Yamaha FJR 1300 Part 5

Zaterdag m'n 1e FJR opgehaald en er inmiddels ongeveer 700 km mee gereden. De FJR is m'n 1e motor met cardan en injectie, maar ik moet er wel aan wennen. In de dagelijkse file met 20-30 km p/u in z'n 2e versnelling vind ik 'm qua stabiele (continue gelijkmatige) aandrijving wat lastig in de hand te houden. Motorisch loopt het blok echt prima, maar qua aandrijving voelt deze wat "elastisch" aan, niet continue. Ook bij 80 - 100 km p/u voel ik dit nog, al is het dan wel minder.

Nou lees ik op internet dat er wel meer motorrijders zijn die dit ervaren met de overgang van ketting naar cardan en dat dit een kwestie van wennen is. Ik heb dit na de proefrit ook aan de motorzaak verteld en de oorzaak zou liggen in de emissie normen waar de motoren en auto's tegenwoordig aan moeten voldoen. Het blok zelf loopt als een zonnetje zonder horten of stoten.

Zijn er meer FJR rijders die dit zo ervaren ?
 
Heeft niets te maken met ketting of cardan, lmaar ligt gewoon aan de arme afstelling in het middengebied qua toerental/koppelafgifte. Een slechte afstelling (synchronisatie) verergert eea, een goede afstelling brengt verbetering. Op momenten dat het je stoort: kies een lagere versnelling, zodat je met (nadrukkelijker) trekkende motor kunt rijden. Overigens herken ik het niet, althans niet als problematisch.
 
Oké, het zou dus aan een minder goede afstelling kunnen liggen. Het is niet problematisch maar het stoort me wel. Als ik in z'n 1e versnelling 10 km p/u rij en de gashandel niet beweeg, voelt het toch alsof de motor "stootjes" in de aandrijving krijgt. Idem bij constant 80 km p/u 3000 toeren.
 
Oké, het zou dus aan een minder goede afstelling kunnen liggen. Het is niet problematisch maar het stoort me wel. Als ik in z'n 1e versnelling 10 km p/u rij en de gashandel niet beweeg, voelt het toch alsof de motor "stootjes" in de aandrijving krijgt. Idem bij constant 80 km p/u 3000 toeren.
Dit herken ik uitsluitend van mijn FJR-en die tegen een grote onderhoudsbeurt zaten aan te hikken, en dan was het met een onderhoudsbeurtje idd opgelost.

Het onregelmatig onbelast lopen van de motor vergroot de speling in de aandrijving uit, dat is wat je voelt. Die speling is er altijd, ook bij een kettingfiets. Althans, als het goed is, want als niet dan komt vroeg of laat de uitgaande as van je versnellingsbak een keer voorbij, en dat is niet goed... :+
 
Die wat onregelmatige aandrijving ervaar ik de laatste tijd tijdens het rustig file rijden (of het kalm tussendoor rijden in de file) juist wat sterker, maar mijn vermoeden is dat mijn verzuim om de gasklephuizen te synchroniseren na de laatste beurt daar debet aan zijn.
Verder is het altijd een voorbeeldige motor geweest ook in het lage toerenbereik. Als je net een motor opgehaald hebt, en hij is nieuw of tweedehands, zou ik er toch even mee terug gaan.
 
De FJR had nog geen 16K gelopen, inmiddels heb ik er bijna 1000 km mee gereden (ik heb 'm nu 10 dagen, gekocht bij een Yamaha-dealer) en ik ervaar dat de aandrijving met wat "stootjes" zoals ik eerder berichtte erger wordt, vooral in de dagelijkse file met gepaste snelheden.

Onderhoudsboekje nagekeken, de 1.500 km beurt is afgetekend, de 10K niet en de FJR zit nu op 16.5K dus het wordt hoog tijd voor een beurt. Ik had gedacht dat dit gedaan werd volgens de afgesproken koop, maar wellicht heb ik dat niet goed begrepen / is er niet goed gecommuniceerd.
 
vergis je niet in wat de gemiddelde motorzaak verstaat onder een onderhoudsbeurt en/of afleverbeurt. Hier wordt nogal eens op misgekeken.
Onderhoudsbeurt is volgens het boekje onderhoud uitvoeren.
Afleverbeurt is meestal niet meer dan een vloeistofniveaucheck en banden op spanning brengen. (bravokje zeg maar)
 
De FJR had nog geen 16K gelopen,

Ik weet niet van welk bouwjaar jouw FJR is (ik denk aan de kleur te zien 2009 of 2011) maar dan is 16K ook niet erg veel voor een zware tourmotor. Meestal hebben dergelijke FJR's ca. 50K gereden bij normaal gebruik. Ik rij zelf met gemak 7K per jaar, dus misschien heeft hij wel erg lang stil gestaan. Ik zou zeker eens informeren naar de reden van deze lage km-stand, vooral omdat alleen de eerste beurt in het boekje is afgetekend.
 
vergis je niet in wat de gemiddelde motorzaak verstaat onder een onderhoudsbeurt en/of afleverbeurt. Hier wordt nogal eens op misgekeken.
Onderhoudsbeurt is volgens het boekje onderhoud uitvoeren.
Afleverbeurt is meestal niet meer dan een vloeistofniveaucheck en banden op spanning brengen. (bravokje zeg maar)

Is niet gekocht bij een gemiddelde motorzaak. Niet zomaar iets roepen.
 
Is niet gekocht bij een gemiddelde motorzaak. Niet zomaar iets roepen.
Dat heb ik dan niet goed begrepen, maar ik beschuldig ook niemand.

Ik wijs er alleen op dat er op dat vlak nogal vaak verkeerd geïnterpreteerd wordt bij de aanschaf van een motor. Door verkoper en koper !

Zie helaas vrij vaak motoren die een beurt gehad zouden hebben volgens de verkoper (al dan niet motorzaak) maar dat toch echt aantoonbaar niet gehad hebben.
Ook is een afleverbeurt is nou eenmaal geen onderhoudsbeurt waar mensen zich ook nogal eens op verkijken. Dit is dan niet de verkoper zijn schuld, maar enige uitleg van de verkoper wat die (onderhouds/aflever) beurt inhoudt is dan wel op zijn plek.
 
Dat heb ik dan niet goed begrepen, maar ik beschuldig ook niemand.

En toch ga je door met wat algemeenheden roepen, zonder kennis te hebben van de koper, verkoper of motor. Vind ik jammer en onnodig.

Moet ik nu een verhaal plaatsen over de nadelen van een openbaar forum waar iedereen zomaar wat kan neerzetten zonder iemand te beschuldigen? :+ Nee dus!

Wel ben ik benieuwd of de klacht zich ook tijdens de proefrit heeft voorgedaan. Of was de ervaring zo overweldigend dat dit niet is opgemerkt?
 
Laatst bewerkt:
Wel ben ik benieuwd of de klacht zich ook tijdens de proefrit heeft voorgedaan. Of was de ervaring zo overweldigend dat dit niet is opgemerkt?

De klacht heeft zich wel bij de proefrit voorgedaan en ik heb dit ook gemeld. Ik kreeg als antwoord hierop dat rond de 1800 toeren dit wel voor kon komen vanwege de afstelling om aan de emissie-normen te kunnen voldoen. Ik heb de FJR bij een Yamaha-dealer gekocht.

Maar zoals gezegd is het wel wat erger geworden, althans in mijn beleving. En de situatie is ook anders: nu rij ik dagelijks in de file, tijdens de proefrit heb ik normale snelheden kunnen rijden en voelde ik het minder. Het is m.n. bij de lage snelheden in de 1e of 2e versnelling, maar bij alle toerentallen.

De motor is geweest van iemand met een eigen bedrijf die meerdere Yamaha's heeft en zo nu en dan wat inruilt en weer een nieuwe koopt. Dat moet je dan maar aannemen. De koffers waren na aflevering in 2009 er af gehaald en bij inruil er pas weer opgezet. En dat is te zien, van buiten én van binnen geen één krasje, gewoon nooit gebruikt. Verder compleet, handleidingen en originele folder. De motor is van 2009, maar niet van nieuw te onderscheiden. Dat deze bij aankoop nog geen 16K had gelopen daar twijfel ik niet aan.

Een week voordat ik deze zag kwam ik eenzelfde tegen met 8K ook van 2009. Dan ga je ook twijfelen of dat klopt. Maar op de foto kon ik op de voorband de DOT code lezen: 4807. Dat is dus een band van 2007 week 48. En dat op een motor van 2009 met 8K gereden, nou dan is dat toch vrij aannemelijk want dan heb je normaliter je voorband nog niet versleten.
 
Ik heb daar met onderhoud en aanschaf van 4 x scooter en 2 x motor alleen positieve ervaringen.
Afgelopen vrijdag deze opgehaald. (nieuw, model 2015)

full


Als ik jou was zou ik even contact opnemen.
 
En daar heb ik nog een vraagje over.

Ik heb er een Yamaha touring scherm op laten zetten maar heb meer last van wind dan op mijn 'oude' 2007 FJR.
Wat hebben jullie er op zitten en hoe bevalt dat?
 
Laatst bewerkt:
En daar heb ik nog een vraagje over.

Ik heb er een Yamaha touring scherm op laten zetten maar heb meer last van wind dan op mijn 'oude' 2007 FJR.
Wat hebben jullie er op zitten en hoe bevalt dat?

Ik rij met het orginele (lage) scherm , en dat bevalt mij het beste.
Geen last van gebulder in de laagste stand .( lengte 1.80 mtr en zadel in hoogste stand) .
Ik rij een 2010 model FJR 1300 AS.
 
Synchroniseren en iridium bougies helpen wel ja.

Iridium bougies zitten er al zo'n 6 maanden langer in (waar ik overigens niks van verneem, maar als ze langer meegaan is het mij wel best)
Reden voor mijn onregelmatigheden in de aandrijving heeft misschien ook uit te staan dat ik het K&N filter er uit genomen heb en een standaard luchtfilter heb geplaatst. (had een filter besteld en kwam er later pas achter dat er een K&N in zat en ik had geen scoonmaakmiddelen voor het K&N filter) Misschien is de mapping aangepast geweest op het K&N filter door de vorige eigenaar en heb ik het nu een beetje ontregeld.
Ik zal er eens mee bezig, kijken wat verlichting brengt.
 
Als ik jou was zou ik even contact opnemen.

Gedaan en op de werkplaats snapten ze meteen wat ik bedoelde. Meteen een afspraak gemaakt voor de 20K-beurt, bij die beurt wordt er sowieso naar de synchronisatie gekeken.

Ook nog naar de 10K beurt gevraagd. De motor had deze wel gehad, ze kenden deze klant en konden dit nog nagaan in de papieren. Waarschijnlijk destijds het onderhoudsboekje niet bij zich gehad om af te tekenen.

Absoluut klantvriendelijk geholpen. Ik heb er alle vertrouwen in dat dit goed gaat komen. :t
 
Als vervanging voor het vervangende touringscherm is er een V-stream besteld. Volgende week eens zien of dat de gewenste verbetering is. Helaas past het oude 2007 scherm niet.
 
Laatst bewerkt:
Als vervanging voor het vervangende touringscherm is er een V-stream besteld. Volgende week eens zien of dat de gewenste verbetering is. Helaas past het oude 2007 scherm niet.

De V-stream geeft meer bescherming, maar ook meer ruis. Ik heb het touringscherm er alleen in de winterperiode op zitten. Normaal rijd ik met het lage scherm. Dit geeft veel meer rust. Ik heb een RP28, die heeft dezelfde ruit als jouw RP23. Weet niet waar je woont, eventueel kunnen we de ruiten een keer wisselen om te proberen. Woon in Veldhoven.
 
Idem hiero: originele scherm bevat me het beste op de RP23/28. Achter de V-Stream zit je naar wens (bijna) volledig uit de wind, maar wel in de turbulentie; prima winterruitje idd, maar zodra de temperaturen weer boven nul komen: lage ruit erop.

Scoot_020, als je wilt vergelijken - omgeving Amsterdam - laat maar weten.
 
Laatst bewerkt:
Het zou zo maar kunnen dat jullie gelijk hebben met het advies over het 'normale' scherm. Waarschijnlijk is dat ik gewend ben aan het hoge scherm (geen idee welk merk) dat ik op mijn 'oude' FJR had. In de hoge stand die ik nooit gebruikte zou ik door het scherm moeten kijken. In de medium stand geen lawaai en geen wind, voor verkoeling naar beneden en windruis op de koop toe.

Misschien wil ik wel iets dat niet bestaat, houd mij in ieder geval even bezig. :)

ps niet doorvertellen maar tegenwoordig is het eigenlijk 036 O-)
 
De FJR is weer gereed, wat een mega verschil...

2 jaar geleden heb ik de FJR aangeschaft met een gedocumenteerd onderhouds verleden maar niet wat betreft de vering, in die tussentijd aardig wat aangepakt (stalen Hel remleidingen en koppelingsleiding / nieuwe hendels / crash protectoren / zwaardere stuurgewichten / coole tankprotector).

Eindelijk dus maar wat 'downtime' gescheduled om de vering aan te laten pakken door Hyperpro. Alphen aan den Rijn is de dichtsbijzijnde vestiging voor mij dus een keer na werk langs gereden om aan te horen of de vering nog te redden was... Vervolgens afgesproken de losse vorkpoten en achterveer langs te brengen.

Bij langsbrengen (17:00) werd de achterveer meteen uit elkaar gehaald, een nieuwe zwaardere veer geplaatst en 5 minuten later kreeg ik de achterdemper weer meer met een zak losse onderdelen. De hard- soft verstelling vervalt dus met deze modificatie.

De vorkpoten kon ik een week later ophalen.

Na alles weer gemonteerd te hebben kon ik gisteren weer eens de FJR aan de tand voelen en wat een verschil, je krijgt gewoon een compleet andere motorfiets terug, hij ziet er hetzelfde uit maar de aard van het beestje is toch wel anders... Sturen is geen fysiek proces meer maar mentaal, eerste bocht was dus bijna een jungle excursie, de banden geven nu daadwerkelijk door wat ze aan het doen zijn, best handig om te weten, en gewoon de hele fiets stuurt zoveel lichter, echt een genot om te rijden.

De jongens van Hyperpro kijken na (zelf) montage van hun spullen altijd gratis de instellingen na dus dat laat ik voor de zekerheid nog wel even doen, ik kan net aan met m'n voeten plat op de grond, over het algemeen is de FJR nu wel een stuk hoger geworden... Ik heb ook om sportieve instellingen gevraagd, kan daar ook nog aan liggen...
 
Terug
Bovenaan Onderaan