Luchthoorn aansluiten - hulp gezocht

blauwetulp15

Die hard MF'er
18 mei 2016
708
43
Ik heb via bijgaand schema getracht de luchthoorn op mijn motor aan te sluiten maar helaas hij doet het niet. Wie kan helpen?

Mijn standaard claxon circuit heb ik in tact gehouden en apart circuit gemaakt via bijgaand schema. De twee draden van de nieuwe schakelaar die ik heb gemaakt heb ik op 85 en 86 aangesloten maar elders lees ik dat er een draad op de accu moet en de andere naar het relais.

Vraag is wat is nu goed en waar moet 85 en 86 nu heen? En als hij toch naar de accu moet moet hij dan op de + of de -.

full
 
Ja dat maakt voor de functionaliteit niet uit ;)

Als het relais aan gaat is het alsof je een doorgeknipte draad weer tegen elkaar aan houd.

Die doorgeknipte draad word door het relais aan elkaar gekoppeld als je spanning op 85 en 86 zet :)

Wat je hoort klikken is letterlijk een metalen contactje wat door de magnetische kracht tegen een ander metalen contact aangetrokken word.

[afbeelding]

S1 en s2 is pin 85 en 86, de spoel die magnetisch word als je er stroom op zet (dit kan je overigens ook doen met wat draad om een spijker en dan 9v er op, de spijker word magnetisch).

C is pin 30.
NO en NC staan in dit geval voor "Normally Open" en "Normally Closed".

NO is pin 87 in jouw geval. Pas als de spoel bekrachtigd word, maken pin 30 (C) en pin 87 (NO) contact en gaat je claxon herrie maken.

NC maakt juist verbinding zolang er GEEN spanning op de spoel staat, dat zou dan pin 87a zijn. Zou je je claxon daar op aansluiten fan blijft hij loeien totdat je de knop indrukt, precies het tegenovergestelde van wat je wil dus haha.

Gewoon ter educatie, als je het leuk vind.

Moghu Sanscorp. Je hebt het zeer duidelijk beschreven. Klasse.
Mijn probleem is als leek dat ik ook niet zo maar wat aan gaat sluiten. Vandaar dat ik ook
op deze forum dit aan de orde brengt.
Had er wel wat over gelezen maar was nog niet echt duidelijk voor mijn. Nu wel. :t
Nu vandaag nog ff de + zekeren met , ja, hoeveel ampere.
 
Terug
Bovenaan Onderaan