Motogymkhana

Dat is waarom wij kill-cords verplicht hebben gesteld.
Goede zaak idd :t
Valt de rijder van de motor, dan valt de motor stil. Dat is wel zo veilig voor het publiek, en wel zo goed voor het hekwerk van de firma Kemp.
En welk van de twee is nu de belangrijkste :?

Geintje, ik weet wel dat dat het publiek is ;)
 
Je ging er anders hard af zeg, zag ik in het 't filmpje. :o
Wat gebeurde er? Ziet er apart uit. :?

Euh dit ga ik proberen in woorden uit te leggen, ik geloof iets als volgt:
- ik zat dus in een bocht naar links
- ik stuur iets te hard naar links met het stuur (om een snelle transitie te maken naar een rechter bocht), misschien rem ik er ook nog net wat bij(?)
- voorvork veert teveel in (?), motor klapt om/schiet naar links(?)
- de voorvork veert uit en gooit mij eraf

heat1-crash.gif
 
Laatst bewerkt:
Euh dit ga ik proberen in woorden uit te leggen, ik geloof iets als volgt:
- ik zat dus in een bocht naar links
- ik stuur iets te hard naar links met het stuur (om een snelle transitie te maken naar een rechter bocht), misschien rem ik er ook nog net wat bij(?)
- voorvork veert teveel in (?), motor klapt om/schiet naar links(?)
- de voorvork veert uit en gooit mij eraf

[afbeelding]

Bij snel omgooien wordt de voorkant licht. Bij heel snel/hard omgooien komt je voorwiel al snel los van de grond, duidelijk te zien in jouw filmpje. Kijk maar eens naar wedstrijden op Assen en dan met name de Geert Timmer-chicane, daar gebeurt het ook bij de grote jongens. Bij mij is de voorkant ook wel eens losgekomen bij het snel driekwart nemen van een rotonde op een motor met matige vering.

Je vraagt nogal wat van je voorvering: namelijk bocht 1 in veel druk op de voorkant, dan bij het omgooien veert hij uit (hier spreekt rebound/uitgaande demping en rol) en daarna wil je weer veel druk hebben voor de tweede bocht en loop je het risico te veel te vragen van de voorband, alleen jij vliegt er al af voordat de voorband de grond überhaupt weer raakt.


Door correcte afstelling van je vering kun je dit optimaliseren: bijvoorbeeld door hardere veren, meer ingaande demping, kleinere luchtkamer. Met je lichaam kun je ook varieren met de gewichtsverdeling voor/achter om het makkelijker te maken voor je voorwiel.
 
Laatst bewerkt:
Bij de wedstrijd gisteren in Etten-Leur is een grijze systeemhelm blijven liggen. Bij mij af te halen.
 
Bij snel omgooien wordt de voorkant licht. Bij heel snel/hard omgooien komt je voorwiel al snel los van de grond, duidelijk te zien in jouw filmpje. Kijk maar eens naar wedstrijden op Assen en dan met name de Geert Timmer-chicane, daar gebeurt het ook bij de grote jongens. Bij mij is de voorkant ook wel eens losgekomen bij het snel driekwart nemen van een rotonde op een motor met matige vering.

Je vraagt nogal wat van je voorvering: namelijk bocht 1 in veel druk op de voorkant, dan bij het omgooien veert hij uit (hier spreekt rebound/uitgaande demping en rol) en daarna wil je weer veel druk hebben voor de tweede bocht en loop je het risico te veel te vragen van de voorband, alleen jij vliegt er al af voordat de voorband de grond überhaupt weer raakt.


Door correcte afstelling van je vering kun je dit optimaliseren: bijvoorbeeld door hardere veren, meer ingaande demping, kleinere luchtkamer. Met je lichaam kun je ook varieren met de gewichtsverdeling voor/achter om het makkelijker te maken voor je voorwiel.


hmmm... hier ga ik nog even over nadenken :) Heb inderdaad na aanschaf van deze voorvork (kwam van een ten kate circuit fiets af) niets gedaan aan in- of uitgaande demping. Dit omdat het al 10x beter was dan de hyperpro progressieve veren die er hiervoor in zaten :) De vork is volledig instelbaar, dus even een middagje testen denk ik.
 
Natuurlijk is het ook rijtechniek: je gooide hem wel erg hard om, mogelijk tegelijk met het loslaten van de rem en je lichaamsgewicht naar achteren want het voorwiel gaat wel erg hoog de lucht in.

Als de vork volledig instelbaar is zou ik eerst eens opzoeken wat de standaard neutrale settings zijn, sag instellen en vanaf daar gaan tweaken.
 
Laatst bewerkt:
hmmm... hier ga ik nog even over nadenken :) Heb inderdaad na aanschaf van deze voorvork (kwam van een ten kate circuit fiets af) niets gedaan aan in- of uitgaande demping. Dit omdat het al 10x beter was dan de hyperpro progressieve veren die er hiervoor in zaten :) De vork is volledig instelbaar, dus even een middagje testen denk ik.

Goed plan. Ik heb mijn motor wel 's door een pro laten afstellen op een circuitdag in Assen, dat was een enorm verschil, niet alleen op het circuit maar ook op de weg. Ik denk eigenlijk dat je bij moto gymkhana heel stugge vering wilt hebben.
 
Goed plan. Ik heb mijn motor wel 's door een pro laten afstellen op een circuitdag in Assen, dat was een enorm verschil, niet alleen op het circuit maar ook op de weg. Ik denk eigenlijk dat je bij moto gymkhana heel stugge vering wilt hebben.

Ik weet niet of je de vering wel zo stug wilt hebben, supermotos doen het toch ook heel goed met gymkhana? Die hebben juist lange veerwegen voor zover ik weet.
 
Beste Oma, ik begrijp dat de Honda CB-1 populariteit geniet onder Motogymkhana-rijders, dus ik wil ff mijn advertentie spammen. Voordeel van deze motor is dat je niet bang hoeft te zijn om hem te laten vallen, want dat is al een keer gebeurd. Daarnaast heeft hij Hyperpro-vering voor en achter en is de remmerij helemaal tip top in orde. Alleen de stuuruitslagbegrenzing moet er nog af.

Motorshopper: Honda CB-1 CB1 (Hyperpro)
 
Hallo Oma! Sorry voor de late reactie :)

Ik weet niet of je de vering wel zo stug wilt hebben, supermotos doen het toch ook heel goed met gymkhana? Die hebben juist lange veerwegen voor zover ik weet.

Ja klopt, maar op hoog niveau zijn die dan ook omgebouwd :) Ingekorte achterbrug, custom triple clamps en ook aangepaste vering :)

Beste Oma, ik begrijp dat de Honda CB-1 populariteit geniet onder Motogymkhana-rijders, dus ik wil ff mijn advertentie spammen. Voordeel van deze motor is dat je niet bang hoeft te zijn om hem te laten vallen, want dat is al een keer gebeurd. Daarnaast heeft hij Hyperpro-vering voor en achter en is de remmerij helemaal tip top in orde. Alleen de stuuruitslagbegrenzing moet er nog af.

Motorshopper: Honda CB-1 CB1 (Hyperpro)

Ja er is zelfs een heuze CB1 motogymkhana facebook groep, maar ik zie dat ie ondertussen al gereserveerd staat. Anders had je hem nog op de MGNL FB groep kunnen gooien :)
 
Verder komt seizoen 2018 langzaam maar zeker dichterbij! We staan eind februari op de motorbeurs en begin maart naar de Catalunya Cup in Barcelona met maar liefst 47 rijders uit 15 landen!

YIHAAAA!
 
full


OCD meeting in Barcelona

Motorbike riders from around the world, who are suffering from Moto Gymkhana, a severe form of OCD [Obsessive Compulsive Disorder] are meeting on the grounds of the Honda Instituto de Seguridad [HIS] this weekend, for the 3rd time.

This special form of OCD was first diagnosed in Japan over 30 years ago. And for decades it was only known and socialy accepted in Japan. Many riders around the world suspected that there was something not quite right with them, but could not put their finger on it.

Thanks to YouTube and other social media Moto Gymkhana was shown without any prejudice, and riders around the world came to grips with this form of OCD.

Moto Gymkhana support groups have popped-up around the world in increasing numbers. Talking about numbers? Well, one of the identifiers of Moto Gymkhana is what in the Moto Gymkhana community is knwon as the GP8. Basicly it is a figure 8 which they do 5 times.
Severe sufferers can be identified by sub 30 sec GP8 riding times.

Other numbers relevent to the condition are, 1.5 and 3 - 6 - 9 to name a few. However, colors trigger the condition as well. Red will compell them to turn right, while blue makes them turn left.The combination of these colors with a yellow bar will make them rotate like a dog chasing it's own tail, at amazing speeds.
The color and number combinations can be combined into an endless loop where members of the support groups chase each other, just about all day long.

If you would like to know more about Moto Gymkhana or you suspect that you are susceptible to this condition, look up your local support group.
 
Laatst bewerkt:
Er is mij verteld dat CB-1's erg in trek zijn bij MOTOGYMKHANA. De mijne is (helaas) te koop. Zit al een stuur op.

Men kan mij PM-en bij interesse.

Maar gooi hem dan PLEASE niet over de grond '( '( '(
 
Mijn 2002 gixxer is ook te koop. Met stuntbeugels, aangepast achtertandwiel, verhoogde clip-ons.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan