Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic - deel II

Nou Doudou, even mijn accupakket (Want dat is ook een juiste term, kijk maar in de van Dale ;)) uit m'n Zero trekken is niet echt heel praktisch dus laad ik um gewoon lekker aan de stekker, no problemo. En een LiPo/Fe/O2 cel in een metalen kastje en dan opladen? Wat denk je wat er dan gebeurt als een cel ploft? Dan loopt de temperatuur en de druk op in het kastje en doet het kastje boem, vermoed ik... Je kan beter een brandwerend oplaadzakje maken, als je echt bang bent voor de techniek. Ik moet de eerste cel nog tegenkomen die ik met juist opladen opblaas (Letterlijk en figuurlijk, de pouch-cellen die ik gebruik bollen eerst op)...
 
Inderdaad Skidz, accupakket is ook correct, natuurlijk. :-)
En een metalen kastje, hoeft niet per se hermetisch gesloten, zou wel of niet een goed idee zijn.
Jammer dat het accupakket moeilijk uit de Zero gaat.
Electrisch rijden, ook met auto's zou zoveel makkelijker worden als er makkelijk uitneembare gestandaardiseerde batterijen gemaakt werden. Dan zou je bij een inruilstation het lege pakket kunnen vervangen door een vol pakket.
Dat idee is niet van mij, er wordt al over nagedacht door een of andere TU.
Prettig weekend nog, met veel motorplezier.
Doei,
Doudou
 
Het Israelische project "Better World" was precies dáármee bezig, het is inmiddels ter ziele.
De Renault Fluence heeft zo'n snel uitwisselbaar batterijpakket achter de achterbank, dat was daar schijnbaar voor bedoeld.
Bij Renault huur je de batterij, dan kun je hem dus simpel inruilen. Is de batterij in eigendom dan zou ik er veel minder happig op zijn om hem om te wisselen.

Wat niet veel mensen weten is dat ook bij de Tesla model S de batterij in z'n geheel kan worden verwisseld in 90 seconden.
De batterij kan in z'n geheel onder de auto vandaan en er kan zo een andere op, dat gebeurt in een gerobotiseerd wisselstation. Het kán dus wel en toch is er vrijwel niemand die er gebruik van maakt.

Met de moderne snelladers in combinatie met de steeds maar groeiende actieradii is de noodzaak van omwisselen eigenlijk grotendeels weg. De batterijen worden alsmaar krachtiger en met de nieuwe generatie snelladers is de batterij onderweg op je tussenstop al weer vol voordat je terug bent van het restaurant.
 
Laatst bewerkt:
Met de moderne snelladers in combinatie met de steeds maar groeiende actieradii is de noodzaak van omwisselen eigenlijk grotendeels weg. De batterijen worden alsmaar krachtiger en met de nieuwe generatie snelladers is de batterij onderweg op je tussenstop al weer vol voordat je terug bent van het restaurant.

Inderdaad waarom dure wisselstations bouwen als die vraag volledig zal komen te vervallen door toenemende capaciteit van accupakketten en laadvermogens.

Ik denk overigens ook dat weinig mensen zitten te wachten op lease-constructies met accu's.
 
Tesla is er zelf mee gestopt, omdat er geen business case voor was.
Batterijwissel is overigens praktisch onhaalbaar, tenzij alle fabrikanten dezelfde batterijconstructie hanteren.
 
Oké, wel met behulp van drie personen, maar toch ;) .
Sja dat ze bij een pitstop banden verwisselen met z'n 8-en wil niet zeggen dat het in je eentje niet kan.. dit model is erop gebouwd. Motoport wist me te vertellen dat Staatsbosbeheer op deze dingen rondes door de bossen maken en dan dus telkens de accu's verwisselen.
 
Leuk zo e-motort maar heb nog niks gevonden wat ik leuk vin want ik rij tegenwoordig ook e-pedelec met kenteken uiteraard ( wanneer ik zin heb )... met hoogst illegale snelheden.
Beetje wielrenners pesten en motormuizen die niet tussen hekkies door kunnen. Is beetje de tijd van vroegu toen ik 16 was, heel lang geleden.
 
Laatst bewerkt:
Leuk zo e-motort maar heb nog niks gevonden wat ik leuk vin want ik rij tegenwoordig ook e-pedelec met kenteken uiteraard ( wanneer ik zin heb )... met hoogst illegale snelheden.
Beetje wielrenners pesten en motormuizen die niet tussen hekkies door kunnen. Is beetje de tijd van vroegu toen ik 16 was, heel lang geleden.

Dan was de e-rockit wel wat voor je geweest.

Zelf ben ik wel gecharmeerd van Energica. Mijn portemonnee helaas niet.
 
Iemand interesse in een gebruikte Brammo Empulse?
Ik heb er na mijn verhuizing naar Milaan bijna niet meer op gereden en op Italiaans kenteken zetten is lastiger dan ik dacht.
Enige catch is dus dat ie in Milaan staat maar het naar Nederland rijden kan een doel op zich zijn :)
Laat me maar weten via PM als je interesse hebt
 
Iemand interesse in een gebruikte Brammo Empulse?
Ik heb er na mijn verhuizing naar Milaan bijna niet meer op gereden en op Italiaans kenteken zetten is lastiger dan ik dacht.
Enige catch is dus dat ie in Milaan staat maar het naar Nederland rijden kan een doel op zich zijn :)
Laat me maar weten via PM als je interesse hebt


Dat is een pittige rit.
Plus het feit dat die in Nederland op naam gesteld moet worden gok ik zo.
 
Haha Charles, toch maar voor de elektrische Vespa gegaan? Welk model jaar was ie ook al weer?

Dat is een pittige rit.
Plus het feit dat die in Nederland op naam gesteld moet worden gok ik zo.
Pittig maar te doen, Google Maps geeft ongeveer 1000km aan naar mijn woonplaats. Zo uit mijn hoofd is een 20-80% 2 uur op een Empulse dus het moet wel in een weekendje te doen zijn schat ik.

Wat is hier nou trouwens aan de hand? :P

9SinJPa.jpg
 
Die ben ik gisteren tegen gekomen in de buurt van Deventer!
Ik was die zijspan die aan de koffie zat.
Ah serieus, was ietwat laat met zwaaien omdat de omgeving wat aandacht vroeg :W Dan ben je waarschijnlijk een van de weinige mensen in Nederland die drie elektrische motoren tegelijk heeft gezien :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan