R1150 iABS lampjes

t_captain

Die hard MF'er
16 okt 2008
360
0
Eindhoven
Ik heb een 2002 R1150R. De motor is van de week door de motorzaak tot leven gewekt na een paar jaar stilstand.


* contact aan --> ABS lampje knippert 4Hz met een tikkend geluid als van een relais. Lijkt op een zelftest.
* starten --> ABS lampje gaat langzaam knipperen 1Hz.
* wegrijden --> ABS lampje gaat uit. Joepie, alles okee :)
* eerste keer remmen met de voorrem --> GEN lampje gaat branden (en blijft aan voor de rest van de rit).

De motor remt verder prima en met bekrachtiging.
Achterlicht en remlicht heb ik gecontroleerd.

Ik heb wel een pagina gevonden met de foutcodes
http://www.bmwk.nl/phpBB3_bmwk/viewtopic.php?t=10965 , maar omdat de code verandert na wegrijden en na remmen ben ik even de weg kwijt.

Tijd voor een nieuwe accu?
 
Dan zou ik hem even uit laten lezen. Het lampje is een hele groffe indicatie, maar hij slaat wel alle storingen op in een wat overzichtelijkere lijst.

Als je je contact aan zet moet binnen een paar seconden de pomp 1x heel kort draaien en dan stopt het ABS lampje met snel knipperen en gaat ie langzaam knipperen. Het langzaam knipperen is normaal, dat geeft aan dat de ABS het doet maar de wielsensoren nog niet zijn gecheckt. Als je wegrijdt moet ie uitgaan.

Het GEN lampje dat blijft branden zodra je remt geeft aan dat het achterlicht en/of het remlicht stuk is, dit is een duplolampje (2 gloeidraden in een bolletje). Hier hoef je niet voor te rijden, knijp je rem in als je stilstaat en dan gaat ie ook branden. Dat moet je dus even controleren.

Omdat het gloeidraadje van het achterlicht veel meer branduren maakt dan het gloeidraadje van het remlicht zal het achterlicht er over het algemeen als eerste mee ophouden. Bij een 1200 gaat de verlichtingscomputer dan het remlicht op 20% aansturen om de functie van een achterlicht te simuleren, maar hij geeft dan wel een foutmelding in het dashboard. Dit geeft echter wel vaak frustratie bij mensen die dat niet weten omdat je een foutmelding hebt maar het rem/achterlicht op het oog gewoon prima functioneert. Tip is dan om toch even het lampje eruit te halen en te kijken, of in ieder geval het glas er af te schroeven en te kijken of beide gloeidraden het doen.
Of een 1150 ook zo'n back-up heeft weet ik niet uit mijn hoofd, volgensmij niet. Maar het zou kunnen.
 
Bedankt vor je antwoord!

Goed om te horen dat contact -> snel knipperen -> starten -> langzaam knipperen -> wegrijden -> uit normaal is.

Slimme vinding touwens. het remlicht op 20% als reserve achterlicht :)

Maar helaas, ik heb de unit rond het achterlicht losgeschroeft en gekeken of achterlicht en remlicht allebei werken. Allebei de draden 5W lichtgeschakeld en 21W remgeschakeld doen het goed.

Wat me wel opvalt, de waarschuwingslamp gaat alleen aan als ik rem op de hand. Als ik alleen de voet gebruik, blijft hij uit. Ik ga eens kijken of de remlichtschakelaar van de voetrem wel werkt. Misschien isndat wel de storing.
 
Bedankt vor je antwoord!

Goed om te horen dat contact -> snel knipperen -> starten -> langzaam knipperen -> wegrijden -> uit normaal is.

Slimme vinding touwens. het remlicht op 20% als reserve achterlicht :)

Maar helaas, ik heb de unit rond het achterlicht losgeschroeft en gekeken of achterlicht en remlicht allebei werken. Allebei de draden 5W lichtgeschakeld en 21W remgeschakeld doen het goed.

Wat me wel opvalt, de waarschuwingslamp gaat alleen aan als ik rem op de hand. Als ik alleen de voet gebruik, blijft hij uit. Ik ga eens kijken of de remlichtschakelaar van de voetrem wel werkt. Misschien isndat wel de storing.

Dan is de handrem de oorzaak. Als je de voetrem bedient krijg je geen rood lampje namelijk. Hoor je de remlichtschakelaar klikken als je de handrem inknijpt?
 
als de pomp aan gaat als je de rem inknijpt en weer uit als je hem loslaat is de schakelaar OK. noodloop voor het achterlicht zat ook al op de 1150 stond zelfs in de manual (waren ze bij de 1200 even vergeten). heb je gekeken of beide spiralen gingen branden of zag je alleen het licht feller worden. heb ook een keer een lampje gehad die 2 spiralen had die heel waren maar 1 van beide werkte toch niet na het vervangen van het lampje was ik van de storing af.
 
Klikt de remlichtschakelaar nou of niet? Een ABS pomp heeft natuurlijk een hele rits druksensoren, dus als er wel druk wordt opgebouwd in het bediencircuit maar er geen signaal volgt van de remlichtschakelaar zegt de pomp ook (terecht) dat er iets niet goed zit.
 
Laatst bewerkt:
Klikt de remlichtschakelaar nou of niet? Een ABS pomp heeft natuurlijk een hele rits druksensoren, dus als er wel druk wordt opgebouwd in het bediencircuit maar er geen signaal volgt van de remlichtschakelaar zegt de pomp ook (terecht) dat er iets niet goed zit.
pomp wordt geschakeld door de schakelaar. pomp gaat aan en uit dus schakelaar is goed. remlicht wordt aangestuurd door elektronica in de pomp die door de zelfde schakelaar gestuurd wordt. remlicht werkt ook (al dan niet in noodloop) dus schakelaar is goed. dus het probleem zit of in de lamp of in de pomp die bij voorbeeld niet goed meet wat het lampje doet. pomp is duur dus eerst proberen lamp te vervangen want goedkoop.
haal je de schakelaar uit de remhandel gaat het remlicht branden en de pomp aan houd je de schakelaar er buiten ingedrukt en knijp je de rem in gaat de pomp niet aan en het remlicht ook niet. pomp wordt dus niet gestuurd op remdruk uit de handel dan ga je gewoon noodloop remwerking krijgen (hardt knijpen voor weinig rem en geen ABS). ja ik heb het uitgeprobeerd tijden storing zoeken aan mijn motor.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan