GSX 750F '92 - Uitlaat verroest (+ foto)

Kishapawpad

Rookie
19 apr 2017
15
0
Beste motorrijders,

Ongeveer 6 maanden geleden heb ik mijn eerste motor gekocht, een GSX 750F uit '92 van Marktplaats (€ 500!). Al die tijd met plezier op gereden en weinig werk aan gehad behalve ketting smering.

Ongeveer een maand geleden hoorde ik tijdens het rijden een knalletje en sindsdien maakt de fiets een oorverdovend geluid. Had al vrij snel vermoeden dat de uitlaat waarschijnlijk een "lek" had, maar aangezien ik van plan was deze toch snel weer weg te doen liet ik het even zitten. Nu merkte ik dat de olie bijna op was, dus dacht ik een oliewissel te gaan doen, voor het eerst zelf, na een sleutelcursus van Erik van Lent, en een kijkje te nemen naar de uitlaat.

Kwam het volgende tegen:

hOpMojo.jpg


Da's dus meer roest dan uitlaat! Maar ja, nu heb ik dus twee vragen.

1- Kan ik ondanks de schade er voorlopig op blijven rijden?

2- Heeft het zin om dit te repareren? Ik heb globaal gekeken op internet naar een (gebruikte) uitlaat maar ik weet eigenlijk totaal niet wat ik nodig heb, wat het mag kosten en of het überhaupt wel mogelijk is een nieuwe erop te zetten. Ik zou er een beetje voor over hebben met deze motor.

Ten slotte wil ik trouwens toevoegen dat ik verder geen mankementen heb met de motor, op 1 ding na.. ik voel een hele rare, maar toch piepkleine "onderbreking" tijdens het rijden in lagere toeren. Het is net alsof iemand heel kort even de motor beet houdt van achteren, of dat je over kleine grindsteentjes rijdt elke paar meter. De ketting schijnt in ieder geval wel op orde, tandwielen misschien..

In ieder geval, hebben jullie een mening over dit uitlaat probleem? Nog eventjes op rijden of naar de schroothoop?
 
Laatst bewerkt:
Voor een GSXF (600 of 750?, ik dacht dat een 650 blok pas veel later kwam) moet je voor redelijk geld een goede uitlaat kunnen vinden. Maar als hij er zo uitziet, dan is loskrijgen van de moeren bij de cilinderkop waarschijnlijk al een uitdaging op zich.

Heb je daar de kennis/kunde/spullen voor?
 
Voor een GSXF (600 of 750?, ik dacht dat een 650 blok pas veel later kwam) moet je voor redelijk geld een goede uitlaat kunnen vinden. Maar als hij er zo uitziet, dan is loskrijgen van de moeren bij de cilinderkop waarschijnlijk al een uitdaging op zich.

Heb je daar de kennis/kunde/spullen voor?

Oeps, excuses, het gaat inderdaad om een GSX 750F. Volgens mij kan ik de titel niet veranderen..

Kennis en spullen niet. Kunde, ehhh.... nee.

Ik kwam dit net tegen op marktplaats, dat lijkt inderdaad precies op mijn uitlaat. (klik)
(Was een link naar een complete uitlaat met twee dempers voor iets meer dan € 100,-)

Maar goed dan moet dat ding er nog wel opgezet worden, lijkt me geen simpel klusje.
 
Laatst bewerkt:
Het is de vraag of die nou zoveel beter is. Het stuk waar de buizen samenkomen heet de collector. Die hebben vaak het meeste te lijden. Ik zou zo'n uitlaat altijd gaan bekijken voordat je hem koopt.
 
Als ik zeker zou weten dat ik het goede onderdeel heb, wil ik het graag bestellen.

Dan misschien aan iemand zoals Zot vragen of hij er tijd en zin in heeft? Wat voor koekjes heeft hij het liefst?
 
Je kunt die BPH gerust ff bellen, zit trouwens hier ook ergens op het forum. Biggelaar zal je ook kunnen helpen, die heeft ook heel veel.
Gixxer Bassie Die zit inderdaad op MF, en heeft veel onderdelen, ook voor de oliegekoelde Gixxers, dus zou het aan hem vragen.

Zou het iig wel snel vervangen, prent is duurder en je hebt nog geen uitlaat. Misschien wel een WOK-melding, word je ook niet vrolijk van....

Succes ermee, :t
 
Een bekeuring voor dit mankement kost 370 euro, dus ik zou het maar zsm (laten?) repareren...

Oei, dat had ik niet verwacht! Toch maar kijken of ik hem zo goedkoop mogelijk kan vervangen dan.

Je kunt die BPH gerust ff bellen, zit trouwens hier ook ergens op het forum. Biggelaar zal je ook kunnen helpen, die heeft ook heel veel.
Gixxer Bassie Die zit inderdaad op MF, en heeft veel onderdelen, ook voor de oliegekoelde Gixxers, dus zou het aan hem vragen.

Zou het iig wel snel vervangen, prent is duurder en je hebt nog geen uitlaat. Misschien wel een WOK-melding, word je ook niet vrolijk van....

Succes ermee, :t

Bedankt! Ik zal hem als tweede optie onthouden, aangezien ik Biggelaar al benaderd heb.

Je kunt die BPH gerust ff bellen, zit trouwens hier ook ergens op het forum. Biggelaar zal je ook kunnen helpen, die heeft ook heel veel.

Ik heb Biggelaar benaderd, hij heeft aangegeven onderdelen te hebben liggen, en zegt dat ik hem er daar op zelf op mag zetten, met support.

Dat lijkt me dus erg leuk, hoop dat het lukt!

Bedankt allen voor de vele en goede informatie! Hoop het volgende week te kunnen repareren, dan zal ik nog even het resultaat hier erbij zetten.
 
Laatst bewerkt:
Hier ook goede ervaringen met Biggelaar, vriendelijk en heeft genoeg liggen! Wil je zelf zoeken/snuffelen dan moet je geen hoogtevrees hebben, je moet dan een trappetje op.

Voor mijn project gsx600f alle onderdelen kunnen vinden. Net nog een reactie gehad en onderdelen besteld, worden morgen verzonden.

Naast herhaaldelijk goed inspuiten met imal nog een tip: draai de bouten los als de uitlaat loeiheet is na het rijden. Even oppassen met je handen maar veel betere kans dat het los komt. Van de bouten op mijn fiets was ook weinig over en gingen goed los na opwarmen.
 
Laatst bewerkt:
hoop voor je dat je moeren aan de kop er beter uitzien, als je daar ook roestvorming hebt, dan begin maar vast met inspuiten
Ben ik het helemaal mee eens, en dan met echte kruipolie, geen WD40 of zo. Paar keer inspuiten met Imal, en lekker laten intrekken.

Succes en laat weten hoe het uitpakte! :) :t
Bedankt voor de tips, ik heb alvast gekeken en het ziet er inderdaad allemaal hetzelfde uit als op de foto. Morgen ga ik Imal halen en zal alvast paar lagen erop spuiten deze week, zaterdag pas naar Biggelaar.

Imal gekocht en de eerste
Toffe actie van de Biggelaar! Succes met sleutelen :)

Vind ik ook, ben benieuwd! Dank je :)

Hier ook goede ervaringen met Biggelaar, vriendelijk en heeft genoeg liggen! Wil je zelf zoeken/snuffelen dan moet je geen hoogtevrees hebben, je moet dan een trappetje op.

Voor mijn project gsx600f alle onderdelen kunnen vinden. Net nog een reactie gehad en onderdelen besteld, worden morgen verzonden.

Naast herhaaldelijk goed inspuiten met imal nog een tip: draai de bouten los als de uitlaat loeiheet is na het rijden. Even oppassen met je handen maar veel betere kans dat het los komt. Van de bouten op mijn fiets was ook weinig over en gingen goed los na opwarmen.
Ah dan ben je vast een expert. Ik zal het gaan proberen.

Hoe dan ook neem ik iemand met auto mee, mocht het helemaal verkeerd gaan dan kom ik in ieder geval nog wel thuis. *D
 
Laatst bewerkt:
Alles behalve een expert :p
Gewoon een beginnend hobbyist ;)

Ik ben er pas 6 jaar echt actief mee bezig, in het motorblok kom ik liever nog niet (afgezien van klepspeling nakijken/corrigeren)

Projectje is "niks anders dan" hele motorfiets uit elkaar, roest verwijderen, alle onderdelen behalve het blok uit elkaar, schoonmaken, invetten, spuiten en weer in elkaar :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan