TomTom Rider 40, 400, 410 ( deel 4 )

Status
Niet open voor verdere reacties.
Haha, dan rijd jij waarschijnlijk sneller dan de GPS jouw kan volgen....:-)
Ik herken dit overigens niet.
,
De blauwe pijl verdwijnt onder de balk waar de snelheid instaat. Doet ie vooral als hij heeft ingezoomd bij een afslag en dan weer terug moet zoomen. Rete irritant
 
In het menu onder Instellingen, Reisbegeleidingsweergave kan je het beeld veranderen van 3D naar 2D en bij Automatisch zoomen kan je beter dan (icm de 2D weergave) voor inzoomen op basis van wegtype kiezen. Vooral die laatste moet je niet vergeten. Ik heb dat zelf laatst in de Eifel uitgeprobeerd en dat werkt prima, zeker als je ook nog het scherm verticaal zet. Voor "normale" tochtjes heb ik de 450 altijd op 3D staan maar als ik de bergen/heuvels in ga stel ik bovenstaande in.

Zie ook de review filmpje van de Tomtom deel 2 door MrGps. Bij 09.05 min. komt dit onderdeel aan de orde.

TomTom Rider 400/410/450/550: uitgebreide video-review — MrGPS

(Ik vind het prima zo en had hiervoor ook de V...)
Alle instellingen zijn mij wel zo'n beetje bekend, heb er alweer ruim 20K mee weg. Automatisch inzoomen heb ik uit staan, met een beetje doorrijden bleef de weergave op het scherm regelmatig achter. Dat de weergave van de weg afwijkt van de werkelijkheid, zeker t.o.v. de V, blijf ik een minpunt van de 400 vinden.
 
Valt mij niet zo op. Heb wel de indruk dat de Rider in verticale stand hier duidelijk meer last heeft. Ook kreeg ik de indruk dat ik verticale stand in de hoogte niet meer info te zien kreeg. Het beeld leek gewoon opgerekt te zijn. Als dit zo is, verklaart dit tevens waarom ik in verticale stand de wegen veel rechter ervaar dan in horizontale stand.

Ik rijd altijd in 3D stand met automatisch zoomen ingesteld op wegtype.
De Rider kan mij altijd prima volgen tenzij er een witte (richtings)pijl in het scherm komt op een rotonde of afslag. Dan gaat de Rider op de pijl over naar een stand met een vaste snelheid. Dit zijn dan ook de momenten waarbij de navigatiepijl onderin het scherm zou kunnen verdwijnen (en soms ook doet)
 
Als kersverse rider 410 eigenaar heb ik net dit topic ontdekt. Het ontbreekt me aan de tijd om alles door te lezen maar ik heb al heel wat zo online aan info gevonden en snap het apparaat volgens mij wel aardig. Nu valt me 1 ding op dat als ik een track laadt en vervolgens tegen TT zeg "rijd naar track" dan was ik in de veronderstelling dat TT je dan naar het dichts bijzijnde punt van de route brengt. Hij zou dan min of meer de kortste streep trekken vanuit je huidige positie naar de route. Bij mij gaat hij altijd naar het startpunt van de route, ongeacht of ik zeg "rijd naar track" of "rijd naar beginpunt" Ik heb dit bij meerdere tracks geprobeerd en hij gaat altijd naar het beginpunt. Is dit een instelling of heb ik dit gewoon verkeerd begrepen? Het leek me juist zo'n makkelijke optie omdat ik bij mijn oude Garmin altijd in Basecamp een route ging bewerken zodat het beginpunt altijd het route punt was die het dichts bij mij huis was. Dat ging verder feillooos maar als je met de TT gewoon naar de track kan rijden en vervolgens gewoon de route kan afrijden scheelt dat weer wat voorbereiding. Bovendien gaat een route overtekenen in Basecamp vrij makkelijk omdat hij alle routes laat zien. In Myroute of Mydrive gaat dat vlgs mij niet aangezien je als een nieuwe route wilt gaan maken de andere routes niet zichtbaar zijn.

Ik snap het geloof ik. Als je zegt "rijd naar track" dan zoekt hij wel de kortste weg naar de route maar het stuk dat tussen het startpunt van de route en het punt waar de TT in de route komt vervalt dan. Dus als het eindpunt heel dicht ligt bij het de positie van waar je naar de route heen wilt rijden dan verdwijnt het grootste deel van de route dus. Rijd naar beginpunt is dus de betere optie. En dan toch maar als het moet de route bijwerken dat het beginpunt wat gunstiger komt te liggen.
 
Je kan van te voren de route aanpassen als je weet waar je de route zal starten. Wanneer je dit van te voren niet weet, is het toch wel handig dat TomTom de optie ingebouwd heeft om het geforceerd naar het startpunt te rijden.
 
Hallo,

Ik heb veel problemen met de bluetoohd verbinding van de Rider 40 en mijn Iphone.
Krijg elke keer de melding verbonden en daarna weer verbroken.

Ik heb nu vergeet dit apparaat op mijn Iphone gekozen en wil opnieuw beginnen met pairen.

Maar hoe doe ik dat?
 
Ga naar de Bluetooth instellingen in de Rider.
Kies daar 1 van de 3 opties waar het om gaat (headset, data of spraak)
Selecteer deze
Rechtsonderin op de ronde knop drukken
Kies voor zoek
Zorg er voor dat de Bluetooth op de Iphone ingeschakeld staat.
De Rider zal de Iphone vinden
Druk op de regel die de Iphone vermeld
Je krijgt een melding op de Iphone die je accepteren moet
De Iphone is gekoppeld.

Dit is de probleemloze versie. :) :]

De probleemversie is hetzelfde als het bovenstaande maar herhaalt zich meerdere keren en in verschillende volgordes.
 
Vandaag heb ik besloten om dit jaar voor het eerst met de motor op vakantie te gaan en één van de dingen die ik nog aan moet schaffen is een goede navigatie. Voor rond de 300 euro moet dat volgens mij aardig lukken: een snelle zoekopdracht levert een heel scala aan TomTom Riders op, waardoor ik door de bomen het bos niet meer zie.

Ik ben niet op zoek naar the latest and greatest en na wat googlen leek me een TomTom Rider 410 voor 320 euro een prima keuze. Als laatste check wilde ik hier vragen of ik met dit model essentiële dingen mis t.o.v. een 420/450? En is een 410 de 2 tientjes meerprijs waard t.o.v. een 40/42?

:] :t
 
Is een prima keus, en de 400 serie heeft doorlopende flitsupdates en de 40 serie niet, Dus zeker het verschil waard
 
Wat mis je:
Extra opslagruimte voor kaart materiaal (8 GB tegen 16 GB)
(Verwachte) Hogere restwaarde bij eventuele verkoop.
Bredere standaard kaartdekking (tot Wereld dekking)
Lifetime flitsers
 
Dan heb ik geluk met mijn 400 (1 van de allereerste leveringen). Ik heb tot nu nog geen enkel probleem met het scherm. Geen vocht en ook geen probleem met het touch-gedeelte (als daar problemen mee zijn tenminste).


Ik heb ook een van de 1e, en verdorie gisteren ook een vlek in het scherm. Zaterdag in wat motregen gereden. Gelukkig trok het wel weer weg maar heb toch een aanvraag bij TT ingediend. Eens kijken wat er voor reactie op komt.
 
Duizendmaal dank, de 410 staat in bestelling!

@Athome: bedoel je dan wat ik met de 40/42 mis t.o.v. de 410? Die laatste heeft als greatest ride edition namelijk alle extra's die je noemt.
 
Inderdaad
Het lijstje wat ik noemde is wat je mist bij de 2-cijferige Riders t.o.v 3-cijferige riders.
De 2 cijferige zijn een soort bewust "kreupel" gemaakte 3-cijferige versie
 
Ik ben op dit moment in Italië /Zwitserland om de stelvio pass etc te pakken.
Hiervoor heb ik de rider 450 aangeschaft, bevalt tot nu toe goed!
Ik zit echter met een ding, soms verspringt het pijltje welke de rijder zelf voor moet stellen. Normaal zit dit pijltje bijna onderaan het scherm en kun je mooi zien waar je rijdt en welke bochten er een komen.
Nu verspringt het pijltje soms (tijdelijk) helemaal naar onderaan in het beeld, recht achter een balkje.

Hierdoor is het lastiger te zien waar ik zit tenopzichte van de komende bocht, best vervelend want dat wil ik in 1 oogopslag kunnen zien.

Zoals ik al zei gebeurd dit soms en is het na een half uur of zelfs 10 min weer weg maar het is gewoon niet handig hier in de bergen.

Hebben meer mensen hier last van?
 
Ik heb het zelf nooit gezien, maar heb wel een vermoeden waardoor het komt:

Het komt vaak voor dat in een haarspeldbocht een zijweggetje zit. Vaak een zandpad dat dan omhoog de bergen in slingert. Cartografisch kan het voorkomen dat zo'n situatie als splitsing gezien wordt; en dat dat dus leidt tot inzoomen, afhankelijk van je instelling.

Advies: stel eens in op 2D en zoom op basis van wegtype; verwacht dat het daarmee niet voorkomt. Zie ook de tweede video op TomTom Rider 400/410/450/550: uitgebreide video-review — MrGPS
 
Na zojuist 17 minuten in de wacht te hebben gestaan bij de telefonische helpdesk werd ik keurig te woord gestaan door een medewerker. Zij heeft de vorige en huidige case en bijbehorende foto's bekeken en ik mag hem weer opsturen zodat ze een nieuwe naar mij toe kunnen sturen....

Dat is natuurlijk allemaal prima geregeld, maar ik mag toch hopen dat het 3e toestel wél in orde is. De medewerker gaf wel aan dat er meerdere gevallen bekend zijn maar dat het sporadisch voor komt.

Ik heb de TomTom dus gelijk maar weer afgeleverd bij het UPS service punt, hopelijk eind deze week weer een nieuw toestel.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben op dit moment in Italië /Zwitserland om de stelvio pass etc te pakken.
Hiervoor heb ik de rider 450 aangeschaft, bevalt tot nu toe goed!
Ik zit echter met een ding, soms verspringt het pijltje welke de rijder zelf voor moet stellen. Normaal zit dit pijltje bijna onderaan het scherm en kun je mooi zien waar je rijdt en welke bochten er een komen.
Nu verspringt het pijltje soms (tijdelijk) helemaal naar onderaan in het beeld, recht achter een balkje.

Hierdoor is het lastiger te zien waar ik zit tenopzichte van de komende bocht, best vervelend want dat wil ik in 1 oogopslag kunnen zien.

Zoals ik al zei gebeurd dit soms en is het na een half uur of zelfs 10 min weer weg maar het is gewoon niet handig hier in de bergen.

Hebben meer mensen hier last van?

Exact hetzelfde probleem als ik een paar dagen geleden hier meldde. Ik heb voorlopig de autozoom functie uitgezet en heb er nu even geen last van. Is dit een typisch 450 issue want ik hoor er verder niemand over. Ik heb het gewoon in Nederland
 
Laatst bewerkt:
Even een vraagje:
Ik ben met mn vriendin aan t toeren in de Duitse Eifel en heb daar mn tomtom go mobile s uitgeprobeerd en dat is slecht bevallen.
De optie kronkelroute geeft veel minder mooie routes dan die van mn oude Rider!

Na een uur waren we de matige routering zo zat, dat we de oude rider startte en binnen no-time zaten we op fantastisch mooie wegen.
De afleesbaarheid van de go mobile was wel vele malen beter. Dus ik wil ook n tomtom rider gaan bestellen.

Dus mn vraag is: is de optie kronkelwegen in meerdere niveas in te stellen? Geeft maximaal kronkelwegen dezelfde geweldige wegen als de oude riders?
Of is spannende route dan beter?
 
Of is spannende route dan beter?

Ik denk dat je qua 'kronkelwegen' te maken hebt gehad met een momentopname.

Maarr.. de optie 'spannende route' (die de Go app niet kent) kijkt 'dieper' in de kaart dan de 'kronkelwegen', ondermeer door de drie niveau's. Met het 'laagste' niveau zal het echter daarmee nu en dan voorkomen dat je een weggetje ingestuurd wordt dat net even iets té spannend wordt. Moet je, met gezond verstand, een beetje mee spelen.

In algemene zin hoor ik over beide opties in de rider 4xx louter positieve berichten; met als enige kanttekening dat het fijn zou zijn als de bebouwde kom wat meer vermijd zou worden.

In de eerste video op TomTom lanceert Rider 42, Rider 420 en Rider 450 — MrGPS zie je hoe je eenvoudig een 'spannende route' op de Rider plant.
 
Na de laatste firmware update reageert de Rider een stuk vlotter door alle menu's heen. Bijna instant, waar die eerst een halve seconde / seconde over deed. Rider 450.
 
Nog even een eerdere vraag herhalen.
Heeft de Rider 450 ook andere/snellere interne hardware dan de oudere Rider uit de 4** serie?
 
Mijn TomTom is inmiddels binnen. Werkt op zich allemaal prima, alleen de USB connectie is enorm gevoelig. Als ik het stekkertje in de TomTom iets aandruk is hij de connectie al kwijt. Is dit normaal?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan