Is deze NAKS nog in orde? (GS500)

kapiteinkoek

MF veteraan
27 okt 2008
6.402
183
Ik controleerde de naks van mijn GS500 opknapper en twijfel of deze in orde is. Ik heb geen vergelijkingsmateriaal dus graag jullie oordeel.

Volgens het wphb steek je een schroevendraaier in de naks, draai met de klok mee om te ontspannen en vervolgens laat je los. De spanner zou dan weer uit moeten schuiven ("to make sure the push rod movement"). Dat doet hij op zich prima buiten het blok al voel je het laatste stukje aan de binnenkant nog iets op zijn plek schuiven als het ware.

Verder kan de nokkenasketting een stuk verder onder spanning worden gezet door de spanner met de hand lichtjes verder te draaien. Dat verder draaien is minimaal en kan zonder kracht te zetten.

Ik heb daarom het vermoeden dat de spanner het laatste stukje niet goed verder komt en de ketting niet goed op spanning komt. Hier een filmpje:


Aan het begin heb ik de spanning van de ketting gehaald met schroevendraaier in de naks.
Als tweede laat ik de naks los door de schroevendraaier eruit te halen
Als laatst help ik de naks met de hand een klein stukje verder.

Spanner is waarschijnlijk origineel uit '89. Prima laten zitten of vervangen?
 
Vergeten te melden idd, als de ketting netjes gespannen staat dan zit deze 2mm onder de vervangingslimiet (158mm op 21 pennen, gemeten 156mm).

klepdeksel boutje is er inmiddels ook uit trouwens


Verder zag ik nog een verschil met een nieuwe en degene die in het blok zit. Geen idee of dat nog wat uitmaakt?

naksnieuw.png
 
Laatst bewerkt:
Vergeten te melden idd, als de ketting netjes gespannen staat dan zit deze 2mm onder de vervangingslimiet (158mm op 21 pennen, gemeten 156mm).

klepdeksel boutje is er inmiddels ook uit trouwens


Verder zag ik nog een verschil met een nieuwe en degene die in het blok zit. Geen idee of dat nog wat uitmaakt?

[afbeelding]


Als u dat pinnetje in het kruisgat bedoelt: dat dient om de naks te blokkeren in de ingeveerde positie.
 
Heb je de spanner uit elkaar gehaald?
Mogelijk dat opgehoopt "vuil" aan de binnen kant van de spanner de laatste paar mm uitdrukken "in de weg staan".
 
Spanner heb ik niet uit elkaar gehad. Verder weet ik niet of uit elkaar halen de beste optie is, de km stand is onbekend (blok is ooit gewisseld) en van wat ik lees willen automatische spanners nog wel eens falen.

Als de conclusie is dat de ketting niet voldoende gespannen is met deze naks dan zet ik er liever een nieuwe in.
 
Volgens mij kan je preventief ook beter de ketting vervangen?

Weet niet hoe moeilijk dat is, zelf nooit gedaan. Misschien dat ik het voor het eerst ga proberen op mijn projectje zodra mijn eigen motor weer rijd.

Naks goed schoonmaken kan sowieso geem kwaad.
 
Je kunt de veerdruk van de automatische spanner ook een beetje verhogen door een vul ringetje (inwendig) onder de veer te leggen. (try and error)
Zo'n veer zal in de loop van de bijna 20 jaren toch een beetje
aan spankracht ingeleverd hebben.

Ik weet niet wat een automatische NAKS kost maar je zou ook kunnen kiezen voor een universele handmatige spanner. Deze zijn doorgaans goedkoper.
Bij een handmatige NAKS geldt ook "try en error".
(= is net zolang afstellen tot hij mooi loopt en vervolgens bijhouden)
 
Is zo'n naks duur? Anders zou ik hem sowieso vervangen in geval van twijfel. Je wilt toch niet het risico lopen om een paar tientjes te besparen en daarmee je blok te slopen?

Euro of 60 bij de plaatselijke dealer denk ik. Vind ik duur maar als er een nieuwe in moet dan komt er gewoon een nieuwe in. Tot nu toe heb ik geen overtuigend -die naks is prima want ...- gezien dus vooralsnog zou ik voor vervangen gaan. Maar als het niet hoeft is het zonde.


Hangt er vanaf ?
Als je ketting langer wordt naarmate hij ouder wordt of met veel km's kan dat wel.
Dan staan je de pijlen op je nokkenas ook niet meer horizontaal.
Kan je zo checken.

In dit geval zijn het geen pijlen maar inkepingen en die staan prima horizontaal. Gezien de dikte van de shims gok ik dat het blok nog niet veel kilometers heeft gemaakt.
De ketting zit nog prima onder de vervangingslimiet en mijn andere GS heeft er al een ton op zitten met de eerste ketting. Je kan je eerder afvragen of de ketting uberhaupt vervangen zal moeten worden tijdens de restlevensduur van deze motor.
 
Laatst bewerkt:
In dit geval zijn het geen pijlen maar inkepingen en die staan prima horizontaal. Gezien de dikte van de shims gok ik dat het blok nog niet veel kilometers heeft gemaakt.
De ketting zit nog prima onder de vervangingslimiet en mijn andere GS heeft er al een ton op zitten met de eerste ketting. Je kan je eerder afvragen of de ketting uberhaupt vervangen zal moeten worden tijdens de restlevensduur van deze motor.

Dan niet vervangen als pijlen/inkepingen prima horizontaal staan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan