Vakantie-motor-regels

mean-machine

uut Ee
3 jun 2013
12.042
7.262
Veluwe
Kan iemand mij een site of een app aanwijzen waar ik alle regels die voor een betreffend land gelden voor de motor kan vinden. Liefst een beetje bij elkaar gevoegd. Maw je rijdt een land in, en weet dan direct welke capriolen de wetgever aldaar heeft bedacht om het ons als motorrijder zo moeilijk mogelijk te maken.

Het meest akelig wordt het als je bij thuiskomst een dikke prent in de bus hebt liggen voor iets waar je niet eens weet van hebt/ had. Als ik 100 rijd op een plek waar een bord 80 staat, dan neem ik het risico. Dan ook niet zeuren bij een bon. Maar als je het echt niet hebt geweten, dan wordt het een vervelend verhaal.

Komende tijd rijd ik door 11 verschillende landen: NL-D-PL-LIT-LET-EST-RUS-FIN-NOR-SWE-DK
Het vergt een studie om allemaal uit te vinden hoe, wat en waar.

De verschillen: (en mss zijn er nog meer)
- Max snelheden in BBK, buiten BBK en snelweg. (met zeer uiteenlopende boetes)
- Verplicht gevaren hesje ja/nee
- Verplicht EHBO-set ja/nee
- Milieu-zones (welke steden) met al of niet een sticker ja/nee
- Verplicht koplamp aan ja/nee
- Reserve-lampjes aan boord ja/nee
- Verplicht motorkleding dragen ja/nee
- File-filteren toegestaan ja/nee

Sommige dingen spreken uiteraard voor zich, maar van andere is het wel fijn om te weten.
 
Laatst bewerkt:
Kan iemand mij een site of een app aanwijzen waar ik alle regels die voor een betreffend land gelden voor de motor kan vinden. Liefst een beetje bij elkaar gevoegd. Maw je rijdt een land in, en weet dan direct welke capriolen de wetgever aldaar heeft bedacht om het ons als motorrijder zo moeilijk mogelijk te maken.

Het meest akelig wordt het als je bij thuiskomst een dikke prent in de bus hebt liggen voor iets waar je niet eens weet van hebt/ had. Als ik 100 rijd op een plek waar een bord 80 staat, dan neem ik het risico. Dan ook niet zeuren bij een bon. Maar als je het echt niet hebt geweten, dan wordt het een vervelend verhaal.

Komende tijd rijd ik door 11 verschillende landen: NL-D-PL-LIT-LET-EST-RUS-FIN-NOR-SWE-DK
Het vergt een studie om allemaal uit te vinden hoe, wat en waar.

De verschillen: (en mss zijn er nog meer)
- Max snelheden in BBK, buiten BBK en snelweg. (met zeer uiteenlopende boetes)
- Verplicht gevaren hesje ja/nee
- Verplicht EHBO-set ja/nee
- Milieu-zones (welke steden) met al of niet een sticker ja/nee
- Verplicht koplamp aan ja/nee
- Reserve-lampjes aan boord ja/nee
- Verplicht motorkleding dragen ja/nee
- File-filteren toegestaan ja/nee

Sommige dingen spreken uiteraard voor zich, maar van andere is het wel fijn om te weten.

doe dat in Noorwegen maar niet :N

je eet de rest van de week oud brood :+
 
Tot zover bedankt.

Ik denk dat als ik van de verschillende sites de geg's aaneen knoop al heel veel info bij elkaar heb. Ik ga 't 'ns effe op een rijtje zetten.
 
Het lastige vond ik ook dat de snelheden daar erg variëren. Ze hebben daar ongeveer elk snelheidsmaximum, van 30 tot 110, en ongeveer alles wat daar tussen zit. Een weg die er op het oog hetzelfde uitziet kan de ene keer 90km/u zijn, dan weer 80, of 100. In een dorp soms 50, maar 40 kan ook, of 30. Het wisselt heel veel, en dat maakt het lastig. Boven de 5km te hard kost je omgerekend al 170 euro, en daarna gaat het met stappen van 5km/u flink snel omhoog. Ik ben zelf echt geen snelheidsmonster, daar is mijn motor ook niet eens geschikt voor, maar 10km overschrijding door een momentje van onoplettendheid zit je zo aan. Ik was blij dat ik mijn boete pas de op een de een na laatste dag van de 4 weken kreeg, als het op de eerste dag al was geweest dan had ik er de overige weken een stuk minder relaxt bij gezeten denk ik. En denk ook niet dat je hem niet thuis krijgt, er ging een half jaar overheen maar daarna lag hij keurig op de deurmat.

Voeren van dimlicht is overdag trouwens ook verplicht, voor de oudere motoren waarbij het standaard nog niet brandt. Staat een boete van 140 euro op.

Het is zonde geld, maar als je zorgt dat je gewoon oplet en het gebeurd toch, tsja shit happens dan. Paar weken gestresst op de motor zitten is ook niks, dan mis je weer andere dingen om je heen.
 
Max snelheid is max snelheid.
Maar idd is het zo snel gebeurd dat als je effe niet zit op te letten, of dat je even echt niet meer weet wat er op het laatste bord is aangegeven. Zeker als dat heel veel varieert en niet consequent in snelheden en vergelijkbare plaatsen wordt toegepast, dan is een bon eigenlijk niet te voorkomen.

Maw als toerist loop je altijd in de val.
Hier bij Ede heb je ook een IR-flitser. Dit apparaat hoort bij de koplopers in NL. Als je bekend bent rijd je tot 100m voor de lussen 60, dan even een paar meter 50 om vervolgens het gas in te drukken tot 80. O ja, flitst ook bij rijden door rood.

Het vreemde is dat Edenaren maar weinig op de foto staan. Iedereen is er bekend mee!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan