Kettingset versleten of droog?

El Pollo Diablo

MF veteraan
14 jul 2007
7.122
104
Drechtsteden
Guys, ik heb even technische kennis nodig. En daarvoor ben ik hier aan het juiste adres geloof ik. Vraagje:

Ik heb een Kawasaki Z1000SX uit 2014 met nu 21.000km op de teller. Zit nog originele kettingset onder. Tijdje geleden, heb ik tijdens onderhoud van mijn motor de motorzaak gelijk een Osco smeersysteem laten monteren. Deze hebben ze volgens handleiding gemonteerd: slangetje komt uit onder de chainguard en druppelt dus op de ketting bij het achtertandwiel. Ik smeer ook volgens boekje: dus als ik bijna thuis ben, stapvoets rijden, laten druppelen en ik zet hem in de schuur. So far, so good.

Maar nu merk ik de laatste tijd, vooral in de regen, dat naarmate de rit vordert, de ketting ongezonde geluiden maakt bij het wegrijden en het rijden in lagere toeren (1e en 2e vooral). Voel dit ook in stepjes. Als ik de ketting dan even smeer met de Osco, is het eventjes weg, maar begint de volgende dag gewoon weer.

Als ik de ketting vervolgens met de hand inspuit met kettingspray, blijft het getik langer weg. Maar ik twijfel nu; is de ketting gewoon droog of is hij gewoon op? Met 21.000km is de kettingset natuurlijk niet nieuw meer, maar dat het getik verdwijnt na inspuiten zegt mij dat de ketting droog is en daardoor tikt. Maar dat mag toch niet zo snel zijn na een Osco smeerbeurtje? Ketting hangt niet slap en ook nog niet hoeven stellen, maar ik kan hem wel iets van het kettingwiel achter lichten en ook wat zijdelingse speling.

Ik zou er meer vertrouwen in hebben als het tuutje aan de binnenkant van de ketting druppelt, dus niet er op. Dan slingert het er naar mijn idee snel af. Maar toch moet het zo volgens OSCO zelf.

Thanks!
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat je er meer aan hebt door tijdens het rijden regelmatig olie te laten druppelen en niet stapvoets rijden en dan meteen wegzetten.
Als de ketting in beweging blijft gaat de olie veel beter overal op en tussen zitten, wat je uiteindelijk wil.

Probleem met al die oiler oplossingen blijft, dat de olie eigenlijk te dun is en er snel weer afgeslingerd wordt.

Veel beter is kettingspray en nog beter is de ketting smeren met kettingvet met een kwast.
 
Laatst bewerkt:
Zat dit topic even door te lezen en vraag me af welke kettingzaagolie jullie gebruiken?
SS100 van Kroon komt nogal eens voorbij. Nu heeft Kroon tegenwoordig ook de XS100. Heeft iemand daar ervaringen mee?
 
Als je bij het achtertandwiel de ketting tussen duim en wijsvinger kan optillen, en tussen de ketting en tandwiel door kan kijken, is de ketting (best wel) versleten.

Zo'n oliesmeersysteem zal ongetwijfeld goed zijn, maar het lijkt me geen vervanging voor kettingspray, dat mt het drijfgasvloeimiddel spul overal tussen de schakels en rollen doordringt en het vest overal afzet waar de 'opgedruppelde' olie niet komt.

Waar moet die olie dan terechtkomen volgens jouw?
Kettingen zijn gesmeerd vanaf de fabriek, daarna komen er afdichtingen op O-Z-X ringen, die dat vet tussen de rollen moet houden, en de delen raken elkaar dus ook niet of nauwelijks...
Dus bij een moderne ketting is het alleen van belang dat je hem smeert waar de rollen de kettingwielen raken, en zorgen dat hij niet roest
 
Mijn met 10w40 motorolie gesmeerde ketting heb ik bij zo'n 90.000km vervangen omdat er tanden van het voorste kettingwiel afbraken. De ketting zelf was nog in redelijke staat. Niks mis met je ketting smeren met olie maar je moet het wel op de juiste plek aanbrengen. Ik heb een loobman en die deponeert het aan beide kanten van het kettingwiel. Middelpunt vliedende kracht brengt de olie dan naar de ketting.

Ik smeer ook met olie maar met dikke olie 85w140.
Blijft bij droog weer 500 km zitten.
En mijn ketting is na 210.000 km nog niet aan zijn maximale lengte.
 
Dus bij een moderne ketting is het alleen van belang dat je hem smeert waar de rollen de kettingwielen raken, en zorgen dat hij niet roest
Ja je moet de rolletjes inspuiten, maar zondat je de olie (het vet) ook tussen de rolletjes en de binnenste plaatjes ziet kruipen.
Tussen de binnen- en buitenplaatjes zitten dus dichtingringetjes, maar toch moet je daar ook nog een beetje olie/vet tussen spuiten.
 
Ik smeer ook met olie maar met dikke olie 85w140.
Blijft bij droog weer 500 km zitten.
En mijn ketting is na 210.000 km nog niet aan zijn maximale lengte.
Als je het hebt over die streepjes op je achterbrug, die staan er niet om te bepalen of je ketting op zijn max lengte zit. Die dienen om erop toe te zien dat je wiel goed gericht staat. Niet dat dat correct is ... maar ze dienen vooral niet voor je kettinglengte.

Ene ... 210.000km?
Ben je serieus?
Ik rijd het hele jaar door. Ongeacht hoeveel zout er ligt in de winter.
Vroeger poetste ik mijn ketting. Ging pakweg 30.000km mee.
Mijn vorige ketting heb ik echter niet 1 keer gepoetst, ging meer dan 30.000km mee.
Smeren, met een spuitbus kettingvet, doe ik dan wel steeds op tijd.
Daar let ik wel erg goed op.

Als ik 210.000 km wil halen met mijn ketting zal ik moeten ontkoppelen en bij iemand op sleeptouw gaan hangen.
Zou op zich niet slecht zijn, gaat mijn verbruik naar beneden, heel veel zelfs!

Nu, niet dat ik niet geloof dat je er zo veel km's mee maakt, maar, het is toch extreem (of op zijn minst uitzonderlijk te noemen), er zijn er ook die zich afvragen hoe ik er in slaag mijn achterband naar 35.000km te loodsen. Maar ... hoe doe je dat? Hoe?
 
goeie score en dat klinkt als flink dikke olie. Met 10w40 moet ik bij droog weer dubbel zo vaak smeren.
Dat is wat dikker, maar niet zoveel als het getal doet vermoeden. :)

full
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik gewoon oude olie uit mijn motor.
Door wat filters gehaald tegen deeltjes en in de pro oiler.
Verschil is dat deze zelf constant smeert. Ja, de olie vliegt snel van de ketting maar het ding is nooit zo schoon te krijgen met vetten.
Het op rij krijgen van de pro oiler koste wat moeite maar nu is het op stand 3 tijdens droogte, 5 bij lichte regen, 6 bij zwaardere regen en 7 tot 10 bij zanderige zooi, zandpaden of nieuwe klinkerwegen.
Mijn huidige ketting ging erop bij 114 k km en tot de huidige stand van 142 niet gesteld, en dat terwijl je meestal erg snel moet stellen na imstallatie
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan