A1, is het met waard en jullie ervaringen

HKF

Rookie
4 jul 2017
233
44
Beste leden.

Ik zou graag dit forum topic willen openen omdat ik dat nergens echt voorbijvzie komen.

Laat ik maar beginnen met het volgende:

Op dit moment rijd ik een Gilera Runner 50cc Brom tot 80 km/h

Hiervoor betaal ik 57 euro per maand aan WA + beperkt casco, poh...

Nu staan er bij de opleiding waar ik binnenkor naartoe ga om de maand wel rollerbanken met politie motoren die je van de weg af halen.

Zou het zich lonen om voor een a1 rijbewijs te gaan?

Ik zou in totaal als ik op de rollerbank een zogenaamde WOK krijg 550 euro krijgt zijn aan boetes, keuren, en omzetten bij de scootershop.

Ik bespaar wel 370 euro per jaar aan WA omdat de WA maar 13 euro per maand is en de wegenbelasting 10 euro per maand.

Het stuk naar de opleiding is niet groot. Net 2 KM. Maar ik ga wel vaak mee met clubjes om te gaan rijden naar steden en Te gaj toeren.

Exclusief De brandstof bespaar ik dan 379 per jaar waarvan 550erbij omdat ik geen last meer heb van rollerbanken. Dus met het risico erbij geteld dik 900 per jaar dat ik bespaar.

Als ik de brommer verkoop krijg ik rond de 1200 euro.

Het rijbewijs kost mij 700/800 euro.

Motor kost mij 750 tot 2000 euro, in ieder geval 2de hands.


Ik kan eventueel ook de scooter 45 km/h maken of de fiets pakken.

Maar ik rij toch vaak langere afstanden en wil graag onafhankelijk zijn van Bijv. Een bus.

Een auto kost mij 300 euro in de maand aan WA excl. Brandstof, wegenbelasting, reparaties enz.

Ik ben er zeker van dat ik naar a2 en A door wil.

Ook ben ik iemand die verantwoordelijkzou rijden op een motor want je bent namelijk zeer kwetsbaar!!

Wat vinden jullie? :)

Mvg.


Bodhi
 
Je hebt veel berekeningen gemaakt, maar heb je wel berekend wat het kost als je een ongeluk veroorzaakt met een scooter die 80km/h gaat??

Die 57 p/m gooi je zowiezo weg omdat je totaal niet verzekerd bent ;)

Maar goed ik ben moeder theresa niet, dus als je een motor wil, zeg ik ga ervoor!

Komen wel wat meer kosten bij kijken als wat benzine erin en gaan, lees bescherming, kleding etc..

succes :t
 
Ride Dirty,

Zeker gelijk in.

Maar dan gaat het er om dat ik erg verantwoordelijk rij de meeste tijd en realiseer dat ik kwetsbaarder ben dan de rest. (maar soms niet dan ga ik wel eens op het fietspad erlangs). Dus 54 rijden waar je 50 mag. Maar als ze je na een ongeluk op de rollerbank zetten zit er nog een begrenzen in maar je weet maar nooit. Kan los geschoten zijn hahaha.

Natuurlijk komen kosten zoals kleding en goede laarsen er ook bij. Maar wat bedoeld u met "lees berscherming" hahaha
 
Het moest zijn lees : bescherming..(Dus helm handschoenen motorschoenen broek etc etc..)

Ik snap dat je verantwoordelijk wil rijden, helaas komen ongevallen niet altijd door je eigen fout :N

Begrenzers wisten agenten jaren geleden al raad mee..kapje van accu eraf en alle draden van accu halen, wanneer het over geld gaat zijn verzekeraars er als de kippen bij ergens een uitweg te zoeken..

Nogmaals als motor rijden je leuk lijkt, dan zou ik zeggen ga ervoor en geniet ervan want ik vind het zelf mooiste wat er is *O*
 
Ik zou zeker voor je A1 gaan, dan kan je legaal 110 rijden (op de snelweg) en nooit meer de spanning of er toevallig een rollerbank staat die je veel geld gaat kosten + het risico wat je loopt bij niet verzekerd zijn en een (ernstig) ongeluk krijgen.
Een 125cc kan je soms ook nog wel iets aanpassen dat hij nog wat harder gaat (bijv. als je een motorscooter hebt)

Overigens vind ik het wel knap als je voor 800 euro je A1 rijbewijs denkt te halen, zou ik knap vinden. Ik was bij alles in 1 keer halen bijna € 2.000 kwijt.
 
Ik zou zeker voor je A1 gaan, dan kan je legaal 110 rijden (op de snelweg) en nooit meer de spanning of er toevallig een rollerbank staat die je veel geld gaat kosten + het risico wat je loopt bij niet verzekerd zijn en een (ernstig) ongeluk krijgen.
Een 125cc kan je soms ook nog wel iets aanpassen dat hij nog wat harder gaat (bijv. als je een motorscooter hebt)

Overigens vind ik het wel knap als je voor 800 euro je A1 rijbewijs denkt te halen, zou ik knap vinden. Ik was bij alles in 1 keer halen bijna € 2.000 kwijt.
Ben je met een opgevoerde 125cc met A1 nog wel verzekerd dan?

Of bedoel je dat je alleen de CVT aanpast? Nadeel lijkt mij dat je de winst op topsnelheid dan alleen haalt met wind stil of wind mee.

Ik zou met een 11kw lekker in de stad en op binnenwegen blijven (bij hoge uitzondering een keer een stukje rustige snelweg), dan komt zo een ding tot zijn recht. Bij toertochtjes over kleine weggetjes gaat dat ook prima samen met zijn vrienden op hun 50cc.
 
Nou als er grove aanpassingen gedaan worden zal dat zeker verzekeringstechnisch niet toegestaan zijn nee.
Verder mee eens om idd niet teveel snelweg te rijden, (is ook geen drol aan)
 
Volgens mij heb je alles aardig op een rijtje en zoek je alleen een duwtje in je rug. Nou bij deze: ga je rijbewijs halen en stop met dat brommergelul. Je bent toch verdomme geen 16 meer! Hop hop, proeflesje boeken!
 
Is A1 het waard.. nee ik denk het niet.

Ik zou je scooter gewoon lekker 45km/h maken en dan heb je geen kopzorgen. Je rijdt alleen maar kleine stukjes en daarvoor zou ik niet m'n rbw gaan halen. Ik vind je verzekering wel tamelijk duur.. Je betaald per jaar de helft van wat je hele scooter waard is.

Als je heel graag motor wil rijden dan zou ik het overwegen, maar je motivatie klinkt meer als dat je een reden zoekt om legaal harder dan 45 te rijden.
 
Laatst bewerkt:
Beide bedankt voor de reactie!

@Ride Deze begrenzer is ingebouwd op de rem, en direct op de aansluiting van de cilinder, dus zonder die code in te voeren kunnen ze niks, zo ver ik weet.

motor rijden lijkt mij fantastisch maar zeker risico vol, dus 8 auto's vooruit kijken ;)

@Jesse
Inderdaad dat snelweg is super, is makkelijker om langere afstanden af te leggen, watik dus ook wil gaan doen.

2000!??!? Ja mijn rijschool bied voor 700 euro al een rijbewijs aan, ik verwacht dan 800 met een paar extra lessen. Dit is hun basis pakket met 10 lessen. Tevens omdat ik binnenkort een schakelbrommer heb waar ik het schakelen op kan leren, mijn autorijbewijs al bezit, en al een jaar scooter rijd, denk ik wel dat mij dat kan lukken.

@Mojave

Het antwoord is nee. als ie meer dan 125cc heeft of een hogere KW heeft dan 11KW ben je strafbaar en rijd je op een A2 rond. Dus dan rijd je zonder technisch gezien zonder rijbewijs.

Ja dat is de bedoeling, maar ben ook van plan als er mooi weer is bijv. snelwegen te pakken . Die 50cc houd ik wel bij en lage snelheden zijn inderdaad geen probleem is zeker gezellig.


Update: Ik ben van plan A1 te doen, en in oktober een derbi terra aan te schaffen voor 2000 euro (geen gezeik met invoeren, enz.)

Alleen de rijscholen in de buurt hebben geen a1, dit is niet winstgevend voor hun. 5 aanvragen per jaar....

Nu kan ik op een eigen motor lessen, maar dit is volgens mij zeer nadelig verzekerings gewijs.

Ik had de vraag aan een rijschool gesteld, als ik nu met mijn motor val, zijn jullie dan verzekerd of ik? Aangezien jullie mij les geven.

Zo ver ik heb gevonden is de motor op mijn naam en dus ook mijn verzekerde voertuig. Maar ik ga eens iemand van de verzekering bellen, want niemand weet het echt zeker! Jullie nog een idee? Beetje off topic ;)

Mvg

Bodhi
 
Ik zou zeker voor je A1 gaan, dan kan je legaal 110 rijden (op de snelweg) en nooit meer de spanning of er toevallig een rollerbank staat die je veel geld gaat kosten + het risico wat je loopt bij niet verzekerd zijn en een (ernstig) ongeluk krijgen.
Een 125cc kan je soms ook nog wel iets aanpassen dat hij nog wat harder gaat (bijv. als je een motorscooter hebt)

Overigens vind ik het wel knap als je voor 800 euro je A1 rijbewijs denkt te halen, zou ik knap vinden. Ik was bij alles in 1 keer halen bijna € 2.000 kwijt.
Verschilt per persoon, ik was 900 euro kwijt toen ik mijn motorrijbewijs haalde (geen autorijbewijs).

Of het het waard is verschilt ook per persoon, je kunt het een beetje zien als legaal rond rijden op een goed opgevoerde brommer naar mijn mening. Voor A2 krijg je een stuk meer waar voor je geld. Maar tussen opgevoerde brommer of A1 motor zou ik kiezen voor A1. :)
 
Het antwoord is nee. als ie meer dan 125cc heeft of een hogere KW heeft dan 11KW ben je strafbaar en rijd je op een A2 rond. Dus dan rijd je zonder technisch gezien zonder rijbewijs.


Ik had de vraag aan een rijschool gesteld, als ik nu met mijn motor val, zijn jullie dan verzekerd of ik? Aangezien jullie mij les geven.

Zo ver ik heb gevonden is de motor op mijn naam en dus ook mijn verzekerde voertuig. Maar ik ga eens iemand van de verzekering bellen, want niemand weet het echt zeker! Jullie nog een idee? Beetje off topic ;)

Kijk op het kenteken.
Een A1 motor word geen A2 motor.
Een A1 die je opvoert word geen A2 motor, een A1 motor die je opvoert is en blijft een A1 motor, al voldoet hij nu niet meer aan de gegevens vermeld op het bijbehorende kentekenbewijs.
Dat betekend boete en WOK.
Je krijgt ook geen bekeuring voor het rijden zonder rijbewijs.


Een motor die op jouw naam staat, die kan door iedereen verzekerd worden, zelfs ik zou jouw motor kunnen verzekeren maar dan krijg je rare constructies met veel papierwerk.
Normaal gesproken zal de tenaamgestelde ook de verzekeringsnemer zijn. Als je van te voren aangeeft dat je de motor gaat gebruiken tijdens rijlessen dan kun je dat wel voor elkaar krijgen bij een aantal maatschappijen maar reken erop dat de premie dan toch wel aardig hoog zal worden.
 
Of je een speciale verzekering moet afsluiten als je gaat lessen op je eigen motor zou ik wel eerst uitzoeken. Je wilt namelijk een motor verzekeren zonder dat je een rijbewijs hebt.

De kans bestaat dat je valt tijdens het lessen. Maar de kans is ook groot of misschien wel groter dat je hem een keer laat vallen als je pas je rijbewijs hebt. Vaak zijn het van die kleine lullige dingetjes als je (bijna) stilstaat. Dan kun je wel blijven rijden maar een paar krasjes heb je snel te pakken.
 
Kijk op het kenteken.
Een A1 motor word geen A2 motor.
Een A1 die je opvoert word geen A2 motor, een A1 motor die je opvoert is en blijft een A1 motor, al voldoet hij nu niet meer aan de gegevens vermeld op het bijbehorende kentekenbewijs.
Dat betekend boete en WOK.
Je krijgt ook geen bekeuring voor het rijden zonder rijbewijs.


Een motor die op jouw naam staat, die kan door iedereen verzekerd worden, zelfs ik zou jouw motor kunnen verzekeren maar dan krijg je rare constructies met veel papierwerk.
Normaal gesproken zal de tenaamgestelde ook de verzekeringsnemer zijn. Als je van te voren aangeeft dat je de motor gaat gebruiken tijdens rijlessen dan kun je dat wel voor elkaar krijgen bij een aantal maatschappijen maar reken erop dat de premie dan toch wel aardig hoog zal worden
.

Mijn broer wilde onlangs een auto die op de naam van z'n vriendin stond (wegens parkeervergunning etc) verzekeren op zijn naam omdat hij de regelmatige bestuurder is.. meeste verzekeraars gingen daar niet mee akkoord.

Volgens mij moet je zelfs een aparte clausule hebben als een motor als lesmotor gebruikt wordt. Ik zou dus NOOIT op mijn eigen motor gaan lessen.
 
Dat rijlessen op je eigen motor kan ja, maar hoe.. durf ik niet te zeggen. Mijn rijschool had een ktm125, best nog een fel ding met veel trekkracht tot de 80.
 
Is A1 het waard.. nee ik denk het niet.

Ik zou je scooter gewoon lekker 45km/h maken en dan heb je geen kopzorgen. Je rijdt alleen maar kleine stukjes en daarvoor zou ik niet m'n rbw gaan halen. Ik vind je verzekering wel tamelijk duur.. Je betaald per jaar de helft van wat je hele scooter waard is.

Als je heel graag motor wil rijden dan zou ik het overwegen, maar je motivatie klinkt meer als dat je een reden zoekt om legaal harder dan 45 te rijden.
hij rijdt ook vaak grotere afstanden staat er in de tekst :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan