Honda CB400F 1977 hulp bij kleppen stellen

Gerard2969

Die hard MF'er
7 dec 2012
532
216
HOORN
Goedemiddag allen,

Vandaag ben ik bezig geweest met kleppen stellen van mijn Honda CB400F uit 1977 en ik zit nu met een probleempje..
van cilinder 1 is de in en uitgaande speling gesteld, van cilinder 2 de uitgaande en nu is het de beurt om de ingaande speling te stellen van cilinder 3.
Van cilinder 3 krijg ik met geen mogelijkheid het voelermaatje er tussen dus ik weet niet wat er nu verkeerd gaat. Ik heb zelfs het stelboutje eruit gehaald en zelfs dan lukt het nog niet. bij cilinder 1 en 2 had ik hier geen problemen mee.
Volgens mij staat de krukas goed (zie foto voor merkteken).
Ik zal ongetwijfeld iets verkeerd doen maar weet ff niet meer wat.
full
 
Extra rondje met de krukas draaien en niet op F maar op T zetten?

edit; de volgorde die je beschrijft zou mi goed moeten zijn, heb je dus niet al (te vroeg) dat extra rondje gedraaid?
 
Laatst bewerkt:
Dit heb ik gedaan en toen kon ik cilinder 3 uitlaat wel stellen en kon ik weer beginnen vanaf cilinder 1. Wat een ongelofelijk k*twerk zeg, ik heb nu de helft gesteld en de motor laten draaien. Ik hoor geen abnormale geluiden maar toch de twijfel of ik het allemaal goed heb gedaan. v.w.b. het merkteken, ik heb een schroevendraaier in het bougiegat van cilinder 1 gedaan zodat ik zeker wist of ie op zijn b.d.p. stond en dat correspondeerde met de merktekens. Ik vind de merktekens wel lastig te zien op de foto in het wphb overigens. Omdat ik toch heel erg twijfel aan mijn eigen kunde laat ik het tzt toch maar controleren bij een motorzaak. Ik heb hem nou maar weer in de schuur geparkeerd en ga voorlopig maar ff sturen op mijn andere 400 Four.

Bedankt voor de tips :t

Extra rondje met de krukas draaien en niet op F maar op T zetten?

edit; de volgorde die je beschrijft zou mi goed moeten zijn, heb je dus niet al (te vroeg) dat extra rondje gedraaid?
 
Ik draai altijd domweg door. Inlaatklep openen en sluiten, dan doordraaien naar BDP. Dan kan je in, en uitlaatklep stellen.
Het BDP merkteken helpt wel maar je kunt ook peilen door een pen in het bougiegat te steken.
400Four is een klereding met die kleine gaatjes en minimale klepspeling.
 
Iin de tijd dat ik CB 400 f reed en klepspeling controleerde, stelde ,keek ik niet op het merkteken maar draaide tot bv 1 op tuimelen stond en stelde dan 4 enz.

Vond het stellen geen kudklusje, als je er wat handigheid in had gekregen was het snel en goed te doen.
 
Wat is nu precies het verschil tussen het 'T' merkteken voor het in 1 lijn zetten van de klepopeningstijden en het merkteken 'T 1.4' voor het stellen v/d kleppen aan het begin v/d arbeidsdag. Waar bevinden deze zich ?
Hoord daar normaal dan een ingeslagen punt als merkteken 'T' ?
Voor het stellen van de kleppen ('T 1.4') zet ik het streepje boven de T altijd tussenin de 2 streepjes boven, dat is toch goed ?
Screenshot_20190723-160441.png
a
 

Bijlagen

  • Screenshot_20190723-160647.png
    Screenshot_20190723-160647.png
    140,7 KB · Weergaven: 8
T = Top Dead Center of Bovenste Dode Punt. dat gebruik je voor de kleppen en het maakt niet veel uit of dat exact overeen komt.

F = Forward Advance of voorontsteking. het merkteken dat je gebruikt om de kontaktpunten/ontstekingstijdstip af te stellen, en dat moet wel exact overeen komen.

1.4 en 2.3 duidt op de cylinders waarvoor voorgaande T en F van toepassing zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan