Simpele vraag: Waar lagers bestellen?

sanscorp

MF veteraan
21 sep 2010
4.708
978
Almere
Ik heb diverse lagers nodig, 6 naaldlagers en wellicht nog wat kogellagers voor de velgen.

Waar kan ik ze voordelig bestellen? Cmsnl of msp maakt ze van goud denk ik, voor 6 naaldlagers ben ik al 140 euro kwijt.
 
Tip: ga niet blind uit van de type nummers op dr oude lagers, maar meet ze na! Honda had bijvoorbeeld wel eens de eigenschap afwijkende maten te gebruiken, waar dan wel een gangbaar typenummer in staat. Ja, ben ervaringsdeskundige (linksysteem CBR600F)
 
Heb ik gedaan :) de maten komen gelukkig wel overeen met de onderdelenlijst van Suzuki.

Ik zoek nu nog een losse seal of een soortgelijk lager met seal ingebouwd.

Ik ben steeds banger dat het wemoto word.


Bij enkele bovengenoemde shops koop je prima lagers. Waarom ben je er van overtuigd dat een goed lager heel duur moet zijn?

Deze is dan zonder seal maar zou prima geschikt zijn als ik er een seal voor kan vinden:
Warenkorb | ekugellager.de

Suzuki gebruikt een aparte maatvoering, dat zullen ze vast doen omdat mensen dan bijna wel bij hen moeten kopen. En als je 1 van de weinige bent die ze verkoopt dan kan je de hoofdprijs vragen. 27 euro per lager is echt geen normale prijs.

De gemiddelde prijs die ik tegen kom voor een willekeurig naaldlager ligt rond de 2 tot 5 euro per stuk: dat is inclusief SKF lagers. Dus vertel mij eens waarom een goedkoop lager per definitie slecht is?
 
Laatst bewerkt:
Heb ik gedaan :) de maten komen gelukkig wel overeen met de onderdelenlijst van Suzuki.

Ik zoek nu nog een losse seal of een soortgelijk lager met seal ingebouwd.

Ik ben steeds banger dat het wemoto word.


Bij enkele bovengenoemde shops koop je prima lagers. Waarom ben je er van overtuigd dat een goed lager heel duur moet zijn?

Deze is dan zonder seal maar zou prima geschikt zijn als ik er een seal voor kan vinden:
Warenkorb | ekugellager.de

Suzuki gebruikt een aparte maatvoering, dat zullen ze vast doen omdat mensen dan bijna wel bij hen moeten kopen. En als je 1 van de weinige bent die ze verkoopt dan kan je de hoofdprijs vragen. 27 euro per lager is echt geen normale prijs.

De gemiddelde prijs die ik tegen kom voor een willekeurig naaldlager ligt rond de 2 tot 5 euro per stuk: dat is inclusief SKF lagers. Dus vertel mij eens waarom een goedkoop lager per definitie slecht is?
Lijkt er op dat de keerring het verschil maakt.
 
Precies, sowieso zou je al uit de voeten kunnen met single side sealed, en de seals zijn in sommige gevallen los te koop.

Maar een vergelijkbaar lager

Deze is zonder seal als ik het goed begrijp:
Shell Type Needle Roller Bearing by NTN (HMK1020) | MISUMI online shop - Select, configure, order


De seal is los te koop en is eigenlijk niets anders dan een stukje rubber dat om de as heen schuift.
Net als lagers zijn ook seals in alle maten en soorten te koop.

En n lager is ook maar n paar stukjes metaal, niet?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heb ik gedaan :) de maten komen gelukkig wel overeen met de onderdelenlijst van Suzuki.

Ik zoek nu nog een losse seal of een soortgelijk lager met seal ingebouwd.

Ik ben steeds banger dat het wemoto word.


Bij enkele bovengenoemde shops koop je prima lagers. Waarom ben je er van overtuigd dat een goed lager heel duur moet zijn?

Deze is dan zonder seal maar zou prima geschikt zijn als ik er een seal voor kan vinden:
Warenkorb | ekugellager.de

Suzuki gebruikt een aparte maatvoering, dat zullen ze vast doen omdat mensen dan bijna wel bij hen moeten kopen. En als je 1 van de weinige bent die ze verkoopt dan kan je de hoofdprijs vragen. 27 euro per lager is echt geen normale prijs.

De gemiddelde prijs die ik tegen kom voor een willekeurig naaldlager ligt rond de 2 tot 5 euro per stuk: dat is inclusief SKF lagers. Dus vertel mij eens waarom een goedkoop lager per definitie slecht is?

Dan zijn de tijden schijnbaar veranderd, ik zeg niet dat een goed lager per defenitie duur is, maar 2 euro is wel erg goedkoop, ik betaalde vroeger zo'n 7 a 8 euro per lager, dat was dan een standaard maat.
De laatste keer dat ik lagers kocht was dat geloof ik zo'n 25 dollar per stuk, was voor de versnellingsbak voor mijn motor, maar daar zat een pennetje in, dus gelik een stuk duurder.

Met bepaalde zaken ben ik erg huiverig voor goedkoop, lagers behoren daar toe. Lagers vervangen is vaak aardig wat werk, dus liever gelijk goed.
 
Het ging inderdaad nog niet zonder slag of stoot. En de nieuwe moeten er nog in. Erg lastig zonder pers.

Maar de maat is niet veelvoorkomend, maar niets wat niet bestaat. Op maat gemaakt spul kost altijd meer.
 
Da's een mooie reclame, en ondanks dat ik een lagertrekset heb gekocht, heb ik hem niet gebruikt...
Ik heb de prolink (cushioning rod) tweedehands met goede lagers gevonden voor 5 euro.
 
Dan zijn de tijden schijnbaar veranderd, ik zeg niet dat een goed lager per defenitie duur is, maar 2 euro is wel erg goedkoop, ik betaalde vroeger zo'n 7 a 8 euro per lager, dat was dan een standaard maat.
De laatste keer dat ik lagers kocht was dat geloof ik zo'n 25 dollar per stuk, was voor de versnellingsbak voor mijn motor, maar daar zat een pennetje in, dus gelik een stuk duurder.

Met bepaalde zaken ben ik erg huiverig voor goedkoop, lagers behoren daar toe. Lagers vervangen is vaak aardig wat werk, dus liever gelijk goed.

Er was een tijd dat een lager van SKF of Timken of wie dan ook , alleen via de officiele importeur geleverd kon worden, en die bepaalde de prijs, net als dat elke keerring voor een voorvork 7mm dik was ipv 5 of 10 als gangbare maat, en honda of yamaha daar dan een eigen prijskaartje aan hingen ( tot het abnormale toe), maar internet en alle mogelijkheden om de rpijzen te vergelijken, zorgen er voor dat je niet alleen maar met je buurman hoeft te concurreren, maar tegenwoordig ook met Chou Li in china, dus dat zorgt al voor een prijsdaling van dit soort artikelen...
b.v. ventilator voor volvo 940 bij dealert 455 ex, bij ACdelco 67 dollar incl verzenden
Wiseco kit 1360 voor Z1R/Z1000 2000 euro bij importeur, in de US 670 dollar...

Wie denk je dat de leverancier wordt??
 
Ja ik vind het ook belachelijk. Maar met goed zoeken vind je veel goede alternatieven!

Ik moet voor de gsx nog wel meer hebben, idd ook de keerringen en olie, oliefilter en luchtfilter.

Helaas ontkom je niet overal aan en kost bovengenoemde al weer 120 euro.
 
De maten 17x24x25 is een HMK codering.
Google maar eens op de HMK1725
Voorheen in het programma van NTN.
Ik zou ze mogelijk nog te pakken kunnen krijgen via onze collega's in Europa.
NTN zou op aanvraag zijn, IKO zou ik kunnen regelen via onze collega;s in UK.
Ze staan nog niet op onze site www.lager-techniek.eu maar als ik moet kijken voor je wil ik uiteraard mijn best doen.
Stuur maart even een pm dan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan