D.H.Z Kettingsmeersysteem, niet het goedkoopste systeem

Willem

PROCRASTINATOR
Donateur
22 aug 2005
29.984
53.912
Kampen (Overijssel)
Aangezien ik om 14:30 uur al thuis was ben ik begonnen aan een kettingsmeersysteem voor de suzuki GSR. Het reservoir komt van de fireblade, die vervangen is voor een rizoma potje, het pompje is een mengsmeringspompje van een Peugeot speedfight en het nozzeltje is een m4 boutje dat in de lengterichting is doorboord, eigenlijk is het het derde m4 boutje aangezien er twee mislukt waren. De aansturing voor het geheel is een regelbare clignoteur die met een simpele drukknop bediend word.

3DDEAA55-AA86-4104-9DC0-A4D2C30CD4C5.jpg


96AB3A21-56C6-4157-B4A4-DC02901FC332.jpg


696023B7-48EA-4993-A7FB-536A9A22B636.jpg


44591319-EE56-4F26-BC74-6DB04F53EF31.jpg


Later word dit nog uitgebreid met een tijdgeschakeld relais dat elke keer een bepaalde tijd is verstreken een druppeltje olie op de ketting zal laten vallen.

Ik zat eraan te denken aan een dubbel naald bij het kettingwiel aan de achterzijde maar gezien m'n ervaring met deze manier in combinatie met een aangeschaft systeem weet ik dat dit ook goed smeert.
 
Laatst bewerkt:
Oplossing
Dit werkt prima als je hem handmatig bedient bij lage snelheden.

Maar als je hem gaat uitbreiden met dat automatische drupje op een vast interval, lijkt het me sterk dat bij een rijsnelheid van de 120km/uur het drupje op de ketting valt... denk eerder een 100 meter achter je motor. Door de rijwind die er mee gaat spelen..


Zou ik hem eerder zo monteren:
https://www.scottoiler.com/kb/assets/General Guides/dispenser guide/Dispenser-Page-closeup1.jpg
Dit is ook nog wel makkelijk zelf te fabrieken. Nu zal er vooral gesmeerd worden net voordat er getankt word en dus op lage snelheid zodat de druppeltjes olie er niet meteen afvliegen maar met een dergelijke contraptie gaat het weer een beetje beter en dan is een...
Dat zou je denken maar dat schijnt dus mee te vallen. Bij mijn blade valt het ook op deze manier op de ketting en die ziet er goed uit. De velg en al het andere waar normaal het vet op geslingerd word zijn niet vies. Al helemaal niet vergeleken met toen ik het nog met het spuitbusje S100 deed.
 
Zelfde principe als Osco: aan het einde v.d. rit even laten druppelen als je stapvoets rijdt (en da's geen 30km/h, maar eerder 5km/h) en daarna wegzetten. Dat werkt prima.
Het is inderdaad net als de osco alleen als toevoeging komt daar, naast de drukknop, een relais dat elke x tijd een druppeltje laat vallen. Het slangetje staat zo dicht op de ketting dat ik er vertrouwen in heb dat het goed gaat.
Die moest ik even opzoeken. Misschien bedoelde je clignoteur? Als ik het goed begrijp bedoelen ze daar knipperlicht of knipperlicht relais mee.

Hahaha, inderdaad. Je hebt gelijk is een woordje dat er fout is ingeslopen. Ik zal het zo eens even gaan verbeteren.
 
Ziet er goed uit Willem.

Thanks!


Net alles aangesloten de ketting drooggewreven en met behulp van een boormachine het wiel laten draaien en op het knopje gedrukt. Het werk als een malle. Het slangetje zit zo dich op de ketting dat het druppeltje meegenomen word door het eerstvolgende rolletje. En na een paar omwentelingen heeft de olie zich verspreid.
 
Laatst bewerkt:
Dit werkt prima als je hem handmatig bedient bij lage snelheden.

Maar als je hem gaat uitbreiden met dat automatische drupje op een vast interval, lijkt het me sterk dat bij een rijsnelheid van de 120km/uur het drupje op de ketting valt... denk eerder een 100 meter achter je motor. Door de rijwind die er mee gaat spelen..


Zou ik hem eerder zo monteren:
https://www.scottoiler.com/kb/assets/General Guides/dispenser guide/Dispenser-Page-closeup1.jpg
Dit is ook nog wel makkelijk zelf te fabrieken. Nu zal er vooral gesmeerd worden net voordat er getankt word en dus op lage snelheid zodat de druppeltjes olie er niet meteen afvliegen maar met een dergelijke contraptie gaat het weer een beetje beter en dan is een geregeld interval met 120 km/u wel goed te doen.
Wil het dan wel zo maken dat wanneer er gestopt word voor een stoplicht ofzo niet onnodig gedruppeld word. Of er komt een counter in met een reed contactje en dan instellen op een x aantal omwentelingen. Een knopje wil ik dan wel behouden voor als het weer wat minder word zodat je handmatig wat druppeltjes kun laten vallen.

Bij mijn smeersysteem (McCoi) hangt het slangetje boven de binnenkant van de ketting net achter het voor-kettingwiel. Mooi uit het zicht en geen last van de rijwind.

Dat is natuurlijk het mooist. Maar soms moet je met minder tevreden zijn :) Maar als ik het voor mekander kan krijgen dan zal ik dat zeker niet laten om het zo te maken.

Die kettingzaagolie is al mooi maar van gewoon motorolie word de ketting wel prachtig schoon. Op de blade zit de OSCO en daar is de ketting nog wel wat vies maar bij de GSR is de ketting haast niet van nieuw te onderscheiden.
 
Oplossing
Dit is ook nog wel makkelijk zelf te fabrieken. Nu zal er vooral gesmeerd worden net voordat er getankt word en dus op lage snelheid zodat de druppeltjes olie er niet meteen afvliegen maar met een dergelijke contraptie gaat het weer een beetje beter en dan is een geregeld interval met 120 km/u wel goed te doen.
Wil het dan wel zo maken dat wanneer er gestopt word voor een stoplicht ofzo niet onnodig gedruppeld word. Of er komt een counter in met een reed contactje en dan instellen op een x aantal omwentelingen. Een knopje wil ik dan wel behouden voor als het weer wat minder word zodat je handmatig wat druppeltjes kun laten vallen.

Of een hall sensor.. ivm met de snelheid van het wiel ?
 
Ik heb een kilometerteller draaien op een Arduino nano. Snelheid meet hij mbv
hall sensor en magneetje op de remschijf. Ik zou er zo een pompje aan kunnen hangen die een paar druppels naar de ketting pompt elk x kilometer. Staat ergens onderaan de todo lijst, ik heb er nu een loobman op zitten en dat werkt ook perfect.
 
Ik heb een kilometerteller draaien op een Arduino nano. Snelheid meet hij mbv
hall sensor en magneetje op de remschijf. Ik zou er zo een pompje aan kunnen hangen die een paar druppels naar de ketting pompt elk x kilometer. Staat ergens onderaan de todo lijst, ik heb er nu een loobman op zitten en dat werkt ook perfect.
Zit net even te kijken naar dat spul, het kost ook haast niks en met een simpel programma is dat wel erg makkelijk te maken.
 
Zit net even te kijken naar dat spul, het kost ook haast niks en met een simpel programma is dat wel erg makkelijk te maken.

Als je het via ebay in hong kong besteld heb je al een nano voor een paar euro. :P
Programmeren gaat inderdaad ook erg makkelijk, overal is al een library voor.

Ik gebruik vaak de arduino mini met een losse CH340G USB naar TTL Programmer.
Uit hongkong koop je 5 stuks voor een 10tje.

Heel leuk speelgoed voor allerlei projectjes,..
 
Als je het via ebay in hong kong besteld heb je al een nano voor een paar euro. :P
Programmeren gaat inderdaad ook erg makkelijk, overal is al een library voor.

Ik gebruik vaak de arduino mini met een losse CH340G USB naar TTL Programmer.
Uit hongkong koop je 5 stuks voor een 10tje.

Heel leuk speelgoed voor allerlei projectjes,..
Ik zag net de mini pro of de pro mini afhankelijk of het een origineel of kloon is. Komt dan nog dat usb dingetje bij om hem te programmeren maar die kun je vaker gebruiken.
De programmeertaal doet me aan IL denken. Dat moet is eens een beetje gaan oppoetsen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan