Kymco DownTown 350

Klopt, DCBS heet het.

De linker voorremklauw hangt in een soort hefboompje met een zuiger eraan die de achterrem aanstuurt.
Als je de achterrem bedient gaat voor ook meedoen en dit alles geregeld door een PCV klep die achter het rechter kuipdeel zit.
Daarbij moet je de voorste klauwen onder een bepaalde hoek houden met ontluchten en dus ook die PCV niet vergeten!
De dealer waar ik hem toen kocht had het niet zo netjes gedaan waardoor er onlangs bij het verversen echt smerige vloeistof uit het laatste stukje kwam.

Ook nog last gehad van een rammelende DCBS klauw/hefboom, Honda monteerde af-fabriek een te zwak veertje waardoor ie na verloop van tijd gaat rammelen alsof je balhoofdlagers ver heen zijn, héél irritant.
Vorige maand vervangen door een sterkere veer, ontworpen door een van de Pan-forumleden, geen rammeltje meer gehoord:)
 
Inderdaad een Honda mag niet rammelen. Daar zijn andere merken voor zoals mijn Harley. Toen ik die kocht dacht ik dat die speling had in de primaire aandrijving of versnellingsbak/koppeling, maar dat bleek speling tussen het rempedaal en het stangetje dat je hiermee bedient. Als je over een brug of slechte klinkerweg rijdt rammelt het als een gek, maar dat noemt men bij bij zulke fietsen "karakter" Raar volk die Harley rijders :)

Wel mooi dat er mensen met dit soort oplossingen komen. In dat opzicht is het scootergedeelte op MF ook actief met het delen van praktische tips.

Hoe staat het eigenlijk met de rammel aan de voorkant van je DT?
 
Een eerlijke Harley-rijder...die zijn ook zeldzaam:)

Zijn er maar weinig die toegeven dat zo'n ding rammelt!

Die 'klonk' is er nog, ik houd het maar op het kuipwerk dat iets beweegt icm een vrij stugge voorvork, er zit iig geen mm speling op.
 
Jippiee!!

De bandjes liggen erom hoor, achterwiel eruit halen was niet heel spannend, al zag dat er wel zo uit.

Alles ging goed los, er zat alleen nergens ook maar één druppie vet op!

Ik zag dat de Kenda voorband nu al droogtescheurtjes vertoonde waar ie aansluit op de velgrand, stond ik toch wel ff van te kijken.....

Vwb de schokdempers, de rechter is wel degelijk anders dan de linker, er zit namelijk een beugeltje op gelast waar de remslang doorheen loopt, soort steuntje en niet meer dan dat.

Ga hem binnenkort richting YSS sturen:)
 
De sounds en de looks van de Harley spreken mij persoonlijk aan (kwestie van smaak). Het schudden van het blok spreekt mij ook aan. Nu schrik ik niet zo snel van wat trillingen na eencylinders gereden te hebben tot 660cc. Rechtuitstabiliteit is perfect ondanks het ouderwetse frame en de simpele vering. Voor het bochtenwerk moet je het niet kopen door het totale gebrek aan grondspeling (zelfs de Kymco DT pakt beter rotondes) en wind tegen is ruk. De zitpositie lijkt veel op die van een scooter, maar als ik dat tegen andere Harley rijders zeg worden ze boos. Ik wilde dat ding een tijdje verkopen, maar dat mocht niet van mijn vriendin :) Sleutelwerk heb ik nog niet gehad. Ondanks de verhalen heeft de EVO sportster op dat gebied juist een goede naam (beter dan de bigtwins). Dat blok is ontwikkeld samen met Porsche, voor wat het waard is. Maar we gaan het zien en ik rijd er niet zo veel op. En dan heb je nog het publiek dat er op rijdt. Niet allemaal, maar een behoorlijk deel is erg eenkennig. Wat dat betreft is de scooterrijder veel minder eenkennig en meer open minded, ondanks de easy rider feel free marketing machine van HD corp. Mocht je je daar iets van aantrekken, onder Harley rijders is het vaak bekvechten dat je net het verkeerde model hebt om erbij te horen (waarbij weet ik niet, maar dat terzijde). Als scooteraar hoor je helemaal nergens bij in het motorwereldje, daardoor zijn de berijders juist veel meer relaxed in mijn ogen. Ik denk bij mijzelf zoek het lekker uit dan rij ik gewoon wat ik wil. Hoever iedereen dit ook uit elkaar vind liggen, zelf vind ik mijn Harley en scooter meer overeenkomsten vertonen met hun laid back zithouding en hun matige tot voldoende remmen en vering en wijkt een sportmotor op deze punten meer af. Sorry voor de spam in het DT topic.

Fabrikanten hebben er inderdaad wel een handje van om alles droog in elkaar te zetten. Dat ben ik al vaker tegengekomen.

Recent kwam ik er met het vervangen van mijn remschijf achter dat de fabrikant daar ook loctite heeft gebruikt (blauw), van Jan had ik al begrepen dat dat er op moet. Volgens het werkplaatshandboek moeten die boutjes vast op 32-38nm. Het zijn M8 boutjes in het aluminium, het leek wel redelijk fijn schroefdraad. Loctite is wat vettig bij montage en je hergebruikt dezelfde boutjes, beiden zijn factoren waarmee je een bout vaster draait met hetzelfde aanhaalmoment. Komen er zoveel krachten op een remschijf dat het zo vast moet in aluminium? Ik heb ze op 30nm vastgezet met blauwe loctite, wel opbouwend en kruislings gewoon omdat het kan. Voor degene die zeggen hou echt altijd strict het WPHB aan, ik heb met mijn Yamaha al eens een nieuwe bout stukgedraaid door hem op het aanhaalmoment van het WPHB te zetten. De bouten waarmee je de remklauw vastzet zouden op 30-40nm moeten. Hier zat nog montagevet op van de vorige keer en die bouten heb ik al vaker gebruikt, dus die heb ik op 30nm vastgezet. Als jullie andere inzichten of ervaringen hebben hoor ik het graag.
 
Laatst bewerkt:
Herkenbaar, dat Harley verhaal.
Lachwekkend ook wel, het gros van de gasten die op zo'n ding rijden voelen zichzelf 'king of the road' en kijken op alles en iedereen neer.
Beetje iets te compenseren lijkt het wel, of misschien altijd gepest vroeger, ik weet t niet...vind het iig kinderachtig lachwekkend soms.
Helemaal als ze zo'n chopper gefabriceerd hebben.

Dan sta ik ernaast, in de auto of op de motor/scooter en dan denk ik....jij kan toch nooit een lekker ritje maken zonder dat je armen en je handen dood aan gaan voelen, om over je rug nog maar te zwijgen...brrrr, niks voor mij!

Vwb LocTite, dat zit altijd op remdelen en is tegen eventueel loslopen van boutjes, het aandraaimoment verandert niet.
Jij draait hem vast op dat moment en daar blijft ie ook, althans, dat is het idee van LocTite.
Ik ben het op al mijn motoren nog tegengekomen op remschijfboutjes en op remklauwbouten.
Op remklauwbouten hoort géén montagevet te zitten.
 
Het mooiste om te zien en te horen vind ik oldtimers, maar om nu nog een keer een hele motor uit elkaar te halen zie ik niet zo zitten. Wat mij aanspreekt in mijn sportster blok is dat het is ontwikkeld in 1957, het is in de jaren tachtig echter doorontwikkeld in samenwerking met porsche. Maar de opbouw is nog hetzelfde, het is het enige harley blok dat nog ouderwetse stoterstangen heeft. Een chopper in de letterlijke zin van het woord kan ik juist heel erg waarderen. Als je tijd hebt om je te verdiepen in de geschiedenis van de bobber en chopper zul je zien dat het begonnen is met functie en dat het gaandeweg steeds meer om de vorm is gaan draaien. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar er zijn mensen die een goed gebouwde chopper beter vinden rijden dan een standaard fiets uit dezelfe periode. Er komt veel bij kijken als men de geometrie gaat aanpassen. Andere balhoofdhoek kan de weglegging maken of breken en lasssen aan een hoofdframe met duw- en trekkrachten is iets anders dan ergens een beugeltje oplassen. De vader van een vriend van mij heeft altijd als metaalwerker bij de hoogovens gewerkt, die heeft vanaf tekening een Indian frame nagebouwd vanaf scretch. Als blok wilde hij een Yamaha gebruiken maar er is uiteindelijk een buitenboordmotor ingekomen omdat hij daar ook altijd aan sleutelt en die had hij liggen. Een kenteken is er nooit opgekomen, hij vond het bouwen leuk. Hij heeft ook wel eens bij hem thuis een onderdeeltje gedraaid voor in mijn motorblok.

De geschiedenig intrigeert mij wel. Kijk bijvoorbeeld wat de eerste Vespa en Honda Cub hebben betekend voor onze huidige scooters.

Met bouten heb ik altijd begrepen dat bij hergebruik en vettige bouten het aanmaalmoment gaat afwijken. Je momentsleutel weet natuurlijk niet of de bout vettig of oud is, maar het schijnt voor het schroefdraad wel te schelen. Verder heb ik dat dus niet goed gedaan met montagevet, al is er bij mij nog nooit een bout los getrild.
 
Ik vind zelfbouwprojecten altijd bloedlink, vooral omdat er hier in NL niet echt specifieke eisen zijn omtrent (aantoonbare) veiligheid.
Het moet 2 wielen hebben, juiste verlichting en alles moet vast zitten en dat is het wel zo'n beetje.

Ik vind oude Honda's geweldig mooi, komen nu ook weer als retro terug, echt schitterend!
Jammer dat ze zo duur zijn.....en jammer dat de CBX1000 niet opnieuw uitgebracht wordt.
Kijk voor de grap eens naar de details van de (oude) nieuwe CB1100, die koperen ringen onder de kopbouten, echt schitterend en dikke knipoog naar vroegah.

Nog wat voteau's voor de liefhebbers.













 
Laatst bewerkt:
Vwb de schokdempers, de rechter is wel degelijk anders dan de linker, er zit namelijk een beugeltje op gelast waar de remslang doorheen loopt, soort steuntje en niet meer dan dat.

Ga hem binnenkort richting YSS sturen:)

Dat haakje zullen ze mogelijk niet aan je YSS schokbrekers gaan maken.
Maar maakt denk ik niet zo heel veel uit.
De remleiding blijft waarschijnlijk omdat hij voor de rest best al goed op zijn plek zit (3X beugel) ook zonder dat haakje wel zitten.

Ook handig is om de vragen of ze de pré-load functie van de schokbrekers aan de bovenkant willen/kunnen bouwen....dit moet opzich volgens mij geen groot probleem zijn voor een schokbreker bouwer.

Op de een of andere manier zitten de pré-load afstellers bij DT300/350 steeds aan de onderkant waar het achter de uitlaat zeer lastig is af te stellen :z
De linker kant waar de uitlaat niet zit heb je bij DT300/350 veel meer beweginsruimte voor het afstellen van de pré-load's.

Dit is juist een verademing bij de Xciting want daar hebben ze er even beter over na gedacht en de pré-load afstellers aan de bovenkant gemaakt....zodat er voldoende ruimte is en je niet in de te krappe ruimte hoeft te werken.
Vreemd eigenlijk dat ze dit niet ook bij de DT350 die later is uitgekomen dan de Xc hebben doorgevoerd :?

THX. 4 Pic's.

Cheers Jan
 
Laatst bewerkt:
Ik snap wat je bedoelt met zelfbouw "projecten". Maar een goede framebouwer is een ander verhaal.

Honda heeft voor de nodige verandering gezorgd in de motorwereld. Op momenten is het een pionier met visie maar het is ook een massa producent in motortermen.

Vaak is het ook you ride what you got. De DT is mijn tweede Kymco. Ze zijn in mijn ogen niet perfect maar slecht zijn ze ook niet. En niets is perfect, elk apparaat heeft wel iets.
 
@Jan, die pre-load zit bij bijna alle 'echte' shocks aan de bovenkant dmv aan schroefverstelling en de 'spindel' zit aan de onderkant.

Die OEM shocks zijn super goedkoop gemaakt, dat is aan alles te zien.
Spindel aan de bovenkant en op het 'drukvat' zit nu al roest aan de bovenkant.
Veren zijn zo slap dat ik de versteller met de hand naar max kan draaien!


@Bob, Kymco zijn prijs/kwaliteit top, zeker de DT300.
Bij de DT350 is die verhouding een beetje anders....dan vooral de prijs kant.
 
Mijn eerste Kymco was een New Dink 200. Nieuwprijs 3.000 euro en ik kocht hem voor 2.000 euro (6 maanden oud en 3.300km gelopen).

Mijn tweede Kymco is de DT300. Nieuwprijs 4.500, ik kocht hem voor 3.300 euro (een jaar oud en 6.800 km).

Beiden hadden nog zeer goede Michelin City Grips in plaats van de Kenda's.

Zo blijft het nog vriendelijk, een Yamaha lijkt minder af te schrijven.
 
Nieuw is dat prijsverschil er bij de x-max 300 / DT350 wel uit volgens mij. Bij de T-Max / AK550 zie je het nog wel.

Yamaha behoort wel tot de top binnen de scooterwereld, maar je betaalt ook wel een stukje naam. Bij motorfietsen is Yamaha duur met zijn OEM onderdelen, hoe dat bij scooters zit weet ik niet. Voorbeeldje van een ouderwetse carburatiefiets. Yamaha rekent voor een membraan 100 euro per stuk. Suzuki gebruikt ook Mikuni en rekent 25 euro voor een membraan, die past ook. Je zal een viercilinder hebben.

Mijn DT vind ik al goedkoop met onderdelen, maar de Piaggio van mij pa (ook 300cc) is tot nu toe nog goedkoper met onderdelen.
 
Laatst bewerkt:
Misbruik maken van de marktpositie...

Ik heb een FJR1300 gehad, toen ik hem kocht zat er een flesje Yamalube cardanolie bij, volgens mij kosten die flesjes 45 Euro!!

Je kunt er ook gewoon de juiste van een ander (goed) merk in kieperen, kost je dan nog geen 10 Euro.
 
full

mijn zelfbouwer reed kut na 20x rijden verkocht met veel velies.
 
Laatst bewerkt:
orginele springer voorvork is niks mis mee word nu nog steeds gewoon uitgebracht op nieuwe harleys.
looks daar gaat het om bij een harley...
gelukkig ben ik daar overheen gegroeid.
 
Wat doet zo een springer, 1.500 euro voor een tweedehandsje?
Zelfs voor Harley begrippen staat juist de softtail niet bekend om zijn goede wegligging.
Zo te zien komt de bandenmaat aardig overeen met mijn sportster. Bochten is minder maar hij heeft toch geen grondspeling. Rechtuitstabiliteit is wel verrassend goed. Had je hem zelf gebouwd of zo gekocht?

Mijn Triumph Street Triple R vond ik subliem rijden qua sturen en remmen. Maar hij daagde mij daardoor uit en ik moest mij constant inhouden om normaal te rijden op de openbare weg. Dat is de andere kant van de medaille. Om die reden heb ik hem verkocht, omgerekend volgens mij iets van 1,50 euro per km afgeschreven. Nieuw gekocht en met iets van 2200km ingeruild. Wel netjes ingereden en aan de snelheden gehouden, maar ik dacht steeds ik zit op de verkeerde fiets. Dat zijn wel de fietsen om tweedehands te kopen, dat ding was echt als nieuw. Maar ik was al een keer bijna mijn rijbewijs kwijt op een andere fiets en dat wil ik niet. Dat was wel een mooie les, nu doe ik het rustig aan op mijn motor en scooter.

Wij Nederlanders zijn niet zo chauvinistisch. Amerikanen zijn met hun Harley trots op american made. Oke, met dank aan o.a. Showa en Brembo. maar wat niet weet wat niet deert. Wij mogen als scooteraars wel wat trotser zijn op Van Doorne met onze CVT. Het is misschien een tik van mij dat de techniek en het verhaal achter een voertuig mij aanspreekt.
 
Laatst bewerkt:
Hey.
Tussen alle lange berichten hier, grijp ik even de kans om mezelf voor te stellen.
Ik ben André, 35 lentes jong en woon in Utrecht.
Vandaag een account aangemaakt omdat ik in de nabije toekomst een motorscooter wil kopen. Dit om het aantal km op mijn auto wat te beperken en omdat het leuk is.
Mijn route is 50km enkele rit, waarvan 40 km snelweg.
Oja en met 170cm lichaams lengte niet heel lang, haha.
Nu heb ik een budget tot maximaal 4000eu.
Wat zou jullie tip zijn?

Per toeval kwam ik een kymco dt350i tegen met 7k op de klok.
Extra:
Koffer
Hogere ruit.
De verkoper vraagt er 4000eu voor.
Wat vinden jullie daarvan?

Groetjes,

Dre
 
Laatst bewerkt:
Welkom André,

Als je km maakt is een scooter niet goedkoop in onderhoud tenzij je alles zelf doet. De frequentie van beurtjes ligt veel hoger en alles bij elkaar ben je vaak veel meer kwijt dan een auto. Leuk is het wel om met de scooter te rijden.

Als je iets specifieker aangeeft waarom je minder km met je auto wilt rijden kunnen we je ook concreter advies geven.

De prijs van die 350 is netjes, nieuw kosten ze volgens mij 6.800.

Mvg, Bob
 
Laatst bewerkt:
Hallo en welkom André.

Met 170cm lengte kan je die prima berijden en daar zul je je voor de rest qua prijs geen bult aan vallen, je mag dan nog 3000km. door rijden voor er een olie+ filtere wissel en kleppen check service zit aan te komen.

Download uit bericht 1 op pagina 1 het "wphb" en je kunt zelf even meekijken wat er allemaal aan wordt gedaan met de 10.000km beurt.
Het zelfde vindt je ook terug in de gebruiksaanwijzing die je in het zelfde bericht kunt downloaden.

Voor andere details/adviezen zit je hier in dit topic ook helemaal op zijn plek.
Je woont in Utrecht dus zou je de service beurt evt. bij TweewielersNoord kunnen laten uitvoeren, dat is geen Kymco dealer, maar dat maakt het wat mij betreft juist betaalbaar.
Zie voor adres : https://www.facebook.com/tweewielers.noord.1/
Zelf de service onderdelen mee nemen (vraag mij wat en waar te kopen) zou daar denk ik ook wel eens van toepassing kunnen zijn.... bij 12000km. is de garantie termijn ook nog eens verlopen dus lijkt mij dat een prima oplossing om redelijk goedkoop te gaan rijden.


Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan