SV650S Stotteren/inhouden bij warme motor en bulten

br210

MF'er
8 okt 2016
141
39
Haaksbergen
Beste MF’ers,

Ik heb een probleem met mijn Suzuki SV650S uit 99. Zo’n 4-5 weken geleden heb ik hem gekocht bij een particulier en is hij gelijk bij de motorzaak neergezet om teruggevoerd te worden naar 35kw. Ongeveer 1,5 week later heb ik hem opgehaald van de motorzaak. Die dag een stukje gereden en niks aan de hand, dag erna begon hij na +- 30km (bij warme motor dus) te stotteren, het leek alsof 1 cilinder af en toe uitviel. Het werd steeds erger op de snelweg, toen de snelweg af en ik kon niet meer wegrijden want hij stotterde te erg en viel uit met knallen uit de uitlaat. Stationair is er overigens niks aan de hand en hij startte ook perfect. Toen de ANWB gebeld en het duurde even voordat ze kwamen. Motor was dus weer iets afgekoeld en toen de ANWB kwam kon ik weer +- 100m rijden waarna hetzelfde probleem zich weer voordeed. Overigens starten en stationair weer niks aan de hand. ANWB wist het ook niet en heeft hem laten afvoeren naar de motorzaak.

Motorzaak heeft er naar gekeken maar niks kunnen vinden. Valse lucht gecheckt, bobines gewisseld, nieuwe bougies, accu/spanningsregelaar etc doorgemeten, maar ze nog kunnen niks vinden.

Wel hebben ze geconstateerd zodra je over een flinke bult of hobbel rijdt, de motor even inhoudt/stottert en weer verder rijdt. Dat heb ik zelf ook geconstateerd nadat ik hem gisteren opgehaald heb. Ik ga er zelf mee aan de slag nu want van een motorzaak uurtarief word je ook niet blij. Ik durf er nog geen lange afstanden mee te rijden omdat ik bang ben weer stil te komen staan.

Het vermoeden is dat er ergens een kortsluiting/massa probleem zit wat zich voordoet bij bulten en/of warme motor. De vorige eigenaar heeft een soortgelijk iets gehad vorig jaar en nadat hij een nieuwe accu geplaatst had was het probleem over.

Het lijkt dus een elektronisch probleem of hebben jullie andere ideeën wat ik (en de motorzaak) over het hoofd zie(n)?

Goed weekend.
 
Laatst bewerkt:
Wellicht staan de problemen die je omschrijft wel los van elkaar.
Onderstaand een aantal ideeën die me te binnen schieten.

Betreft het even wegvallen als je door een kuil rijd:
Is de veer van je standaard/jiffy nog sterk genoeg?

Betreft het uitvallen / sputteren:
-Tank ontluchting dicht?
 
Ook even naar je koppeling schakelaar kijken.
Zou alle schakelaars ook eens even inpraten met contactspray/ smeermiddel.
Dus koppeling schakelaar, jiffy schakelaar, contactslot, richtaanwijzerschakelaar, dodemansknop enz. enz.
Baat het niet dan schaadt het niet.
 
De veer van de jiffy is niet heel erg sterk meer en de schakelaar gaat ook wel snel "aan" als je hem naar beneden tikt. Daar ga ik dus een nieuwe veer aan maken want dat kan wel het euvel zijn mbt de bulten.

Net nog even kwartiertje gereden, motor werd dus niet superwarm maar ik merkte dat hij ook even een keer inhoudt als ik hem wat verder door trek in de toeren.
 
Had de motor dit gedrag ook al voordat de motorzaak hem afgevoerd had?
De 1e generatie SV650S wordt door middel van andere gasschuiven aangepast en de motorzaak heeft dus aan de carburateurs lopen sleutelen.

Lijkt mij een probleem dat je bij de motorzaak neer moet leggen? motor loopt niet meer goed nadat zij hem afgevoerd hebben wat ik begrijp.
 
Laatst bewerkt:
Mijn ervaring met de oude SV's is dat de voorste cilinder gevoelig is voor vocht, dit ivm het ontwerp van de bougiedop/vocht etc. Spray er eens wat WD-40 in, en eventueel nog een extra afdekkapje plaatsen vóór de bougiedop.
 
Hij loopt al weer 1000km probleemloos. Ik vermoed dat het stotteren bij warme motor en/of bij hobbels twee losstaande problemen zijn/waren. Want ik denk dat de massa van 1 vd bobines niet helemaal lekker was en dat ze bij de motorzaak deze massa weer hersteld hebben met het wisselen van de bobines. Het inhouden bij hobbels heb ik eigenlijk ook niet meer gemerkt.
 
Laatst hield de Suzuki toch sporadisch weer een beetje in. Dit was nadat ik zo'n 10km snelweg rond de 170-180 kmh gereden had :9 . Het inhouden deed hij een keer of 3 op de snelweg (o.a. bij een hobbel in de weg) en daarna bij optrekken in z'n 1 en 2 rond de 8k rpm.

Ik vind het maar gek allemaal. Het zou iets in de carburatie kunnen zijn. Gasnaald/gasbuizen die blijven hangen o.i.d. Maar dan lijkt het me dat het zonder aanpassingen niet in 1 keer over kan zijn en dat de afgelopen 1500km de motor als een zonnetje liep.

Of zou het toch iets in de elektra zijn? Slechte massa wat zich alleen voordoet bij goed warme motor? Of slechte bobines die bij warme motor of veel vermogen storing geven?

Graag hoor ik wat jullie gedachte hierover is :?
 
Terug
Bovenaan Onderaan