Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic - deel II

Iemand interesse in een gebruikte Brammo Empulse?
Ik heb er na mijn verhuizing naar Milaan bijna niet meer op gereden en op Italiaans kenteken zetten is lastiger dan ik dacht.
Enige catch is dus dat ie in Milaan staat maar het naar Nederland rijden kan een doel op zich zijn :)
Laat me maar weten via PM als je interesse hebt


heb je een PM gestuurd
 
.... Dan ben je waarschijnlijk een van de weinige mensen in Nederland die drie elektrische motoren tegelijk heeft gezien :P ....

Ik herinner me een demorit met zes Zero's. Had wel wat, naarmate de rit vorderde zag je mensen enthousiaster worden.

Onderweg was er een andere motorrijder met één of andere gemodificeerde BMW S1000 RR hyperdeherrie, wat een tyfusteringlawaai maakte dat ding. Ik kreeg op slag een hekel aan alles waar een uitlaat aan zit en eendere geluiden hoorde ik van mede Zero demo rijders. Dat soort dingen blijft toch hangen...


Maar helaas kan ik niet naar Appelscha, zit nu 1000 km verderop.

Foto's en verhalen over deze dag zouden te gek zijn.
 
Echt in het wild, geen testrit bedoelde ik ;P

Appelscha was leuk, die Energica's zijn echt ziek snel. Onderweg ook nog even snel een filmpje over n elkaar gesleuteld:
 
Met interesse volg ik dit onderwerp, met zowel een technische als een emotionele kant.

Elektrisch rijden is een nieuwe vorm van rijden, die voorlopig nog naast het rijden op fossiele brandstoffen zal bestaan.

Op dit moment is de actieradius én de lange oplaadtijd nog een praktische drempel die overwonnen zal moeten worden voordat er massaal overgestapt zal worden naar elektrisch rijden. De huidige accu techniek is volop in ontwikkeling maar nog niet in staat om het gebruiksgemak van een benzine motor te evenaren.

De vermogens karakteristieken van een elektrische motor zijn wel veelbelovend, al het vermogen en koppel direct beschikbaar bij welke snelheid dan ook, enorme acceleratie dus. Geen koppelen en schakelen meer nodig dus.

Wat me op het volgende punt brengt, emotioneel gezien is het koppelen en schakelen juist een onderdeel van de beleving van het motorrijden, precies het juiste toerental en de juiste versnelling voor een bocht maakt het juist zo spannend en interessant.

Ook de huidige infrastructuur is niet berekend op het massaal overstappen op elektrisch rijden, er zijn onvoldoende laadmogelijkheden en het huidige stroomnet is nu eenmaal niet berekend op het enorme vermogen dat geleverd moet worden als s'nachts al die elektrische voertuigen opgeladen gaan worden. Waar al dat vermogen vandaan moet komen is nog niet beantwoord, kernenergie is omstreden en daarom wordt nu al regelmatig stroom uit het buitenland betrokken dat opgewekt wordt door bruinkoolcantrales die enorme emissies van schadelijke stoffen genereren.

Een ander punt is de akku, na een aantal laadcykli is deze op, de chemische stoffen zijn uitgewerkt en zullen óf opgeslagen óf gerecyled moeten worden, wat ook geld voor de gebruikte edelmetalen. Dat is nog een heikel en duur punt, tot nu toe worden alle gebruikte batterijen in betonnen vaten gegoten en opgeslagen in oude mijnen, omdat recyclen te duur of niet mogelijk is.

Dus voordat het elektrisch rijden gemeengoed wordt zal eerst het energiebeheer van deze voertuigen opgelost moeten worden, in plaats van energiehouders zoals batterijen misschien kleine energie- opwekkers, en als er toch batterijen gebruikt worden dan een lange actieradius bij korte oplaadtijden, meer laadpunten en oplossen van het recycle probleem en het op een schone manier opwekken van energie voor het laden.

Dan is elektrisch rijden veel makkelijker, opstappen en wegwezen zonder zorgen om ergens te stranden, en de nieuwe generatie van motorrijders zal hier mee opgroeien en gewoon
accepteren.
 
Laatst bewerkt:
Interessante observatie. Wat me wel altijd opvalt is dat men er, waarschijnlijk zelfs geheel onbewust, vanuit gaat dat datgene wat we hebben en gewend zijn simpelweg vervangen moet worden door iets anders, ik bedoel, zonder de mogelijkheid te overwegen dat het wel eens zo zou kunnen zijn dat we een paar flinke stappen terug moeten doen.
Neem bijvoorbeeld het benodigde materiaal voor de accu's; als je kijkt wat er momenteel op de wereld zo aan voertuigen rond rijdt, en je zou die moeten vervangen door elektrische versies dan is alleen dáárvoor al niet genoeg materiaal op aarde aanwezig. Verder weet bijvoorbeeld iedereen die aan radiografisch gestuurde modelbouw doet dat de gemiddelde accu een jaar of vijf mee gaat, daarna moet hij vervangen worden, als je dat voor alle voertuigen op de wereld moet doen loopt de zaak muurvast.
 
Daar heb je gelijk in Jeevee!

Wat mij wel opvalt is dat overheden van diverse landen al min of meer beslist hebben dat vanaf 2025 of soms nog eerder er geen voertuigen met fossiele brandstof motoren meer verkocht mogen worden.

Dan heb je twee mogelijkheden, óf er wordt veel langer doorgereden met voertuigen met brandstof motoren, wat nu juist niet de bedoeling is, óf er worden draconische maatregelen getroffen om toch wel over te stappen naar elektrische voertuigen met alle nadelen die je zojuist genoemd hebt.

Dit overheidsbeleid doet mij denken aan de discussie- en maatregel van katalysoren, de industrie was al heel ver met zeer zuinige en schone motoren, echter de politiek besloot om daar niet meer door te gaan en de katalysator verplicht te stellen, dus een dure van edelmetaal voorziene filter op een sigaret.

Ik ben benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen.
 
@spiraldive

Kun je wat bronnen geven waaruit blijkt dat accu's inderdaad niet recyclebaar zouden zijn?
Want je schetst een veel te negatief beeld.

Hetzelfde geldt voor het importeren van bruinkool stroom.
Dat de "well to wheel" uitstoot van EV's ook bij grijze stroom veel gunstiger is dan bij auto's met verbrandingsmotoren is trouwen al ruimschoots bewezen.

Lees bijvoorbeeld
Recyclen van batterijen - stand van zaken

Elektrisch rijden | RVO.nl

En bij deze zijn de reacties ook wel grappig.
De elektrische auto fabeltjes van Aysso Reudink (door Auke Hoekstra)
 
Laatst bewerkt:
Zelf ben ik niet negatief, alleen wel realistisch.

Leest het volgende:

‘Recycling lithium-ion accu’s wordt uitdaging’

Elektrische auto’s kunnen het elektriciteitsnet destabiliseren

Van mijn vader, die als elektrotechnicus 40 jaar bij de energie verzorgende sector heeft gewerkt(energiebedrijven, KEMA) weet ik hoe piekbelastingen worden opgevangen, eerst worden de niet direct benodigde grootverbruikers uitgeschakeld zoals kassen, mocht dat niet helpen wordt er van een belendend net bijgeschakeld, mocht dat alsnog niet helpen wordt er het een buitenlands net bijgeschakeld, meestal het Duitse net, die hun stroom opwekken met enkele grote bruinkool centrales.

Lees Bruinkool - Wikipedia.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan