Tweede MF Allroad Rit - 17-09-2017

Tja, twee ervaren motorcrossers zullen de geplande rit wel supergemakkelijk vinden.

Maar goed, ik was er de vorige keer niet bij.... dus kan ik geen gefundeerd oordeel vellen... enkel maar ouwel*llen-advies geven.... ;)
 
Laatst bewerkt:
@slijkmoto ik rijd ook op pure straat banden. vind dat geen goede(flauwe)reden :N *D
 
Laatst bewerkt:
meestal gaat dat ook best goed.
Het kan ook best goed gaan.
Veel zit tussen de oren.

Bij een enkeling gaat het niet goed
 
Met pure straatbanden heb je niet veel te vertellen als het mul of blubberig wordt, maar op aangereden bospaden of gravel is er niks aan de hand. Dit was bijvoorbeeld een brug te ver met mijn Conti Trail Attack's. Ik gleed alle kanten op en was bijna niet bij machte om uit een ingesleten spoor te komen. De modder was daar ook spekglad.
IMG_3305_zpscgsnusob.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik ben zelf nog niet ZO lang met een noppenfiets in de weer, maar ik was in den beginne erg blij dat ik -herhaaldelijk- op mijn snufferd kon gaan zonder angst voor het omploegen van een ander/omgeploegd worden door een ander....

Er was geen sprake van een wedstrijdelement, je kan ( en moet ) dus gewoon onderling afstand houden, dan kan iedereen lekker op z'n snuit gaan zonder aangereden te worden :)




En ik ken de route niet, maar als ik het zo lees dan heb ik zoiets in gedachten bv

Zandpad_%2525281%252529.jpg


Dit soort paden reden wij met een rijopleiding met R1200RT's op straatbanden. Op de rechte stukken tot 170km/u, dan zou je met een GS toch zeker mee moeten kunnen komen :)

Belangrijkste is dat iedereen zijn eigen kunnen inschat en rijstijl daarop aanpast. Niet meerijden met een snellere want dat wil ik ook kunnen. Gewoon...leuke relaxte dag van maken, op je eigen niveau rijden en ervaring opbouwen. Volgende rit kan t wel weer wat sneller ;)
 
Zoals DetoX en ook MeanBlueMan al schreven,rustig rijden en er geen race van maken... Afstand houden en dan komt het allemaal best goed! ;)

En ja, in braboland hebben wij zulke paadjes:

Dh5w0Gl.jpg


Zandpaadje voor de zand hazen met gras in het midden en naast het pad voor de 'beginnende' allroader :)

Ps. Ik rij zelf met Tkc80, wat leuke banden zijn maar die zijn echt overdreven voor de tocht die wij gaan maken... Sterker nog, ik zou zelfs nog wel op mijn GsxR met semi slicks deze rit durven maken maar ik denk alleen dat mijn carter dat niet overleefd _O- En nee... Het wordt zeker geen pure asfalt rit :]
 
Laatst bewerkt:
Ook geen noppen of wat er op lijkt. Voetjes aan de grond en stuntelen maar *D
 
Maar voor sommigen zijn de getoonde zandpaden al gewoon te veel.
geloof me dat ik ook wel weet waar ik over praat.

niet omdat het niet gaat of kan .
Omdat het knopje niet om kan
 
Ik heb er afgelopen editie twee gezien die zich bezeerd hebben aan de duo voetsteunen met het gepeddel door een mul stuk. Ze beschermen je motor als deze omvalt, maar slopen je kuiten als die er tussen zitten. Dat zelfde geld overigens ook voor koffers. Als je ze niet nodig hebt, laat ze lekker thuis.
Ik heb de steunen van mijn AT afgesloopt, maar dat is een keuze.
 
Heel leuk en aardig, maar zonder noppen (grip) kun je hier weinig mee ;)
 
Ik heb er DUNLOP ROADsmart 3 opliggen en ik vind het niét smart om hiermee op het onverhard te gaan rijden.

Een allroad band onderscheidt zich niet alleen qua profiel van een roadband... ook de wangen van de banden zijn heel anders.

Het zit ongetwijfeld tussen mijn oren, maar ik heb niet veel plezier van een rit, waarbij ik voortdurend ettelijke briefjes van € 500 in gedachten zie wegfladderen als dat dure plastic van m'n GS tegen de korst keilt...

Als dat met m'n KTM-etje gebeurt dan kost een nieuw spatbord of zijschort iets van een 25 tot 40 euri... dat mag je voor een GS bijna vertienvoudigen...
 
Laatst bewerkt:
Wat is dan nog de zin van een GS of andere Adventure fiets? Neem dan een 1200RT of equivalent daarvan. Ik probeer een motor te gebruiken waarvoor hij gemaakt is en calculeer in dat ik voor inruil wat deeltjes moet vervangen. Ik ben er wel zuinig op en rij niet zoals met mijn KLE, daarbij maakt het me niks uit.
 
Precies, gebruiken dat ding! Een paar battle scars meer of minder moet niet uit maken.

All-Roaden is niet eng, zeker niet op hard aangereden zand en gravel paden. Praat aub anderen geen angst aan omdat je zelf niet durft.

Dit is gewoon "ik ken mezelf, ik zou mezelf doodrijden op een motor" 2.0
 
We gaan niet echt off-road rijden. Daarom heet het ook ALL ROAD.

Vanavond heb ik in de buurt een stukje kunstmatige berg gepakt, ex vuilnisbelt van circa 40 meter hoog... Heel eerlijk, ik ben op mijn plaat gegaan... Berg op ging goed, het torentje moest even werken maar het ging prima, berg af even wat minder, zag een boomstronk niet die in het gras was vergroeid. Dus hoppetee, op mijn plaat.

Was het eng? Nee.... Deed het pijn? Nee want ik viel zacht in het gras en reed niet super hard. Is mijn net gemaakte projectje (zie een ander topic van mij, heb mijn Transalp feitelijk als nieuw gemaakt) beschadigd? Nee... Niet???? Nee...

Hoe kan datdan? Simpel, met off-road rijden rij je nu eenmaal rustiger dan dat je op straat zou doen. Resume ; wees niet bang als je gaat off-road rijden, vallen op straat met de fiets is over het algemeen pijnlijker ;)

Ennnnnn heel belangrijk! Wij gaan niet off-roaden maar ALL Road rijden! Dus lieve mensen... Laat je niet afschrikken en gooi alsjeblieft alle "what if" s overboord. Zoals eerder aangegeven, mochten er mensen hulp nodig hebben of niet helmaal zeker zijn over hun kunde laat het mij dan weten. Ik "sleur" je er wel doorheen! ;) Maar ik denk dat niemand echt mijn hulp nodig zal hebben! :]

Maar feitelijk zou iedereen die op asfalt zijn voertuig redelijk goed kan beheersen een allroadrit kunnen rijden. Afstand houden, ruimte laten voor de anderen en er zeker geen wedstrijd van maken zijn de kernfactoren. Komt ook nog eens bij dat het de rit in mijn achtertuin gereden zal worden dus racen, crossen e.d.wordt niet gewaardeerd... Wil namelijk ook na de rit gewoon nog kunnen genieten van mijn speeltuin zonder dat oom agent opeens allerlei restricties op gaat leggen.
 
Laatst bewerkt:
in jou omgeving wordt zowiezo al veel gecontroleerd.
Politie rijd zondagmorgen al standaard langs de benzine pomp naast de mac
om enduro s te controleren en bekeuren
Capella stampers.....
Wie met zijn motor all/offroad gaat rijden , verbeterd in negen van de tien gevallen ook
zijn rij vaardigheid op het asfalt
 
in jou omgeving wordt zowiezo al veel gecontroleerd.
Politie rijd zondagmorgen al standaard langs de benzine pomp naast de mac
om enduro s te controleren en bekeuren
Capella stampers.....

Ik heb eigenlijk nog nooit controle gezien daar... En bekeuren waarop? Als iemand al wheelies trekkend over de weg rijdt dan snap ik dat... Maar als je jezelf gewoon gedraagt en jezelf aan de verkeersregels houdt dan ikke niet begrijp? Dat enduro's misschien bekeurd worden met niet weglegale noppenbanden snap ik ook nog... Maar de meeste enduro's die hier rondtuffen zijn motards en hebben gewoon verlichting e.d.
 
Sjonge, ... ik wil niemand angst aanjagen, wel integendeel.

@Detox: dat is een wat flauwe opmerking : IK rij met een Adventure-achtige fiets omdat ik me er met mijn lengte en gewicht goed op voel, niet om er all road mee te gaan rijden (en die dus uitgerust is met pure straatbanden).

Excuus dat ik mijn motorfiets graag in smetteloze staat wil houden... ik zal dan wel een neuroot zijn... maar die mogen ook leven... :')

Voor (licht) offroad heb ik me dan ook een KTM 690 Enduro gekocht, die IK (ouwe vent met weinig offroad ervaring) goed de baas kan en die -desnoods- mag omvallen.

Veel plezier op de ALLROAD-rit !!!!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan