Ryger 125 tweetakt

TeamHeronSuzuki

Two Stroke or No Stroke
2 okt 2006
37.976
19.328
Een aantal van jullie zullen er wel al eens van gehoord hebben maar het Ryger 125 2takt blok is nu te koop.
Als het klopt wat ze zeggen is dit het krachtigste 2 takt blok dat ooit gemaakt is!
Ik ben benieuwd wat het komende kart seizoen voor ze gaat brengen??

Ryger Engine | Worlds first clean 2 stroke engine

RYGER-LOGO-KLEIN-02.jpg


est-test.jpg
 
Laatst bewerkt:
Niet bekritiserend bedoeld: je benoemt het alsof dat de primaire doelstelling voor een dergelijke innovatie moet zijn. Ik zie het net iets anders. Het is te gek voor woorden dat het een dergelijke stap heeft gemaakt in vermogen, echter toepassingen buiten de motorsport zijn volgens mij net zo "potent"/"belangrijk".

Denk eens na als je alle 4-takt delen uit een auto kunt slopen, wat een gigantische efficientie slag je daarmee behaalt als ook dat het qua gewicht een grote winst zou betekenen. Niks geen zware koppen meer, geen distributie meer, overal simplicity van een 2-takt motor.

Nogmaals, op wedstrijdvlak zullen er ongetwijfeld nog wel records sneuvelen als ook dat er ongetwijfeld wel een keer iets stuk gaat lopen; echter de achterliggende optimalisatie in het niet benutten van een emissie-vernaggelende toevoeging aan de brandstof is volgens mij de belangrijkste eigenschap. Die opent de deuren binnen de afstervende fossiele brandstof markt. De aankomende 200 jaar schijnt die niet uit het leven te verdwijnen (ergens gelezen recent), derhalve kunnen we nog lang zat profiteren van een dergelijke innovatie.

Al met al, ik begrijp wel dat dit sceptisch ontvangen wordt, het heeft sinds de wel gerespecteerde Jan Thiel ontzettend lang geduurd alvorens men zijn RSA prestaties heeft weten te evenaren, laat staan ze te overschrijden.

De bewijslast komt zo druppelsgewijs boven, het zal niet lang duren alvorens er andere vormen van bewijs online komen te staan :P
 
Luc Foekema heeft gister geschreven dat een record op kartbaan Eefde is gesneuveld met een halve seconde. Het record was 12 jaar oud.

Ik citeer:Het sceptische randje mag er wat mij betreft wel vanaf (al was ik al langer overtuigd). Op naar de FIM met die handel en rap, heeeeel rap, die 2-takt klassen weer terug de motorsport in!! 8-) 8-) 8-) 8-)

Ik kan me vergissen maar volgens mij zijn 125cc 2-takt karts jaren lang niet toegelaten op Eefde i.v.m. de geluidsproductie/vergunning. Of het oude record dus ook écht 12 jaar heeft gestaan is voor mij nog een vraagteken.
 
De bewijslast komt zo druppelsgewijs boven, het zal niet lang duren alvorens er andere vormen van bewijs online komen te staan :P

nog geen hard bewijs maar :

jamathi;1131062010 zei:
News from the Netherlands:

A Ryger has finally been tested on the same track with a TM.
The TM was just 2.5 seconds a lap quicker..
And the time between gear changes was notably longer.
Power was estimated at about 32HP by a very well known witness, against the 45HP of a TM.
So we'll have to wait some years more for further development......
They still have to try an uncooled exhaust duct, and a shorter connecting rod of 65mm
Maybe HCCI was not working?

The scrapheap might get tired of waiting!!!
That would not be a big surprise to anyone....
Might be that the one who pays wanted to see a reality test!
Finally.

post van Jan Thiel op Kiwi-biker ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik begrijp niet helemaal hoe die 70% aanzuig volume tot stand komt afgaande op het idee dat deze constructie(feitelijl als een tweetakt langsspoeling) er juist is om een hele grote aanzuig zuiger te kunnen maken en zelfs met drukvulling te kunnen werken, dus meer dan 100% @125cc
?
 
Ik begrijp niet helemaal hoe die 70% aanzuig volume tot stand komt afgaande op het idee dat deze constructie(feitelijl als een tweetakt langsspoeling) er juist is om een hele grote aanzuig zuiger te kunnen maken en zelfs met drukvulling te kunnen werken, dus meer dan 100% @125cc
?

ik denk dat je het hele concept nog niet duidelijk in je hoofd hebt.
er is helemaal geen grote aanzuig zuiger, eerder een kleine.
waar normaal onder de zuiger 125cc volume verplaatst wordt, doet nu een "kleinere" zuiger dat (ruw geschat helft van diameter van hoofdzuiger) in een ruimte die nauwelijks groter is dan de zuigerverplaatsing van de hoofdzuiger. je moet wel het volume dat die "kleinere zuiger" inneemt af trekken van het verplaatste volume van de echte zuiger : onder de zuiger wordt er dus geen 125cc aan volume verplaatst, maar slechts een +/- 70% daarvan.

iedere performante 2-takt is zo krachtig omdat het in hoofdzaak (eigenlijk quasi uitsluitend, eens in de powerband) de expansieuitlaat is die voor de spoeling zorgt, het idee dat drukopbouw in het carter voor spoeling zorgt is ouwbakken. in een normale 2-takt kan de uitlaat aan een groot carter-volume zuigen en is er dus wel wat mengsel beschikbaar, in de Ryger is dat helemaal niet het geval. maar Luk Foekema blijft beweren dat de uitlaat van geen tel is bij de Ryger.

en wat je bedoelt met langsspoeling is me al helemaal niet duidelijk.
 
Nog nieuws hier? Waarschijnlijk zijn er wel mensen bekend met Luc Foekema, die ook nauw betrokken is bij het Ryger project. Weet niet of Luc zelfs ook hier op het forum zit? Maar dat maakt verder ook niet uit, hopelijk kan hij nog wat bij dragen.

Ik zag dit vandaag op Luc Foekema's facebook pagina. Niet direct Ryger gerelateerd, maar tekent zo voor het hele oude-baasjes-tweetakt-vermogen-verhaal. Claims hier claims daar, disclaimers zus, disclaimers zo. Drama, intrige, leugens oe oe hij zei dit, maar testbank zus, zo...
Vind het altijd wel mooi om een beetje bij te houden dit soort dingen, en hoop van harte dat een project als Ryger slaagt. Maar dit soort verhalen blijft gewoon broodje aap voordat er eens fatsoenlijk op een testbank getest wordt door een onafhankelijke.
full
 
Ik kan niets vinden hoe dat werkt, wat is er zo speciaal/anders aan dit ding?
Wilde gok, die bus onder de zuiger scheid het carter (kruk, drijfstang en penlagers) van het (nu dus veel kleinere) deel waar het mengsel in gezogen word. Dit zou een reden kunnen zijn waarom er veel minder olie gemengd hoeft te worden, wat uiteindelijk niet verbrand en dus een schonere uitstoot. Dat rijmt ook met het stukje over 50% volume ten opzichte van 140% van de Aprilia RSA..?!
 
Laatst bewerkt:
dat het werkt, daar ben ik van overtuigd.
maar blijkbaar (nog) niet betrouwbaar, en de geclaimde vermogens blijken eerder een factor x2 te zijn van de werkelijke (tot het tegendel bewezen is).
 
Laatst bewerkt:
Ik geloof er niets van. Het zal wel lopen hoor, als iets eenmaal draait en je gooit er vuur bij blijft het altijd wel lopen.
Maar heel blijven en ook nog meer vermogen leveren bij een bruikbare powerband geloof ik niet. Er zijn in de loop der jaren wel meer fantastsche ideen geweest, helaas allemaal gesneuveld.
Je kunt uit een volume brandstof niet meer vermogen halen dan er in zit. Een tweetakt is al een beter idee om veel vermogen te genereren maar dan dat zie ik bij dit project niet gebeuren. Dit gaat niet beter werken als een roterende inlaat.
 
Wilde gok, die bus onder de zuiger scheid het carter (kruk, drijfstang en penlagers) van het (nu dus veel kleinere) deel waar het mengsel in gezogen word. Dit zou een reden kunnen zijn waarom er veel minder olie gemengd hoeft te worden, wat uiteindelijk niet verbrand en dus een schonere uitstoot. Dat rijmt ook met het stukje over 50% volume ten opzichte van 140% van de Aprilia RSA..?!

Die bus onder de zuiger is een met het carter als ik het goed zie..

Ik kan op het net niets vinden over wat er anders aan is.

Ik zie de logica niet van de foto, als die zuiger naar beneden gaat, hoe komt het mengsel dan omhoog?
 
Die bus onder de zuiger is een met het carter als ik het goed zie..

Ik kan op het net niets vinden over wat er anders aan is.

Ik zie de logica niet van de foto, als die zuiger naar beneden gaat, hoe komt het mengsel dan omhoog?

wat verstaan jullie onder "bus" ?
tussen small-end-gat in de zuiger en bovenkant zuiger heb je een cylindrisch deel van de zuiger met de kleinere diameter. dit loopt in een dichting die in de tussenplaat zit (tussen carter en cylinder) en dus het carter los koppelt voor de werking van de motor.
onder de zuiger gebeurt echter nog steeds hetzelfde als bij een gewone .

Moet het carter van een 2 takt niet ongeveer net zo groot zijn als de cilinderinhoud?
Anders krijg je toch niet de volledige hoeveel mengsel binnen?

niets moet ;)
maar ruw geschat is het volume onder de zuiger de helft van de cylinderinhoud, toevallig dat hij maar de helft (inschatting van 'kenners') van het vermogen van een gewone 2-takt haalt ?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan