Crossmotoren

Rococo

MF'er
7 nov 2016
58
0
Almere
Hallo allemaal, ik ben een beginnende crosser.
Ik rij nu op een yz 125 uit 89, ik heb gisteren een nieuwe zuiger besteld bleek er na de versleten zuiger ook nog de power valve stuk te zijn.Nu vind ik de power erg tegenvallen.
Ik ben 15 jaar weeg 75 kg en ben 1,83 lang,ik vroeg me af wat ik het beste kan halen als volgende motor.Het is al een oud ding dus had er ook niet heel veel van verwacht, dus zou ik een 125cc halen boven 2010, een 250cc4t word denk ik te duur met onderhoud of een 250cc 2 takt? Ik vind 4 takt wel mooi hoe ze op lage toeren zo vooruit schieten maar de forums die ik heb gelezen word er verteld dat het onderhoud een stuk duurder is.Hopelijk kan iemand mij duidelijke info geven wat betreft het onderhoud en wat voor motor en welk merk.
Bedankt alvast 😉
 
Oja trouwens ik zie echt iedereen op 250cc 4t rijden op de crossbaan(mc flevoland) scheelt het dan echt zoveel vergeleken een 125?
 
250cc 4takt is ultieme beginnersmotor.
zeer goed doseerbaar. daarom zie je zoveel er op rijden.
 
Een 4takt heeft meer bewegende onderdelen in het blok dus kan er meer kapot.
En als een 4takt kapot gaat dan kost het ook echt centen.
in principe is er niks mis met een 4takt maar dan moet je hem wel nieuw of bijna nieuw kunnen kopen eigenlijk. Voor een paar duizend euro een gebruikte 4takt kopen raad ik echt af, in dat budget zeker voor de 2takt gaan.
 
Ik ga voor volgend seizoen een 250 4 bij vd laar racing halen en zorg dat ik geld achter de hand heb mocht er een keer wat stuk gaan
 
een nette recente 125 als je daar een beetje op kunt sturen heeft dat veel meer karakter als zo n lompe 250 4t.

als je de redbull x games bekijkt rijden er toch weer een hele boel 2takt machines rond. ik zou mooi bij een 2takt blijven van wege het onderhoud de skils en de fun van het rijden op zo n machine :X
 
een nette recente 125 als je daar een beetje op kunt sturen heeft dat veel meer karakter als zo n lompe 250 4t.

als je de redbull x games bekijkt rijden er toch weer een hele boel 2takt machines rond. ik zou mooi bij een 2takt blijven van wege het onderhoud de skils en de fun van het rijden op zo n machine :X
Dat is dus het probleem. Als je de skills nog NIET hebt om snel op een 2 takt te rijden dan gaat het ook echt voor geen meter. Ze zeggen altijd dat je beter leert rijden op een 2 takt alleen als je dat ding niet eens fatsoenlijk in de powerband kunt houden leer je er ook geen zak van.
Een 4 takt is prima om lijntjes te leren rijden op een crossbaan e.d. Het enige voordeel van een 2 takt is dat hij minder motorrem heeft dan een 4 takt waardoor je wel MOET remmen voor een bocht, dus je krijgt de controle over de remmen waar je bij een 4 takt gewoon het gas dicht draait.

De X Games is overigens ook totaal geen vergelijking. Dat is freestyle motorcross.... daar gelden heel andere eisen. De grootste reden dat er daar met een 2 takt gereden word is het gewicht. Dan kun je ook wel zeggen dat een 4 takt beter is omdat iedereen in het WK motorcross op een 4 takt rijd.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou zelf overigens altijd voor 4 takt gaan, ben zelf helemaal geen fan van 2 takt o.a omdat ik het geluid niet echt mooi vind, zachtjes uitgedrukt. Jazeker, de onderhoudskosten zijn groter, mijn kleppen moeten nu gesteld worden en er is iets met de nokkenas. Ook de zuiger moet vervangen worden en ik ben bang dat dit grapje mij meer dan 500 euro gaat kosten, terwijl mijn crossmotor 1500 euro kostte (bodemprijs voor een Suzuki RMZ 250 uit 2008).
 
Terug
Bovenaan Onderaan