MZjes

Is je choke nog in orde? Ik lees af en toe verhalen dat de plunjer in de carburateur zijn rubber verliest. Dan verzuipt hij als hij warm wordt.

Dat rubbertje zit er nog aan, was inderdaad al geopperd en vandaag dan ook gecheckt.
 
Het zou een brandstofprobleem kunnen zijn, b.v. een knik in de leiding, of vuil ergens in een doorlaat.
Ik heb dat lang geleden eens gehad op een motor, steeds even lopen, dan afslaan of alleen stationair draaien, totdat er toch weer genoeg benzine in de vlotterkamer zat, wer even mooi lopen, dan weer naatje, enz.
Was n schilver verf uit de binnenkant van de tank.
Er kon benzine langs, maar te weinig om de vlotterkamer vol te houden.
Het kan natuurlijk ook iets anders zijn, maar ja, elke tip kan nuttig zijn!
Doei,
Doudou
 
Nou, nieuwe bobine zorgt er in iedergeval voor dat er weer wat beweging in de motor zit. De juiste naald ook in de carb gezet, alle verlichting werkt weer naar behoren en wonder boven wonder loopt hij ook na 1 A 2x kicken.

Alleen loopt hij maar een seconde of 20..:-(

Mijn inspiratie is echt op.. ik probeer als uitgangspunt het standaard afstelling, luchtschroef 2,5 A 3 draai, de naald op 4 van de 5 van boven en vandaar verder. Maar dan moet hij in iedergeval even blijven lopen...

Plunjer heb ik gecheckt,is nog heel. Deze stond wel heel slap (helemaal in en was dus niet bruikbaar)
Wat voor ontsteking zit er op? Nog contactpunten?
 
Het was elektronisch, dat was kapot, nu weer contactpunten. Maar, tot hij er plotselinge mee stopte liep hij netjes.
 
-bougie al vervangen?
- puntenset op werking nagemeten?(goede massaverbinding??)
-condensator goed? (geen overmatige vonken tussen de punten als de motor loopt?)
 
-bougie al vervangen?
- puntenset op werking nagemeten?(goede massaverbinding??)
-condensator goed? (geen overmatige vonken tussen de punten als de motor loopt?)

Bougie wel, de rest zal ik het weekend nalopen.
 
MZ vrienden,

Even een vraag waarmee jullie wellicht kunnen helpen, ben mijn TS250/1 weer in elkaar aan het zetten na het compleet strippen en poedercoaten, maar vraag me af hoe het motorblok boven aan de framebout vastgezet moet worden (welke onderdelen in welke volgorde).. Heb het internet lopen afstruinen nadat ik het antwoord in geen enkele manual vond maar kan het echt nergens vinden.

De twee bladed met daartussen het rubber begrijp ik, maar tussen het frame en deze contraptie zitten volgens mij zitten er ook spacers toch?

Wellicht kan iemand een fototje voor me maken van hoe het bij jullie vastzit?

Alle hulp wordt gewaardeerd!
 
Ik zie geen spacers?
92.gif

Ik neem aan dat je de site van Miraculis gevonden hebt?


Bild 92. Obere elastische Motoraufhängung

Rahmen mit eingeschweißter
2. Sechskantschraube (M 12)
3. Distanzscheibe
4. Gummielement mit anvulkanisiertem
5. Tragblech
6. Distanzstück
7. Anschlagscheibe
8. Sechskantmutter M 8
9. Federring
10. Stiftschraube M 8
11. Gummielement, gleich mit Teil (4)
12. Zylinderdeckel
13. Federring
14. Sechskantmutter M 12
 
Laatst bewerkt:
Zat de centrale spacer niet vast aan het rubber? Zou eens bij mijn eigen TS moeten kijken... wellicht bestaan er diverse types..
 
Ik zou niet weten waar een spacer zou moeten komen. Het rubber hangt aan het frame en die blikken schalen hangen er omheen en zitten aan het blok.
 
Volgens mij is distanzstück Duits voor spacer....
Ik dacht aan een shim, maar je kunt afstandsstuk inderdaad ook als spacer vertalen.
Ik heb de nummertjes er maar bij gezet. Dan heb je inderdaad een busje tussen frame en rubber. Nummer zes is ook een afstandstuk maar dat is echt een bus, die zou ik geen spacer noemen.
 
Laatst bewerkt:
Duits kan soms vreemd overkomen.. ik moet recent iemand vertellen dat een Erdbeer geen mol is..
 
Nee, een Erdbeer is een aardbeer, zo'n beest dat onder de grond leeft en je kippen opeet, een soort Das maar dan gevaarlijker. Klauwen, slagtanden, gemeen karakter.
Gelukkig kun je ze makkelijk herkennen, rood met groene strepen.

Zie Wikipedia.
Gelukkig zijn ze zeldzaam in Nederland. Behale in kassen.
 
Heren! Heeft iemand nog een mooie blauwe tank liggen? Voor een mz 250 st/1.
 
Ik dacht aan een shim, maar je kunt afstandsstuk inderdaad ook als spacer vertalen.
Ik heb de nummertjes er maar bij gezet. Dan heb je inderdaad een busje tussen frame en rubber. Nummer zes is ook een afstandstuk maar dat is echt een bus, die zou ik geen spacer noemen.

Inderdaad het is nummer 3... die zat er niet op. Thanks! :}
 
btw... kan iemand me vertellen wanneer een rebuild nodig is qua km stand?
mijne heeft 45k gelopen en vroeg me af of dat nu nodig is, en of er checks zijn die je kunt doen om te kijken of dat het geval is (indien niet nodig wacht ik er graag nog even mee ;))

Cheers!
 
Hoi Thenico.
Waarom zou je een rebuild doen?
Als het beesje goed loopt, goed start, verbruik niet te hoog, ook geen olieverbruik uit de bak, whatever.....
Pas als het blok veel lawaai begint te maken, (lagers), olieverbruik uit de bak (keerringen), vermogensverlies e.d. kan het eens nodig zijn.
Maar verder: If it ain't broke, don't fix it.
Ofwel: als het niet stuk is, ga het dan niet repareren.
Normaal onderhoud, op tijd olie verversen, op tijd een nieuwe bougie, dan zijn ze behoorlijk onverwoestbaar. Eens een nieuwe ketting, nieuwe remblokken voor en achter.
Koolborstels slijten, maar niet erg snel. Carburateuronderdelen slijten ook niet sterk, kunnen wel stuk, ik heb eens een afgebroken vlotter gehad...
Zuiger en cylinder, bij correcte menging of oliepompafstelling gaan ook heel lang mee!
Vroeger werd er gezegd (in een test in tijdschrift Motor) elke 30k een overmaat enzo, dat is onzin.
Ook eens een afgebroken tand op een tandwiel van de 1e versnelling gehad, dat tikt vreselijk maar alleen in de 1e, en hoeveeel rij je in de eerste? Ik heb er een half jaar mee doorgereden, tot ik tijd had om het blok eens uit elkaar te trekken. (Ja, ik weet zo'n losse tand kan theoretisch ergens tussen gaan zitten, in de praktijk blijft ze onderin liggen.)
Uitelkaar halen is alleen goed te doen met goed gereedschap: een koppelingstrekker, kogellagertrekkers, zowel intern als extern, momentsleutel... Kookplaat om het carter op te stoken voor demontage en montage.
Anders is er meer kans op schade dan op nut!
Vriendelijke groeten,
Doudou
 
Met 45 k?
ach je hebt de cylinder er zo af.. als de zuiger nog goed is kun je er nwe veertjes omheen leggen, en dan lekker weer rijden..
Even de scherpe kantjes van de nwe zuigerveren 'breken'met waterproof schuurpapiertje.. Dat scheelt hitte & slijtage. ;)
 
Ja, je hebt de cyl er zo af....
Maar op mijn MZ moet dan wel het blok er onderuit!
Of, een klassieke truc:
Blok er onder laten, kop losmaken, kop en cyl omhoog trekken naar het frame,Bougie natuurlijk wel eruit, uitlaat los. Goed vastbinden. zuiger in onderste dode punt, misschien kan je dan bij de zuigerveren. Ik meen dat ik dat al wel eens gedaan heb, maar dat is dan zo lang geleden dat ik het niet meer zeker weet.
Je wilt dan wel een nieuwe voetpakking monteren.
Daarvoor knip je de 4 gaten van de voetpakking in, van buitenaf, op de hoeken.
Dan kan je met een beetje frotten de nieuwe voetpakking over de zuiger schuiven, en om de 4 cylindertapeinden zetten, en op het carter leggen.
En dan de boel weer monteren.
Maar nieuwe zuigerveren bij 45K?
Als het nodig is.
Evengoed is de tip van Sammie, om de scherpe kantjes van de veren even te "breken", als je toch nieuwe zuigerveren monteert, een heel goede tip, en die kende ik nog niet.
Bedankt, Sammie! (Leuk, die mondharp als avatar, hopelijk klinkt je MZ niet net zo!)
Maar als ze goed loopt, dichtlaten! OVERAL AFBLIJVEN! (Nu ja, wel olie en benzine bijvullen he!)
RIJDEN!
Doei,
Doudou
 
Oh was dat het Voodoo?You bastard B| Neeee was ws. de benzinekwaliteit...
Maar idd niet te veel klooien aan het blok, zorgen dat het allemaal goed afgesteld en gesmeerd is en vooral rijden :] ..stilstand maakt het allemaal niet beter zeker niet met de benzine van tegenwoordig
 
Kookplaat om het carter op te stoken voor demontage en montage.
Anders is er meer kans op schade dan op nut!
Vriendelijke groeten,
Doudou
Ik weet niet hoe jouw keuken eruit ziet. Maar ik heb de carterdelen in de oven gedaan (gelijkmatige warmteverdeling) en de lagers in de vriezer. Dat was een andere motor maar principe is hetzelfde.
 
Laatst bewerkt:
Ja, dat werkt ook.
Lagers in de vriezer doe ik ook.
En dan in de carterhelften, laten opwarmen, dan de carterhelften met de nieuwe lagers weer opwarmen, krukas en versnellingsbak erin, altijd een heel feest.
Maar mijn oven ruikt naar pizza, en dat hou ik graag zo!
De elektrische kookplaat heb ik voor 5 euro bij de kringloop uitgehaald, en het voordeel is dat die in de schuur blijft, zodat niet het hele huis naar warme motorolie ruikt (al is dat an sich geen nare geur...)
Doei,
Doudou
 
Terug
Bovenaan Onderaan