Honda CB1000R Meetingpoint deel 7

Goed bezig Che, hopelijk kunnen meer mensen het topic dan vinden.
Alles goed in het zonnige zuiden? Nog nieuwe projecten? (Motoren, campers, oldtimers)
 
Hahaha Ronald you know me well maarruh nee geen echte projecten ... Hornetje uit Duitsland gehaald om af en toe nog een rondje om de kerk te kunnen doen maar die is dit jaar pas 1 x van stal geweest en qua auto's hebben we vorig naast de daily een Mini JCW GP kunnen kopen van 2006 in onberispelijke staat met een lage km stand ... hier zijn er maar 2000 wereldwijd van gemaakt dus de hobby is zo weinig mogelijke kilometers maken en het ding in toptoestand houden :)

Kom jij nog aan motorrijden toe ?
 
Laatst bewerkt:
Even een vraagje, ik tank nu elke keer als het laatste blokje van de tank gaat knipperen. Er gaat dan echter maar 13 max 14 liter in. Hoelang rijden jullie door?
 
Ook tot die 13 a 14 liter.
Probeer rond de 200 km getankt te hebben.
We hebben een 17 liter tank.
 
Laatst bewerkt:
Even een vraagje, ik tank nu elke keer als het laatste blokje van de tank gaat knipperen. Er gaat dan echter maar 13 max 14 liter in. Hoelang rijden jullie door?

Ik ook zoiets. Hangt er beetje vanaf waar ik ben en hoe dik de pompstations gezaaid zijn.
Maar simpelste is wat durf je aan. Reken een paar keer uit aan de hand van het aantal kilometers gedeeld door het aantal liters hoe ver je komt op een liter en doe dat keer 17, dan weet je wat je maximaal op een tank kan doen. Pak daar een marge die je zelf prettig vind om niet met geknepen billen en het zweet overal te moeten zoeken naar een pomp.
 
Even een vraagje, ik tank nu elke keer als het laatste blokje van de tank gaat knipperen. Er gaat dan echter maar 13 max 14 liter in. Hoelang rijden jullie door?

Je kunt een keertje doorrijden tot ie ermee stopt, onthouden bij hoeveel km dat ongeveer is en vanaf dan net iets eerder volgooien.
 
Sinds kort de trotse eigenaar van deze Monsterlijke motor, had eerst een CBR 900rr Fireblade`94 (Naked) en vond het toch tijd worden voor een nieuwe..
de keuze was niet zo moeilijk, moest zowiezo een Honda zijn :Y
Kwam uit op dit 2015 model,heb er wel een ruitje op gezet van Puig!
is op deze foto`s niet te zien ivm nog geen foto`s van gemaakt |(
Wat een wereld van verschil zeg!
kan het wel merken die 23 jaar vooruitgang :Y

Gr. Melvincent


z8f0rh74b1hhx.jpg

zjwoqh5ypw4vs.jpg

zpatguht6aboa.jpg
 
Gisteren eindelijk wat tijd kunnen vinden om de bestelde spulletjes te monteren.

Omdat er over beide artikelen welke ik besteld heb redelijk weinig info te vinden is heb ik besloten hier maar een montage/review te plaatsen
Als eerste begonnen met het Arrow 71422MI RVS Spruitstuk.

Allereerst oude spruitstuk gedemonteerd, daarvoor moet de Radiateur naar voren, dus koelsysteem aftappen. Radiateur hoeft niet helemaal gedemonteerd te worden.
20170627_183752.jpg


Hieronder een foto van de aansluitingen op de cilinderkop. Pakkingen kwamen er makkelijk uit.
20170627_183805.jpg


Hier een foto van het verschil tussen een gebruikte en nieuwe uitlaatpakking. Deze zaten niet bij het Arrow spruitstuk, dus nieuwe gehaald bij de dealer.
20170627_183811.jpg


Het originele spruitstuk zit direct tegen de cilinderkop geschroefd. Het Arrow spruitstuk heeft een soort kelken bij de cilinderkop zitten waar de buizen vervolgens in vallen en met veren aangetrokken worden.
20170627_184327.jpg


En gemonteerd op de cilinderkop:
20170627_195312.jpg


Hier nog een foto van het verschil in diameter tussen origineel en de Arrow 71422MI:
20170627_185230.jpg


En het nieuwe spruitstuk op z'n plek:
20170627_204024.jpg


Waar het originele spruitstuk alle 4 de buizen links (op foto rechts) langs het carter lopen, loopt het Arrow spruistuk zowel links al rechts langs het carter. Dit kan ook niet anders door de grotere diameter van de buizen.
20170627_204110.jpg


Vervolgens het koelsysteem weer vullen, helaas zit de vuldop onder de tank. Dus zijkappen gedemonteerd en de tank losgemaakt. Helemaal eraf hoeft niet, maar even 10cm liften en dan kun je erbij.
20170628_184114.jpg


Hier nog een foto van de dop, ik heb ook gelijk de claxon verplaatst, want die hing onder de radiateur en dit vond ik niet netjes. Hij zit nu achter het kapje onder de tank, dus uit het zicht maar goed hoorbaar:
20170628_184130.jpg



Ik heb hem eerst helemaal afgevuld met verse koelvloeistof en vervolgens het overstroom tankje op halverwege gezet. Vervolgens heb ik de motor warm laten draaien tot de fan aansloeg. Daarna de motor af laten koelen en het systeem nogmaals afgetopt. Eventuele luchtbellen gaan omhoog naar de dop dus er ging nog wat bij.

Daarna natuurlijk een proefrit gemaakt. Hij maakt sowieso iets meer geluid, maar een duidelijke prestatie-verbetering heb ik niet gemerkt om eerlijk te zijn. Binnenkort wil ik een afspraak maken bij Nippon-Bikes om op de bank de afstelling te controleren en eventueel de Powercommander af te stellen.
 
Laatst bewerkt:
Vervolgens verder gegaan met het Ermax Windscherm. Deze zijn er in 2 maten, 23 en 30cm ik heb zelf gekozen voor de 30cm omdat ik de ruit alleen wil monteren als ik de snelweg op moet.
Daarnaast kun je de montagekap in 2 kleuren krijgen, carbon look en zwart. Het ruitje zelf wordt met 4 schroeven op de montagekap geschroefd. Het ruitje is in vele kleuren verkrijgbaar. Ik heb gekozen voor de zwarte kap met een mat zwart ruitje. Dit past in mijn optiek goed bij het Matt Cynos Grey van de motor.

Allereerst demonteer je de 2 schroeven aan de zijkant van de voorkap/koplamp-eenheid. Dan kun je deze iets omhoog schuiven zodat het geheel los komt van de motor. Dit is ook nodig als je een lamp wil vervangen. Vervolgens vervang je de originele voorkap door die van Ermax. Deze zit met een extra schoef in het midden vast, om te voorkomen dat hij met schermpje en al wegwaait.
20170628_192159.jpg


Ik ben van plan om gewoon zo te gaan rijden voor de tour-ritjes in de buurt, en als ik de snelweg op moet of een keer naar het buitenland ga, het scherm te monteren. Hoewel ik dit verreweg het mooiste scherm vind, vind ik de motor zonder scherm toch sportiever eruit zien.
Eindresultaat: (de schroeven wil ik nog vervangen door zwarte exemplaren)
20170628_192417.jpg


Het scherm werkt zeer goed, zowel op je helm als op je lichaam is de winddruk enorm verminderd.
 
Laatst bewerkt:
Ik vroeg me ook al af hoeveel rendement haal je eruit als je het spruitstuk gaat vervangen?
Zelf heb ik alleen de katalysator vervangen, een sportfilter (bmc) + powercommander.

Ik ben wel benieuwd wat het verschil is tussen het originele spruitstuk en een sport?

Maar netjes gedaan! Ziet er ook mooi uit een stel nieuwe buizen onder je motor :]
 
Laatst bewerkt:
Ik lees ook weer mee.

Van de week mn nieuwe uitlaat gemonteerd. Gewoon op de orginele kat maar het geluid is super :9

413448415.jpg
 
Is de CB1000R eigenlijk nog leverbaar?
Op de website van Honda staat hij nog wel ergens vermeld, maar staat niet in het modeloverzicht.
Er is ook geen andere dikke (niet-retro) naked voor in de plaats gekomen...
 
Goeie vraag.. Zag ik laatst ook al. Wellicht wordt hij niet meer gemaakt vanaf 2017?
Bij de dealers zie ik nog wel ''nieuwe'' staan met bouwjaar 2016.

Misschien wordt er dit jaar wel een nieuwe uitgebracht? Het huidige model is er ook al bijna 10jr. Op een kleine facelift na.
 
Dat de CB niet meer in het modelen overzicht staat zal wel iets met Euro4 te maken hebben...

Misschien zijn ze in Italië wel bezig met een "super Hornet" }) op basis van de nieuwe Fireblade. Een power naked die weer mee kan met laatste modellen van KTM, BMW en Yamaha.

Zou wel mooi zijn.....
 
Stilletjes hier :)

Heb een kleine wijziging doorgevoerd. LED H4 geplaatst. Had altijd al Xenon erin zitten. Maar daar had ik de laatste tijd problemen mee. Uitval e.d. ook onder het rijden, en net na het starten. Tijdje met een "normaal" lampje rond gereden, maar dat was het net niet.

Mooi LED lampje geplaatst:
full

full

full

full


Daarnaast ook een TomTom 450 gekocht (kwam vanaf een TomTom v5) maar daarvan is de steun gelijk gebleven, dus verder geen verschil.
 
Stilletjes hier :)

Heb een kleine wijziging doorgevoerd. LED H4 geplaatst. Had altijd al Xenon erin zitten. Maar daar had ik de laatste tijd problemen mee. Uitval e.d. ook onder het rijden, en net na het starten. Tijdje met een "normaal" lampje rond gereden, maar dat was het net niet.

Mooi LED lampje geplaatst:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Daarnaast ook een TomTom 450 gekocht (kwam vanaf een TomTom v5) maar daarvan is de steun gelijk gebleven, dus verder geen verschil.


ziet er mooi uit :Y
heb je al in het donker er mee gereden, en zie je dan daadwerkelijk verschil??

Ik heb zelf ook een aanpassing gedaan aan mijn CB1000R
heb er een Akra onder laten zetten door Pajic R&D de Cat. is er ook onderuit!

dhz9xawa56kdc.jpg



Filmpje:
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan