Franco Morbidelli

Qken

: pretty good at bad decisions
10 jul 2011
49.749
20.261
bijna bij het midde punt
Met dit jaar al 6x winst is het onderhand wel tijd om hem een eigen topic te geven.
Zeker nu hij volgen jaar de gp klassen in stapt.
Volg hem van af 2015 en denk persoonlijk dat het wel is een grote kan worden.



Franco Morbidelli (Rome, 4 december 1994) is een Italiaans motorcoureur.

Carrière Bewerken

Morbidelli maakte zijn debuut in het European Superstock 600 Championship in 2011, waarin hij vier races reed op een Yamaha. In 2012 reed hij zijn eerste volledige seizoen in dit kampioenschap en werd zesde in de eindstand met één podiumplaats op de Nürburgring. In 2013 stapte hij over naar een Kawasaki en won hij twee races op het Autódromo Internacional do Algarve en de Nürburgring en werd hij kampioen in deze klasse. Dat jaar maakte hij tevens zijn debuut in de Moto2-klasse van het wereldkampioenschap wegrace en reed op een Suter de Grands Prix van San Marino, Japan en Valencia als vervanger van respectievelijk Doni Tata Pradita en Thitipong Warokorn.

In 2014 maakte Morbidelli zijn fulltime debuut in het wereldkampioenschap, maar nu op een Kalex. Hij kende een goed debuutseizoen en eindigde in de tweede helft van het jaar regelmatig in de top 10, met een vijfde plaats in de Grand Prix van Aragón als hoogtepunt. Hij sloot het seizoen af op de elfde plaats met 75 punten als de op twee na beste rookie.

In 2015 behaalde Morbidelli tijdens de Grand Prix van Indianapolis zijn eerste podiumplaats. Vanwege een ongeluk tijdens een trainingssessie brak hij echter zijn scheenbeen en kuitbeen en moest hij vier races missen. Desondanks werd hij tiende in het kampioenschap met 90 punten.

In 2016 stond Morbidelli acht keer op het podium, waaronder vijf podiumplaatsen op een rij in de laatste vijf races. Ondanks dat hij geen races wist te winnen, werd hij achter Johann Zarco, Thomas Lüthi en Álex Rins vierde in de eindstand met 213 punten.

In 2017 begon Morbidelli het seizoen sterk met een overwinning in de Grand Prix van Qatar, zijn eerste zege in het wereldkampioenschap.

Externe link Bewerken

(en) Franco Morbidelli op de officiële website van het wereldkampioenschap wegrace
Wikimedia Commons Zie de categorie Franco Morbidelli van Wikimedia Commons voor mediabestanden over dit onderwerp.

full

full

full

full
 
Met de TT een t-shirt van hem aangeschaft. Gave rijder! En vanaf volgend jaar dus MotoGP als VR46 academy coureur. Ben heel benieuwd.
 
Met een zitje bij MarcVDS verwacht ik geen heel bijzondere dingen van Morbidelli volgend jaar, nadat hij de Moto2-titel dit jaar op z'n naam schrijft. Ik ben wel benieuwd of hij dan heel anders gaat presteren dan Rabat, die na zijn Moto2 kampioenschap geen deuk in een pakje boter weet te rijden met de Honda.

Hoewel: MarcVDS schijnt een relatief oude Honda te rijden, waar Marquez ook niet al te best mee overweg kon, dus zowel Miller als Rabat worden goed genaaid op moment. In a bad way. :/
 
Ik hoorde een gerucht dt MVDS volgend jaar met Suzuki's gaat rijden.
 
Met een zitje bij MarcVDS verwacht ik geen heel bijzondere dingen van Morbidelli volgend jaar, nadat hij de Moto2-titel dit jaar op z'n naam schrijft. Ik ben wel benieuwd of hij dan heel anders gaat presteren dan Rabat, die na zijn Moto2 kampioenschap geen deuk in een pakje boter weet te rijden met de Honda.

Hoewel: MarcVDS schijnt een relatief oude Honda te rijden, waar Marquez ook niet al te best mee overweg kon, dus zowel Miller als Rabat worden goed genaaid op moment. In a bad way. :/
Grootste verschil is dat Morbidelli veel meer talent heeft dan Rabat. Manier van rijden van Rabat past gewoon niet bij een dikke MotoGP fiets. Gaat dit jaar wel iets beter, maar het is nog steeds niet veel soeps.
 
ff een technisch aspect wat betreft pasini moto2 het viel mij een paar wedstrijden geleden op dat hij zonder koppeling terugschakelt was goed te zien op de cam iemand een idee hoe hij dat doet en of er een aanpassing in het koppelingshuis zit ik kon ook zonder koppeling terugschakelen maar niet op vol toerental.
en als er een aanpassing is waarom gebruiken anderen dat niet want dan hoef de de clipon niet meer te lossen.
 
Pasini heeft zijn achterrem links an het stuur zitten en een heel klein koppeling handeltje voor zijn wijsvinger
 
Laatst bewerkt:
Een auto blipper is niet toegestaan in Moto2.
 
Laatst bewerkt:
Over oude dag gesproken: vinden jullie Morbidelli nog steeds de beste, of is hij over zijn hoogtepunt heen?

Mijn vraag: moet Morbidelli eigenlijk nog wel doorgaan na dit seizoen?
En zo ja/nee, waarom dan wel/niet?
 
Pasini heeft zijn achterrem links an het stuur zitten en een heel klein koppeling handeltje voor zijn wijsvinger

Hij heeft toch juist z'n voorrem links zitten :?

Achterrem wordt doorgaans met de duim gedaan (was Doohan daar niet een pionier in vanwege z'n handicap?) als het met het handje moet.

Tweeterbericht met foto:

Raar gezicht, zonder remhendel rechts.
Mattia Pasini, o cómo ganar en Moto2 frenando y embragando con una sola mano
 
klopt, maar op de cam was te zien dat hij de koppeling niet gebruikte om terug te schakelen en je kan ze niet allebei gebruiken met terugschakelen en remmen.
ik heb bij ons in de SS 600 iemand gezien met een lamme arm die op de tank lag de koppeling en gas tegelijk bediende aan de rechterkant en de voorrem met de rechtervoet.
hij was er ook nog snel mee.
ik heb dat ding wel eens op de testbank gereden en dat vond ik al levensgevaarlijk.



Pasini heeft zijn achterrem links an het stuur zitten en een heel klein koppeling handeltje voor zijn wijsvinger
 
Pasini heeft zijn achterrem links an het stuur zitten en een heel klein koppeling handeltje voor zijn wijsvinger

Ik dacht dat hij links zijn voorrem en koppeling heeft zitten.
Hij heeft een keer crash gehad (crossen?) en daarmee heeft hij z'n rechterarm der mate geblesseerd dat hij nu niet de 100% kracht heeft die hij nodig heeft.
Pasini rijdt sinds dit jaar met deze configuratie.
 
Klopt niet helemaal...het is zijn voorrem die links zit omdat zijn spieren en pezen zijn beschadigd in zijn rechter arm ....de kleine is idd zijn koppeling die heb je eigenlijk alleen maar nodig bij de start.

Precies dit ! Ze kunnen ( volgens mij ) allemaal schakelen zonder koppeling maar er zijn er nog wel veel die de koppeling gebruiken om daardoor de motorrem per versnelling te benutten
 
Knappe zege weer.
En dat terwijl hij niet de snelste was *O*

Hij kwam toch echt als eerste over de lijn. ;-)

Iedere keer dat Marquez of Luthi probeerden aan te pikken, deed Morbidelli er een tandje bij. Ik denk dat hij zeker wel de snelste was vandaag. :Y
 
Volgens mij had hij ook het geluk dat ze achter hem aan het bakkerijen waren.
En hij gewoon constant zijn rondjes kon doen.
Maar klopt wel dat hij de laatste ik dacht 3 rondjes het tempo iets omhoog gooide .
Dus hij kon sneller 👍
 
Door dat 'geluk' hoefde hij zijn echte tempo niet te laten zien. Marquez had genoeg tijd om aan te vallen, maar kreeg het nauwelijks voor elkaar. Heerlijke race in elk geval, ondanks dat de MotoGP-thriller de Moto2 volledig overschaduwde! :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan