Raar probleem met knipperlicht Kawasaki ZZR 600 ‘90

Enter85

Rookie
3 jul 2017
2
0
Probleem:
Knipperlicht Kawasaki ZZR 600 ’90 werken niet.

Edit - opgelost - :
Dank aan de mensen die mee dachten.
Voor het geval iemand hetzelfde probleem heeft en deze post vind:
Zowel de RAW schakelaar en de knipperlicht relais waren niet goed. Vandaar dat het probleem lastiger te achterhalen was. De RAW schakelaar schoon geschuurd ed. en de knipperlicht relais vervangen.


Accu: 12 Volt

Getest:
• Direct stroom vanaf accu naar RAW schakelaar:
Alle de knipperlichten gaan aan (links of rechts), maar knipperen (natuurlijk) niet.
• Direct stroom vanaf Knipperlicht relais naar RAW schakelaar:
Er komt nog hooguit 1-2 Volt bij lampjes aan.
• Knipperlicht relais er tussen uit, stroom doorverbonden:
Er komt nog hooguit 1-2 Volt bij lampjes aan.

• Alle 4 de knipperlichten losgekoppeld, knipper relais weer verbonden:
Er staat 12 Volt op het draad naar de lampjes, en l/r indicatielampjes op dashboard doen het weer, knipperen echter niet. Zelfde meting van 12 Volt bij de RAW-schakelaar en Knipperlicht relais.
• Verbind weer 1 van de 4 knipperlichten (maakt niet uit welke):
Er komt nog hooguit 1-2 Volt bij lampjes aan. Zelfde meting bij de RAW-schakelaar en Knipperlicht relais.

Knipperlicht relais kapot:
1. Knipperlicht Relais er tussen uit maakt niks uit = Knipperlicht Relais niet kapot?
2. Stroom ‘knippert niet’ = Knipperlicht Relais kapot?

Lek in draad richting lampjes:
1. Zodra er een lampje is verbonden valt de stroom weg = Lek in draad richting lampjes?
2. Stroom valt niet weg als stroom direct van accu naar RAW-schakelaar gaat = Geen lek in draad richting lampjes?
3. Richting rechts of links maakt niet uit.

Lek in draad tussen Knipperlicht relais en RAW-Schakelaar:
1. Direct stroom vanaf accu naar RAW schakelaar = Lampjes werken.
2. Direct stroom vanaf de Knipperlicht Relais naar RAW schakelaar (vermeid draad tussen knipperlicht relais en RAW-schakelaar) = Lampjes werken niet.


Verder nog geprobeerd:
• Draden ‘geschud’, geen effect.
• Contactvloerstof op alle verbindingen in de motor.
• Zekeringen gecontroleerd.
• Accu volledig opgeladen.

Foto's & stroomschema's:
Public - Google Drive
Ik heb geen 100% passend schema gevonden, wat ik heb lijkt op schema 25 qua draad kleuren en dashboard, echter heb ik 2 ipv 3 verbindingen bij het knipperlicht relais..


Ik verwacht dat de knipperlicht relais kapot is, echter snap ik niet waarom de lichten het ook niet doen als deze er tussen uit is en het stroom rechtstreeks wordt doorverbonden.
 
Laatst bewerkt:
doet me denken aan een kapotte remlichtschakelaar aan het stuur.
deze gaf ook een paar volt, echter in beide standen.

meet op alle tussenpunten de spanning eens met alles aangesloten. je zou toch zeggen dat je als je de bedrading volgt vanaf de accu vanzelf minder spanning meet.
dus alles eraan en knipperlicht aanzetten
spanning over de accu
spanning over het relais
spanning over de schakelaar

misschien vind je door dit te doen de oplossing voor je probleem?

of misschien komt er zo iemand die je zonder extra meting al exact kan vertellen wat je probleem is.
 
meet de weerstand van de draad van het knipperrelais richting de schakelaar eens. die moet bijna nul zijn. als daar te veel weerstand in zit vreet de weerstand de spanning op. dat is een draad waar nog wel een weerstand in gebouwd wordt bij led knipperlichten om de stroom te beperken samen met een last onafhankelijk knipperrelais.
als je rechtstreeks spanning zet op de uitgang van het knipperrelais nar de schakelaar is de spanning dan alleen laag als er een kant is ingeschakeld of ook als je de schakelaar uit drukt.
 
Het moet inderdaad de weerstand zijn van de verbinding tussen het relais en de lamp. Dit kan de draad zelf zijn maar ook een connector of knooppunt in het traject.

Nieuw de stroom valt weg maar de spanning als je de lamp aansluit. De stroom gaat juist lopen op het moment dat je de lamp aansluit. Door de hoge weerstand van de verbinding t.o.v. de weerstand van de lamp krijg je een hoge spanning val over de verbindingsdraad (meet maar eens de spanning tussen de lampaansluiting en de relais aansluiting) van ca 11 a 12 volt en dan nog maar ca 1.2 volt spanning over je lamp.

Zaten er eerst led knippers op? Dan kan iemand er een weerstand in hebben gezet om deze goed te laten werken met het relais
 
Dank voor de reacties, ik ga de weerstand meten.
Ik heb de motor al een jaar of 5, ik weet niet of de vorige eigenaar iets met led lichten heeft gedaan.
 
Heb je 12v op de zwart/rode draad tussen de junction box en de knipper relais (wel op contact zetten) zo niet is een relais van de junction box hoogstwaarschijnlijk defect.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan