Staat krukas

Tristb

Rookie
25 mei 2017
18
0
Hallo, Ik heb een ongeluk op de snelweg gehad met mijn fireblade. Ik ben daar gelukkig aardig heelhuids vanaf gekomen maar mijn motor minder. Bij de botsing is de dynamodeksel kapot gegaan en vervolgens heeft mijn motor en flinke schuiver gemaakt over zijn linkerkant. Gevolg motorblok is op de foto te zien. Vliegwiel moet eraf maar ik heb het idee dat de krukas veel asfalt heeft 'gekust '. Ik weet niet hoe het er normaal uitziet. Wat vinden jullie van hoe het eruit ziet? Is dit nog te fiksen of is de as teveel versleten om hier nog goed wat op te zetten?
full
 
met dat soort slijt schade zou ik er niet meer van uitgaan dat de krukas zijn originele vorm nog heeft. het gaat niet alleen om hoeveel materiaal is weggesleten (en gesleten is die) maar er hebben op de as en de lagers ook krachten gestaan waar hij helemaal niet voor ontworpen is. ik ben bang dat het een verhaaltje over en uit wordt. de kosten van het blok uit elkaar halen en alles nameten wegen waarschijnlijk niet op tegen de waarde van de motor(fiets).
 
Laatst bewerkt:
Oei,

Flinke schade ja... afgeschreven of niet hangt nogal af van hoeveel je zelf kan en wil doen. Nameten of een en ander echt onherstelbaar stuk is kan voor een groot deel en met redelijk eenvoudig gereedschap echt wel zelf. Beetje creatief zijn en goed bekijken hoe je wat kan meten.

Veel prima meetgereedschap voor heel schappelijke prijzen kun je bij www.hogetex.com op de kop tikken

Alles bij elkaar kosten dit soort klussen flink wat tijd, maar ondoenlijk is het dus zeker niet. Er is ergens een topic hier op het forum over de revisie van een fireblade met meer dan een ton op de teller geloof ik, ook met zeer beperkte middelen, maar wel handig uitgevoerd!

Ik zou het ding zeker eens uit elkaar trekken, kijken wat je tegenkomt.... wegmikken kan altijd nog.

Gelukkig heb je zelf niet al te veel schade :t

Succes ermee!

Later,

Loek
 
Bedankt voor de reacties. Ik ben in die zin ook blij dat het zo gelopen is en alleen de motor veel schade heeft. Gelukkig ben ik mooi zo tussen de auto's door gegleden en is er niemand over me heen gereden. Ben nog nooit zo geschrokken.
Afschrijven is inderdaad voorbarig dus jullie mogen nog ff thuis blijven ;) Mijn idee was dat de krukas een stuk weggesleten is, maar als ik goed kijk en het wph erbij pak is wat ik zie de bout die helemaal weggesleten is en niet de as zelf, dus daar ben ik al erg blij mee. In hoeverre is het nodig om alles helemaal na te meten? En wat is nu de beste manier om deze bout wat geen bout meer is eruit te halen?
 
Ik weet niet waar je vandaan komt, maar je zou in dit geval eens in Weert kunnen informeren,
Deze weet wel wat van motorfietsen :+ en ik vermoed dat deze je van een deskundig advies kan voorzien.

Ritzen motoren, Weert.

Diegene van de blade met een ton op de teller was Sheldon, gebruik even de zoekfunktie, ik vond het een interessant topic.
 
Optie 1: Tegenover elkaar 2 platte kanten aan het restant van de bout slijpen en daar een deftige tang op zetten. Dat kun je een paar keer doen

Optie 2: kop er af slijpen, en een linksdraaiende boor erop. Zonder kop is de spanning eraf en zou de rest er vrij simpel af moeten gaan.

De restanten van de dynamo gaat wrs met een slagtrekker of een bout die ergens anders op je motor zit.
 
Veel verder weg dan van Weert kan ik niet wonen, tenzij er nog een klein plaatsje Weert ergens in Friesland moet liggen ;) Het kan wel een heel interessant projectje zijn natuurlijk. Ik heb er alleen hier geen ruimte voor om een blok open en bloot te houden. Ik zal dat topic nu wel even opzoeken..
 
De foto is niet heel duidelijk. Je kunt het er op gokken en de dynamo en dynamodeksel e.d. vervangen. Verse olie er in en gaan. Als hij niet lekker meer loopt, klinkt, of trekt dan heb je gelijk een antwoord, en is de financiele schade beperkt.

Mocht het goed gaan, dan rijd je een paar duizend kilometer, tap je de olie af, en kijk je met een zaklamp of hier veel metaaldeeltjes in zitten.

Ik hoop dat je ons op de hoogte houdt!
 
Het topic van Sheldon over het reviseren is nu helaas inmiddels zonder foto's. Ik heb wel iemand gevonden die mij een blok voor een schappelijke prijs wil verkopen. Hij heeft de motor als donormotor gekocht voor de kappen en heeft verder geen info over het blok. Ik neig ernaar om dat te doen. Ik zou dan dat blok kunnen gebruiken om mijn blok weer helemaal in orde te maken en als blijkt dat mijn blok niet lekker loopt kan ik eventueel van die 2 blokken 1 goed blok maken.. als ik er een geschikte ruimte voor vind. Mocht ik dat gaan doen zal ik daar wel een topic over maken. Het is een fireblade uit 1997.
 
De foto is niet heel duidelijk. Je kunt het er op gokken en de dynamo en dynamodeksel e.d. vervangen. Verse olie er in en gaan. Als hij niet lekker meer loopt, klinkt, of trekt dan heb je gelijk een antwoord, en is de financiele schade beperkt.

Mocht het goed gaan, dan rijd je een paar duizend kilometer, tap je de olie af, en kijk je met een zaklamp of hier veel metaaldeeltjes in zitten.

Ik hoop dat je ons op de hoogte houdt!

Donorblok is binnen en bij deze het vliegwiel, de dynamo en deksel vervangen. Nieuwe oliefilter + olie erin. Vooralsnog rijdt hij weer als een zonnetje, geen rare bijgeluiden en hij rijdt ook mooi recht. Ik zal na 1000 kilometer eens in de olie kijken. Hopelijk geen ijzer erin en anders heb ik altijd nog dat andere blok over :t

In ieder geval bedankt voor de tips allemaal!
 
Terug
Bovenaan Onderaan