BMW Sportboxer topic - deel 20 (still going strong )

Ik kom ook even op de radar.
Sinds Oktober eigenaar van een R1100S uit 2001, donkergrijs met finishvlag patroon op de voorkuip (foto's volgen uiteraard).

Motor is door een vorige eigenaar al voorzien van een Rondje Hyperpro en Laser uitlaat én catvervanger en vervangt mijn SV650S als alleskunner.

Heb al met veel genoegen door de verschillende topics heen gelezen, enige nieuwe mods die ik nog heb uitgevoerd zijn handvatverwarming, Recyclizer voor het (idee van?) betere middengebied, én een triboseat zodat m'n meisje niet bij iedere rembeweging op m'n nek geplakt zit :)

Heb ook meteen een vraag, ik zie op allerlei forums (Pelicanparts / boxertrix) dat de DB Killer van deze pijpen wel verwijderbaar is, maar dat er een lasje uitgeboord / losgemaakt moet worden.
Deze zou onderaan de uiteinden moeten zitten, maar bij mij zitten er op beide pijpen drie ronde deukjes die misschien een puntlas verstoppen... Maarja, Wie van de drie? :D Middelste zou een logische keuze zijn maar ik dacht ik vraag het eerst aan ervaringsdeskundigen :)


Hey, heb jij niet dat Spanje-reisverslag neergezet? Las hem laatst en plan bij mij is in september ook 'n rondje Spanje.
Maar, welkom! Antwoord op je vragen heb ik niet, maar daar zijn dan weer anderen voor in dit topic :P

Heb je al 'n piccie van je S? :W
 
de code kan je krijgen door het gesprek te quoten.

als het topic open is tenminste,

zie nu ook geen edit knop.

Sorry was wat druk met huisje en werk en wat grotere woon werk afstand :')

Mijn BMW rijd net sinds pinkster weekend weer *O* , stelde de remrevisie wat lang uit... :X


die kunstof busjes, de schuipmjes, zit bij mij een randje ducktape op zodat ie niet er af viel, vroeg me al af of dat slim was :+
 
Laatst bewerkt:
Heeft iemand ervaring met de middenbok qua grondspeling. Lever je dan veel in, in de bochten?

Heb hem liggen en wil hem misschien voor de vakantie eronder schroeven, ivm vele bepakking en het schuin staan met korte reactiestang. Moet natuurlijk geen bochtenbeperkingen opleveren, vandaar deze vraag :P
 
zonder een middenbok onderhoud doen aan een s is ook gewoon echt klote :+
 
zonder een middenbok onderhoud doen aan een s is ook gewoon echt klote :+


Haha inderdaad... Maar ik rij over 't algemeen toch met zo min mogelijk extra zooi rond. Normaal haal ik de middenbok, duostepjes en kofferbeugels eraf als die niet nodig zijn. Vind ik gewoon mooier :Y

Heb nu ook geen stelknoppen meer voor de veervoorspanning, want Wilbers. Ruimt wel mooi op zo *O*
 
full

full


Wat sfeerplaoties :P
 
ziet er inderdaad strak uit zonder :+

Bij mij was het probleem van de grondspeling bij het extra brede voetje wat iemand op de zijstandaard had geschroefd, daar heb ik een hele hoek extra af gehaald, anders reed ik elke rotonde met dat ding aan de grond :X
 
Vraagje voor de techneuten: hoeveel speling mag er zitten tussen de ingaande en uitgaande as van de v-bak? Ik heb het gevoel dat het bij mij toch wel veel is. Op de cardan + achterwiel zit geen speling. En toen ik afgelooen winter de bak eraf had zat er een behoorlijk verschil tussen de twee assen.

Graag advies/antwoord.
 
dit is wat ik ongeveer in het WPHB terugvind:

Endplay of spring segment at input shaft mm (in) 0.4...0.6 (0.0157...0.0236)
Endplay at 1st gear, output shaft mm (in) 0.1...0.33 (0.0039...0.0123)
Endplay at 2nd gear, output shaft mm (in) 0.1...0.33 (0.0039...0.0123)
Endplay, 3rd/4th gear (total play) output shaft mm (in) 0.1...0.67 (0.0039...0.0264)
Selector shaft endplay mm (in) 0.1...0.3 (0.0039...0.0118)
Length of selector drum, fully compressed mm (in) 111.80...111.90 (4.402...4.406)

Geen idee of dit is wat je zoekt?
 
Hey, heb jij niet dat Spanje-reisverslag neergezet? Las hem laatst en plan bij mij is in september ook 'n rondje Spanje.
Maar, welkom! Antwoord op je vragen heb ik niet, maar daar zijn dan weer anderen voor in dit topic :P

Heb je al 'n piccie van je S? :W

Dat was ik inderdaad, erg leuk tripje op m'n SV650S toen, die staat te wachten op nieuwe zuigerveren zodat hij minder olie dan benzine verbruikt :)

Inmiddels nog een ander probleem met m'n S :P

Maandagavond kwam ik terug van m'n werk, laatste bocht linksom hoor ik ineens een stuk meer gebrul vlak achter me, en de laatste 50 meter voel ik vanalles extra trillen. Ik stop en zie m'n demper op het achterwiel liggen, alleen nog 'vast' aan het draadje van de kentekenplaat verlichting...

Een paar maanden geleden dacht ik al dat iemand m'n Laser demper had geprobeert te jatten (motor slaapt helaas buiten).
Demper zat los genoeg dat ik hem er bijna af kon pakken. Toen de klem op de buis naast de achterveer weer helemaal goed gezet en de demper weer netjes in z'n 'rekje' gehangen. Heeft het een hele tijd goed gehouden. Maandagavond weer vastgezet en de volgende dag weer aan het werk. Gisteravond weer thuis en hij voelt al weer behoorlijk los.

Is er een betere manier om de demper vast te zetten? Iets onder het zadel wat ik kan borgen of een betere klem op de koppeling tussen de demper en de pijp van de catvervanger?

(Als ik hem er nu af heb ga ik ook meteen de dbkiller-ectomy toepassen, vraag van m'n eerste post blijft nog wel, welke van de drie 'deukjes' in de onderkant van het uiteinde ik uit moet boren...

Plaatje!:
full
 
Laatst bewerkt:
dit is wat ik ongeveer in het WPHB terugvind:

Endplay of spring segment at input shaft mm (in) 0.4...0.6 (0.0157...0.0236)
Endplay at 1st gear, output shaft mm (in) 0.1...0.33 (0.0039...0.0123)
Endplay at 2nd gear, output shaft mm (in) 0.1...0.33 (0.0039...0.0123)
Endplay, 3rd/4th gear (total play) output shaft mm (in) 0.1...0.67 (0.0039...0.0264)
Selector shaft endplay mm (in) 0.1...0.3 (0.0039...0.0118)
Length of selector drum, fully compressed mm (in) 111.80...111.90 (4.402...4.406)

Geen idee of dit is wat je zoekt?

Thnx Frank, ik denk dat dit is wat ik zocht. En ik ben bang dat het mijn vermoeden bevestigd. Voor mijn gevoel zit er bij mij veel meer verschil tussen de in- en uitgaande as van de v-bak. Ik voel een revisie aankomen '( .

Iemand een adres daarvoor?? Ik heb al contact gelegd met Oscar in Nunspeet :t
 
Thnx Frank, ik denk dat dit is wat ik zocht. En ik ben bang dat het mijn vermoeden bevestigd. Voor mijn gevoel zit er bij mij veel meer verschil tussen de in- en uitgaande as van de v-bak. Ik voel een revisie aankomen '( .

Iemand een adres daarvoor?? Ik heb al contact gelegd met Oscar in Nunspeet :t

Daar gaan vast wat uurtjes inzitten :/
Is 'n gebruikte bak dan geen alternatief?
Meende dat Daniel er laatst nog eentje had liggen :9

Anders is Oscar sowieso een goed adres, maar wel 'n stukkie rijden voor jou...
 
Mooie fiets en inderdaad leuk dat Randy Mamola himself er z'n krabbel op heeft gezet.

8000€ estimate van de verkoper vind ik wat optimistisch... geen laser uitlaat, uitlaatbochten laten te wensen over, schade op het voorspatbord... en op te halen in Spanje.
 
Daar gaan vast wat uurtjes inzitten :/
Is 'n gebruikte bak dan geen alternatief?
Meende dat Daniel er laatst nog eentje had liggen :9

Anders is Oscar sowieso een goed adres, maar wel 'n stukkie rijden voor jou...

Ik ga het liefst voor een (betrouwbaar) gereviseerde v-bak, dan weet ik dat ik een goede bak heb. Tenzij er natuurlijk een (betrouwbaar) goede bak beschikbaar is :P .

Maar eerst ga ik m door Oscar na laten kijken, om een en ander uit te sluiten :t
 
Heb inderdaad nog een v-bak liggen met ±62k km's er doorheen vervoerd. Betrouwbaar kan ik niet zeggen , mij iig nooit in de steek gelaten dus voor mij altijd betrouwbaar geweest ;)
Hij zou zo nog 100k km's mee kunnen gaan, maar kan ook bij 2k km gebeurd zijn, zo blijft het met 2e hands onderdelen.

Het is een overweging die je moet maken. Doe je V-bak vervangen zelf ? Dat dekt de kosten al behoorlijk.
 
Vervangen doe ik zelf, De bak reviseren gaat echt wel boven mijn kunnen (en mijn gereedschapskist). Maar dit wordt een mooi winterklusje: Motor in de huiskamer, warm, koffie en sleutelen :t
 
dit is wat ik ongeveer in het WPHB terugvind:

Endplay of spring segment at input shaft mm (in) 0.4...0.6 (0.0157...0.0236)
Endplay at 1st gear, output shaft mm (in) 0.1...0.33 (0.0039...0.0123)
Endplay at 2nd gear, output shaft mm (in) 0.1...0.33 (0.0039...0.0123)
Endplay, 3rd/4th gear (total play) output shaft mm (in) 0.1...0.67 (0.0039...0.0264)
Selector shaft endplay mm (in) 0.1...0.3 (0.0039...0.0118)
Length of selector drum, fully compressed mm (in) 111.80...111.90 (4.402...4.406)

Geen idee of dit is wat je zoekt?
"Endplay" is de axiale speling, gemeten bij een gedemonteerde versnellingsbak as. Heeft dus niks te maken met de speling die er beschreven wordt.

Op de cardanklok zit inderdaad erg weinig speling, dat moet ook. Die speling (tandflankspeling) moet binnen bepaalde waardes vallen ivm slijtage en geluid.

Zolang er geen ijzer aan de aftapplug zit, en de bak schakelt goed, niks aan doen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan