XS750 deel 3

Status
Niet open voor verdere reacties.
€750,- ??

Voor een 850 met 900-kit?!
PHUCK! die is gek...
Ophalen dat ding, afdingen op die "ontstekingsproblemen" en gaan..
 
Ja laten we zeggen dat de staat van de motor "bepaald niet mee viel"..
Gelukkig was de verkoper alleszins redelijk in het accepteren van een 'passend bod' :P
 
Liefhebbers, ik heb een probleem waar ik echt hulp bij nodig heb. Ik rijd met veel plezier op mijn xs. Start netjes ,wel altijd bij koude start met choke. Loopt na een minuut of twee a drie lekker stationair. Choke kan dan wel weer in. Rijden maar, pakt lekker op nergens een dip in vermogen. Ook hogere snelheden geen probleem. Na een tijdje ( blok goed op temp.) slaat ie af op het moment dat ik stil sta .Ik kan hem wel aan de praat houden met continu gas te geven Als ie afslaat krijg ik hem dan ook niet meer aan de praat. Wel gelijk een dikke knal uit de uitlaat. Als de machine weer is afgekoeld start ie weer zonder probleem.
De bougies zijn mooi lichtbruin en nieuwe NGK BPR-7ES.
Als ik naar info zoek over de BPR vs BP bougie kom ik veel tegenstrijdigheden tegen . Op dit forum wordt gesteld dat er met de BPR zonder probleem kan worden rondgereden.
Heb geen origineel luchtfilter maar losse filters per carburateur. 132 sproeiers geplaatst in Mikuni II.
Waar ga ik beginnen met zoeken ? Handboek van Peters geeft hierover geen uitsluitsel, of toch en lees ik er al tien keer overheen.
Ontsteking ,condensator,toch bougies of toch nog iets anders.
Wie herkend of kent dit probleem en weet de bijpassende oplossing ?
 
Laatst bewerkt:
Ik denk het stationair toerental bij warme motor iets hoger afstellen. En wellicht zuigt ie ergens valse lucht aan ?
 
Dikke knal, dan denk ik toch aan de ontsteking of hij loopt niet meer op drie cilinders.
Hé Hans, dank voor je reactie. De ontsteking, is dat zoals men in mijn Peters handboek schrijft, met de hand te doen ? Met lampje/ multimeter ?
Zal ook de tip van Nop nog even uitproberen voordat ik met de ontsteking aan de slag ga.
 
Heb je nog een ontsteking met contactpunten of een elektronische?
Als de ontsteking niet goed staat dan loopt de motor ook koud niet lekker.

Heb je ook al gekeken naar de ontluchting van de benzinetank? Dus of het gaatje in de dop nog open is.
 
Dus als de motor warm is heb je problemen?
ga analytisch storing zoeken.

Carburateurs werken goed bij koude motor, dus misschien valse lucht als de motor warm is omdat er dan ruimte komt tussen je aanzuigrubbers.

Ontsteking werkt goed bij koude motor, harde knal lijkt dan op een ontsteking die ermee ophoud bij warme motor, misschien een condensator die niet fris meer is, misschien een scheurtje in je bobine die groter wordt bij uitzetting door warmte en dan de vonk over doet slaan. etc.

Check eens of je bougies vonken als je weer dat probleem hebt bij warme motor.
 
Klinkt als een een defecte bobine of (bij een elektronische ontsteking) een defecte hallgever.
 
Laatst bewerkt:
Heb je nog een ontsteking met contactpunten of een elektronische?
Als de ontsteking niet goed staat dan loopt de motor ook koud niet lekker.

Heb je ook al gekeken naar de ontluchting van de benzinetank? Dus of het gaatje in de dop nog open is.

Tankdop is een nieuwe en de gaatjes ,ook die van de pakking, zijn open.
De ontsteking is er eentje met contactpunten.
Er is in het verleden al flink aan gesleuteld gezien de overgedraaide kopjes van een aantal stelschroeven.

full
 
Dus als de motor warm is heb je problemen?
ga analytisch storing zoeken.

Carburateurs werken goed bij koude motor, dus misschien valse lucht als de motor warm is omdat er dan ruimte komt tussen je aanzuigrubbers.

Ontsteking werkt goed bij koude motor, harde knal lijkt dan op een ontsteking die ermee ophoud bij warme motor, misschien een condensator die niet fris meer is, misschien een scheurtje in je bobine die groter wordt bij uitzetting door warmte en dan de vonk over doet slaan. etc.

Check eens of je bougies vonken als je weer dat probleem hebt bij warme motor.

Bedankt voor je reactie. De aanzuigrubbers zijn nieuw en sluiten goed aan. Je overige tips zal ik één voor één nalopen voor zover mijn beperkte kennis ervan dat toelaat. Bougies is te doen. Ik hou je op de hoogte.
 
Klinkt als een een defecte bobine of (bij een elektronische ontsteking) een defecte hallgever.

In mijn reactie op Marinus tips schreef ik al dat mijn kennis van motortechniek beperkt is. Ik ben met dit project begonnen om die kennis te verbeteren. In de afgelopen jaren gaat dat stukje bij beetje de goede kant op. Maar bij jou tip voel ik mij weer een dummy. Een defecte hallgever ?? Die ga ik opzoeken ,okay . Dan kom ik daar later op terug.
Mijn XS heeft contactpunten dus niet van toepassing ? Dan misschien de bobine. Ga ik uitzoeken.
Wordt vervolgd.
 
Ik ben met een Virago 750 bezig.
Ook deze heeft wat problemen met lekker lopen.
Er zat totaal geen fut in en het ding trok voor geen meter.
Nieuwe bougies er in gedraaid en de motor liep weer als een dolle. Echter van korte duur want bij warme motor begon hij steeds slechter te lopen en begon te ploffen.
Bougies waren spierwit dus veel te weinig benzine. Na een test met wat remmenreiniger blijken de inlaatrubbers te lekken. Er komt dus valse lucht mee dat het slechte lopen mogelijk veroorzaakt. Nieuwe rubbers besteld inmiddels.
Waar ik wel blij mee ben is dat het vermogen er weer was en het ding lekker snel op trekt zoals het hoort.
 
@Pelt; ook ik verdenk een bobine, vooral ook omdat het euvel juist bij een warmere motor optreedt..
Bobines zijn goed aan te komen via eBay of MP.
Een condensator die de geest geeft kan ook, dit is eenvoudig te zien door even zonder dekseltje te gaan rijden en zien of er veel vonken tussen de punten zichtbaar zijn.
Ik zeg; ombouwen naar elektronisch..ben je van alle gezeur af..mits je bobines goed zijn (doormeten!!)
Primair (tussen plus en min/ophanging) en secundair (tussen bougiedop en plus of min) mogen de drie bobines 5% afwijken.
 
Net een flink stuk gereden met een één slag dieper gedraaide stationair schroef.
Ik dacht, beginnen met de makkelijkste aanpassing. Ik kan wel juichen. In ieder geval , weer lachen als ik ontspannen voor een stoplicht sta te wachten.Motor loopt met een warm blok heel mooi stationair en pakt netjes op .
Dus vooralsnog geen gesleutel aan ontsteking of bobine enz...
Hoe simpel lijkt het "grote " probleem te verhelpen.
Dank in ieder geval aan allen die zo snel gereageerd hebben en Norbert met de gouden tip !!!!
Ik zal alle overige tips in mijn wphandboek schrijven want het blijft natuurlijk sleutelen om deze XS op de weg te houden en er plezier aan te beleven.En een utopie om te denken dat er nu niets meer vervangen moet worden.
Zeer binnenkort maak ik een dagtour de Eifel in. Zal mij daarna weer melden met de status van de XS op dat moment.
full
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan