Help op vakantie in Italië met Honda VFR800 2003

MarcieBoy

Rookie
4 jul 2014
6
0
Leersum
Mede MF'ers

Ik ben momenteel samen met een vriend voor een week op motorvakantie in de Italiaanse Dolomieten met mijn Honda VFR 800 2003. Voor de vakantie heb ik een 2de hands BOS GP1 uitlaat gemonteerd. Nu dacht ik tijdens een paar korte ritjes in NL al dat de uitlaat wat warmer werdt als de originele uitlaat, maar goed niet direct een reden tot alarmering.
We rijden nu 2 dagen in de Dolomieten en de uitlaat en katalysator worden echt pisheet.... Is goed te merken aan de hitte die je voelt maar bv. ook het plastic ringetje waar je bout voor hitteschild mee vastzet is wat gesmolten. Nu is het brandstofverbruik ook exhorbitant hoog mijn inziens. Rijdt nu 1:11km. Dit terwijl mijn motormaatje met zijn BMW F650 GS over hetzelfde traject 1:25 noteert. Vorig jaar was mijn verbruik tijdens vakantie nog ongeveer 1:20, nu hangen we hier iets meer aan het gas maar dit is echt teveel. Mijn inziens moet er ook een duidelijke relatie zijn tussen het hoge brandstofverbruik en hete uitlaat/katalysator. (zal mijn inziens brandstof verbranden in de katalysator)
Verder loopt de motor helemaal prima en normaal, hangt goed aan het gas, geen foutmeldingen​ op dashboard en kan er werkelijk niets vreemds aan ontdekken qua rijgedrag.
Kennen jullie dit "probleem"? waar denken jullie aan?
Ik zit zelf te denken aan een verkeerd brandstof lucht/mengsel. Misschien iets met lambda sonde of temperatuur sensor die verkeerde waardes aan de computer geeft? Lekkende verstuivers?
Vraag me nu ook sterk af of ik zo moet door blijven rijden de vakantie uit (planning nog 4 dagen motor rijden en daarna op aanhanger naar huis) of beter om te stoppen en/of hier in Italië ernaar te laten kijken.
Alle tips/ideeën zijn welkom!

Groeten Marc
 
Als je motor zoals je aangaf helemaal prima loopt en je merkt geen verschil met je originele uitlaat zal de afstelling toch goed moeten zijn. Bij een hoog verbruik als 1:11 zou ie toch flink te rijk staan lijkt me en zou je maat als ie achter je rijdt het wel ruiken.

Heb je geen rekenfout gemaakt ?
 
normaal zou de lambda sonde een te rijk mengsel moeten terug regelen dus ik vermoed dat er iets kapot is. maar het kan ook zijn dat de motor in noodloop of iets dergelijks staat. te veel brandstof is minder gevaarlijk voor de motor als te weinig dus bij noodloop spuiten ze normaal te veel in. maar ook iets als een kapotte bougie of bobine kan het verbruik en de uitlaattemperatuur behoorlijk laten stijgen. worden alle uitlaatbochten wel even heet (drupje water moet direct koken) als je rijdt?
zitten er toevallig sjoemelkastjes in gebouwd voor meer vermogen? die willen het signaal van de lambda nog wel een weg halen en als je dan met de aanhanger naar hoogte gaat krijgt de inspuitsoftware niet het signaal dat er te veel benzine wordt ingespoten.
 
normaal zou de lambda sonde een te rijk mengsel moeten terug regelen dus ik vermoed dat er iets kapot is. maar het kan ook zijn dat de motor in noodloop of iets dergelijks staat. te veel brandstof is minder gevaarlijk voor de motor als te weinig dus bij noodloop spuiten ze normaal te veel in. maar ook iets als een kapotte bougie of bobine kan het verbruik en de uitlaattemperatuur behoorlijk laten stijgen. worden alle uitlaatbochten wel even heet (drupje water moet direct koken) als je rijdt?
zitten er toevallig sjoemelkastjes in gebouwd voor meer vermogen? die willen het signaal van de lambda nog wel een weg halen en als je dan met de aanhanger naar hoogte gaat krijgt de inspuitsoftware niet het signaal dat er te veel benzine wordt ingespoten.

als de motor in noodloop zou draaien, is dat omdat hij een probleem ziet en zal dat dan ook melden. TS zegt daar niets over.
hoe een kapotte bougie/bobijn een motor normaal kan laten draaien en toch de motor te warm laten worden is mij een raadsel. (onverbrande) bezine is heel goed in het koelen van onderdelen die ermee in aanraking komen.
 
Laatst bewerkt:
En een lambda regelt maar zoveel procent voordat hij buiten zijn waarden valt en een fout meld + in noodloop gaat.

Heet en hoog verbruik gaan niet helemaal samen geloof ik, arm wel..

Kan het zijn dat de motor veel te arm loopt?
Tenzij je je ori uitlaat op kan laten sturen met een express dienst zie ik weinig andere opties dan inderdaad bij een motorzaak te stoppen.

Je katalysator vind hitte niet erg maar de lambda moet wel pendelen.
 
Ik persoonlijk zou hem even een nacht met afgekoppelde accu laten staan, zodat alles zich kan (???) resetten, weet niet hoe het met deze motor zit, maar een Z1000 ging ook steeds slechter lopen naarmate we hoger in de bergen kwamen, en na een lange pauze lipe hij plotseling weer prima lopen totdat de hoogte weer afnam.....
Baat het niet dan schaad het niet
 
Ik persoonlijk zou hem even een nacht met afgekoppelde accu laten staan, zodat alles zich kan (???) resetten, weet niet hoe het met deze motor zit, maar een Z1000 ging ook steeds slechter lopen naarmate we hoger in de bergen kwamen, en na een lange pauze lipe hij plotseling weer prima lopen totdat de hoogte weer afnam.....
Baat het niet dan schaad het niet

Het begon onderweg al als ik het goed begrijp.
 
Ja op de aanhanger zo zijn we ook gekomen. Iedereen bedankt voor het meedenken zover. Gouden tips zijn welkom. Vooralsnog blijf ik denk ik nog maar doorrijden en temperatuur van de uitlaat enigzins in de gaten houden en brandstofverbruik scherp in de gaten houden of het niet nog meer wordt dan nu al het geval is. Thuis maar weer verder kijken.
 
Tja als je dit probleem nooit had ,maar nu wel na plaatsing andere uitlaat is er dus iets niet goed.
Lekker doorrijden in de dolomieten, ok je zit in een mooi gebied ,maar ik zelf zou er meteen mee stoppen .
Straks ben je terug in Nederland en heb je flinke problemen .
Ik zelf denk dat je uitlaat lekker verstopt zit, de db killer er uit gehaald is ,en erna steenwol of demping materiaal in gepropt is .
Maar doorrijden ,wat denk je zelf .?
Als zelfs ringentjes beginnen te smelten.
Volgens mij denk je zelfs niks hierover,want je vraagt het hier ,ik zou stoppen een motorzaak zoeken daar en kijken wat het is.
Want de meningen lopen uit een hierover ,de 1 zegt dit de ander dat .
Maar ik zou me er niet fijn bij voelen ,op een motor wetende hij word onwijs heet .
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan