Racing on an old CBR600F: Part 8


Oioioi :j -O- :/ eerst maar eens kijken hoe die circuit dagen gaan bevallen.
Ik ga denkik wel eerst ff andere nieuwe banden laten monteren.
Goede aanraders kwa banden voor op het circuit, en straatlegaal?
Deze banden worden dan max 3 maanden gebruikt tijdens de zomer( om te knallen)
Voor daarna heb ik een ander set velgen liggen met mpr4's WW banden.
Heb namelijk 2 setjes wielen, doordat ik laatst velgen na de poedercoater heb gebracht en graag wou doorrijden.
Zodoende had ik er toen een set wielen bijgehaald.

Ik ga kijken voor na het seizoen in de winter voor een rem upgrade.
Zodat ik woonwerk wielen heb met schijven, en dan een setjes circuit/knal wielen met schijven.
De goede remschijven ga ik uiteraard gebruiken voor op circuit dan :t
Maar zo alles bij elkaar opgeteld gaat dat me allemaal redelijk wat kosten ( 800-900€ :/ )
Die prijs is als ik alles er zelf op meubel..

2 x schijf voor.
1 x schijf achter.
3 x setjes remblokken ala 6 remblokjes.
1 x goodridge remleidingen voor ( en misschien achter )

Maar dan kan ik er dus wel weer fftjes tegenaan mag ik hopen.
Hoe doen jullie dat, zo nu en dan markplaats oid in de gaten houden voor goede 2e hands?
Of deze hobby kost nu eenmaal geld en dat word gewoon investeren?
Iig bedankt voor alle info totzover :t
 
Een achterschijf hoeft niet veel te kosten aangezien deze volgens mij bij het 'knallen/circuitgebruik' niet tot nauwelijks gebruikt wordt. Dan haal je voor een (paar) tientje(s) een standaard achterschijf van marktplaats o.i.d.. Andere blokken en stalen leiding achter lijkt me dan dus ook niet nodig.

Uiteraard is mijn mening maar een mening hè, zelf weet je uiteraard het bst hoe je je remmen gebruikt...
 
Circuitrijden is niet goedkoop en je moet je dan ook afvragen of een F2 wel de moeite waard is om er nog zoveel geld tegenaan te smijten. Remschijven zijn duur, maar ik zou er niet op bezuinigen.

Achterrem kun je zoals gezegd achterwege laten want die heb je niet per sé nodig (als amateurrijder dan).
 
Kijk eens in de recente sportbanden test van motoplus. De Pirelli Rosso 3 is daar behoorlijk allround, maar verwacht geen ronde records te breken.

Rij je echter wat sneller en vaker op circuit dan kan je bijvoorbeeld Pirelli Rosso Corsa of een super corsa SP gebruiken. Des te meer racy de band des te meer (hete) grip maar ook des te korter de levensduur en slechter gedrag bij kou & regen en foutieve afstelling. De 600 cc talent cup kon 1.46 rijden op assen met Rosso Corsa, ze gaan ook relatief lang mee.
Dit waren echter wel echte snelle mannen, ik red dat lang niet.

Rosso Corsa is dan 50/50 straat/circuit en supercorsa SP 30/70%. Heb met beide gereden en dat werkt goed. Wel met een (aangepaste) cbr600f2. Ik rij ongeveer 50 procent straat ( naar Zandvoort heen en weer) en 50 procent op Zandvoort circuit. Op circuit pas ik alleen wel bandenspanning ( en veer instelling )aan. Met goede sinter remblokken kan ik ongeveer 1 seizoen rijden en het werkt zowel op straat als circuit nog goed ( schijf en klauw aangepast).

Ik heb wel extra velgen liggen maar de supercorsa SP bevallen mij wel,in de regen/kou rij ik toch nauwelijks.
Voor straat heb ik ook een rst1000 Futura.

Ook hier, persoonlijke voorkeuren variëren. Ik vond bv de standaard remmen maar matig, andere mensen vonden het prima.
 
Zijn je schijven aan vervanging toe dan?! Hoeveel KM heeft je FS gelopen? Remblokjes zijn altijd een prima upgrade. Van OEM naar bijv sinter blokjes geeft al een hoop meer remkracht. Master cylinders ben ik nog niet echt sold aan(als beginner). Ik zou pas echt serieus kijken naar zulke "dure" upgrades als je plateaud en consistent bepaalde (snelle) tijden rijdt op jou gekozen circuit. Het meeste wat je in het begin kan doen qua sneller rijden is techniek. Shortcut zoeken om OW/ZAC tijden te rijden gaat je waarschijnlijk duur komen te staan in de vorm van je daily driver vervrongen in de grindbak/vangrail.

Ik heb sub 2:10 gereden op Assen op instap Bridgestones (BT-016 pros). Banden boer op Assen tijdens de CRT dag heeft me goed kunnen adviseren. zat zo rond de 2.0 voor en achter. Volledig OEM.

Je motor kan volledig stock meer aan dan je denkt.
-Zorg dat je vering goed is ingesteld, overweeg indien je heel zwaar of heel licht bent de veren te veranderen
-Zorg voor banden die je vertrouwt(Ik zelf ben erg fan van Bridgestones heb mijn eerste sessies ooit op BT023's gereden en heb ik me waanzinnig op vermaakt)
-Geef jezelf de kans om langzaam op te bouwen, rem steeds iets later, neem bochten steeds iets sneller. Je grootste vijand is je brein, die je ongetraind regelmatig zal hinderen in de vorm van schrik/paniek reacties als je voor je gevoel te snel gaat. Daar door ga je eerder op je plaat dan je banden die niet goed genoeg zijn voor je tempo
-Probeer vooral gewoon te genieten van het rijden en probeer je zelf te coachen, plak lekker een action cam op de staart en bestudeer je eigen lichaamshouding/rempunten whatever. Zeeen aan info online te vinden over techniek e.d..
-Rem blokjes kun je upgraden.
-Kijk ook naar of je de juiste gear hebt om veilig het circuit mee op te gaan. Heb je een leren pak? 1/2 delig? Rugprotector etc etc

Er zal altijd iemand sneller dan je zijn en er zijn ook altijd nieuwe toffere upgrades.

Ikzelf ga binnenkort voor en achterveren vervangen voor zwaardere(hyperpros)
SBS Sinter blokjes voor gemonteerd
RS10 straatbanden voor circuit dagen

Edit:
Let op, de meeste jongens in dit subforum nemen het iets serieuzer dan een straatfiets af en toe opt circuit te racen en hebben over het algemeen circuit motoren die specifiek zijn gemaakt om hard mee te gaan. Om mee te kunnen doen aan ZAC/OW races heb je dan ook een racelicentie nodig.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag wilde ik mijn voorband wisselen en bokte de voorkant van de motor op een balhoofd steun. Op het moment dat de voorwiel verwijderd was viel de motor van de voorbok af op de onderpoten van de voorvork (motor bleef rechtop omdat achter ook op een bok stond.

Nu de vraag, kan dit schade veroorzaakt hebben aan de voorvering behalve de lak?
 
Kijk eens in de recente sportbanden test van motoplus. De Pirelli Rosso 3 is daar behoorlijk allround, maar verwacht geen ronde records te breken.

Rij je echter wat sneller en vaker op circuit dan kan je bijvoorbeeld Pirelli Rosso Corsa of een super corsa SP gebruiken. Des te meer racy de band des te meer (hete) grip maar ook des te korter de levensduur en slechter gedrag bij kou & regen en foutieve afstelling. De 600 cc talent cup kon 1.46 rijden op assen met Rosso Corsa, ze gaan ook relatief lang mee.
Dit waren echter wel echte snelle mannen, ik red dat lang niet.

Rosso Corsa is dan 50/50 straat/circuit en supercorsa SP 30/70%. Heb met beide gereden en dat werkt goed. Wel met een (aangepaste) cbr600f2. Ik rij ongeveer 50 procent straat ( naar Zandvoort heen en weer) en 50 procent op Zandvoort circuit. Op circuit pas ik alleen wel bandenspanning ( en veer instelling )aan. Met goede sinter remblokken kan ik ongeveer 1 seizoen rijden en het werkt zowel op straat als circuit nog goed ( schijf en klauw aangepast).

Ik heb wel extra velgen liggen maar de supercorsa SP bevallen mij wel,in de regen/kou rij ik toch nauwelijks.

Rosso corsa is ondertussen ook alweer een wat verouderd type en komt er in een aantal reviews ook niet meer zo goed uit. Alternatieven zijn, naast de genoemde Rosso 3 en Supercorsa SP, de Bridgestone RS10 en de nieuwe Michelin Power RS, die Michelin heeft in de laatste test van Motorrad verrassend genoeg de winst gepakt bij het onderdeel circuitrijden.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb mijn ogen laten vallen op nieuwe pp2ct banden.
Mij lijkt dat verstandiger als een set 2e hands banden.
En deraan denken dat ik nog maar een beginner ben.
Dus nog lang niet op ze top van de banden hun kunnen rij ga rijden.
Lijkt mij dat een verstandige keuze, ook met het oog op dat het is en blijft nederland.
Zal je net zien dat het elke circuit dag het regent en dan heb ik wel zeer zeker voordeel van de pp2ct.
En als ik er dit jaar een paar dagen op heb zitten volgend jaar uitbreiden.

Remblokjes upgrade is wel een goede, ik ga eerst op standaart blokjes een circuitdag draaien.
Om daarna over te stappen op gesinterde blokjes, dan ervaar ik het verschil zelf.
 
Sorry maar dat vind ik echt geen goede keuze. Die banden zijn al tien jaar oud ofzo. Geef dan een paar tientjes meer uit en haal gewoon die Rosso 3.

Ter info, mogelijk dat je dat niet weet maar Michelin pilot power-banden hebben een slechte reputatie op het circuit. Het schijnt dat ze zonder waarschuwing kunnen gaan smeren en dan ben je opeens je motor onder je kwijt, of erger, bovendien zijn de 2CTs gewoon een verouderd type. Tuurlijk, je bent een beginner, maar voor die paar tientjes zou ik het wel weten. Argument regen gaat ook niet op: Metzeler M7RR en de Rosso 3 doen het waarschijnlijk zelfs beter in de regen omdat het recentere types zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ook ik heb slechte ervaringen met pilot power 2ct op circuit. Er zijn tegenwoordig betere banden te koop. grootste nadeel is dat ze onvoorspelbaar worden indien ze goed heet worden.er zijn al flink wat mensen gevallen met deze banden op circuit.
 
Vandaag wilde ik mijn voorband wisselen en bokte de voorkant van de motor op een balhoofd steun. Op het moment dat de voorwiel verwijderd was viel de motor van de voorbok af op de onderpoten van de voorvork (motor bleef rechtop omdat achter ook op een bok stond.

Nu de vraag, kan dit schade veroorzaakt hebben aan de voorvering behalve de lak?

Ik verwacht geen enkele structurele schade aan de binnenkant van je vorkpoten als ik jouw verhaal zo lees.
Je kunt wel voor de zkerheid de vorkpoten onderaan controleren op vervormingen waaruit misschien haarscheurtjes zouden kunnen ontstaan (al verwacht k dit niet).
 
@Dark0z

Je zou met een beetje pech door de tik de alignment een beetje scheef hebben gemaakt. Je kan er voor kiezen om alle bouten van de voorkant even los te draaien en dan weer aan de draaien, haal je evt opgebouwde spanning ook weg. Zorg ook dat als je het wiel weer monteerd je de vorken goed centred op de vooras en ze niet "pinched". Succes!

@020jwz

Ik zou je adviseren om pas in de regen te gaan rijden als je een beetje stabiel en consistent kan rijden. Je marges in de regen zijn vele malen kleiner dan in het droge. Pirelli Rosso III's zijn erg goede all round banden. de S20 Evo of S21's van Bridgestone zijn vergelijkbaar. Kosten hetzelfde. Voor 220 euro heb je een hele goede set banden. De CRT instructeuren op Assen rijden met twee vingers in de neus onder de 2 minuten op deze banden.
 
Ook ik heb slechte ervaringen met pilot power 2ct op circuit. Er zijn tegenwoordig betere banden te koop. grootste nadeel is dat ze onvoorspelbaar worden indien ze goed heet worden.er zijn al flink wat mensen gevallen met deze banden op circuit.

Ik heb geen slechte ervaringen met de 2ct's.. Ding is, je moet ze wel op een hogere druk rijden dan andere banden.. anders worden ze te warm en gaan ze smeren inderdaad. Ik heb meestal 2.3 voor en achter. Nadat ik deze dingen lees ben ik wel van plan eens andere banden te proberen.
 
Als ik het zo hoor kan ik beter niet die pp2ct nemen.
Dan ga ik liever voor de :
Bridgestone S20 EVO
120/70ZR17 58 W
180/55ZR17 73 W
Kosten een kleine 200eu met verzenden.
Mocht het regenen kom ik ook met deze banden redelijk iit de voeten?
En met warm weer zijn deze vele male beter als de pp2ct als ik het goed begrijp?
 
Enigsinds, en die s20's komen dus prima uit de test.
Dan ga ik voor die ipv de pp2ct.
Rij al jaren met een S20 achterband
Voorband rijd ik met een gebruikte supercorsa sc1
Bij mij kan de S20 voorband het niet volhouden kwa grip omdat ik de motor iets voorover heb staan en meer druk op de voorband heb.


Conti race attack schijnt ook een goed en goedkoop bandje te zijn
Team van 2tires rijd daar de ZAC competitie mee
 
Laatst bewerkt:
Tuurlijk staat metzeler op no 1 in Duitsland :X

Pirelli komt uit dezelfde fabriek en Continental is ook Duits, dus dat zegt niet zoveel.

Deze test is alweer wat ouder en heeft de slijtage niet beoordeeld. In de meest recente sportbandentest van Motorrad is de slijtage wel beoordeeld en bleek dat de M7 op dat gebied minder scoort en is de test gewonnen door Pirelli (gefabriceerd in Duitsland dus doorgestoken kaart :+ )


Ook de Britten bij MCN zijn lyrisch over zowel de Metzeler M7 als de Roadtec 01.
 
Laatst bewerkt:
Een andere insteek is op circuit te kijken waar mensen mee rijden.

Bij de macz( circuitdagen met straat motoren op zandvoort) zie ik heel veel metzler en Pirelli. Sportbanden (Rosso & Rosso Corsa), supercorsa SP/sc2 en natuurlijk de m7 en racetec K3/K2 zie ik het meest.

Hangt ook een beetje af wat er dan het beste en goedkoopste is, en heel belangrijk hoe hard je kan rijden. Nieuwe Sc2 bandjes hebben weinig zin als je 2 min 30 rijd.

En bandjes is natuurlijk ook heel persoonlijk. Ieder mag zelf bepalen wat hij belangrijkste vind; grip,levensduur of toch nog redelijk grip op de openbare weg.
 
Sleutel vergeten, dus eerste sessie gemist... contact gehotwired. En tankdop opengebroken met een schroevendraaier en een waterpomptang. Daarna in sessie 2 mn pr naar 2.04 gebracht. Mn maatje was de gopro verloren dus in de middagpauze samen met een baco even de baan verkent. En jahoor!!! In 10 stuken terug gevonden. Maar gopro's zijn ( blijkbaar ) praktisch onverwoestbaar ofzo, want nadat dat ding met 250km/h zijn motor verlaten had, deed hij het gewoon weer!
Anyhow, sessie 3 pr weer aangescherpt naar 2.03 nogwat. Sessie 4 een 2.02.9 gereden en in de laatste sessie een 2.02.4 gereden. Ik ben dus wel blij, zeker als je er vanuit gaat dat de motor veel te arm liep.

Met nieuwe banden en een goed lopende motor zou 1.59 erin moeten zitten.
 
Laatst bewerkt:
Sleutel vergeten, dus eerste sessie gemist... contact gehotwired. En tankdop opengebroken met een schroevendraaier en een waterpomptang. Daarna in sessie 2 mn pr naar 2.04 gebracht. Mn maatje was de gopro verloren dus in de middagpauze samen met een baco even de baan verkent. En jahoor!!! In 10 stuken terug gevonden. Maar gopro's zijn ( blijkbaar ) praktisch onverwoestbaar ofzo, want nadat dat ding met 250km/h zijn motor verlaten had, deed hij het gewoon weer!
Anyhow, sessie 3 pr weer aangescherpt naar 2.03 nogwat. Sessie 4 een 2.02.9 gereden en in de laatste sessie een 2.02.4 gereden. Ik ben dus wel blij, zeker als je er vanuit gaat dat de motor veel te arm liep.

Met nieuwe banden en een goed lopende motor zou 1.59 erin moeten zitten.

Vetvetvet! Die magische 2 minuten grens komt eraan..
Welk Type cbr heb je?.
 
Terug
Bovenaan Onderaan