Olie op wegdek, waar liggen de kansen qua aansprakelijkheid?

_HaV_

MF veteraan
9 jun 2005
5.412
542
Westereen / Zwaagwesteinde
Ik ben vanochtend om 8:15 op de "Achter de de hoven" in Leeuwarden onderuit gegaan. Oorzaak olie op het wegdek... en ook niet een beetje. Van getuigen begreep ik dat het een KM'ers lang spoor betrof.

Aangezien ik zelf al voelde dat het glad was en al een paar keer begon te schuiven, had ik m'n snelheid daaraan aangepast. Helaas heeft het niet mogen bater. In een bocht schoot de voorkant weg en daar ging ik... schuiver over wegdek... zelf alleen een paar schaafwondjes... grootste klap is opgevangen door m'n beschermers op de motor zelf.... schakelpook heeft een klap gehad...zal straks verder kijken... kreeg hem op dat moment niet in de vrij in ieder geval... dus inwendig kan er meer aan de hand zijn.

Even later zag ik een automobilist schuiven die de auto net kon houden... en daar achteraan ging een klein autotje... zo bij de stoeprand op... waarde auto zo'n 500 - 750 euro denk ik... hele vooras stond scheef... denk dat die total is.

Voorbijkomende Politie heeft vervolgens het verkeer zitten regelen als zijnde dat men rustig moet rijden... hebben om 8:30 een melding bij de gemeente gedaan, maar om 10:00 toen ik ben vertrokken was er nog niets opgeruimd.

Qua ongeval, zijn er meerdere getuigen... die kunnen bevestigen dat het glad was, dat er niet snel gereden werd etc Er zijn zelfs videobeelden op te vragen, welke ik al heb gezien. Deze zijn al opgeslagen door de beheerden maar mogen niet zomaar vrijgegeven worden ivm privacy wet etc.

In hoeverre kan men de gemeente hiervoor aansprakelijk stellen... wie heeft dit al eens bij de poot gehad?
 
De aansprakelijke is de eigenaar/bestuurder van het voertuig die de olie heeft verloren. Aangezien dat een motorrijtuig moet zijn (fietsen verliezen geen olie in die hoeveelheden) waarvan de eigenaar/bestuurder onbekend is, is dit een gevalletje Waarborgfonds.
 
De aansprakelijke is de eigenaar/bestuurder van het voertuig die de olie heeft verloren. Aangezien dat een motorrijtuig moet zijn (fietsen verliezen geen olie in die hoeveelheden) waarvan de eigenaar/bestuurder onbekend is, is dit een gevalletje Waarborgfonds.

Daar hoorde ik al het een en ander over. In hoeverre moet je dan eerst de wegbeheerder nog aansprakelijk stellen als zijnde dat je je hebt ingespannen om de veroorzaker aansprakelijk te stellen? Natuurlijk is de gemeente niet de veroorzaker, maar wel verantwoordelijk. Als ik dan al zie dat er twee man politie anderhalf uur moet staan na melding en er nog niets wordt opgeruimd...
 
Ik heb hetzelfde al meer dan een jaar lopen via de verzekering.

Wegbeheerder: X
Waarborgfonds: ==> X
Busmaatschappij: Loopt nog.
 
wegbeheerder kan er alleen aansprakelijk gesteld worden als ze tijd hebben gehad om te reageren en dit niet hebben gedaan. als jij dus om 8:15 op je plaat ging en pas de eerste melding is gedaan bij 8:30 dan kon de wegbeheerder geen actie ondernemen en kunnen ze dus ook niet aansprakelijk zijn. ze wisten namelijk van niks en dus kunnen ze ook niet nalatig geweest zijn. waren er echter al meldingen van 6:00 en hebben ze niks gedaan zoals afzetten, waarschuwen en/of schoonmaken dan wordt het een ander verhaal dan zijn ze wel nalatig. het zal dus als je de veroorzaker niet kan achterhalen een gevalletje waarborgfonds worden.
je zult dus eerst de veroorzaker moeten proberen te achterhalen. lukt dat niet dan moet je proberen te achterhalen wanneer de eerste melding bij de wegbeheerder is gedaan en welke acties die daarop hebben ondernomen. en als laatste optie blijft dan het waarborgfonds over.
 
Laatst bewerkt:
wegbeheerder kan er alleen aansprakelijk gesteld worden als ze tijd hebben gehad om te reageren en dit niet hebben gedaan. als jij dus om 8:15 op je plaat ging en pas de eerste melding is gedaan bij 8:30 dan kon de wegbeheerder geen actie ondernemen en kunnen ze dus ook niet aansprakelijk zijn. ze wisten namelijk van niks en dus kunnen ze ook niet nalatig geweest zijn. waren er echter al meldingen van 6:00 en hebben ze niks gedaan zoals afzetten, waarschuwen en/of schoonmaken dan wordt het een ander verhaal dan zijn ze wel nalatig. het zal dus als je de veroorzaker niet kan achterhalen een gevalletje waarborgfonds worden.
je zult dus eerst de veroorzaker moeten proberen te achterhalen. lukt dat niet dan moet je proberen te achterhalen wanneer de eerste melding bij de wegbeheerder is gedaan en welke acties die daarop hebben ondernomen. en als laatste optie blijft dan het waarborgfonds over.

In de praktijk wordt het vaak, na veel tijd en geduld :z , en een hele lange adem, waarschijnlijk de laatste optie (of je eigen AR verzekering), aangezien de twee eerste, in deze situaties (vaak) niet thuis geven, en gegevens ineens kwijt zijn })
 
Laatst bewerkt:
In de praktijk wordt het vaak, na veel tijd en geduld :z , en een hele lange adem, waarschijnlijk de laatste optie (of je eigen AR verzekering), aangezien de twee eerste, in deze situaties (vaak) niet thuis geven, en gegevens ineens kwijt zijn })
Heb WA+ ... een 96'er vmax... bijna antiek dus zou dan wel all risk kunnen :+

Net nog gebeld met Politie, deze gaf aan toch eerst de gemeente aansprakelijk te stellen. Die zijn verantwoordelijk voor de weg, en moeten hun beurt de veroorzaker vinden willen ze de schuld doorschuiven... al hoor ik allemaal verschillende verhalen etc... een brief kan nooit kwaad.
 
Als jij WA+ hebt verzekerd, doet jouw verzekering helemaal niks. Jij bent niet aansprakelijk voor de schade. Je wordt niet aansprakelijk gesteld, de verzekering leunt tevreden achterover en doet noppes, nada, niks.
Als jij AR verzekerd bent, moeten ze wel wat doen. Maar dat begint er mee dat ze eerst zullen kijken welke andere partij ze kunnen laten opdraaien voor de schade. Dan stellen ze wel het nodige in het werk om een ander de schuld in de schonen te schuiven, gevolgd door de rekening. Als ze niemand aansprakelijk kunnen stellen, dan moeten zij zelf betalen en dan wordt het een gevalletje, hoe laag kunnen we de vergoeding houden. Een 21 jaar oude Max zal menig motorrijder kunnen bekoren, het is gewoon een bruut lekker ding, maar de verzekering zal meestal alleen maar aangeven dat het een 21 jaar oude motor is in een matige staat van onderhoud.
 
Laatst bewerkt:
Daar hoorde ik al het een en ander over. In hoeverre moet je dan eerst de wegbeheerder nog aansprakelijk stellen als zijnde dat je je hebt ingespannen om de veroorzaker aansprakelijk te stellen?

De wegbeheerder is niet de veroorzaker, op het moment dat het wel zo is, heb je ook niets meer aan het Waarborgfonds, die gaan over schade veroorzaakt met onbekend gebleven, of niet verzekerde, motorrijtuigen.

Je moet aantonen dat je moeite hebt gedaan de veroorzaker te vinden en getuigen hebben dat de schade is veroorzaakt door (in dit geval) de valpartij door het oliespoor. In dit geval zou aangifte bij de politie een optie zijn om aan die verplichting te voldoen, zeker omdat de politie al ter plekke is geweest.
 
Net nog gebeld met Politie, deze gaf aan toch eerst de gemeente aansprakelijk te stellen. Die zijn verantwoordelijk voor de weg, en moeten hun beurt de veroorzaker vinden willen ze de schuld doorschuiven....

Klinklare onzin. De gemeente is pas aansprakelijk als zij kans hebben gehad om de olie op te ruimen en dat niet hebben gedaan. Zonder melding hebben ze geen kans gehad en zijn ze als wegbeheerder niet aansprakelijk.


Op deze website kunt u kijken of een vordering bij het Waarborgfonds Motorverkeer zin heeft:
Schade Zonder Dader

Doe trouwens wel even aangifte hiervan. Dat vergroot uw kans op succes bij het Waarborgfonds.
 
Laatst bewerkt:
Klinklare onzin. De gemeente is pas aansprakelijk als zij kans hebben gehad om de olie op te ruimen en dat niet hebben gedaan. Zonder melding hebben ze geen kans gehad en zijn ze als wegbeheerder niet aansprakelijk.


Op deze website kunt u kijken of een vordering bij het Waarborgfonds Motorverkeer zin heeft:
Schade Zonder Dader

Doe trouwens wel even aangifte hiervan.
Dat vergroot uw kans op succes bij het Waarborgfonds.


Aangifte doen kan niet, begrijp ik uit dat andere topic.
 
Zowiezo proberen met de getuigen in contact te komen en proberen bij politie aangifte en proces verbaal laten opmaken.
Zelf nix opgelopen?
Ben zelf een paar jaar geleden in Kerkrade op een rotonde bijna onderuit gegaan door grote gaten in wegdek. De gemeente aangeschreven en binnen een week lag er nieuw asfalt op de rotonde.
 
Zorg dat je die getuigen allemaal nog kent of de gegevens van hebt, zorg dat je foto's van de olie op de weg hebt, en zorg dat je het politierapport krijgt. Ik heb zelf ook een ongeluk gehad door olie op de weg en dat heeft meer dan een jaar bij het waarborgfonds gelopen met mijn rechtsbijstand. Bij mij was geen politie geweest want eenzijdig ongeval zonder letsel, dat was probleem 1. Probleem 2 was dat ze een halfjaar na het ongeluk gingen zeuren dat ik zou moeten bewijzen dat het olie was (good luck na die tijd). Uiteindelijk dankzij getuigen en doorzetten van mn rechtsbijstand toch vergoed gehad vanuit het waarborgfonds.

Succes.
 
Zorg dat je die getuigen allemaal nog kent of de gegevens van hebt, zorg dat je foto's van de olie op de weg hebt, en zorg dat je het politierapport krijgt. Ik heb zelf ook een ongeluk gehad door olie op de weg en dat heeft meer dan een jaar bij het waarborgfonds gelopen met mijn rechtsbijstand. Bij mij was geen politie geweest want eenzijdig ongeval zonder letsel, dat was probleem 1. Probleem 2 was dat ze een halfjaar na het ongeluk gingen zeuren dat ik zou moeten bewijzen dat het olie was (good luck na die tijd). Uiteindelijk dankzij getuigen en doorzetten van mn rechtsbijstand toch vergoed gehad vanuit het waarborgfonds.

Succes.
We shall see... Ik heb sowieso de eerste verklaring vandaag digitaal ontvangen. De andere persoon ga ik nog bij langs volgende week, want die heeft ook videobeelden via de beveiligingscamera's. Dit wil ik sowieso... Foto heb ik gemaakt...

Er zijn verder meerdere namen van mensen die kunnen bevestigen dat het spekglad was. Daar heb ik sowieso contactgegevens van.

Ik zal nog kijken of ik de namen van de agenten kan achterhalen, die kunnen bevestigen dat het glad was, en er na de tijd ook nog uren hebben gestaan.

Aangifte heb ik digitaal gedaan gisteravond, met name om te kijken of het middels het waarborgfonds te verhalen valt.

Via m'n werkgever nog een schade-adviseur een mail gestuurd of die nog tips heeft etc.
M'n rechtsbijstand, hield zich eerst afzijdig, zo van probeer zelf eerst maar... maar heb ze maar wel al een kopie van mn brief gestuurd. Denk wel dat ik die nodig ga hebben, al zijn mijn ervaringen van rechtsbijstand niet altijd even positief. Maar zoals ik jou hoor, kan dat soms ook positief uitpakken.
 
Een voertuig met zo'n oliespoor moet toch te traceren zijn?
Dat verwacht je wel... echter ik stond zonder vervoer etc... dus ga dat als privé persoontje maar eens volgen.

Als het meezit kan de Gemeente daar meer over zeggen, die zouden dat spoor schoon moeten maken en uiteindelijk zou dat toch ergens uit moeten komen.
 
Inmiddels heeft de gemeente al aangegeven zo adequaat mogelijk te hebben gehandeld.

En dat ze niet verantwoordelijk kunnrn worden gesteld voor een vloeistof op de weg die er niet door hun toedoen ligt.

Op zich was dat antwoord natuurlijk al verwacht.

Ze geven ook aan dat ze de veroorzaker niet hebben kunnen achterhalen.

Bovenstaande, zowel aansprakelijkheid niet te accepteren en veroorzaker niet kunnen traceren gaan ze me officieel zwart op wit zetten.

Waarborgfonds geeft aan dat dergelijke situaties / ongevallen onder voorwaarden kunnen worden vergoed.

Mijn digitale aangifte heeft status in behandeling gekregen. Waarschijnlijk binnen enkele dagen dat ze hier verder niets mee kunnen of doen. Maar daarmee heb ik wel aan mn aangifte plicht voldaan.

Oftewel ik hou hoop.
 
Je hebt getuigen, foto, aangifte, bevestiging van situatie van de gemeente.
Je gaat nu nog achter "getuigeverklaringen" van de agenten aan en je probeert video beelden te bemachtigen.

Ik denk dat je met het verslag wat je hier weergeeft zonder verdere vragen zo aangenomen kunt worden als rechercheur :+

Lijkt me dat je zonder video en agentverklaring al redelijk goed beslagen ten ijs gaat, er is geen speld tussen te krijgen.
 
Je hebt getuigen, foto, aangifte, bevestiging van situatie van de gemeente.
Je gaat nu nog achter "getuigeverklaringen" van de agenten aan en je probeert video beelden te bemachtigen.

Ik denk dat je met het verslag wat je hier weergeeft zonder verdere vragen zo aangenomen kunt worden als rechercheur :+

We kunnen wel weer een nieuwe Witse gebruiken idd,de oude heeft z'n penning ingeleverd,hoewel het wel een commissaris was.
 
We shall see... Ik heb sowieso de eerste verklaring vandaag digitaal ontvangen. De andere persoon ga ik nog bij langs volgende week, want die heeft ook videobeelden via de beveiligingscamera's. Dit wil ik sowieso... Foto heb ik gemaakt...

.

Dan is op die beveiligingsbeelden wellicht ook te zien uit welke wagen de olie kwam.
 
Dan is op die beveiligingsbeelden wellicht ook te zien uit welke wagen de olie kwam.
Klopt, daar wordt nog naar gekeken. Blijft een speld in de hooiberg. De cameras werken puur wanneer er beweging wordt gedetecteerd op een bepaald deel van het gehele beeld. Gezien de hoeveelheid... minimaal anderhalf tot twee kilometer lang spoor. De busbaan was ook glad begreep ik van omstanders, dan zou je het snel bij een bus oid zoeken.
De stadsbussen rijden op gas dus vallen af... dus dan zou het een ander soort bus kunnen zijn.
Ook gezien de hoeveelheid en gladheid moet het recent zijn geweest. Na de hevige regenbuien late spoelde het meeste ook weer weg... duidt dus ook op verse (diesel)olie.

Ik hoop begin volgende week uitslag te krijgen betreffende de beelden. Staat daar een mogelijk voertuig op, dan worden de beelden door de politie gevorderd en gaan die zich er nog verder in verdiepen. Tot op heden loopt hun onderzoek naar aanleiding van mijn aangifte inmiddels ook op een dood spoor. Moet wel toegeven dat ze me tot op heden goed op de hoogte houden over de stappen die ze hebben ondernomen.
 
Ik wacht nog het een en ander af qua aansprakelijkheid... echter wordt nu wel tijd om vooruit te kijken qua schadebepaling etc.

Ik woon zelf in De Westereen (Friesland) wie o wie uit mijn regio heeft goede ervaringen met een motorzaak qua reparatie schade en taxatie schade?
 
Even een snelle update...

Gemeente heeft alles via de juridische weg afgeketst en neemt geen aansprakelijkheid. Op zich hadden we dit wel verwacht, ook mede door het tijdstip van het ongeval.

Het waarborgfonds is vorige week aangeschreven en heeft binnen een week de case geaccepteerd. Oftewel dit scheelt weer in de herstel / restauratiekosten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan