Tips gevraagd Slovenië, Kroatië, Bosnië e.v

Dank voor de tips, ik kan me niet van alles een voorstelling maken maar.. ik ga echt geen 25 euri aftikken om een rondje om een meer te mogen lopen..
 
2 jaar geleden 4000km gereden in 11 dagen:

Zuid Oostenrijk, Slovenie, Kroatie, Montenegro, Albanie, Macedonie, Servie, Bosnie
terug via Kroatië, Slovenie, Oostenrijk.

Ben echt geen held met offroad, maar heb me enorm vermaakt.

Vooral de kust van Kroatië was erg mooi! Wegdek prachtig!
Alleen teveel BMW's met duo ;-)

Als je Kroatië verlaat, zie je meteen geen enkele motor toerist meer (heerlijk!)
Kotor was prachtig.
Ljubliana (hoofdstad Slovenië) prachtig.
Albanië grappig (elke 100m en benzinepomp, terwijl ons was geadviseerd je tank vol te gooíen vóórdat je het land ingaat)
Servië opvallend aardige mensen (uitgenodigd voor lunch, we moesten en zouden hun zelfgestookte slivovic proeven!). En wegdek daar ook goed.
Belgrado was mooi

Kortom:

GA EN BELEEF
 
Als je via Italië naar Slovenië gaat zou ik zeker kijken of je vanaf Cave del Predil richting Bovec/Tolmin kunt rijden.. weg gaat een heel eind langs de Soca rivier, is voor zover ik me kan herinneren ook een prima wegdek (laatste vakantie daar aardig veel motoren gezien), qua natuur sowieso de moeite waard! Is een redelijk toeristisch gebied vanwege water- en bergsporten enzo dus genoeg campings daar in de omgeving en de meeste mensen spreken op z'n minst engels of duits.
Mocht je die route nemen, kom je bij de grens trouwens ook nog eens langs een of ander oud gebouwtje met een donders mooi uitzicht over Lago del Predil :Y
 
Dank voor de tips allemaal, ik hoop dat er leuke campings in/nabij de plaatsen zijn die jullie noemen.Kun je bij pompstations nog kaarten van het land kopen? Afgelopen 2 jaar was dat onderweg al moeilijk..omdat iedereen op navigatie reed vertelde men me..
 
Dank voor de tips allemaal, ik hoop dat er leuke campings in/nabij de plaatsen zijn die jullie noemen.Kun je bij pompstations nog kaarten van het land kopen? Afgelopen 2 jaar was dat onderweg al moeilijk..omdat iedereen op navigatie reed vertelde men me..

Meestal wel. Vergeet overigens ook niet je vignet te halen bij de eerste benzinepomp. Scheelt een boete.
 
Oeh, daar een vignet nodig?(ook voor motor?) Dank voor de tip!

SLovenie controleert goed.

2015, amerikaanse kennis, hele brave borts, maar totaal onkundig, reed met huurauto vanuit Italie naar Portoroz (tipje van Slovenie) en naar Rovinj (Croatie). Is in Slovenie aan de kant gezet voor, volgens hem, 150E, en is daar nu nog heeeeel pissig over.
 
SLovenie controleert goed.

2015, amerikaanse kennis, hele brave borts, maar totaal onkundig, reed met huurauto vanuit Italie naar Portoroz (tipje van Slovenie) en naar Rovinj (Croatie). Is in Slovenie aan de kant gezet voor, volgens hem, 150E, en is daar nu nog heeeeel pissig over.
Je moet ook gewoon binnendoor rijden in Slovenië... prachtig land! :]
 
Dank voor de tips, ik kan me niet van alles een voorstelling maken maar.. ik ga echt geen 25 euri aftikken om een rondje om een meer te mogen lopen..

Nou, het was best wel de moeite, en het geld, waard. Wij waren daar de hele dag zoet.

2012_0524130806.JPG
 
Dus vignet is alleen voor de 'hoogwegen'??
ANWB:

Op alle autosnelwegen en autowegen in Slovenië geldt een vignetplicht voor eensporige motorvoertuigen (motoren) en tweesporige voertuigen met een maximaal toegestaan gewicht tot 3500 kg.

Wij zijn gewoon vanaf Oostenrijk binnendoor Slovenië ingedoken dus dan heb je geen vignet nodig. Nogmaals, Slovenië is echt veel te mooi om over de snelweg doorheen te rauzen :Y
 
Laatst bewerkt:
En als je dan toch bezig bent en Montenegro hebt aangedaan

2012_0530124828.JPG


2012-05-28-13-04-06.JPG


en eventueel nog Albanië en Macedonië hebt doorkruisd, ga dan ook Griekenland nog even in. Verrassend mooi maar je bent dan wel een stukkie van huis.

2012_0601174404.JPG



Montenegro is overigens een van mijn favorieten en daar ben ik in september weer te vinden als onderdeel van m'n rondje "Balkan" later dit jaar. Foto's van m'n rondje "Adriatische Zee" uit 2012 is te vinden op mijn privé site en de bijbehorende tracks daarvan op MyRoute-app: De #1 alles-in-een routetool.
 
ANWB:Wij zijn gewoon vanaf Oostenrijk binnendoor Slovenië ingedoken dus dan heb je geen vignet nodig. Nogmaals, Slovenië is echt veel te mooi om over de snelweg doorheen te rauzen :Y


Voor zover ik me kan herinneren worden de bergpassen zoals de wurzenpass tussen het Oostenrijkse vilach en het sloveense kransjka gora gerekend tot autoweg en dus vignet.
e115524d490c3b6464945dc0edce295a.jpg


Overigens raad ik aan deze pass alleen te rijden als het mooi weer is (en is geweest). Iemand had dat het briljante idee om prachtig asfalt te leggen met spiegel-gladde kinderkopjes in iedere bocht...

Verder zijn de plitvice meren in Kroatië een must... met stip op 1 het mooiste stuk Europa dat ik ooit heb gezien. Wellicht alleen wat concurrentie uit Noorwegen of IJsland... bovendien is het gebied groter dan "een rondje om een meer". Je bent wel even zoet.
1372187501_vodnye-peyzazhi.jpg
 
Laatst bewerkt:
Laatste tip...
Als je via Italie gaat, neem de SS54 langs tolmezzio, dan een klein stukje SS13 naar chiusaforte en dan de SP76 - over passo di nevea - richting cave de predil gevolgd door de SS54 richting Kranska Gora. Verborgen pareltje...

Tolmezzo
Friuli-Venezia-Giulia-Italy-Tagliamento-River-2015.04.05-GR003013-1024x678.jpg


Passo di Nevea
308c9db4403031c665ab0c90fe04557d_7083.jpg__thumb


Chiusaforte
14193102.jpg


Lago de Predil
36a6a978dc8c64bda3c1db24d0e3a156.jpg


Predil-Lake2-980x735.jpg


Kransjka Gora
jasna_jesen.jpg

946.jpg
 
Laatst bewerkt:
Wow wat een tips.. zal ze opschrijven en zo..
Er lijkt iets vreemds te zijn met mij en natuurgebieden/reservaten..
Ik zie ze op de kaart, ik rijd er heen, en kan niet zo veel bijzonders vinden? Ook een 'nationaal park'In Slowakije vond ik dankzij het bordje, maar dat had overal wel kunnen staan?..een heuvel met een paar bomen en ze noemen het een natuurgebied? Nou ja.. ik vraag me af ik iets verkeerds doe in deze..
 
JvL 74, ik heb de Passo di Nevea via Google gereden, van Raccolana naar Lago del Predil, maar niet het stuk tegengekomen wat jij op de foto hebt staan. Is dit een ander deel of een oude foto?
edit, na wat zoeken blijkt het de Passo di San Boldo te zijn. Zit niet in de buurt van mijn route, helaas.
 
Laatst bewerkt:
Ben je fan van afval dan? :+ Vond het maar een smerig land. Absoluut het minst aantrekkelijk van mijn reis door Slovenië-Kroatië-Montenegro-Albanië-Bosnië. Veel te druk ook.


Weet niet precies waar je geweest bent en ook niet wanneer maar misschien moet je de routes wat beter plannen. Vooral het binnenland is erg mooi. Hoewel het aan de kust bij Svethi Stephan ook best wel aardig is.


2012-05-30-09-58-38.JPG
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan