Grote Yamaha XT660Z Ténéré topic Deel 11

Ik ben benieuwd over twee weken staat voor mij de parpaillon op de planning. Eerst door de Franse alpen en rustig aan naar Oostenrijk en vanaf daar weer naar huis.

De bedoeling is met de tent en lekker van camping naar camping zonder echte vaste route, alleen heb ik nog geen idee wat mijn gemiddelde aantal KM per dag zullen worden. Dus dat wordt wel spannend of ik Oostenrijk haal :P
 
Om een beetje relaxt te kunnen reizen hou ik in de Alpen meestal zo'n 250km per dag aan. Reken op een gemiddelde snelheid van ongeveer 50km/u, exclusief je stops. Stop je regelmatig om even rond te kijken, foto's te maken en te lunchen, trek daar dan bij elkaar rustig nog 2 uur extra voor uit. Op onverhard kom je vaak niet verder dan 25km/u gemiddeld. Gewoon lekker genieten en kijken hoever je komt. Geen strak schema maken, want dan ben je alleen maar tegen de klok aan het rijden en dat is zonde.

Parpaillon kan nog lastig worden over 2 weken, want er lag vorige week nog heel veel sneeuw. Maar met een paar weken mooi weer kan het ook hard gaan met de sneeuw, zelfs een paar dagen kan al een hoop verschil maken, dus ik hoop dat je geluk hebt. Het was afgelopen week in elk geval erg heet daar in de regio, en dat zal ook nog wel even zo blijven denk ik. Als je toch in die buurt bent zou ik over 2 weken trouwens de Stella Alpina even meepakken.
 
Ik niet, maar nu we het toch over banden hebben, ik zit voor de trip naar IJsland te denken om eens Mitas te proberen. Nu zie ik de E9 en de E10, maar optisch verschillen die nauwelijks en wat de verschillen dan wel zouden zijn wordt me ook niet helemaal duidelijk. Iemand die dat wel weet?
 
Optisch lijkt de E09 mij wat meer offroad dan de E10.
Maar de E10 maken ze niet in 130, 17"
Geen idee waarom niet.. Beetje vreemd.
 
Ik ben er nog niet uit. Straat banden? Of anakee wild zoals Hubertje. Of kenda 784, of mitas, of weer k60...
Of heeft iemand een goed adresje voor een tweede set velgen :p
 
Ik blijf in principe lekker bij de Scouts, alleen voor IJsland eens wat anders proberen. Ik twijfel er trouwens niet aan dat ik er met Scouts ook prima uit de voeten banden mee zal kunnen, maar mijn huidige set is tegen die tijd toch wel op dus er moet toch vers rubber op.
 
Laatst bewerkt:
Afgelopen weken iets vreemds gehad met de Tenere. Vandaag naar de dealer gegaan omdat ik dacht dat mijn balhoofdlagers kapot waren. Dit bleek volgens hun niet zo te zijn maar wel zaten ze te los. Uiteindelijk hebben ze dit vaster gezet waardoor hij beter rijdt.(afgesteld) Helaas merk ik nog steeds dat de motor wat weerstand biedt bij het langzaam sturen. Ik merk het vooral als ik ga file rijden.
Iemand een idee?

Nog een tip betreft knipperlichten. Een tijd geleden heb ik mijn knipperlichten voor en achter vervangen. Voor achter had ik eerst de universele knipperlichten gekocht. (niet van Yamaha)
De kabel was bij deze versie helaas niet lang genoeg. Uiteindelijk via Yamaha de originele besteld en deze was net iets langer en paste achter wel. De universele passen aan voorzijde gelukkig wel. Dit scheelt weer wat geld voor de volgende die problemen heeft met zijn knipperlichten!
 
Laatst bewerkt:
Touratech comfort hoger zadel te koop (zonder de vervelende kuil) incl de rubbers en elastiek onderop
€250 incl verzenden
b0dbf1d2463a715d64e419c413d957c3.jpg

abf878ad0ca82acdfb4057641d7336f7.jpg

963b0f8438d472d467801620c586ca3a.jpg
 
Afgelopen weken iets vreemds gehad met de Tenere. Vandaag naar de dealer gegaan omdat ik dacht dat mijn balhoofdlagers kapot waren. Dit bleek volgens hun niet zo te zijn maar wel zaten ze te los. Uiteindelijk hebben ze dit vaster gezet waardoor hij beter rijdt.(afgesteld) Helaas merk ik nog steeds dat de motor wat weerstand biedt bij het langzaam sturen. Ik merk het vooral als ik ga file rijden.
Iemand een idee?

Als ze te los gezeten hebben en nu alleen strakker gezet hebben verdenk ik nog wel de balhoofdlagers.
Het kan zijn dat je te veel speling gehad hebt op de lagers en daardoor eventueel sneller slijten van.
Door het stuur dan strakker te zetten kun je tijdelijk wel wat winnen maar het kan zijn dat de lagers al aan vervanging toe zijn dus controle nu is aan te raden.

Test het zelf ook eens met het voorwiel los van de grond. Pak de voorvork onder beet en draai hem heen en weer dat moet soepel gaan en geen tik erin etc. (Hulp van een vriend kan handig zijn?
Rij eens een paar achtjes en heeft de dealer ook een rondje gereden?

Geen idee hoelang je de XT al hebt (km?) maar is er intussen al nieuw vet in de lagers gedaan?
Zou ze echt even goed testen en bij twijfel kritisch bekijken nieuw vet erin of zelfs nieuwe.
 
Ik blijf in principe lekker bij de Scouts, alleen voor IJsland eens wat anders proberen. Ik twijfel er trouwens niet aan dat ik er met Scouts ook prima uit de voeten banden mee zal kunnen, maar mijn huidige set is tegen die tijd toch wel op dus er moet toch vers rubber op.
k60 is dikke prima voor ijsland.
 
Afgelopen weken iets vreemds gehad met de Tenere. Vandaag naar de dealer gegaan omdat ik dacht dat mijn balhoofdlagers kapot waren. Dit bleek volgens hun niet zo te zijn maar wel zaten ze te los. Uiteindelijk hebben ze dit vaster gezet waardoor hij beter rijdt.(afgesteld) Helaas merk ik nog steeds dat de motor wat weerstand biedt bij het langzaam sturen. Ik merk het vooral als ik ga file rijden.
Iemand een idee?

Bij mij wil het wel eens gebeuren dat de koppelingskabel een beetje klem komt te zitten en daardoor voor weerstand zorgt. Zo heb ik ook al eens de balhoofdslagers verdacht, maar dat bleken ze niet te zijn.
 
nee besteld.. Maar ik ben er best heel nieuwsgierig naar...

(oops ik zie net dat ik er vorige pg ook over geneut heb, sorry)
 
Beste mensen,
graag stel ik mij even voor, mijn naam is Rutger, kom uit Doetinchem.
sinds kort een xt660z uit 2009, met 7000 km op de teller: als nieuw.

geweldige motor

wil mij gaan verdiepen in het rijden van mooie allroad routes in binnen en buitenland (Ardennen, Schotland, Noorwegen...)

Ik heb enige off the road ervaring (xr 400) maar ga binnenkort wel een allroad cursus afnemen om te wennen aan deze motor.

gr!
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan