op zoek naar betaalbare alternatieven

sanscorp

MF veteraan
21 sep 2010
4.707
978
Almere
Omdat de poten van mijn DL1000 krom, ovaal en voorzien zijn van pitting, ben ik op zoek naar andere. Helaas zijn er voor de Strom weinig tot geen onderdelen, en zijn ze er wel dan zijn ze erg duur.

Ik had onlangs al een oud topic tot leven geroepen m.b.t. het opnieuw laten verchromen van 2 binnenpoten. Hier heb ik wel antwoord op gehad, maar de prijzen die destijds van toepassing waren zijn inmiddels "iets" hoger.

Nu ben ik voor 2 voorpoten zo'n 250 euro kwijt, nieuw aftermarket (siccemasales) kosten 270 euro.
Helaas past dit niet binnen het budget en ben ik op zoek naar alternatieven.

Ik weet dat mijn poten 43x647 zijn, en vanuit deze lijst (http://www.rebikeling.ch/ersatzteile-parts/gabelstandrohre.html) zie ik dat er diverse poten met dezelfde diameter en bijna gelijke lengte te koop zijn.

Als ik een langere poot neem kan ik hem laten afdraaien en tappen, dat zou gunstig zijn als ze goedkoop te krijgen zijn.

zo zou bijv. een poot van een V Max 1200 en XRV 750 Africa Twin langer zijn dan die van mij.
Een poot van een TDM 850 is 650 mm i.p.v. 647 mm lang en zou met 2 mm doorsteek moeten passen.

Zijn alle binnenpoten qua ontwerp gelijk of zijn de gaten onderin en uitsparing voor de geleidebus anders?

En heeft er iemand anders nog suggesties?
 
Laatst bewerkt:
Bij de verkoper van de gevonden poten krijg ik onmogelijk helder of de ringen er nu inzitten of niet.

De goedkoopste aanbieder van Wilbers zit zo rond de 200 euro per poot.

Dat word dus laten verchromen na de zomer.

Bij deze mag er eventueel een slotje op het topic.

Bedankt voor alle antwoorden!
 
Laatst bewerkt:
Nou nog 1 laatste vraag dan!!

Ik wil toch rijden, dit ging voorheen ook prima. Maar ik heb nu moeite om de band recht uit te lijnen. Mijn idee was om de kromming in de poten "naar buiten te laten wijzen". Zo springt het wiel niet naar links of rechts.

Maar als ik een vast punt pak zie ik de band alsnog zwalken, alsof er op 1 punt een ei zou zitten. Door aan de poten te draaien kan ik het punt wijzigen, maar niet geheel ongedaan maken. Het is niet veel maar wel merkbaar op snelheid in een scherpe bocht. Zo wil ik er dus niet mee rijden.

Idee nu is om de poten nogmaals los te halen en het diepste en hoogste punt in de kromming op te zoeken en te markeren. Op die manier kan ik de kromming precies naar buiten of binnen (haaks op de motor dus) laten vallen.

Is dit een correcte gedachtegang?

En wat is nu de beste manier van vastzetten?
Ik denk zelf wielas en bijhorende klemmen (zodat het wiel en de buitenpoten niet meer kunnen bewegen.
 
Laatst bewerkt:
Luister, ik ga niemand adviseren links of rechtsom , om met kromme voorpoten te gaan rijden.

Dat zoek en vogel je maar fijn zelf uit.

Dadelijk rij jij je dood en zit ik met een schuldgevoel.
 
Laatst bewerkt:
Nou nog 1 laatste vraag dan!!

Ik wil toch rijden, dit ging voorheen ook prima. Maar ik heb nu moeite om de band recht uit te lijnen. Mijn idee was om de kromming in de poten "naar buiten te laten wijzen". Zo springt het wiel niet naar links of rechts.

Maar als ik een vast punt pak zie ik de band alsnog zwalken, alsof er op 1 punt een ei zou zitten. Door aan de poten te draaien kan ik het punt wijzigen, maar niet geheel ongedaan maken. Het is niet veel maar wel merkbaar op snelheid in een scherpe bocht. Zo wil ik er dus niet mee rijden.

Idee nu is om de poten nogmaals los te halen en het diepste en hoogste punt in de kromming op te zoeken en te markeren. Op die manier kan ik de kromming precies naar buiten of binnen (haaks op de motor dus) laten vallen.

Is dit een correcte gedachtegang?

En wat is nu de beste manier van vastzetten?
Ik denk zelf wielas en bijhorende klemmen (zodat het wiel en de buitenpoten niet meer kunnen bewegen.
je wilt met kromme poten gaan rijden? -O-
Als de poten uit elkaar wijzen gaat het bij inveren ontzettend wringen en gaan je bussen en keerringen naar de klote. De poten moeten evenwijdig aan elkaar lopen.
als je geen geld hebt voor het richten van de poten heb ik hier nog een goedkope fiets voor je staan.
 
Hmm... klotezooi.

Zit best wel wat geld in de motor en rij er al vanaf 2014 mee... ik wist dat het stuur scheef stond, maar een garagehouder vertelde mii dat de kromming zo minimaal was dat ik er veilig mee kon rijden. Nu had ik zoiets van laat ze richten en dan is het 100% goed, tot bleek dat dit niet meer mogelijk was.

Maar eens kijken wat ik er nog voor kan krijgen met mededeling dat de poten krom zijn. Dan gaan iig wel alle accessoires er af. Helaas is ook de koppelingskorf gemodificeerd/verstevigd, die willen nog wel eens stuk op de dl1000.

Ook veren van hyperpro wissel je niet zomaar om.
De rest is zo te demonteren en naar origineel te brengen.

Heb nog een meerjarenproject gsx600f staan, maar daar moet o.a. minimaal nog het achterwiellager en de kettingset van vervangen worden. Plus ik pas er met mijn lengte niet heel lekker op.

Wat heb je staan?
 
Laatst bewerkt:
Hmm... klotezooi.

Zit best wel wat geld in de motor en rij er al vanaf 2014 mee... ik wist dat het stuur scheef stond, maar een garagehouder vertelde mii dat de kromming zo minimaal was dat ik er veilig mee kon rijden. Nu had ik zoiets van laat ze richten en dan is het 100% goed, tot bleek dat dit niet meer mogelijk was.

Maar eens kijken wat ik er nog voor kan krijgen met mededeling dat de poten krom zijn. Dan gaan iig wel alle accessoires er af. Helaas is ook de koppelingskorf gemodificeerd/verstevigd, die willen nog wel eens stuk op de dl1000.

Ook veren van hyperpro wissel je niet zomaar om.
De rest is zo te demonteren en naar origineel te brengen.

Heb nog een meerjarenproject gsx600f staan, maar daar moet o.a. minimaal nog het achterwiellager en de kettingset van vervangen worden. Plus ik pas er met mijn lengte niet heel lekker op.

Wat heb je staan?
damesfiets Batavus Padova 3 versnelling en trommelremmen
 
Hmm... klotezooi.

Zit best wel wat geld in de motor en rij er al vanaf 2014 mee... ik wist dat het stuur scheef stond, maar een garagehouder vertelde mii dat de kromming zo minimaal was dat ik er veilig mee kon rijden. Nu had ik zoiets van laat ze richten en dan is het 100% goed, tot bleek dat dit niet meer mogelijk was.

Maar eens kijken wat ik er nog voor kan krijgen met mededeling dat de poten krom zijn. Dan gaan iig wel alle accessoires er af. Helaas is ook de koppelingskorf gemodificeerd/verstevigd, die willen nog wel eens stuk op de dl1000.

Ook veren van hyperpro wissel je niet zomaar om.
De rest is zo te demonteren en naar origineel te brengen.

Heb nog een meerjarenproject gsx600f staan, maar daar moet o.a. minimaal nog het achterwiellager en de kettingset van vervangen worden. Plus ik pas er met mijn lengte niet heel lekker op.

Wat heb je staan?

Wie zei tegen je dat ze niet meer te richten waren ?????

De motorzaak ?

Hoe krom waren ze dan ?

Meen mij te herinneren dat ze ook ovaal waren ?

Ga hier eens langs daar heb ik de mijne ook laten richten.

richten van velgen en frames

Kosten 60 euro per deel.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de tip! Het stond idd nog op het lijstje om nog even verder te zoeken naar mensen die kunnen richten, verchromen en afdraaien/slijpen.

Ze wijken op het erste punt zo,n 1,5mm af, en ovaal was meetbaar met een micrometer met ik geloof 0,20mm.

Degene met wie ik contact heb gehad vraagt er 250 euro voor en kan pas over een maand of 3 á 4.

Het richten alleen was niet meer de moeite waard volgens iemand die regelmatig poten richt. Het was o.a. vanwege slijtage op 1 plek (schuren) en lichte pitting, samen met krom en idd ovaal, was er voor hem geen beginnen meer aan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan