DT125R LC 1988 met vragen en een probleem

Max_Payne

Rookie
29 jun 2017
8
0
Genk
Yoo beste motorfanaten,

Ik ben nieuw hier op dit forum. Voordat ik het over mijn probleem ga hebben ga ik mij eerst even voorstellen? :+

Heb sinds mijn tiener jaren alleen maar met een 50cc brommer gereden en nooit gesleuteld jammer genoeg ik heb dus niet zoveel verstand er van, nu vond ik dat het tijd was om over te stappen naar een motorfiets en een 125cc 2 takt leek mij ideaal als beginners motor. En sinds kort heb ik een DT125R gekocht.

Het verhaal over het motor zelf.
De DT is van het jaar 1988 met 34xxxx KM's de vorige eigenaar heeft de motorblok in eind 2014 laten reviseren en afstellen door een motorzaak waarvan ik facturen/rollerbank resultaten heb meegekregen, De vorige eigenaar heeft dit allemaal laten doen bij een motorzaak. ik ga de belangrijke omschrijvingen wat op de facturen staan hier op noemen dat het misschien nuttig kan zijn met het probleem dat ik aan de hand heb.

07/2014:

Si-7 2takt olie (ik denk motorolie vervangen zoals bij een auto. is dit ook zo hebben deze motoren dit ook?)
Bougie NKG BR8EG
Bougiekop NGK LB05EMH
Balhoofd lagers
Stationair sproeier Mikuni 92064-1033
Hoofdsproeier 130
Vlotternaald & zitting VM 26

3 maanden later
10/2014:

170cc Athena cilinder kit :P
Polini PWK 30MM
Bel ray 2takt H1R
Bel Ray Gear saver 75w
Bel ray moto chill koelwater
Drijfstang Prox
Prox koppeling platen
prox krukas lagers
Bougie NGK BR9EG
Gianelli sport uitlaat

testbank resultaat 26 PK bij 8480 rpm

Het probleem en vragen:

Probleem 1: De motor start correct met choke aan, zodra ik choke uizet valt de motor uit na een tiental seconden.
Probleem 2: accerleren verloopt totaal niet goed. ik moet steeds gaskabel volledig opentrekken als ik normaal wil optrekken en dat wil ik niet doen bij een koude motor. Als ik voorbeeld gas geef voorbeeld in het 3e versnelling en wil versnellen dan kan dit soms zeker 4 a 5 seconden duren voordat ie reageert. en ik geef 1/4 of 2/4 gaat de motor zich steeds inhouden of stotteren bij accerleren. en als ik eenmaal op snelheid ben 70KM/h in de 6e versnelling lukt het mij niet op dat snelheid te blijven de motor gaat ofwel terug zakken van snelheid ofwel geef ik 3/4 gas bij dan blijf ik op dat snelheid maar ik denk dat de motor veel meer gaat verbruiken? en de uitlaat doet ook een luidrugtig lawaai rattelend. (plofend en dat geluid komt ook soms onder het motorblok vandaan. Vraag 1: veel olie uit de uitlaat demper (te veel olie mengsel? de vorige eigenaar vertelde mij 400ml 2takt op 10liter benzine). Nu doe ik 350ml op 10liter benzine de olie uit de uitlaat is vermindert.


ik ben naar de lokale brommerzaak geweest hij vertelde mij dat ik mijn sproeier moest vergroten voor probleem 2. Wat ik hierbij nog kan zeggen is dat als ik eenmaal de 6000/7000 toeren voorbij ben dan loopt de motor enorm soepel en voel ik ook de power meteen en hoor je het typsche 2 takt geluid ook, en dan kan ik met 1/4 rijden maar ik denk niet dat 50km/h rijden met in de 2e versnelling gezond is. :/
Heb ook iets van een powervalve probleem gezien op het internet maar zou niet weten wat dat precies is.


Kan iemand mij advies geven voordat ik met een vriend hieraan ga sleutelen en hij weet alleen iets van brommers dus dat is al een pluspunt.


Mijn excusses als de topic wat onlogish klinkt of on overzichtelijk heb deze nacht geen oog dicht gedaan door op forums rond te zoeken :] .




Alvast bedankt voor de reactie's
Mvg Enis,
 
Laatst bewerkt:
Je mag volgens mij 1 op 50 smeren oftewel 200cc mengsmeerolie op 10ltr benzine.
Je smeert nu veel te rijk waardoor de bougie steeds vettig slaat en vervuild.
Ook kan de motor hierdoor te "arm" lopen en de bovenstaande verschijnselen hebben.
 
héé, Ik heb de carburateur volledig gedemonteerd en open gemaakt en er zat helemaal geen vuil in maar heb hem toch goed schoon gemaakt. Nadat ik alles terug heb gemonteerd heb ik de stationaire toerental ook een beetje verhoogt iets onder de 2000/min omdat deze anders uitviel nu doet ie dat niet meer, maar wat ik vandaag nog heb opgemerkt is dat bij het stilstaan het toerental steeds zakt naar de 1500/min en dan snel terug omhoog gaat naar de 1800/min op en af wat ik raar vind :S Na dat gedaan te hebben ben ik een stukje gaan rijden en het probleem doet zich nog steeds voort.
(nu loopt ie nog slechter vind ik.)

Ik zie het bericht van Daddyphilipsen nu pas. Ik zal morgen de bougie's eens ook controleren.
 
Je mag volgens mij 1 op 50 smeren oftewel 200cc mengsmeerolie op 10ltr benzine.
Je smeert nu veel te rijk waardoor de bougie steeds vettig slaat en vervuild.
Ook kan de motor hierdoor te "arm" lopen en de bovenstaande verschijnselen hebben.

Deze motor heeft een aparte oliepomp die de mengsmering regelt.
De afstelling staat in het wphb

Als het toerental verhoogd trekt de motor waarschijnlijk valse lucht.
Je kan een deo-test doen om dit te controleren.

(als de motor stationair draait op 1500rpm even met deo of remmenreiniger na de carburateur (tussen carb en cil) spuiten.
Als het rpm verhoogd trekt de motor valse lucht)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb mijn bougie gecontroleerd deze is pikzwart en nat, ik denk dat deze goud-bruin van kleur moest zijn. Valt de bougie nog schoon te maken of toch een nieuwe?

(Raymond W): ik doe de meng-smering zelf de oliepomp is niet meer aanwezig aan de DT. De vorige eigenaar vertelde mij dat ik 400 ml op 10L moest mengen :s , ik heb dus 2 keer zoveel olie er in gegooid heb 3 tal weken zo gereden..
 
400ml is echt veel te veel, dat is 1:25. 1:50 met een goede kwaliteitsolie (b.v. Castrol RS) is voldoende (200ml op 10l). Verder zou ik gewoon de bougie vervangen (kost de kop ook niet) en 100% zeker weten dat de carburateur schoon is. Dus niet 'hij lijkt schoon', maar alle kanaaltjes e.d. (sproeier, sproeierbuis etc.) doorprikken met een stukje ijzerdraad van je staalborstel o.i.d.. Check ook de rest van de brandstoftoevoer (benzinekraantje, filtertje in het benzinekraantje etc.).
 
alle kanaaltjes e.d. (sproeier, sproeierbuis etc.) doorprikken met een stukje ijzerdraad van je staalborstel o.i.d.. Check ook de rest van de brandstoftoevoer (benzinekraantje, filtertje in het benzinekraantje etc.).
ALS je dan perse iets door wilt prikken, gebruik dan koperdraadjes uit een elektriciteitsdraad of kunststofdraadjes uit een afwasborstel o.i.d., want anders staat je DT straks ECHT te rijk omdat je sproeiers een maatje groter zijn geworden!
 
In mijn brommertijdperk (die loopt nog steeds overigens) heb ik het altijd met een draadje van een staalborsteltje gedaan :P ik kan mij niet voorstellen dat je de gaatjes groter prikt, zo klein zijn die gaatjes nou ook weer niet.
 
Ik heb vandaag de carburateur opnieuw schoongemaakt en hij is nu 100% schoon en heb een nieuwe bougie er in gestoken een uridium 9. Na alles terug gemonteerd te hebben ben ik een kwartier gaan rijden en geen verschil te merken.. , de motor springt wel meteen aan in de eerste kick zonder choke wat normaal is denk ik door die nieuwe bougie. verder was de stationaire toerental het zelfde op en af het zelfde probleem.

De sproeier die er momenteel in zit is een 140, vriend van mij raad mij aan om een maatje groter te proberen (maat 145 ofzo) en dan kijken hoe die het dan doet. Ik heb echter zin om een maat kleiner te gaan want de oude bougie is pikzwart dit komt toch dat hij het brandstof niet volledig kan verbranden of kwam dit door dat ik de mengsel te hoog deed?. Wat vinden jullie hiervan? welke stappen kan ik nog ondernemen.

controleren op valse lucht wat Raymond zei ben ik vergeten te doen dat zal voor morgen zijn.
 
Ja met de remreiniger op het inlaatspruitstuk van de luchtfilter en ook tussen de carbu en cilinder, mijn maat spoot ook nog eens op andere plekken als een gek maar nergens reageerde de motor op.

De smering doe ik nu met Castrol power rs 200ml op 10L zoals hier boven gezegd werd. Heb al een volledig tank leeg gereden op 1:50 nu ben ik aan de 2de bezig.
 
Laatst bewerkt:
Je bent zo aan het prutten en wij missen info.. hoe is het luchtfilter? Verder geen luchtblokkade?
snap je wat de rol van een sproeiernaald is? Wat voor ontsteking zit er op?
Misschien is er iemand hier in jouw buurt die je kan helpen, breng hem anders naar een brommerboer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan