Scarver topic & Scarver forum! Deel 2

Hallo, mijn riem is geknapt. Inmiddels een nieuwe besteld. Op mijn scarver zit geen middenbok.
Kan iemand mij opweg heplen hoe ik het achterwiel omhoog krijg zonder het aanschaffen van een middenbok? Heb veel gezocht maar kan nergens een goede manier vinden. Ik weet dat er een speciale BMW servicestand is maar zelfs die kan ik niet vinden. Hoop op jullie reactie.
gr Maurtis
 
Hallo, mijn riem is geknapt. Inmiddels een nieuwe besteld. Op mijn scarver zit geen middenbok.
Kan iemand mij opweg heplen hoe ik het achterwiel omhoog krijg zonder het aanschaffen van een middenbok? Heb veel gezocht maar kan nergens een goede manier vinden. Ik weet dat er een speciale BMW servicestand is maar zelfs die kan ik niet vinden. Hoop op jullie reactie.
gr Maurtis

Allereerst welkom hier op dit topic Maurits.

Opzich hoeft het niet zo moeilijk te zijn om een geschikte middenbok te vinden.
Je hoeft natuurlijk niet speciaal voor een Scarver middenbok te kijken he, een middenbok voor een ander model F650 (bv de GS) past ook hoor.
Anders zou een middenbok voor bv een Aprilia Pegaso ook zelfs moeten passen.
Een gebruikte hoeft je niet meer dan €50,- te kosten.
Dat heb ikzelf ook moeten betalen.

PS: je mag de mijne gerust overnemen, ik heb er niets aan omdat ik een "hoger" model heb.)
 
Allereerst welkom hier op dit topic Maurits.

Opzich hoeft het niet zo moeilijk te zijn om een geschikte middenbok te vinden.
Je hoeft natuurlijk niet speciaal voor een Scarver middenbok te kijken he, een middenbok voor een ander model F650 (bv de GS) past ook hoor.
Anders zou een middenbok voor bv een Aprilia Pegaso ook zelfs moeten passen.
Een gebruikte hoeft je niet meer dan €50,- te kosten.
Dat heb ikzelf ook moeten betalen.

PS: je mag de mijne gerust overnemen, ik heb er niets aan omdat ik een "hoger" model heb.)



Bedankt voor de tip! Heb gekeken naar een bok van een f650 2002, maar dan zit de uitlaat van de scarver toch in de weg?
 
Laatst bewerkt:
Het is hier wel stil... Is de Scarver langzaam aan het verdwijnen?
Heb hm sinds kort na lang wikken en wegen. Maar de relatieve lage aanschafprijs trok me over de streep. En ik moet zeggen, het rijd fantastisch en no best rap ook :)
 
Hallo, Ik heb eind mei 2017 de overstap gemaakt van een oude BMW boxer, naar een BMW F650CS van 2003.
De motor was van een 75 jarige man,die ermee stopte, en had net 10.000 km gereden.
De motor ziet er als nieuw uit en rijdt geweldig. Ik heb er direct nieuwe Continental banden op laten zetten, want er zaten nog de originele fabrieksbanden op. Die zagen er verdroogd uit en er zaten haarscheurtjes in. Verder heb ik een hoger ruitje gekocht bij Louis en heb bij BMW een harde topcase gekocht voor in de dummy tank. De doorzichtige beugels op de tank zaten ook vol scheurtjes. Nieuw kosten deze beugels ca. 100 euro per stuk. Dat vond ik te duur. Ik heb de beugels tweemaal zwart gespoten. Ze zien er nu als nieuw uit. Inmiddels heb ik al 2000 km gereden en de motor bevalt prima. Hij rijdt bijzonder zuinig, gemiddeld 1: 27! Ik was 1:17 gewend... Ik hoop er nog jaren plezier van te hebben. Weet iemand of er wel eens een toertocht wordt georganiseerd voor Scarvers? Lijkt me gezellig en leuk om een keer veel Scarvers bij elkaar te zien en ervaringen uit te wisselen. Ik heb dit forum net ontdenkt en ga zeker alles een keer lezen wat er over is geschreven. Groet, Jan
 
Hallo, Ik heb eind mei 2017 de overstap gemaakt van een oude BMW boxer, naar een BMW F650CS van 2003.
De motor was van een 75 jarige man,die ermee stopte, en had net 10.000 km gereden.
De motor ziet er als nieuw uit en rijdt geweldig. Ik heb er direct nieuwe Continental banden op laten zetten, want er zaten nog de originele fabrieksbanden op. Die zagen er verdroogd uit en er zaten haarscheurtjes in. Verder heb ik een hoger ruitje gekocht bij Louis en heb bij BMW een harde topcase gekocht voor in de dummy tank. De doorzichtige beugels op de tank zaten ook vol scheurtjes. Nieuw kosten deze beugels ca. 100 euro per stuk. Dat vond ik te duur. Ik heb de beugels tweemaal zwart gespoten. Ze zien er nu als nieuw uit. Inmiddels heb ik al 2000 km gereden en de motor bevalt prima. Hij rijdt bijzonder zuinig, gemiddeld 1: 27! Ik was 1:17 gewend... Ik hoop er nog jaren plezier van te hebben. Weet iemand of er wel eens een toertocht wordt georganiseerd voor Scarvers? Lijkt me gezellig en leuk om een keer veel Scarvers bij elkaar te zien en ervaringen uit te wisselen. Ik heb dit forum net ontdenkt en ga zeker alles een keer lezen wat er over is geschreven. Groet, Jan

Welkom hier, en gefeliciteerd met de motor.
Klinkt goed, lekker bezig.
Toertochtje is denk idd alweer een jaartje geleden, en staat helaas niet "vast" in de agenda.
Maar voel je vrij om een oproep te plaatsen hoor ... (ikzelf rijd ondertussen geen CS meer hoor).
Plaats trouwens gerust een plaatje van jouw trots hoor, word altijd wel gewaardeerd!

Het is hier wel stil... Is de Scarver langzaam aan het verdwijnen?
Heb hm sinds kort na lang wikken en wegen. Maar de relatieve lage aanschafprijs trok me over de streep. En ik moet zeggen, het rijd fantastisch en no best rap ook :)
Stil, dat heb je hier idd weleens.
Maar laat je niet voor de gek houden hoor, your not alone.
Fijn te horen dat je aangenaam verast bent met de prestaties van deze toch ietwat ondergewaardeerde motor.
 
Hallo,

Hoeveel BMW Scarvers zouden er nog in Nederland rondrijden? Sinds ik de mijne gekocht heb, heb ik er de afgelopen anderhalve maand geen gezien op de weg. Alleen een paar, die al maanden te koop stonden bij motorzaken.
Als je zo'n motor hebt, ga je er toch ook op rijden...

Vriendelijke groet,
Jan
 
Hallo,

Hoeveel BMW Scarvers zouden er nog in Nederland rondrijden? Sinds ik de mijne gekocht heb, heb ik er de afgelopen anderhalve maand geen gezien op de weg. Alleen een paar, die al maanden te koop stonden bij motorzaken.
Als je zo'n motor hebt, ga je er toch ook op rijden...

Vriendelijke groet,
Jan
Als mijn lichaam het toestond zou ik er zeker meer op rijden. Ik hoop binnenkort eindelijk weer op te kunnen stappen :+
 
Hallo,

Hoeveel BMW Scarvers zouden er nog in Nederland rondrijden? Sinds ik de mijne gekocht heb, heb ik er de afgelopen anderhalve maand geen gezien op de weg. Alleen een paar, die al maanden te koop stonden bij motorzaken.
Als je zo'n motor hebt, ga je er toch ook op rijden.
Ik heb geen idee.
Maar eerlijk is eerlijk, je moet er maar net van houden.
Hij is volgens mij maar twee of drie jaar gemaakt, en een hardloper is het nooit geworden.
Goeie smaak is niet voor iedereen weggelegd :-)

Misschien dat je het bij de RDW zou kunnen navragen?
Ik heb het van mijn Aprilia ooit na gevraagd bij de importeur, maar die kon mij daar geen antwoord op geven.
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Via het type goedkeuringsnummer kwam ik op deze site terecht: https://voertuig.net/typegoedkeuringsnummer/e1-92/61-00130/00?pagina=1
Daarop staan alle BMW Scarvers, die op kenteken staan in NL.
Het zijn er om precies te zijn 451.
Toch vreemd dat ik er vanaf 23 mei geen een ben tegengekomen in het wild. Ze staan toch nog niet in museums?
Ik heb er in 2 maanden tijd ruim 2200 km mee gereden en ben er zeer tevreden over. Wat een goede wegligging zeg, en nog behoorlijk zuinig ook ( 1:27 tot 1:28). Ik hoop er nog vele jaren van te genieten.
 
Blijft een top fietsie, ondergewaardeerd.
Maar wat fijn dat je een manier heb gevonden om deze informatie te checken!
Ik weet nu dus dat er van mijn motor maar 17 in NL zijn!
 
Welkom Twister, ben benieuwd naar hoe de cs eruit komt te zien. De eerste foto's die we zagen , waren erg gaaf om te zien.
Die voorkant ziet er gaaf uit zo. Zou alleen de zijkappen dichtmaken ipv zo open laten.

Dankje! Hierbij een update met wat nieuw werk en nieuwe foto's. De zijkappen zijn trouwens dichtgemaakt met losse plastic onderdelen die overbleven nadat voorkant eraf gehaald was.

Holy quacamoly, alleen de koplamp lijkt, wat een dikkertje zeg die Aprilia ..... ha ha ha
Die gemodificeerde Scarver van Twister ziet er gaaf uit!

Dankje! De koplamp komt inderdaad redelijk overeen. Er zat nog een ledring in als stadslicht, maar die hebben ondertussen helaas de geest gegeven..

Hallo, Ik heb eind mei 2017 de overstap gemaakt van een oude BMW boxer, naar een BMW F650CS van 2003.
De motor was van een 75 jarige man,die ermee stopte, en had net 10.000 km gereden.
De motor ziet er als nieuw uit en rijdt geweldig. Ik heb er direct nieuwe Continental banden op laten zetten, want er zaten nog de originele fabrieksbanden op. Die zagen er verdroogd uit en er zaten haarscheurtjes in. Verder heb ik een hoger ruitje gekocht bij Louis en heb bij BMW een harde topcase gekocht voor in de dummy tank. De doorzichtige beugels op de tank zaten ook vol scheurtjes. Nieuw kosten deze beugels ca. 100 euro per stuk. Dat vond ik te duur. Ik heb de beugels tweemaal zwart gespoten. Ze zien er nu als nieuw uit. Inmiddels heb ik al 2000 km gereden en de motor bevalt prima. Hij rijdt bijzonder zuinig, gemiddeld 1: 27! Ik was 1:17 gewend... Ik hoop er nog jaren plezier van te hebben. Weet iemand of er wel eens een toertocht wordt georganiseerd voor Scarvers? Lijkt me gezellig en leuk om een keer veel Scarvers bij elkaar te zien en ervaringen uit te wisselen. Ik heb dit forum net ontdenkt en ga zeker alles een keer lezen wat er over is geschreven. Groet, Jan

Ik heb de banden ook direct vervangen nadat ik de Scarver van mijn vader had overgenomen. Hij vertrouwt 10 jaar oude banden misschien, maar ik wil graag rubber dat nog vers is :) Geeft me toch iets meer vertrouwen als ik een bocht in ga.

Zo is de Scarver nu:

full


full


De Barracuda demper geeft al een goed geluid met de DB-killer erin. Mede dankzij de open pijp er naar toe. Zonder killer is af en toe wel vermakelijk maar niet te doen voor dagelijks gebruik. De knallen die deze 1-pitter produceert zijn te hard daarvoor.

Ik heb er recent een breed en laag stuur met risers op gezet zoals te zien op de eerste foto. Dit geeft de Scarver weer een wat ruiger uiterlijk. Hier wil ik ook nog handkappen op zetten - die zijn al binnen maar de bevestiging moet nog passend gemaakt worden. Er zit overigens een Koso-kilometerteller op.

Ik hoor graag wat jullie er van vinden, Groet!
 
Die uitlaat staat echt bruut. Die heb je passend moeten maken?
Verder mooi gemaakt! Heb je nog iets gedaan om meer vermogen te krijgen? Lees hier en daar dat de 'snorkel' afzagen effect zou hebben, maar durf het niet echt aan :)
 
Leve de bougie!

N.a.v. het lezen van de berichten op dit forum, was ik benieuwd of mijn Scarver ook al een irridium bougie had. Wat een klus om de bougie eruit te halen, dat ging vroeger wel een stuk makkelijker! Mijn Scarver had nog de originele bougie, dus die heb ik vervangen door een irridium bougie. Ik wist niet dat een bougie het motorkarakter zo kon verbeteren, super. De motor loopt veel soepeler, vooral onder de 3000 toeren. Hebben jullie nog meer tips om de Scarver te verbeteren?
 
En vorige week was ik een weekendje wezen fietsen in Alphen in Brabant en heb toen voor het eerst sinds 23 mei 2017 een Scarver zien rijden. Toch gek, dat ik ze niet meer tegen kom.. De Scarver kwam me tegemoet rijden en was natuurlijk direct te herkennen aan die te kleine koplampjes. Als deze worden vervangen door een grotere koplamp, zoals sommigen doen, wordt het een totaal andere motor om te zien. Wat mij opviel is het mooie rustige geluid van de eenpitter. Als je zelf rijd, ervaar je dat niet zo en klinkt het heel anders dan als je het geluid van een afstand hoort.
 
Je kan ook nog de Lambda sonde (laten) omzeilen middels een soort bypass.
Geeft ook een wereld van verschil, uit ervaring van toen ik nog een Scarver had.
Echt de moeite waard.

De aprilia Pegaso heeft in feite hetzelfde blok, dan dan een vijf ipv een vier klepper.
Dat loopt nog weer soepeler, en stiller.
Echter is die niet zo zuinig als de Scarver.

Mocht het uitkomen, ben je van harte welkom om de mijne eens te proberen.
 
~
Je kan ook nog de Lambda sonde (laten) omzeilen middels een soort bypass.
Geeft ook een wereld van verschil, uit ervaring van toen ik nog een Scarver had.
Echt de moeite waard.
is dit ook van toepassing op de twin spark modellen?
De aprilia Pegaso heeft in feite hetzelfde blok, dan dan een vijf ipv een vier klepper.
Dat loopt nog weer soepeler, en stiller.
Echter is die niet zo zuinig als de Scarver.

Mocht het uitkomen, ben je van harte welkom om de mijne eens te proberen.
 
Hallo,

Mijn Scarver is voorzien van een olie temperatuurmeter, die tevens dient als oliepeilstok. De peilstok ervan is 20 cm lang, maar er staan geen merktekens op.
Mijn vraag is: zou iemand mij kunnen laten weten hoe ver de streepjes van het maximum en minimum zitten t.o.v. het olievulgat?

Groet,

Jan
 
Mijn Scarver is voorzien van een olie temperatuurmeter, die tevens dient als oliepeilstok. De peilstok ervan is 20 cm lang, maar er staan geen merktekens op.
Mijn vraag is: zou iemand mij kunnen laten weten hoe ver de streepjes van het maximum en minimum zitten t.o.v. het olievulgat?

Ik ben even wezen zoeken op het internet, en als ik het goed begrijp moet je het even gaan vergelijken met een originele Scarver peilstok.
Die informatie heb ik via deze link gelezen ... tenzij een ander het weer anders interpreteert.
Dus zijn er nog CS rijder/sters die zo vriendelijk zouden willen zijn om middels hun (originele) peilstok even door te geven tussen hoeveel cm het max.en min.niveau zit?
Dan kan je dat misschien even inkerven oid in jouw aftermarket peilstok.
 
Laatst bewerkt:
Prima samengevat, dat is precies wat ik wilde weten. Jammer dat er niemand reageert op zo'n simpele vraag. Wat ik nog kan doen is bij een dealer gaan kijken, die een Scarver te koop heeft en dan vragen of ik even de peilstok mag nameten. Toch wel belangrijk om te weten of het oliepeil nog voldoende is .....
 
Prima samengevat, dat is precies wat ik wilde weten. Jammer dat er niemand reageert op zo'n simpele vraag..

Inderdaad, het verbaasd mij eerlijk gezegd ook wel ja.
Niemand die een foto van diens peilstok maakt met een een rolmaatje ernaast ... jammer.

Ik weet niet waar jouw huis woont Jan, maar weet jij een Scarver te vinden?
Een maandje terug hoorde ik dat motorcentrum Bruurs er een had ingeruild.
Misschien dat ik daar de komende week ff langs rij voor je.
Tenzij die al verkocht is natuurlijk.
 
Het topic is helaas niet heel erg actief, ik heb zelf dan de notificatie aan staan maar als de rest dat niet heeft kan het ze wel eens heel goed ontgaan dat er leven is in het topic.
Ik zal vandaag even mijn peilstok langs een rolmaat leggen :Y
 
En gelijk maar even gedaan zodat ik het niet kan vergeten (dat is namelijk ook nogal eens een puntje voor mij waardoor ik er niet eerder aan gedacht heb om even te helpen :P )
full
 
Thanks! Hier ben ik heel erg mee geholpen. De peilstok aan mijn olietemperatuurmeter is maar 10 cm lang, dus die is tekort. Hier moet ik dus nog wat op verzinnen.

Hoe kun je die notificatie aan zetten? Ik kijk ook alleen maar als ik zelf wat wil zoeken, maar wil ook graag mensen helpen als hierom gevraagd wordt.

En motorcentrum Bruurs zou voor mij toch wel een hele trip zijn geweest om alleen maar een peilstok op te meten. M.b.v. een vraag op dit forum kan het gelukkig ook. Nogmaals bedankt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan