#gts1000

@Yellowrider: hahaha.....Ik had bij jouw al zitten spieken. Ik vermoed dat de vfr800 en cb1000r brug niet veel van elkaar afwijken.
 
ooooh, makkie dus ;)
zo'n freesbank heb ik nu net niet staan, das dan wel weer jammer.

Deze kennen jullie vast wel maar anders fyi
Started a project on the GTS1000 - Page 6 - Custom Fighters - Custom Streetfighter Motorcycle Forum

Daarna heeft hij autovelgen gemonteerd maar hij had een klein rekenfautje gemaakt, daarna het hele project verkocht...

2011-11-17132013.jpg

zeker niet lelijk
 
Laatst bewerkt:
Ken hem inderdaad....en ik heb denk ik al meerdere rekenfoutjes gemaakt.... :X

Maar ja, als je alles al weet is er ook geen uitdaging meer... 8-)

p.s. Gewoon andersom denken: voorwiel laten ombouwen naar achterwiel :+
 

Hopelijk blijf je bij deze opstelling. Met een verstelbare dogbone en een verstelbare schokbreker lengte zou je de rijhoogte gelijk kunnen houden en de progressiviteit veranderen. Heb wel het idee dat je schokbreker daarvoor verder naar achter moet, meer richting haaks op het scharnierpunt van je driehoek?
 
@loki: Ik blijf bij deze opstelling, en je heb gelijk wat betreft schokbreker positie.

Om gokken en "trail&Erro"zoveel mogelijk te voorkomen heb ik de software van Tony Foale aangeschaft, welke mij instaat stelt om alles in te zien (krachten, mate van progressiviteit, etc.etc.) op de computer (voordat ik daadwerkelijk ga bouwen).

Ik heb eerst de orginele vering in de software geladen, en ben toen net zolang doorgegaan in de software totdat ik een veeropstelling (en link) had die kwa gedrag en krachten identiek is aan het orgineel.
Uiteindelijk kwam ik weer terug op een opstelling die erg veel op mijn eerste interpretatie lijkt.

Ik zal eerdaags wat printscreens plaatsen van de opstellingen die ik geprobeerd heb.
 
Tof! Ben daar wel benieuwd naar!
In mijn geval was het een beetje trail en error. Uiteindelijk met een andere veer op de schokbreker goed uitgepakt!
 
Ik heb eerst de orginele vering in de software geladen, en ben toen net zolang doorgegaan in de software totdat ik een veeropstelling (en link) had die kwa gedrag en krachten identiek is aan het orgineel.
Uiteindelijk kwam ik weer terug op een opstelling die erg veel op mijn eerste interpretatie lijkt.

Met een andere link probeer je de veerweg/schokbreker verhouding gelijk te houden met oem, lees ik dat goei?
 
Yup, een link kan hetzelfde gedrag hebben in een andere uitvoering. Uiteindelijk blijft het mechanica. Alleen je moet goed in de gaten houden hoe de krachten verlopen en in welke richting, en de progressiviteit, etc.

P.S. achterbrug is smaller
full
 
Yup, staat op werk. Maar die van jouw is toch wel de baas!
 
Yup, een link kan hetzelfde gedrag hebben in een andere uitvoering. Uiteindelijk blijft het mechanica. Alleen je moet goed in de gaten houden hoe de krachten verlopen en in welke richting, en de progressiviteit, etc.

Je wil inderdaad niet enkel de totale verhouding gelijk krijgen, maar ook op ieder punt in de slag de correcte ratio bekomen. De verhouding blijft namelijk niet over de gehele veerweg constant, maar verloopt, en net dat verloop is belangrijk voor een echt goede vering.
Uiteindelijk is het een samenspel tussen de geometrie en opstellingen van achterbrug, demper en linksysteem en de hydraulische karakteristieken en de veer van de demper zelf.
Er komt dus heel wat bij kijken, maar enigszins in de buurt is op straat meestal ruim voldoende.
 
@Hubertje: Klopt als een bus. De software kan dit allemaal....tis degene die ermee moet werken die de beperkende factor is.. O-)

De grafieken die gegenereerd worden helpen een heel eind. Nu de brug goed in mijn frame past kan ik alles nogmaals opmeten en in de software zetten en fine-tunen. Als het dan toch "ruk" rijdt...heb ik in ieder geval mijn best gedaan.. _O-
 
Hier wat printscreens van de diverse mogelijkheden van de achtervering die ik in de software beoordeelt heb.

Optie 1
full
 
Optie 5 had ook gekund met de VFR750 brug, maar dan had er een hele rare lange bevestiging tussen achterbrug en link-systeem gekomen en dat vond ik niet mooi.

Dusss....Het onderstaande is het ontwerp wat het nu gaat worden en komt nu 99% overeen met de standaard uitvoering. De echte uitdaging zit in de bevestiging van de schokbreker in het frame, maar ook daar komen we wel weer uit.. ;)
full
 
De constructie die honda op de cbr600rr en de fireblade gebruikt, waarbij de bovenkant van de veer aan de bovenkant van de achterbrug af steunt en de link onderaan het frame scharniert, is geen optie? Lijkt erg op de opties die hier boven hebt staan maar dan met de veer gewoon recht op. Is altijd de betere optie voor de veer zelf.

Wat kost dit programma van Foale eigenlijk? O-)
 
Dat gaat met deze achterbrug niet lukken.
De bovenzijde heeft geen vlees om zo iets te maken en ik wil niet lassen aan de brug.

Software was rond de €100.
 
:$ Ik had er ff overheen gelezen dat je een enkelzijdige brug wil gebruiken.
Dan gaat het idd niet werken nee. :+

Voor die prijs is die software zeker te overwegen.
 
Brug past, ketting zit in lijn en achterwiel in het midden.

Op naar de vering....
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan